keskiviikko 22. tammikuuta 2014

Sairaalat islamilaisessa historiassa

"Kalifi Al Mansur perusti Kairoon suuren sairaalan v. 1284, jossa annettiin hoitoa pääosin psykiatrisille potilaille. Siellä käytettiin samanlaisia hoitoja kuin Bagdadissa ja potilaille varattiin mahdollisuus mm. seksin harjoittamiseen. Henkilökuntaan kuului yli 20 lääkäriä ja hoitoa saatettiin antaa päivässä jopa 4000 potilaalle."
- Kehitysvammahuollon tietopankki

Ensimmäinen tunnettu islamin historian sairaala rakennettiin Damaskokseen vuonna 706

Islamilaisen kalifaatin pääkaupunki siirtyi dynastialta toiselle. Kussakin pääkaupungissa kehittyi tärkeä lääketieteen keskus. Näin 1200-luvun lopussa monet lääketieteen keskukset olivat levinneet ympäri islamilaista maailmaa. Koska tila ei riitä kuvailemaan kaikkia noina vuosisatoina rakennettuja sairaaloita, olemme valinneet muutamia tärkeitä instituutioita, joita kuvaillaan yhdessä sen alueen kanssa, jossa ne kehittyivät.

Ash-Sham (Levantti)
Ash-Shamiin kuului siihen aikaan nykyisen Syyrian, Libanonin, Jordanian ja Palestiinan aluuet. Damaskos ja Jerusalem olivat tärkeitä kaupunkeja. 

Damaskos: Ensimmäinen islamin historian tuntema sairaala perustettiin Damaskoksessa vuonna 706. Sen perusti Umayyadin kalifi Al-Walid. Damaskoksen tärkein sairaala perustettiin keskiajalla ja nimettiin An-Nuri sairaalaksi, kuningas Nur Adl-Din Zinkin mukaan vuonna 1156.

Tämä sairaala rakennettiin ristiretkien aikana, jolloin hyvin varustetulle, pätevää henkilökuntaa työllistävälle sairaalalle oli huutava tarve. Kävi ilmi, ettei se ollut ainoastaan ensiluokkainen laitos sairaanhoidossa, vaan myös loistava ensiluokkainen lääketieteen oppilaitos.

On tärkeää ymmärtää, miksi kirjat olivat kalliita ja harvinaisia keskiajalla. Näin oli, koska ne kirjoitettiin käsin ja painotuotanto kehittyi vasta 1400-luvun puolivälissä. Kuningas lahjoitti sairaalalle kokonaisen lääketieteellisten kirjojen rikkaan kirjaston. Sairaala otti lääketieteellisiä asiakirjoja, ollen todennäköisesti ensimmäinen maailmassa. Sen lääketieteellisestä koulusta valmistuivat monet huomattavat lääkärit, kuten  Ibn Anl-Nafis, oppinut, joka löysi keuhkoverenkiertojärjestelmän. Sairaala palveli seitsemän vuosisadan ajan ja osia siitä on yhä tänä päivänä olemassa.

Jerusalem: Vuonna 1055 ristiretkeläiset rakensivat Saint Johnin sairaalan. 1000-luvun lopulla se laajeni käsittämään sairaalan, paikan ritareille ja kokouspaikan hoitotädeille. Sairaalassa oli valtavasti aktiviititeetteja, koska sinne otettiin päivittäin suuria määriä potilaita, pyhiinvaeltajia ja haavoittuneita sotilaita.

Sen jälkeen kun Salah ad-Din vapautti Jerusalemin vuonna 1187, sairaalan nimi vaihdettiin Al-Salahani-sairaalaksi. Hän laajensi sairaalaa, joka jatkoi toimintaansa, kunnes se tuhoutui maanjäristyksessä vuonna 1458.

Irak ja Persia

Video: Miten islamilainen maailma edesauttoi lääketiedettä?

Baghdad: Vuonna 750 Abu-Jaifar Al- Mansur valitsi ja rakensi Baghdadin Abbasidien dynastian pääkaupungiksi. Vuonna 766 hän nimitti Jindi Shapurin lääketieteellisen koulun dekaanin,
Judis Ibn-Babtishun, oikeuslääkäriksi ja perustamaan sairaaloita, jotka olisivat sovussa Bagdadin loiston ja menestyksen kanssa. 

Kun hänen seuraajakseen tuli Harun Arl-Rashid (786-809), hän määräsi Ibn-Babtishun lapsenlapsen ja oikeuslääkärin Jibrilin rakentamaan erityisen Baghdadin sairaalan. Sairaala kehittyi tärkeäksi lääketieteen keskukseksi. Yksi sen johtajista oli Al-Razi, erinomainen sisätautilääkäri.

Vuonna 918 kalifi Al-Mujgtadir rakensi kaksi sairaalaa Baghdadiin. Toinen niistä oli kaupungin itäosassa ja hän nimesi sen äitinsä mukaan Asl-Sayyidah sairaalaksi. Toinen oli länsiosassa ja se sai nimen Al- Mujgtadiri-sairaala hänen itsensä mukaan.  
 
Toinen tärkeä sairaala nimettiin Al-Adudi sairaalaksi. Se rakennettiin 981 kuningas Adud Ald-Dawlahin mukaan. Se oli upein Baghdadiin rakennettu sairaala ennen moderneja aikoja. Se rakennettiin kalifin toiveesta, joka halusi päihittää edeltäjänsä.

Se kalustettiin parhaalla logistisella välineistöllä ja tarvikkeilla, joita siihen aikaan oli. Sillä oli sisätautilääkärinsä, erikoistuvat lääkärinsä ja 24 asiantuntijaansa osallistumassa toimintaan. Yksi sen henkilökunnan jäsenistä oli Haliy Abbas, joka kirjoitti kuuluisan teoksen Liber Regius (Al-Malaki). Se tuhoutui vuonna 1258, kun Genghis Khanin pojanpojan, Holagun johtamat mongolit hyökkäsivät Baghdadiin.

Pohjois-Afrikka

Egypti

Al-Fustat: Vuonna 872 Ahmed Ibn-Tulun rakensi Al-Fustat-sairaalan Al-Fustatiin, joka on nykyisin Vanha Kairo. Se palveli Kairon kasvavaa väestöä 600 vuotta. Se jakautui erilaisiin osastoihin. Sairaalaan otetuille potilaille annettiin erityisen vaatteet ja heidän omat vaatteet, rahat ja arvoesineet laitettiin säilöön siihen saakka, kunnes heidät saattoi päästää pois.

Kairo: Vuonna 1284 kuningas Al-Mansur Qalawun rakensi kuuluisan ja tärkeän sairaalan nimeltä Al-Mansuri-sairaala. Tarina sen rakentamisen takana on mielenkiintoinen. Kuningas
Al-Mansur Qalawun oli upseerina ristiretkeläisiä vastaan taistelevassa muslimiarmeijassa. Pyhässä maassa hän sairastui ja hänet otettiin An- Nuri-sairaalaan.  

Muslimilääkäri työssään. Serefeddin Sabuncuoglu, Cerrahat al-Haniyye, Millet Library, Ali Emiri Tip, s. 79.


Toivuttuaan hän vannoi, että jos hänestä koskaan tulisi Egyptin johtaja, hän rakentaisi upean sairaalan Kairoon, jopa An-Nuri sairaalaa mahtavamman sairaille, niin köyhille kuin rikkaille. Käyttöön vihkimistilaisuudessa hän pyysi maljan sitruunaa lähteestä, joka tavallisesti täytettiin vedellä. Sen juotuaan hän julisti, että ottamalla sen hän merkitsi, että sairaala palveli kuninkaista hänen alhaisimpiin alaisiinsa. (Hamarneh, 1962)

Tämä oli paras sen ajan paras sairaala, kuten lukuisat matkailijat ja historioitsijat ovat raportoineet, muiden muuassa Ibn-Battuta ja Al-Kalkashandi. Se jakautui eri osioihin eri sairauksien mukaan. Psyykkisisitä vaivoista kärsiviä potilaita hoidettiin musiikkiterapialla.

Se hoiti 4000 potilasta päivittäin ja siellä olo oli potilaille ilmaista. Lisäksi, kun potilaan saattoi päästä ulos sairaalasta, hänelle annettiin rahaa ja ruokaa korvaukseksi siitä, ettei hän ollut voinut käydä töissä sairaalassaoloaikana. Al-Mansuri-sairaala Kairossa on palvellut seitsemänsataa vuotta
Nykyään sen alaa on silmätautioppi ja sen nimi on vaihdettu Qalawun sairaalaksi. Sen mahtava, muinainen ovi on näytti Kairon Islamilaisessa museossa.

Tunisia: Vuonna 830 prinssi Ziyadat Allah I rakensi Al-Qayrawan sairaalan Qayrawanin seudulle kaupunkiin nimeltä Adl-Dimnah. Myöhemmin kaikkia sairaaloita Tunisiassa alettiin kutsua nimellä "dimnah", eikä "Bimaristan", kuten niitä kutsutaan idässä, mikä tarkoittaa "sairaalaa" persian kielellä.
Qayrawanin sairaalassa oli tilavat sairaalaosastot, odotushuoneet vierailijoiden potilaille ja naishoitajia Sudanista. Sairaalassa oli myös rukoushuone.



Marokko: Vuonna 1190 kuningas Al-Mansur Ya'qub Ibn-Yusuf rakensi sairaalaan silloiseen pääkaupunkiin Marakeshiin ja nimesi sen Marakesh sairaalaksi. Se oli valtaisa sairaala, jota ympäröivät kauniit, hedelmäpuiden ja kukkien täyttämät maisemat. Akveduktin avulla vettä pääsi sen kaikkiin osastoihin.
Potilaille annettiin erityiset vaatteet; yhden talveksi ja toiset kesäksi. Erikoislääkärit, joita kutsuttiin nimellä "Saydalah", pitivät huolta farmasiasta ja siellä oli kallis yksityisosasto, jonka potilaita laskutettiin per päivä summalla, joka vastaa nykypäivänä 1501 dollaria. Tuhat vuotta sitten tämä oli melkoisen paljon.

Andalusia

Vuonna 1366 prinssi Muhammad Ibn-Yusuf Ibn Nasr rakensi Granada-sairaalan Granadan kaupunkiin, jossa asui puoli miljoonaa ihmistä. Sairaala edusti islamilaisen arkkitehtuurin kauneutta Espanjassa ja palveli kansaa kunnes Granada tuhoutui 1492.

perjantai 10. tammikuuta 2014

Sairaudet ja vammat

Maallinen elämä on välitila, jossa Jumala koettelee ihmisiä erilaisilla vaikeuksilla. Muslimi suhtautuu kärsivällisesti ja hyväksyvästi sairauteensa. Hän ei ole siitä vihainen Jumalalle, eikä vaivu toivottomuuteen sen takia, vaan luottaa saavansa tukea Jumalalta.

Abu `Uthman kertoi: Usama bin Zaid sanoi, että kun hän, Sa`d ja Ubai bin Ka`b olivat Profeetan (rh) kanssa, Profeetan (rh) tytär lähetti isälleen viestin: 'Minun tyttäreni on kuolemassa; ole kiltti, tule meille.'
Profeetta (rh) lähetti terveisensä ja sanoi: "Se on Allahille, mitä Hän ottaa ja mitä Hän antaa; ja kaikella Hänen silmiensä edessä on rajoitettu aika. Joten hänen pitäisi toivoa Allahin palkintoa ja pysyä kärsivällisenä."
Joten tytär lähetti hänelle taas viestin, jossa aneli Allahin kautta häntä tulemaan. Joten Profeetta (rh) nousi ja niin mekin teimme (ja menimme sen). Kyyneleet virtasivat Profeetan silmistä.
Sa`d sanoi: "Mitä tämä on, oi Allahin lähettiläs (rh)?"
Hän sanoi: "Tämä on Armoa, jonka Allah on upottanut haluamiensa orjien sydämiin. Eikä Allah suo Armoaan muille kuin armollisille orjilleen."
(Bukhari, vol 7, kirja 70, hadith 559)

Tämä kertomus on esimerkki siitä, miten Muhammad (rh) hyväksyi läheisensä sairastumisen osaksi Jumalan suunnitelmaa. Se ei saanut häntä kyseenalaistamaan Jumalan viisautta, eikä horjuttanut hänen uskoaan. Se ei silti saanut häntä välinpitämättömäksi rakkaita ihmisiä kohtaan, vaan hän tunsi surua läheisensä suurten koettelemusten edessä ja tunsi myötätuntoa tätä kohtaan.

Hän nosti vammaisten auttamisen näin tärkeään asemaan.

Abu Dharr (Allah olkoon tyytyväinen häneen) raportoi:
Kysyin: "Oi, Allahin lähettiläs! Mikä teko on paras?"
Hän (rh) sanoi: "Usko Allahiin ja jihad Allahin tiellä."
Kysyin: "Mikä kaula (orja) on paras vapauttaa?"
Hän sanoi: "Se, joka on kallein hinnaltaan ja arvokkain isännilleen."
Kysyin: "Entä jos minulla ei ole varaa siihen?"
Hän sanoi: "Sitten auta työläistä tai tee työtä sellaiselle, joka on vammainen."
Kysyin: "Entä jos en pysty siihen?"
Hän sanoi: "Sinun täytyy pidättäytyä tekemästä pahaa muille, sillä se toimii hyväntekeväisyytenä, jonka lahjoitat itsellesi."
[Al-Bukhari ja Muslim]
(Riyad as-Salihin, kirja 1, hadith 117)

Erilaisista vammoista ja sairauksista kärsivillä on samat ihmisoikeudet kuin muilla. Heitä ei saa syrjiä, eikä kiusata siksi, että he jossain asiassa poikkeavat muusta väestöstä.

Ibn 'Abbas raportoi, että Allahin lähettiläs (rauha hänelle) sanoi:
"Allah kiroaa jokaisen, joka johdattaa sokean harhaan ja johtaa hänet pois oikealta tieltä."
(Al-Adab Al-Mufrad, kirja 38, Hadith 892, Hasan Sahih)

Käsky kunnioittaa esivaltaa pätee yhtä lailla vammaisen johtajan kohdalla - myös vammainen voi toimia johtotehtävissä.
Abu Dharrin auktoriteetilla on kerrottu:
"Ystäväni (Pyhä Profeetta) neuvoi minua kuuntelemaan ja tottelemaan auktoriteettiasemassa olevaa, vaikka hän olisi silvottu ja vammainen orja."
(Sahih Muslim, kirja 20, hadith 4525)

Kehitysvammahuollon tietopankki tietää kertoa:
"Rooman valtiossa vammaisen lapsen eliminointia pidettiin isän velvollisuutena. Imperiumin kukistuttua sekasortoon joutuneessa Euroopassa koitti pimeä keskiaika (450-1000). Lapsikuolleisuus oli korkea ja yleinen hygienia heikko. Vain kaikkein lievimmin kehitysvammaiset saattoivat selviytyä varhaislapsuudestaan hengissä. Vammautuneiden lasten murhaaminen oli tavallista, vaikka katolinen kirkko sen kielsikin. Islamilaisessa arabimaailmassa suhtautuminen pitkäaikaissairaisiin oli humaanimpaa." [1]

Sen enempää vammaisia lapsia kuin aikuisiakaan ei saa millään lailla jättää yhteisön ulkopuolelle. Jos vanhemmat ovat kyvyttömiä huolehtimaan vammaisesta lapsestaan, ottaa joku muu islamilaisessa yhteisössä tehtävään hoitaakseen.

Islam ei pyri tasapäistämiseen, vaan oikeudenmukaisuuteen, joten vammaisilla ja sairauksia potevilla ei ole kaikissa tilanteissa samoja velvollisuuksia kuin muilla.

Mutta syytön on, joka sokeuden, rampuuden tai sairauden tähden jää kotiin; ja jos joku on kuuliainen Jumalalle ja Hänen sananjulistajalleen, Hän ottaa hänet paratiisiinsa, jossa virrat ovat vuolaat, mutta sitä, joka kääntyy pois, Hän rankaisee tuskallisella kurituksella.
(Koraani 48:17)

Ne uskovaisista, jotka (retken aikana) istuvat kotona, minkään vamman heitä siihen pakottamana, eivät tule toisten vertaisiksi, jotka kilvoittelevat Jumalan retkellä pannen alttiiksi omaisuutensa ja henkensä. Jumala on korottanut ne, jotka panevat omaisuutensa ja elämänsä vaaralle alttiiksi, arvossa niiden yläpuolelle, jotka kotona istuvat. Molemmille on Jumalalla hyviä lupauksia, mutta ne, jotka taistelevat, on Jumala palkitseva runsaasti yli niiden, jotka pysyvät paikoillaan.
(4:95)

Suorittakaa pyhiinvaelluksenne, käykää Jumalan kunniaksi pyhässä paikassa (Mekassa). Mutta jos olette estetyt, niin lähettäkää jotakin uhrattavaa, mikä on helposti saatavissa; älkääkä ajelko päätänne, ennenkuin uhrinne on tullut perille määräpaikkaansa. Mutta jos joku teistä on sairas tai päässä olevan vamman vaivaama, niin hän hyvittäköön saman paastolla, almujenannolla tai uhrina. Ja kun sitten olette turvassa vihollisilta, niin se, joka rajoittuu käyntiin pyhäkössä, lykäten pyhiinvaelluksensa, antakoon jonkun uhrin, joka on helposti saatavissa; se taas, joka sitä ei voi hankkia, paastotkoon kolme päivää (vastaisen pyhiinvaelluksensa aikana) ja seitsemän palattuaan,yhteensä kymmenen päivää. Tämä koskee sitä, jonka omaiset eivät ole Rauhoitetun pyhäkön alueella; täyttäkää velvollisuutenne Jumalaa kohtaan ja tietäkää, että Jumala on ankara rangaistessaan.
(2:196)

(Paastottava on) määrätyt päivät. Mutta jos joku teistä on sairas tai matkoilla, on hänen paastottava joinakin muina päivinä, ja niiden, jotka siihen pystyvät, on paaston korvaukseksi ravittava joitakin köyhiä. Jos joku vapaaehtoisesti tekee hyvän työn, on se hänelle parempi. Mutta paastoaminen on teille kuitenkin kaikkein parasta (s.o. paastoamalla parhaiten täytätte Jumalan tahdon); tämä olkoon sanottu teille tiedoksi.
(2:184)

Tekojaan ymmärtämään kykenemättömät mielisairaat ja kehitysvammaiset eivät ole terveiden tavoin vastuussa teoistaan. Ennen kuin määräsi rangaistuksia rikoksista Muhammad (rh) pyrki aina selvittämään, oliko tekijä mahdollisesti psyykkisesti vaurioitunut.

Jabir bin 'Abdullah kertoi:
Mies Aslamin heimosta tuli Profeetan (rh) luo ja tunnusti syyllistyneensä aviorikokseen. Profeetta (rh) kääntyi hänestä poispäin ja mies tunnusti uudestaan. Sitten Profeetta (rh) kääntyi hänestä taas pois, kunnes mies oli tunnustanut neljä kertaa.
Sitten Profeetta (rh) kysyi: "Oletko sinä hullu?"
Hän sanoi: "En."
Profeetta (rh) sanoi: "Oletko naimisissa?"
Hän sanoi: "Kyllä."
Joten Profeetta (rh) antoi käskyn ja hänet kivitettiin Musallassa. Hän juoksi, kun häntä heitettiin kivillä ja hänet otettiin kiinni ja kivitettiin kuoliaaksi. Joten Allahin lähettiläs (rh) puhui hyvää hänestä, muttei tehnyt hautajaisrukousta hänelle.
(Jami` at-Tirmidhi, Vol 3, kirja 15, Hadith 1429, sahih)

Vammaiset ja sairaat muslimit saavat ja ovat velvollisia harjoittamaan uskontoaan kaikin tavoin terveydentilansa ja mahdollisuuksiensa rajoissa. Esimerkiksi invaldit, jotka eivät voi polvistua ja kumartua maahan, saavat rukoilla istuma-asennossa.
Kun Muhammad (rh) oli itse poissa, hän toisinaan määräsi sokean Ibn Umm Maktumin johtamaan rukouksia.

Anas sanoi, että Profeetta (rh) nimitti Ibn Umm Maktum sijaiseksi johtamaan ihmisiä rukouksessa ja hän oli sokea.
(Sunan Abi Dawud, kirja 2, Hadith 595, hasan sahih)

`Abdullah bin `Umar kertoi:
Profeetta (rh) sanoi: "Bilal lausuu Adhania, kun on vielä yö (ennen aamunkoittoa), joten syökää ja juokaa, kunnes seuraava Adhan lausutaan (tai kunnes kuulette Ibn Um Maktumin Adhanin)."
Ibn Um Maktum oli sokea mies, joka ei voinut julistaa Adhania ennen kuin hänelle kerrottiin, että oli auringonnousu.
(Bukhari, Vol 3, kirja 48, Hadith 824)

Anasin auktoriteetilla on kerrottu, että 'Itban b. Malik kertoi hänelle sokeutuneensa. Hän lähetti viestin Allahin lähettiläälle (rh), että tämän pitäisi tulla merkitsemään hänelle rukouspaikka. --
(Muslim, kirja 1, Hadith 53)

Mahmud bin Rabi` Al-Ansari kertoi:
`Itban bin Malik tapasi johtaa kansaansa (heimoaan) rukouksessa ja hän oli sokea, joten hän sanoi Allahin apostolille (rh):
"Oi, Allahin lähettiläs (rh)! Joskus on pimeää ja tulvavedet virtaavat laaksoon ja olen sokea mies, joten ole kiltti, rukoile talossani, jotta voin ottaa sen Musallaksi (rukouspaikaksi)."
Joten Allahin lähettiläs (rh) meni hänen taloonsa ja kysyi: "Missä haluaisit minun rukoilevan?"
'Itban osoitti paikkaan talossaan ja Allahin lähettiläs (rh) rukoili siinä.
(Bukhari, Vol 1, kirja 11, Hadith 636)

Abu Huraira kertoi:
"Sokea mies tuli Allahin lähettilään (rh) luo ja sanoi: 'Minulla ei ole opasta, joka toisi minut rukoukseen.'
Ja hän pyysi saada erivapauden rukoilla kotonaan ja Allahin lähettiläs (rh) antoi luvan. Sitten, kun hän kääntyi pois, Allahin lähettiläs (rh) kysyi häneltä: 'Pystytkö kuulemaan rukouskutsun?'
Sokea sanoi: 'Kyllä.'
Allahin lähettiläs (rh) sanoi: 'Sitten vastaa siihen.'"
(Sunan an-Nasa'i, vol 1, kirja 10, Hadith 851)

Nämä kertomukset ovat myös esimerkkejä siitä, kuinka Muhammad (rh) suhtautui vammaisiin. Kun muu maailma piti heitä pitkään sirkuseläiminä ja vaarallisina kummajaisina, hän päästi heidät tärkeisiin tehtäviin, otti heidät huomioon ja helpotti heidän tietään Jumalan luo. Hänen sydämessä oli armoa vammaisia kohtaan, mutta hän ei kuitenkaan kohdellut heitä lapsina, eikä millään lailla sulkenut heitä yhteiskunnan ulkopuolelle.
Abu Umamah bin Sahl bin Hunaif kertoi:
"Nainen, joka oli tehnyt zinaa, tuotiin Profeetan (rh) luo.
Hän sanoi: 'Kenen kanssa?'
Nainen sanoi: 'Halvaantuneen miehen, joka asuu Sa'din puutarhassa.'
Mies tuotiin Profeetan (rh) eteen ja hän tunnusti. Allahin lähettiläs (rh) pyysi nipun palmunlehtiä ja löi sillä miestä. Hän sääli miestä tämän vamman takia ja oli hellävarainen."
(Sunan an-Nasa'i, vol 6, kirja 49, hadith 5414, sahih eli autenttinen)

Miksi Jumala on luonut sairauksia ja vammoja? Miksi Hän sallii kärsimyksen?

Abu Huraira kertoi:
Allahin lähettiläs (rauha hänelle) sanoi:
"Jos Allah haluaa tehdä hyvää jollekulle, Hän aiheuttaa tälle koettelemuksia."
(Bukhari, vol 7, kirja 70, hadith 548)

Herran tiet ovat tutkimattomat, joten kukaan ei ehkä osaa kertoa kaikkia syitä, miksi jotkut potevat erilaisia tauteja ja vaivoja. Joitain syitä sille voi olla:

● He ovat testi terveille. Se, miten terveet kohtelevat sairaita ja vammaisia, miten he suhtautuvat näihin ja pitävät huolta näistä, kertoo, keitä he - terveet - ovat.
● Se opettaa muslimeja auttamaan muita.

Al-Bara' bin 'Azib kertoi:
Allahin lähettiläs (rauha hänelle) käski meitä tekemään seitsemän asiaa: vierailemaan sairaiden luona, seuraamaan hautajaiskulkuetta, sanomaan Tashmit aivastajalle, auttamaan heikkoja, auttamaan alistettuja, levittämään As-Salamia (tervehdystä) ja auttamaan muita täyttämään valojaan (jos ne eivät ole syntisiä). Hän kielsi meitä juomasta hopea-astioista, käyttämästä kultasormuksia, ratsastamasta silkkisellä satulalla, käyttämästä silkkivaatteita, Dibajia (paksu silkkivaate), Qassiyn ja Istabraqin (kahdentyyppistä silkkiä).
(Bukhari, Vol 8, kirja 74, Hadith 253)

Allahin lähettiläs (rauha hänelle) sanoi:
"Parhaat ihmiset ovat ne, joista on eniten hyötyä muille."
(Daraqutni, Hasan)

Joskus pienikin avunteko voi merkitä toiselle paljon.

● Muslimi saa sen kautta syntejään anteeksi.

`Abdullah kertoi:
Vierailin Profeetta (rh) luona hänen sairautensa aikansa ja hän kärsi kovasta kuumeesta. Sanoin: "Sinulla on korkea kuume. Onko niin, koska saat siitä kaksinkertaisen palkinnon?"
Hän sanoi: "Kyllä, sillä muslimia ei kohtaa mikään vahinko ilman, että Allah poistaa hänen syntejään, kin puun lehdet putoavat."
(Bukhari, vol 7, kirja 70, hadith 550)

Abu Huraira kertoi:
Profeetta (rh) sanoi: "Hän (muslimi), joka kuolee vatsatautiin, on marttyyri ja hän, joka kuolee kulkutautiin, on marttyyri."
(Bukhari, vol 7, kirja 71, hadith 629)

● Saatana aiheuttaa sairauden.
● Jinnit (henkiolennot) ovat vallaneet potilaan.
● Se opettaa terveille muslimeille kiitollisuutta ja myöskin sairaille hyvistä hetkistä.
● Se opettaa sairasta jättämään huolensa Jumalan käsiin. Muslimi palkitaan sen kestämisestä kärsivällisesti.
`Aisha (Profeetan vaimo) kertoi, että hän kysyi Allahin lähettiläältä (rh) kulkutaudista ja Allahin lähettiläs (rh) valaisi häntä sanoen: "Kulkutauti oli rangaistus, jonka Allah lähetti, keille halusi, mutta Allah on tehnyt siitä siunauksen uskoville. Jokainen (uskovista), joka pysyy kärsivällisenä maassa, jossa kulkutauti on puhjennut ja ajattelee, että Allah on määrännyt kaiken, mitä hänelle tapahtuu, palkitaan samoin kuin marttyyri.
(Bukhari, vol 7, kirja 71, hadith 630)

'Ata bin Abi Rabah kertoi:
Ibn `Abbas sanoi minulle: "Näyttäisinkö sinulle naisen Paratiisin väestä?"
Sanoin: "Kyllä."
Hän sanoi: "Tämä musta nainen tuli Profeetan (rh) luo ja sanoi: 'Minä saan epilepsiakohtauksia ja vartaloni paljastuu; ole kiltti, rukoile Allahia vuokseni.'
Profeetta (rh) sanoi: 'Jos haluat, ole kärsivällinen ja pääset Paratiisiin; ja jos haluat, rukoilen Allahia parantamaan sinut.'
Hän sanoi: 'Pysyn kärsivällisenä' ja lisäsi, 'mutta vartaloni paljastuu, joten ole kiltti, rukoile Allahia vuokseni, ettei se näkyisi.'
Niin Profeetta (rh) rukoili Allahia hänen vuokseen.
(Bukhari, Vol 7, kirja 70, Hadith 555)

● Ennenaikaiseen kuolemaan johtavat sairaudet opettavat muslimeja ymmärtämään oman rajallisuutensa.
● Se opettaa muslimeita ymmärtämään erilaisuutta ja suhtautumaan siihen luontevasti.
Se on varmaa, etteivät vammaiset lapset ole millään lailla syypäitä kärsimykseensä, sillä kaikki syntyvät synnittöminä, eivätkä lapset ole vastuussa teoistaan.

Sairaiden luona vieraileminen

Muslimilla on Muhammadin (rh) esimerkin mukaisesti velvollisuus vierailla sairaiden luona. Se on yksi tapa palvoa Jumalaa.

Abu Musa kertoi:
Profeetta (rh) sanoi: "Vapauta vangit, ruoki nälkäiset ja vieraile sairaiden luona."
(Bukhari, Vol 4, kirja 52, Hadith 282)

Anas kertoi: Juutalainen poika palveli Profeettaa (rh) ja sairastui. Profeetta (rh) vieraili hänen luonaan ja sanoi: "Hyväksy islam" ja poika kääntyi islamiin.
Al-Musaiyab sanoi: "Kun Abu Talib oli kuolinvuoteellaan, Profeetta (rh) vieraili hänen luonaan.
(Bukhari, vol 7, kirja 70, hadith 561)

Abu Huraira kertoi:
Allahin lähettiläs (rauha hänelle) sanoi:
"Jokaisella muslimilla on viisi velvollisuutta toista muslimia kohtaan: vastata tervehdyksiin, vierailla sairaan luona, osallistua hautajaiskulkueeseen, hyväksyä kutsut, vastata aivastajalle (ts. sanoa: 'Yarhamuk-Allah' ('Allah suokoon armonsa sinulle'), kun aivastaja ylistää Allahia)."
[Bukhari ja Muslim]
(Riyad as-Salihin, kirja 7, Hadith 895)

Muawiya bin Suwaid kertoi: Kuulin Al-Bara' bin `Azibin sanovan:
"Profeetta (rauha hänelle) käski meitä tekemään seitsemän asiaa ja kielsi meiltä seitsemän asiaa."
Sitten Al-Bara' mainitsi seuraavaa: 1) vierailla sairaiden luona (kyselemässä hänen vointiaan) 2) seurata hautajaisia 3) sanoa aivastajalle "Olkoon Allah armollinen sinulle" (jos hän sanoo "ylistys Allahille") 4) vastata tervehdyksiin 5) auttaa sorrettua 6) hyväksyä kutsut 7) auttaa muita täyttämään valansa.
(Bukhari, vol 3, kirja 43, hadith 625)

Thauban raportoi, että Allahin apostoli (rh) sanoi:
"Totisesti, kun muslimi vierailee uskonveljensä luona, hän oletetusti jää Paratiisin hedelmätarhaan, kunnes palaa."
(Muslim, kirja 32, Hadith 6229)

Abu Huraira kertoi, että Allahin lähettiläs (rauha hänelle) sanoi:
"Totisesti Allah, Ylhäinen ja Loistava, sanoo Ylösnousemuksen päivänä: 'Oi, Adamin poika, Minä olin sairas, mutta et vieraillut luonani.'
Hän sanoo: 'Oi, Herrani, kuinka olisin voinut vierailla luonasi, kun olet maailmojen herra?'
Siihen Hän sanoo: 'Etkö tiennyt, että se-ja-se palvelijani oli sairas, mutta et vieraillut hänen luonaan ja etkö ollut tietoinen siitä, että jos olisit vieraillut hänen luonaan, olisit löytänyt Minut hänen luotaan? Oi, Adamin poika, Minä pyysin sinulta ruokaa, mutta et ruokkinut minua.'
Hän sanoo: 'Oi, Herrani, kuinka olisin voinut ruokkia sinua, kun olet maailmojen herra?'
Hän sanoo: 'Etkö tiennyt, että se-ja-se palvelijani pyysi sinulta ruokaa, mutta et ruokkinut häntä ja etkö ollut tietoinen siitä, että jos olisit ruokkinut, olisit löytänyt Minut hänen luotaan? Oi, Adamin poika, pyysin sinulta juotavaa, mutta et antanut sitä minulle.'
Hän sanoo: 'Oi, Herrani, kuinka olisin voinut antaa sinulle juotavaa, kun olet maailmojen herra?'
Hän sanoo: 'Se-ja-se palvelijani pyysi sinulta juotavaa, mutta et antanut hänelle ja jos olisit antanut, olisit löytänyt Minut hänen viereltään.'
(Muslim, kirja 32, Hadith 6232)

Terveydenhuolto

Abu Huraira kertoi: Profeetta sanoi: "Ei ole sairautta, jonka Allah on luonut, ilman, että Hän olisi luonut sille myös hoidon."
(Bukhari, vol 7, kirja 71, hadith 582)

Usamah bin Sharik sanoi:
Jotkut beduiinit kysyivät: "Oi, Allahin lähettiläs (rh), tuleeko meidän hoitaa sairaitamme?"
Hän sanoi: "Kyllä, oi, Allahin palvojat! Käyttäkää hoitoja. Sillä totisesti Allah ei ole tehnyt sairautta ilman, että olisi tehnyt sille myös parannuksen" - tai - "hoidon. Paitsi yhden sairauden."
He sanoivat: "Oi, Allahin lähettiläs (rh)! Mikä se on?"
Hän sanoi: "Vanha ikä."
(Jami` at-Tirmidhi, Vol 4, kirja 2, Hadith 2038, sahih)

Sairauksia on pyrittävä ehkäisemään kaikin keinoin. Tämä tapahtuu esimerkiksi huolehtimalla puhtaudesta ja hygieniasta. Peseytyminen on muslimille tärkeää. Kaikki rukoukset suoritetaan rituaalipuhtauden tilassa, johon tullaan tekemällä pieni pesu - pesemällä kasvot, korvat, jalat palloluusta alaspäin, jne. - tai iso pesu - pesemällä koko kroppa. Muslimin tulee pitää huolta itsestään ja terveydestään syömällä kohtuullisesti ja terveellisesti, nukkumalla kohtuullisesti ja kieltäytymällä kokonaan päihteistä. Muhammad (rh) suositteli erilaisia hoitokeinoja, kuten hunajan syömistä ja hijamaa (arabialainen versio kuppauksesta). Myös paastoamisella, joka on pakollista Ramadanina kaikille kynnelle kykeneville, on positiivisia vaikutuksia terveyteen.

Paasto ei ole mitään itsensä zombiksi nälkiinnyttämistä, vaan auringonlaskun ja -nousun välillä muslimit syövät itsensä kylläisiksi. Jos paasto tuntuu aivan valtavan vaikealta, silloin joko paastoaa väärin tai ei pidä terveydellisistä syistä paastota. Ei ole edes sallittua paastota elämänsä jokaisena päivänä.
- - 'Umar sanoi, että Profeetta sanoi: "Se, joka paastoa elämänsä jokaisena päivänä, hän ei ole paastonnut."
(Sunan an-Nasa'i, vol 3, kirja 22, Hadith 2391, sahih)

Epämuslimitkin ovat tietoisia paaston monista hyödyistä niin henkiseen kuin fyysiseenkin terveyteen.

Suomen Terveysopiston rehtori, ravitsemuskouluttaja Jouko Pursiainen sanoo:
"Paasto puhdistaa kehoa, muun muassa veren korkeat virtsahappo-, kolesteroli- ja kokonaisrasvapitoisuudet laskevat. Lyhytkestoisuuden vuoksi paastolla ei kuitenkaan voi kompensoida elämän aikana tehtyjä laiminlyöntejä.
Paaston yksi tärkeä hyöty voi olla se, että se lisää itsehallinnan tunnetta ja auttaa parantamaan elämäntapoja. Paaston virkistävät vaikutukset huomaa vasta paaston jälkeen. Olen tuntenut itseni virkeämmäksi, töihin tarttuminen on ollut helpompaa ja yöunen tarve on vähentynyt. Samaa sanovat sadat muut tuntemani paastoajat." [2]

Monet tutkimukset ovat osoittaneet paaston ehkäisevän sairauksia ja edistävät terveyttä, mm. pienentävän riskia sairastua sydän- ja verisuonitauteihin ja diabetekseen.
Tohtori Longo sanonut BBC:n dokumentissa: ”Jos löydät yhtä hyvin toimivan ja yhtä vaarattoman keinon parantaa veriarvojasi, kerro se minulle.” [3]

Ahmiminen ja ähkyyn asti syöminen eivät ole sopivaa käytöstä muslimilta.

Miqdad bin Ma'dikarib (olkoon Allah tyytyväinen häneen) raportoi:
Kuulin Allahin lähettilään (rauha hänelle) sanovan: "Ihminen ei täytä pahempaa säiliötä kuin vatsansa. Muutama murunen pitämään hänen selkänsä suorassa riittää hänelle. Jos hänen täytyy, hänen tulisi pitää yksi kolmannes ruoalle, yksi kolmannes juomalle ja yksi kolmannes hengitykselleen."
[At-Tirmidhi]
(Riyad as-Salihin, kirja 1, hadith 516)

Nukkuminen vatsallaan on paheksuttua, vaikkei varsinaisesti synti.
Qais bin Tihfah Al-Ghifari kertoi isänsä sanoneen:
Allahin lähettiläs (rh) löysi minut nukkumasta vatsallani moskeijassa. Hän tuuppi minua jalallaan ja sanoi: "Miksi sinä nukut tällä tavalla? Tämä on sellaista nukkumista, mistä Allah ei pidä" tai "Allah vihaa sitä."
(Sunan Ibn Majah, vol 5, kirja 33, Hadith 3723)

Tiede on todennut sen epäergonomiseksi nukkuma-asennoksi. Unitutkija Markku Partinen on sanonut: "Vatsallaan nukkuessa pää menee huonoon asentoon ja aiheuttaa niskaongelmia. Jos on närästysongelmia, ni myös ne pahenevat vatsallaan."

Helsingin kaupunginkirjasto sanoo Kysy-palvelussaan: "Vatsallaan nukkuminen on varsin epäergonominen asento. Sen ongelmia ovat mm. kaularangan kierto sekä taaksepäin taipuminen. Tällöin kaularangan hermojen ulostuloaukot pienenevät ja voivat aiheuttaa hermojen pinnetilan. Lisäksi lihasten kiinnityspisteet voivat ärtyä ja aiheuttaa lihasperäistä kipua. Nukkuma-asento vaikuttaa lisäksi silmäpussien kokoon. Vatsallaan nukkuminen tuo silmäpussit esiin, jos sellaisiin on taipumusta." [5]

Muhammad (rh) piti hampaiden hoitoa tärkeänä.

Hudhaifa kertoi:
Aina kun Profeetta (rh) Tahajjud-rukoukseen, hän pesi suunsa (ja hampaansa) Siwakilla.
(Bukhari, vol 2, kirja 21, Hadith 237)

Abu Huraira kertoi:
Allahin lähettiläs (rauha hänelle) sanoi:
"Ellei se olisi seuraajilleni vaikeaa, olisin käskenyt heitä pesemään hampaat ennen jokaista rukousta."
(Bukhari, vol 2, kirja 13, Hadith 12)

Siwak (tai miswak) on puinen tikku, jota käytetään hampaiden puhdistukseen. Maailman terveysjärjestö WHO on suositellut sen käyttöä. [6] Muhammad (rh) neuvoi seuraajiaan käyttämään sitä jo 600-luvulla, kun nykyisen kaltainen hammasharja keksittiin vasta 1400-luvulla Kiinassa ja hammasharjojen massatuotanto alkoi Amerikassa vasta vuoden 1885 kieppeillä. [7]

Rafi` bin Khadij kertoi:
Kuulin Allahin lähettilään (rh) sanovan: "Kuume on Helvetin lämmöstä, joten laannuttakaa kuumetta vedellä."
(Bukhari, vol 7, kirja 71, hadith 622)

Abu Sa`id Al-Khudri kertoi:
Mies tuli Profeetan (rh) luo ja sanoi: "Minun veljelläni on vatsaongelmia."
Profeetta (rh) sanoi: "Juokoon hän hunajaa."
Mies tuli toisen kerran ja Profeetta (rh) sanoi: "Juokoon hän hunajaa."
Hän tuli kolmannen kerran ja Profeetta (rh) sanoi: "Juokoon hän hunajaa."
Hän palasi taas ja sanoi: "Olen tehnyt niin."
Profeetta (rh) sanoi: "Allah on sanonut totuuden, mutta veljesi vatsa kertonut valheen. Juokoon hän hunajaa."
Joten mies laittoi veljen juomaan hunajaa ja tämä parantui.
(Bukhari, vol 7, kirja 71, hadith 588)

Ibn `Abbas kertoi:
Profeetta (rh) sanoi: "Parantuminen on kolmessa asiassa: siemauksessa hunajaa, kuppauksessa ja polttomerkitsemisessä tulella. Mutta kiellän seuraajiani polttomerkitsemästä tulella."
(Bukhari, vol 7, kirja 71, hadith 584)

Hunaja auttaa unettomuuteen, yskään, hengitystieinfektioihin, vilustumisen, palovammoihin, säärihaavoihin, diabeettisen jalan haavaumiin, painehaavoihin, paiseisiin, ihonsiirre- ja ottokohtahaavoihin, siitepölyallergiaan, painonhallintaan sekä parantaa vastustuskykyä ja on hyväksi iholle. [8]

'Aisha kertoi:
Aina kun joku Allahin lähettilään (rh) oli (kuumeisesti) sairas, hän käski valmistaa lientä. Sitten hän käski heidän ottaa lientä. Ja hän sanoi: "Se vahvistaa murheellista sydäntä ja poistaa huolet sairaan sydämestä, aivan kuin poistaisitte lian hänen kasvoiltaan vedellä."
(Jami` at-Tirmidhi, Vol 4, kirja 2, Hadith 2039, hasan)

Anas kertoi:
Jotkut ihmiset Urainahista saapuivat Medinaan ja he tunsivat olonsa epämukavaksi ilmaston takia. Joten Allahin lähettiläs (rh) lähetti heille kameleita hyväntekeväisyydeksi. Hän sanoi: "Juokaa heidän maitoaan ja virtsaansa."
(Jami` at-Tirmidhi, Vol 4, kirja 2, Hadith 2042, sahih)

Asma' bint 'Umaish sanoi:
Sanoin: "Oi, Allahin lähettiläs (rh)! Jotkut Jafarin lapset kärsivät yltyvästä silmätulehduksesta, joten pitäisikö minun hoitaa heitä Ruqyalla?"
Hän sanoi: "Kyllä, sillä totisesti, jos olisi mistään, mikä voisi päihittää Määräykset, se olisi paha silmä."
(Jami` at-Tirmidhi, Vol 4, kirja 2, Hadith 2059, sahih)

Abu Huraira kertoi, että Profeetan (rh) seuralaiset sanoivat:
"Tryffelit ovat maan isorokko."
Joten Allahin lähettiläs (rh) sanoi: "Tryffelit ovat mannan muoto ja niiden neste on parannus silmälle. Al-'Ajwah (taatelit) ovat Paratiisista ja niissä on parannus myrkylle."
(Jami` at-Tirmidhi, Vol 4, kirja 2, Hadith 2068, hasan)

Myös vammaisten lasten syntymistä on ehkäistävä kaikin keinoin ja tämä on yksi syy, miksi holtiton seksuaalikäyttäytyminen ja insesti ovat kielletty.

Joissain uskonnollisissa yhteisöissä, kuten kristillisen tieteessä ja skientologiassa, ajatellaan, että sairaiden on vain rukoiltava parannusta ja kieltäydyttävä lääketieteellisestä hoidosta tai sen vastaanottaminen on ainakin paheksuttavaa tai epäkannustettavaa. Tämä on typeryyttä ja lasten vakavaa pahoinpitelyä silloin, kun vanhemmat kieltävät lapsiltaan tarpeellisen hoidon. Islamin mukaan sairauksia on pyrittävä hoitamaan. Muhammadin (rh) vaimo 'Aisha oli ammatiltaan lääkäri ja oikein pätevä sellainen.

Muhammadin (rh) esimerkki innosti seuraavienkin vuosisatojen muslimilääkäreitä tekemään vallankumouksen lääketieteen edistämisessä. Meidänkin on kiittäminen heitä lääketieteen nykyisestä tasosta. Muslimilääkäreistä kuuluisin lienee Avicennanna tunnettu Ibn Sina (980-1036), jota pidetään nykyaikaisen lääketieteen isänä. Hän kirjoitti lähinnä lääketieteestä ja filosofiasta lähes 450 teosta, joista kuuluisin on Lääketieteen laki (Al-Qanun fi al-Tibb). Se käännettiin latinaksi 1100-luvulla ja sitä käytettiin Euroopassa 1700-luvulle saakka alan tärkeimpänä oppikirjana. Tässä ensyklopediassa on kokonaisia lukuja mm. anatomiasta, korva-, kurkku- ja nenäsairauksista. Hän osasi kuvailla yksityiskohtaisesti tinnituksen, huimauksen, vuotavan nenän, dysfagian (häiriö nielemisessä) ja hän osasi luetella tinnituksen ja kuurouden syitä. [9]

Toinen merkittävä muslimilääkäri oli Abulcasis, koko nimeltään Abol-Kasem al-Zahrawy (936-1013). Hänet tunnetaan niin arabialaisen kuin eurooppalaisenkin kirurgian isänä. Hän keksi noin 200 kirurgista välinettä; veitsiä, lusikoita, koukkuja, tähystimiä, curetteja (jos tälle on olemassa korrektimpi käännös, on suotavaa ilmoittaa siitä), pihtejä, jne. Hän kirjoitti alastaan laajan kirjan nimeltä Al-Tassreef, joka oli hänen aikansa ensimmäinen klassinen lähdeteos. Hän kuvaili siinä yksityiskohtaisesti mm. nenän, korvien ja kurkun alueella tehtäviä kirurgin toimenpiteitä.

Rhazes (n. 850-923), joka kirjoitti useita lukuja hammas-, korva- ja kurkkusairauksista kirjanjärkälessään Al-Hawi. Hän kuvaili ulko- ja keskikorvan tulehdussairauksia ja luetteli niiden sivuhäiriöt ja kuvaili muitakin nenä-, suu-, nielu- ja kurkunpäänsairauksia. Hänen toinen merkittävä teoksensa on De variolis et morbillis (Isorokon ja tuhkarokon hoito), jossa hän kuvailee tarkasti näitä sairauksia. Hän kirjoitti yhteensä 184 kirjaa ja artikkelia eri tieteen aloilta. [10]

Hän oli ensimmäinen, joka kuvaili vuotavan nenän ja kertoi sen syyt. Hän oli ensimmäinen, joka erotti trikiinit isorokosta ja oikaisi sen harhaluulon, että ne olisivat sama sairaus.
Hän teki uusia löydöksiä myös kirurgian alalla. Hän oli ensimmäinen lääkäri, joka käytti inhalaatioanestesiaa (nukuttamisen muoto) nukutussienen muodossa - sieni upotettiin liuokseen oopiumia, mandrake-kasvia, loiseleuriaa (kasvi) ja hullukasvia. Hän oli ensimmäinen, joka käytti katguttia (eläimen suolesta tehty lanka, jota käytetään leikkauksissa) ja hän sterilisoi kirurginvälineensä tuoreessa sappinesteessä. Hänkin keksi uusia kirurginvälineitä.

Muita historian lehdille jääneitä lahjakkaita muslimilääkäreitä ovat olleet mm. Ibn Rušd eli Averroes (1126-1198), joka tunsi hyvin myös matematiikan, filosofian ja islamin lain, lastenlääkäri Ibn al-Baladi (-971), joka kirjoitti laajasti korva-, nenä- ja kurkkusairauksista tiiliskivessään Care of Pregnant Women, Infants and Children (Raskaana olevien naisten, vauvojen ja lasten hoito), Ibn an-Nafees (1213-1288), joka tuli kuuluisimmaksi olemalla ensimmäinen, joka kuvaili pienen verenkierron sekä silmätautilääkäri Am'maar b. Ali al-Mo'sili b. Eesa al-Kah'haal, joka kehitti useita välineitä alalla. [11]


[1] http://www.kvhtietopankki.fi/kirjat/yleishis
[2] http://www.nettiet.fi/teemat/terveys/art153-Paasto---hyotya-vai-haittaa-.html
[3] http://www.kuntohuoltamo.fi/paasto-ja-sen-hyodyt/
[4] http://yle.fi/uutiset/oikea_nukkumisasento_parantaa_unenlaatua/5444939
[5] http://www.kysy.fi/kysymys/olen-koko-ikani-nukkunut-mahallani
[6] http://www.asdablog.com/miswak-natures-magic-stick/
http://www.miswakstick.com/miswak.html
[7] http://www.loc.gov/rr/scitech/mysteries/tooth.html

[8] http://www.hunaja.net/
[9] http://www.muslimheritage.com/topics/default.cfm?articleID=674
[10] http://www.crystalinks.com/al-Razi.html
[11] http://www.thekeytoislam.com/en/islamic-civilization-modern-science.aspx