Perimätieto kuvailee, että Profeetta Muhammad (rauha hänelle) oli
huumorintajuinen. Hän ja hänen seuralaisensa vitsailivat ja
huvittelivat, eivätkä olleet aina vakavia.
Anas bin Malik kertoi, että Allahin lähettiläs (rauha hänelle) sanoi: "Oi, sinä, jolla on kaksi korvaa!"
Mahmud sanoi: "Abu Usamah sanoi: 'Hän tarkoitti sitä vain vitsillä.'"
(Jami` at-Tirmidhi, vol 4, kirja 1, Hadith 1992, hasan)
Anas ibn Malik sanoi: "Mies tuli Profeetan (rauha hänelle) luo ja pyysi tältä ratsua.
Hän sanoi: 'Annan sinulle naaraskamelin poikasen, jolla voit ratsastaa.'
Hän huudahti: 'Allahin lähettiläs, mitä naaraskamelin poikasella?'
Allahin lähettiläs (rauha hänelle) sanoi: 'Syntyvätkö kamelit mistään muualta kuin naaraskameleista?'"
(Al-Adab Al-Mufrad, Kirja 14, Hadith 268, Al-Albani sanoi, että tämä on sahih)
Anas ibn Malik kertoi: Kun Allahin lähettiläs (rauha hänelle) tuli
Medinaan, abyssinialaiset leikkivät ilosta hänen tulostaan; he leikkivät
keihäillä.
(Sunan Abi Dawud, kirja 42, Hadith 4905, Al-Albanin mukaan tämä on sahih)
Simak bin Harb sanoi: "Sanoin Jabir bin Samurahille: 'Tapasitko istua Allahin lähettilään (rauha hänelle) kanssa?'
Hän sanoi: 'Kyllä. Kun Allahin lähettiläs (rauha hänelle) oli rukoillut
fajrin, hän tapasi istua paikalla, jossa oli rukoillut, kunnes aurinko
nousi ja hänen seuralaisensa puhuivat ja muistelivat asioita
Jahilliyahin ajoilta ja lausuivat runoutta ja he nauroivat ja hän
hymyili.'"
(Sunan an-Nasa'i, vol 2, kirja 13, hadith 1359, sahih)
Muhammadin (r) serkku 'Ali ibn Abi Taalib sanoi: "Mielet väsyvät, kuten ruumiit, joten hoitakaa niitä huumorilla."
(Lainaus kirjasta Living in the Shade of Islam.)
Kerran Muhammad (rh) sanoi eräälle naiselle, että tämän miehellä oli
valkoiset täplät silmissään. Nainen lähti puolisonsa luo hyvin
surullisena ja kertoi, mitä oli kuullut. Aviomies kertoi, että Muhammad
(rh) oli vitsaillut ja tarkoittanut, että kaikilla ihmisillä on
valkoiset täplät silmissään.
(En-Nuveyri, IV, 3; Ibn Kuteybe ,439; Krs. Koten, IV,466)
Muhammadilla (rh) oli seuralainen, Zahir, joka myi metallitavaraa.
Kerran kulkiessaan basaarin ohi Muhammad (rh) näki hänet, otti
leikillään hänestä kiinni takaapäin ja sanoi: "Ostaako kukaan tätä
orjaa?"
Zahir nauroi ja sanoi: "Oi, Allahin lähettiläs, se, joka tämän orjan ostaa, joutuu tappiolle."
Profeetta hymyili ja sanoi: "Allahin silmissä arvosi on korkea.[1]
Hasan Basri (olkoon Allah armollinen hänelle) sanoo, että vanha nainen
tuli Lähettilään (rauha hänelle) luo ja teki pyynnön: "Oi, Allahin
lähettiläs, tee duaa, jotta Allah päästää minut Taivaaseen."
Lähettiläs (rauha hänelle) vastasi: "Oi, Äiti, vanha nainen ei voi päästä Taivaaseen."
Nainen alkoi itkeä ja oli lähdössä pois.
Lähettiläs (rauha hänelle) sanoi: "Sano naiselle, että kukaan ei mene
Taivaaseen vanhassa iässä, vaan Allah Kaikkein Korkein tekee kaikista
Paratiisin naisista nuoria neitsyitä. Allah Kaikkein Korkein sanoo:
"Totisesti olemme luonut heidät omin käsin sallien heidän pysyä
neitseinä hellinä ja samanikäisinä." (Koraani 56:35-37)
(Shama'il Muhammadiyah, kirja 35, Hadith 230)
Anas bin Malik kertoi, että seuralainen nimeltä Anjeshe johti kameleita,
jotka kantoivat Muhammadin (rh) vaimoja. Hän sai kamelit juoksemaan
rytmikkäällä laululla, jota lauloi kauniilla äänellään.
Muhammad (rh) sanoi: "Oi, Anjeshe, ratsasta hitaasti, älä särje timantteja [=vaimoja]."
(Darimi, Istizan, 65)
Muhammad (rh) piti perheensä onnellisuutta yllä vitsailulla.
Aisha, uskovien äiti kertoi, kun hän oli matkalla yhdessä Allahin
lähettilään (rauha hänelle) kanssa: "Minulla oli juoksukisa hänen
(Profeetan) kanssaan ja voitin hänet. Kun olin tullut lihaisammaksi,
minulla oli taas juoksukisa hänen kanssaan ja hän voitti minut. Hän
sanoi: 'Nyt me olemme tasoissa.'"
(Sunan Abi Dawud kirja 14, Hadith 2572, Al-Albanin mukaan tämä on sahih)
Yahya kertoi minulle Malikilta, joka kertoi Abu'n-Nadrilta, Umar ibn
Ubaydullahin mawlalta, että A'isha bint Talha sanoi olleensa kerran
A'ishan (olkoon Allahin armo hänen kanssaan) kanssa ja hänen
aviomiehensä, joka paastosi, tuli vierailemaan sinne. (Hän oli Abdullah
ibn Abd ar-Rahman ibn Abi Bakras-Siddiq.)
A'isha sanoi: "Mikä estää sinua tulemasta lähemmäs vaimoasi ja suutelemasta häntä ja vitsailemasta hänen kanssaan?"
Hän sanoi: "Voinko suudella häntä, kun paastoan?"
Hän sanoi: "Kyllä."
(Muwatta, kirja 18, Hadith 16)
Jabir kertoi: Isäni kuoli ja jätti jälkeensä seitsemän tai yhdeksän tytärtä ja menin naimisiin naisen kanssa.
Profeetta (rauha hänelle) sanoi: "Menitkö naimisiin, oi Jabir?"
Vastasin: "Kyllä."
Hän kysyi: "Onko hän neitsyt vai matroona?"
Vastasin: "Hän on matroona."
Hän sanoi: "Mikset nainut neitsyttyttöä, jotta voisit leikkiä hänen
kanssaan ja hän sinun kanssasi (tai voisit saada hänet nauramaan ja hän
voisi saada sinut nauramaan)?"
Sanoin: "Isäni kuoli jättäen jälkeensä seitsemän tai yhdeksän tyttöä
(orpoa), enkä halunnut tuoda heidän kaltaistaan nuorta tyttöä, joten
avioiduin naisen kanssa, joka voi katsoa heidän peräänsä."
Hän sanoi: "Allah sinua siunatkoon."
(Bukhari, Vol 8, kirja 75, Hadith 396)
Thabit ibn 'Ubayd sanoi: "En ole nähnyt ketään, joka olisi ollut
vakavampi istuessaan ihmisten kanssa tai ketään, joka olisi ollut
vitsikkäämpi kotonaan, kuin Zayd ibn Thabit." (= Muhammadin, rh,
seuralainen, joka osallistui Koraanin jakeiden ylöskirjoittamiseen.)
(Al-Adab Al-Mufrad, Kirja 14, Hadith 286, Al-Albani sanoi, että tämä on sahih)
Abdullah ibn Amr ibn al-'As kertoi: "Mies tuli Allahin lähettilään
(rauha hänelle) luo ja sanoi: "Tulin luoksesi antamaan uskollisuusvalan
ja jätin vanhempani itkemään."
Hän (Profeetta) sanoi: "Palaa heidän luokseen ja saa heidät nauramaan, kuten sait heidät itkemään.
Abi Dawud, kirja 14, Hadith 2522 Al-Albani sanoi, että tämä on sahih)
Hän vitsaili ja leikki mielellään lasten, etenkin tyttärensä Fatiman poikien Husainin ja Hassanin kanssa.
Sa'eed bin Abu Rashid kertoi, että Ya'la bin Murrah kertoi heille, että
he olivat menneet ulos Profeetan kanssa aterialle, jolle heidät oli
kutsuttu ja Husain oli siellä leikkimässä kadulla. Profeetta tuli
ihmisten eteen ja ojensi käsiään ja lapsi alkoi juosta siellä ja täällä.
Profeetta sai hänet nauramaan ennen kuin otti hänet kiinni, sitten
laittoi yhden kätensä Husainin leuan alle ja toisen päälle ja suuteli
tätä ja sanoi: "Husain on osa minua ja minä olen osa häntä. Allah
rakastakoon niitä, jotka rakastavat Husainia. Husain on heimo heimojen
joukossa."
(Sunan ibn Majah, Vol 1, kirja 1, Hadith 144, tämä on hasan)
Abu Huraira kertoi, että Allahin lähettiläs (rauha hänelle) otti
al-Hasanin tai al-Husaynin kädellään ja laittoi sitten tämän jalat omien
jalkojensa päälle ja sanoi: "Kiipeä ylös".
(Al-Adab Al-Mufrad, kirja 14, Hadith 270)
Um Khalid (Khalid bin Sa`idin tytär) kertoi:
”--aloin leikkiä Profeettojen sinetillä (Profeetan hartioiden välillä)
ja isäni torui minua ankarasti siitä. Allahin lähettiläs (rauha hänelle)
sanoi: ”Anna hänen olla" --
(Bukhari, vol 4, kirja 52, Hadith 305)
Hän tapasi vitsailla pienen pojan, Abu 'Umayrin, kanssa, jolla oli pieni lintu, jonka kanssa hän leikki.
Anas (olkoon Allah armollinen hänelle) tapasi liittyä joukkoomme ja vitsailla. Minulla oli nuorempi veli.
Lähettiläs (rauha hänelle) sanoi hänelle: "Aba Umayr, mitä on tapahtunut Nughayrille?"
(Shama'il Muhammadiyah, kirja 36, Hadith 236)
Jabir kertoi, että kerran Muhammad (rh) leikki kamelia ja konttasi ja Husain ja Hassan ratsastivat hänen selässään.
"Kuinka mahtava on teidän kamelinne ja kuinka mahtavia ratsastajia te olette!" hän kehui. [2]
Kerran Hassan ja Husain istuivat hänen olkavarsillaan ja nähdessään sen
Umar sanoi: "Miten hienolla hevosella te ratsastattekaan!"
"He ovat myös hyviä ratsastajia", Muhammad (rh) vastasi. "Mutta heidän isänsä on vieläkin parempi."
(Heysemi, ibid, IX, 181-182)
Kerran pojat eksyivät pahemman kerran. Pitkällisten etsintöjen jälkeen
vaari-Muhammad (rh) löysi pelokkaat lapset. Hän taputteli ja suuteli
heitä. Hän nosti heidät olkapäilleen ja kantoi kotiin. Hän juoksi
Salmanille, joka sanoi: "Kuinka onnekkaita olettekaan. Teillä on upea
hevonen."
"He ovat myös upeita ratsastajia. Mutta heidän isänsä on vielä heitäkin parempi", Muhammad (rh) vastasi.
(Heysemi, ibid, 182; Koten, IV, 468)
Osasivat Muhammadin (rh) seuralaisetkin.
`Umar bin Al-Khattab kertoi:
"Profeetan (rauha hänelle) elinaikana oli mies nimeltä `Abdullah, jonka
lempinimi oli Aasi ja hänellä oli tapana saada Allahin lähettiläs (rauha
hänelle) nauramaan. Profeetta (rauha hänelle) sätti häntä alkoholin
juomisesta. Ja yhtenä päivänä hänet tuotiin Profeetan (rauha hänelle)
luo taas alkoholin juomisesta ja moitittiin ankarasti. Siihen mies
ihmisten joukosta sanoi: 'Oi, Allah, kiroa häntä! Kuinka usein hänet on
tuotu Profeetan (rauha hänelle) luo sellaisen syytöksen kanssa!"
Profeetta (rauha hänelle): 'Älä kiroa häntä, sillä kautta Allahin, tiedän, että hän rakastaa Allahia ja Hänen Apostoliaan.'"
(Bukhari, Vol 8, kirja 81, Hadith 771)
Aina kun mies nimeltä Nu'ayman ibn 'Amr al-Ansari löysi jotain mukavaa
Medinasta, hän osti sen lahjaksi Muhammadille (rh). Yhtenä päivänä hän
näki, että hyvälaatuista hunajaa oli saapunut Medinaan. Hän osti sitä ja
tapansa mukaan toi Muhammadille (rh), mutta hän ei maksanutkaan
kauppiaalle. Sensijaan hän raahasi kauppiaan Profeetalle (rh) ja käski
kauppiaan pyytää rahat tältä.
"Luulin, että toit sitä minulle lahjaksi!?" Muhammad (rh) ihmetteli.
Nuayman vastasi: "Profeetta Muhammad! Halusin sinun maistavan tätä
hienoa hunajaa niin kovasti. Mutta minulla ei ollut yhtään rahaa, joten
siksi tein näin."
Sitten Muhammad (rh) nauroi ja maksoi hunajasta.
(I. Abdilberr, el-Istiab, IV, 473)
Yhtenä päivänä beduiini tuli Profeetan (rauha hänelle) luo. Hän meni
moskeijaan ja jätti kamelinsa pihamaalle. Jotkut seuralaiset sanoivat
Nuaymanille:
"Jos teurastat sen, syömme sen, koska haluamme vähän lihaa ja Allahin lähettiläs maksaa sen sitten."
Niinpä Nuayman teurasti toisen omistaman kamelin. Beduiini tuli ulos ja näki satulan, joten hän huusi:
"He ovat teurastaneet kamelini, oi Muhammad!"
Muhammad (rh) tuli ulos ja kysyi:
"Kuka tämän teki?"
"Nuayman", he vastasivat.
Muhammad (rh) meni etsimään tuota ilkimystä ja löysi hänet Duba'ah bint
al-Zubayr ibn 'Abdul Muttalibin (Allah olkoon armollinen hänelle) kotoa,
jonne hän oli piiloutunut ojaan ja peittänyt itsensä palmun oksilla ja
lehdillä. Mies osoitti, missä hän oli ja sanoi kovaan ääneen:
"En ole nähnyt häntä, oi Allahin lähettiläs."
Muhammad (rh) haki hänet pois ojasta ja hänen kasvonsa olivat likaiset kohdista, johon lehdet olivat putoilleet.
Muhammad (rh) kysyi Nuaymanilta: "Miksi teit niin?"
Nuayman vastasi: "Ihmiset, jotka kertoivat, missä olen, oi Allahin
lähettiläs, ovat samat ihmiset, jotka käskivät minun tehdä niin
[teurastaa se kameli]."
Muhammad (rh) facepalmasi ja alkoi nauraa ja sitten hän maksoi teurastetun kamelin hinnan. [3]
Imam Ahmad kuuli tästä sattumasta Muhammadin (rh) vaimolta Umm
Salamahilta (Allah olkoon armollinen hänelle): Abu Bakr meni
liikeasioille Busraan ja Nuayman ja Suwaybit ibn Harmalah tulivat sinne
hänen kanssaan. Suwaybit oli matkalla vastuussa ruoasta ja Nuayman sanoi
hänelle: "Ruoki minut!"
Suwaybit sanoi: "En, ennen kuin Abu Bakr tulee."
Niinpä nälkäinen Nuayman sai kuningasidean mennä joidenkin ihmisten luo,
joilla oli karjaa kanssaan, ja sanoa heille: "Ostatteko minulta rotevan
arabiorjan?"
He sanoivat: "Kyllä."
Nuayman sanoi: "Hänellä on suuri suu ja hän saattaa sanoa teille, että
hän on vapaa mies. Jos se tarkoittaa, etä ette halua ottaa häntä,
unohtakaa koko homma, älkääkä vaivatko minua hänellä."
"Ei siinä mitään, ostamme hänet kyllä."
Niinpä tuo porukka osti hänet kymmenellä nuorella naaraskamelilla.
Nuayman otti kamelit vastaan ja sanoi heille: "Tuolla hän on!"
Suwaybit sanoi: "Olen vapaa mies!"
"Hän on jo kertonut meille kaiken sinusta", he sanoivat ja laittoivat
köyden hänen kaulansa ympärille ja lähtivät viemään häntä pois.
Sitten Abu Bakr tuli ja hänelle kerrottiin, mitä oli tapahtunut, miksi
Suwaybit oli hävinnyt. Abu Bakr ja hänen seuralaisensa lähtivät
palauttamaan eläimiä ja ottivat Suwaybitin takaisin.
He kertoivat Muhammadille (rh), mitä oli tapahtunut ja tämä ja hänen seuralaisensa nauroivat tapahtumalle vuosi jälkeenpäin. [3]
On jopa viittauksia siihen, että Allah voi omalla tavallaan nauraa.
Waki' bin Hudus kertoi, että hänen isänpuoleinen setänsä Abu Razin
sanoi: "-- Sanoin: 'Oi, Allahin lähettiläs (rauha hänelle), nauraako
Herra?'
Hän sanoi: 'Kyllä.' Sanoin: 'Herra, joka nauraa, ei koskaan riistä meiltä hyvää.'"
(Sunan ibn Majah, vol 1, kirja 1, Hadith 181, hasan)
Abu Huraira kertoi, että Allahin lähettiläs (rauha hänelle) sanoi:
"Allah nauroi kahdelle miehelle, joista toinen tappoi toisen, mutta he
molemmat pääsivät Paratiisiin. Ensimmäinen taisteli Allahin vuoksi ja
hänet tapettiin, sitten Allah hyväksyi tämän tappajan katumuksen ja hän
taisteli ja kuoli marttyyrina."
(Sunan an-Nasa'i, vol 1, kirja 25, hadith 3168, sahih)
Abu Huraira kertoi: Allahin lähettiläs (rauha hänelle) sanoi: "-- Joten
Allah nauraa ja päästää hänet Paratiisiin ja pyytää häntä esittämään
niin monia toiveita kuin hän haluaa. --"
(Bukhari, Vol 1 kirja 12, Hadith 770)
Muhammad (rh) kuitenkin kovasti myös varoitteli vitsailemasta sopimattomasti. Leikkiä ei voi laskea aina kaikkialla.
Abu Huraira kertoi, että Allahin lähettiläs (rauha hänelle) sanoi: "On
kolme asiaa, jossa vakavuus on vakavaa ja vitsailu on vakavaa:
avioliitto, ero ja vaimon ottaminen takaisin."
(Sunan Ibn Majah, Vol 3, kirja 10, Hadith 2039, hasan)
Yahya kertoi minulle Malikilta, joka kertoi Yahya ibn Saidilta, että
Said ibn al-Musayyab sanoi: "On kolme asiaa, josta ei voi laskea
leikkiä: avioliitto, ero ja vapauttaminen."
(Muwatta, kirja 28, hadith 56)
AbdurRahman ibn AbuLayla kertoi:
"Profeetan (rauha hänelle) seuralaiset kertoivat meille, että kerran he
matkustivat Profeetan (rauha hänelle) kanssa. Mies nukkui ja yksi heistä
meni köyden luo, joka tällä oli mukanaan. Hän otti sen, pelästyttäen
köyden omistajan.
Profeetta (rauha hänelle) sanoi: 'Ei ole laillista muslimille pelotella toista muslimia.'"
(Sunan Abi Dawud, kirja 42, Hadith 4986, Al-Albanin mukaan tämä on sahih)
`Abdullah bin Zam`a kertoi: "Profeetta (rauha hänelle) kielsi nauramasta
henkilölle, joka päästää kaasua ja sanoi: 'Kuinka kukaan teistä voi
lyödä vaimoaan, kuten lyö orikameliaan ja sitten saattaa syleillä häntä
(nukkua hänen kanssaan)?" Ja Hisham sanoi, "kuin lyö orjaansa".
(Bukhari, Vol 8, kirja 73, Hadith 68) (ps. islamissa myös hevosen ja orjan lyöminen on kiellettyä)
Aswad raportoi, että jotkut nuoret quraishilaismiehet vierailivat 'Aishan luona, kun hän oli Minassa ja he nauroivat.
Hän kysyi: "Mikä teitä naurattaa?"
He sanoivat: "Se-ja-se henkilö kompastui teltan naruun ja hän oli vähällä katkaista kaulansa tai menettää silmänsä."
Hän sanoi: "Älkää naurako, sillä kuulin Allahin lähettilään (rauha
hänelle) sanovan: 'Jos muslimi juoksee okaan tai joutuu tätä vakavampiin
vaikeuksiin, hänelle taataan (korkeampi) asema ja hänen syntinsä
hävitetään.'"
(Muslim, kirja 32, hadith 6237)
Aisha sanoi: Kaksi naista kulkivat ohi miehen, joka poti kärsimystä, ja
he nauroivat yhdessä, pilkaten häntä, joten niin toinen heistä sai
osakseen saman kärsimyksen."
(Al-Adab Al-Mufra, kirja 37, hadith 13, tosin Al-Albanin mukaan tämä on da'if)
Faktoista poikkeaminen ei ole Muhammadin (rh) näyttämän esimerkin mukaista.
Abu Huraira kertoi:
"He sanoivat: 'Oi, Allahin lähettiläs! Vitsailet kanssamme?' Hän sanoi: 'Totisesti, en sano muuta kuin mikä on totta.'"
(Jami` at-Tirmidhi, vol 4, kirja 1, Hadith 1990)
AbuUmamah kertoi:
"Profeetta (rauha hänelle) sanoi: 'Minä takaan talon Paratiisin
ympäriltä sille, joka välttelee riitelyä, vaikka olisi oikeassa, talon
keskeltä Paratiisia sille, joka välttelee valehtelua, vaikka vitsailisi
ja talon Paratiisin yläosasta sille, joka tekee luonteensa hyväksi.'"
(Sunan Abi Dawud, kirja 42, Hadith 4782, Al-Albanin mukaan tämä on hasan)
Mu'awiyah ibn Jaydah al-Qushayri kertoi: Allahin lähettiläs (rauha
hänelle) sanoi: "Voi häntä, joka kertoo juttuja, puhuen valheellisesti,
saadakseen ihmiset nauramaan. Voi häntä! Voi häntä!"
(Sunan Abi Dawud, kirja 42, Hadith 4972, Al-Albanin mukaan tämä on hasan)
On epäjohdonmukaista opettaa lapsille, että valehtelu on väärin, jos
itse puijaamme ihmisiä ja liikaa vaadittu, että he aina erottaisivat,
mikä on leikinlaskua ja mikä ei.
'Abdullah ibn Mas’ud sanoi:
"Valehtelu ei ole oikein, ei vakavissaan, eikä leikillään. Kenenkään
teistä ei pitäisi luvata lapselleen jotain ja sitten olla antamatta sitä
hänelle."
(Al-Adab Al-Mufrad, kirja 21, Hadith 3, Al-Albani sanoi, että tämä on sahih)
Jos ihminen vitsaillessaan puhuu sellaista, mikä ei ole totta, helposti
käy niin, ettei hän kohta enää tiedä, mikä on totta ja mikä ei - muista
sitten puhumattakaan. Voi olla, että tarkoitat vain läheisen
ystäväpiirisi korviin harmittoman tuntuisen vitsin siitä, mitä naapurin
Pertti muka on tehnyt, mutta luultavasti muutkin saavat siitä kuulla -
ja se aiheuttaa loppujen lopuksi paljon mielipahaa Pertille.
Varastaminen on islamissa kielletty ja siitä periaatteesta ei tingitä, vitsailtiin tai ei.
'Abdullah ibn as-Sa'ib raportoi, että hänen isoisänsä sanoi: "Kuulin
Allahin lähettilään (rauha hänelle) sanovan: 'Kenenkään teistä ei
pitäisi ottaa seuralaisensa tavaroita, ei vitsillä, eikä tosissaan. Kun
joku ottaa seuralaisensa tavaroita, hänen tulee palauttaa ne tälle.'"
(Al-Adab Al-Mufrad, kirja 12, hadith 4, Al-Albanin mukaan tämä on hasan)
On myös kiellettyä nauraa liikaa.
Abu Huraira kertoi, että Allahin lähettiläs (rauha hänelle) sanoi:
"Älkää naurako [liian] paljon, sillä paljon nauraminen kovettaa
sydämen."
(Sunan ibn Majah, Vol 1, kirja 37, Hadith 4193, Darussalamin mukaan tämä
on hasan)
Al-Hasan kertoi Abu Hurairalta, että Allahin lähettiläs (rauha hänelle)
sanoi: "- - älkääkä naurako liikaa, sillä totisesti liika nauru tappaa
sydämen."
(Jami` at-Tirmidhi, kirja 36, Hadith 2, tämä on tosin da'if)
Nämä ohjeet voivat kuulostaa oudoilta, sillä mitä haittaa voi olla
siitä, että on usein hauskaa? Kyse ei olekaan siitä, vaan edelleen
siitä, että muslimin tulee ymmärtää, milloin ja missä tilanteissa on
nauru paikallaan ja milloin pitää turpansa kiinni. Muhammad (rh) ja
hänen seuralaisensa ymmärsivät:
Bakr ibn 'Abdullah raportoi, että Profeetan (rauha hänelle) seuralaiset
tapasivat heitellä toisiaan meloneilla. Hän sanoi: "Mutta kun oli vakava
paikka, he olivat todellisia miehiä."
(Al-Adab Al-Mufrad, kirja 14, Hadith 266, Al-Albanin mukaan tämä on sahih)
Toisinaan kun ihmiset haluavat vältellä jotain puheenaihetta, he
yrittivät peitellä sitä huumorin alle. Se ei ole mitenkään ratkaiseva
käyttäytymismalli.
Kun vitsailu on jotain, mikä tuo perheen yhteen, voi se olla myös
jotain, mikä erottaa. Joka kerran, kun lapsi haluaa puhua jostain
vakavasti ja isä tai äiti vain lyö asian leikiksi, se on kolaus
luottamukselle - ja jos vanhempi jatkaa samaa rataa, hän ei pian enää
tunne lastaan. Liiallinen vitsailu on vahingollista todellisuuspakoa.
Huumorin varjolla tehdään paljon pahaa ja yllättävän usein väkivaltaan
liittyy vääristynyt käsitys huumorista. Esimerkiksi koulukiusaajista
kiusaaminen on usein hyvin hauskaa ja seksuaalisen häirinnän
harjoittajat naureskelevat teoilleen. Jotkut ihmiset loukkaavat toista
ja sitten sanovat, että se oli vitsi – heillä on sellainen käsitys, että
saa sanoa ihan mitä vain, jos sillä ei tarkoiteta satuttaa tai lisää
perään, että se oli vain leikkiä, sillä ei ole väliä, miltä toisesta
tuntuu.
Etenkin miesten välisessä vitsailussa voi olla tapana sanoa asioita,
jotka vähän vieraampien ihmisten kesken sanottuna koettaisiin
loukkaavaksi tai oudoksi, tai painia keskenään. Tuttujen kanssa toki
muutenkin puhutaan asioita, joita vieraiden kanssa ei, mutta jos tämä
menee esim. toisen ulkonäön törkeään kommentoimiseen, se ei ole
islamissa sallittua. Se ei ole sivistynyttä ja joku voi siitä oikeasti
pahastua, vaikka ei sitä ääneen sanoisikaan.
Olkapäälle kopauttaminen on vielä hyväksyttävissä rajoissa, mutta toisen lyöminen
ei ole koskaan vitsi. Kun muksautat jotakuta ja hän kompastuu
banaaninkuoreen ja lyö päänsä, hän voi yllättävän helposti vammautua
vakavasti tai vaikka kuolla, eikä siinä vaiheessa ole väliä sillä, että
se oli vitsi.
Samoin jotkut nuoret tytöt kutsuvat ystäviään h-alkuisella sanalla, joka
viittaa maksulliseen tai löyhän sukupuolimoraalin omaavaan naiseen,
eivätkä pidä sitä minään. Muslimi ei missään nimessä voi puhua toiselle
ihmiselle sellaista, ei leikillään, eikä tosissaan.
Se, miten puhumme, on oikeasti tärkeää ja kertoo meistä paljon.
Jatkuva räkättäminen ja kikattaminen joka asialle saa ihmisen
vaikuttamaan tyhmältä, mitä hän silloin onkin. Ihmiset, jotka eivät
halua puhua mitään vakavista asioista, ovat suoraan sanottuna tylsiä.
Sitäpaitsi se on todellisuuspakoa. Anas kertoikin Muhammadin (rh)
sanoneen: "Jos tietäisitte, mitä minä tiedän, nauraisitte vähän ja
itkisitte paljon."
(Bukhari, Vol 8, kirja 76, Hadith 493)
[1] http://wasalaam.wordpress.com/2008/01/22/the-holy-prophets-sense-of-humor/
Hieman eri sanoin täällä
https://www.facebook.com/notes/proud-to-be-a-muslim/jokes-and-funs-of-prophet-muhammad-saw/10150098410930518
jossa lähteeksi on merkitty Ahmed b. Hanbal, Tirmizi, Kandahlavi, III,
1176.
[2] https://www.facebook.com/notes/proud-to-be-a-muslim/jokes-and-funs-of-prophet-muhammad-saw/10150098410930518
[3] http://turntoislam.com/community/threads/the-prophets-sense-of-humour.16680/
Täytyy nyt kommentoida tähän vaikka kyse ei olekaan kyseisestä kirjoituksesta.
VastaaPoistaJulkaisit muutama päivä sitten vastineen Islamopas.fi:n kirjoitukseen naisen asemasta. En ehtinyt lukea siitä kuin otsikon, kun se ilmeisesti poistettiin !? Oletko julkaisemassa kirjoitusta uudelleen? Aihe kiinnostaa minua hurjasti, sillä itsekin olen lueskellut tuota kyseistä artikkelia enemmän tai vähemmän kritisoiden sen väitteitä..
Tattista kommentista vaan, juu, kun vahingossa painoin sitä "julkaise" nappia, vaikka teksti on kesken. Kun saan sen valmiiksi, niin julkaisen sitten!
PoistaHyvä, sitä odotellen..
VastaaPoistaTässä vähän luettavaa sinulle:
VastaaPoistahttp://jumalanorja.blogspot.fi/2012/07/muhammadin-elama-ja-sankariteot.html
Ja mielenkiintoisia videoita:
http://ibnmatti.blogspot.fi/p/videoita.html
Kiitoksiapa vaan kommentista.
PoistaOlen joskus ennenkin vieraillut blogissasi, mutten ole siihen suuremmin perehtynyt.
Taisit kirjoittaa jossain, että "islam hyväksyy väkivallan, jos se edistää sen asiaa".
Se on aika perusteeton kommentti. Ei väkivalta voi edistää islamin asiaa.
Kirjoituksessasi "Mitä muslimit tarkoittavat, kun he käyttävät sanaa…" väitit, että islamin laki hyväksyisi omien lasten surmaamisen. Tämä ei pidä paikkaansa; kuten olen tänne kirjoittanut, http://islaminusko.webs.com/muut/lastenoikeudet.htm#osa1
Koraani tuomitsee tyttöjen elävältä hautaamisen 16:58-59, 43:16-17 ja 81:8-9 ja lasten surmaaminen ylipäätään kielletään ainakin 17:31 ja 6:140. (Mielestäni siitä oli joku kolmaskin jae, mutta en muista missä.)
Koraanissa tai sunnassa ei ole mitään, mikä oikeuttaisi lasten surmaamiseen.
Nuo puheet islamisaatiosta ovat tavallaan melkein huvittavia. Ei muslimeilla ole mitään tarvetta "alistaa kääfireitä islamin vallan alle", tai mitä ilmaisua siitä nyt käytetäänkään.
Olen tähän kirjoittanut jotain aiheesta "Mitä islam sanoo muista uskonnoista ja uskonnonvapaudesta?"
http://islaminusko.webs.com/eriuskonnot.htm
Suunnitelmissani on kirjoittaa aiheesta joskus vielä lisää.