Olemme myös määrännyt ihmisen pitämään huolta vanhemmistaan; hänen äitinsä on kantanut häntä äärimmäiseen uupumukseen saakka, ja hänen vieroittamisensa on kestänyt toista vuotta. Kiitä Minua ja molempia vanhempiasi. Minun luokseni on kaikkien palattava. Mutta jos he pakottavat sinua asettamaan Minun rinnalleni sellaista, mistä sinulla ei ole mitään tietoa, älä heitä silloin tottele; elä kuitenkin heidän kanssaan soveliaasti tässä maailmassa. Seuraa sellaisen tietä, joka kääntyy Minunun puoleeni. Minun luokseni teidän on palattava, ja silloin Minä osoitan teille teidän tekonne.»
Ja Lukmaan lausui edelleen: »Oi poikani! Totisesti, jos sinapinsiemenen painoinen jyvänen on kätketty kiven sisään tai taivaisiin taikka maan päälle, niin Jumala on sen löytävä. Totisesti, Jumala on terävänäköinen, ymmärtävä.
Oi poikani, suorita rukouksesi, kehoita hyvän tekemiseen ja kiellä pahat teot sekä pysy lujana, mitä tahansa sinulle sattuukin. Näin on todella vakavasti määrätty. Älä ole ylpeä ihmisiä kohtaan, äläkä vaella maassa pöyhkeänä. Totisesti, Jumala ei rakasta omahyväistä kerskuria. Hillitse itsesi ja puhu sävyisästi. Totisesti, rumin ääni on aasin hirnunta.
Koraani 31:12-19
Hän on Luqman Ibn 'Anqa' Ibn Sadun. Tai kuten As-Suhaili Ibn Jarirista ja Al-Qutaibi sanovat, hän on Luqman Ibn Tharan, joka on Aylahin (Jerusalem) kansasta.
Hän oli hurskas mies, joka omistautui Jumalan palvonnalle ja jota siunattiin viisaudella. Sanotaan myös, että hän oli tuomari Profeetta Dawudin (rauha hänelle) elinaikana. Ja Allah tietää parhaiten.
Sufyan Ath- Thawri Al-Ash'athista 'Ikrimahin jälkeen kertoi Ibn 'Abbasin (olkoon Allah armollinen hänelle) auktoriteetilla: "Hän oli etiopialainen orja, joka työskenteli puuseppänä. Qatadah kertoi Abdullah Ibn Az-Zubairin sanoneen: "Kysyin Jabir Ibn 'Abdullahilta Luqmanista. Hän sanoi: 'Hän oli lyhyt ja hänellä oli litteä nenä. Hän oli Nubiasta.'"
Yahia Ibn Sa' id Al-Ansari kertoi Sa' id Ibn Al-Musayibin sanoneen: "Luqman kuului Egyptin mustiin ihmisiin. Hänellä oli paksut huulet ja Allah Kaikkivaltias soi hänelle viisautta, mutta ei profeettiutta."
Al-Awza'i kertoi: "'Abdur Rahman Ibn Harmalah kertoi minulle, että musta mies tuli Sa' id Ibn AIMusayibin luo pyytämään häneltä hyväntekeväisyyttä. Sa' id sanoi: 'Älä sure mustaa ihoasi, sillä kaikista ihmisistä parhaimpien joukossa oli kolme mustaa: Bilal Ibn Rabah, Mahja' ('Umar Ibn Al-Khattabin vapauttama orja) ja Luqman, viisas, joka oli musta, joka tuli Nubiasta ja jonka huulet olivat paksut."
Al-A'mash kertoi Mujahidin mukaan:
"Luqman oli musta suuri orja, paksuhuulinen ja hänen jalkojensa iho oli halkeillut."
'Umar Ibn Qais sanoi: "Luqman oli musta orja, paksuhuulinen ja hänen jalkojensa iho halkeili. Kun hän oli saarnamassa joillekin ihmisille, kävi niin, että mies tuli hänen luokseen ja sanoi: 'Etkö sinä ole se, joka huolehti lampaasta kanssani siellä-ja-siellä-paikassa?'
Luqman sanoi: 'Kyllä minä olen.'
Mies sanoi: 'Miten sitten olet päässyt tällaiseen asemaan?' (Lammaspaimenesta opettamaan ihmisiä.)
Luqman: 'Kertomalla totuuden ja pysymällä hiljaa asioista, jotka eivät koske minua.'
(Tämän kertoi Ibn Jarir, lbn Hamidilta, joka kertoi tämän Al-Hakamilta)
Ibn Abu Hatim sanoi: "Abu Zar' ah kertoi minulle, että Safwan kertoi hänelle Al- Walidilta, joka kertoi 'Abdur Rahman Ibn Abu Yazid Ibn Jabirilta, joka sanoi: 'Allah Kaikkivaltias nosti Luqmanin aseman hänen viisaudensa tähden. Mies, joka oli tuntenut hänet, näki, hänet ja sanoi:
'Etkö sinä ole sen-ja-sen orja, joka hoiti lammastani ennen, ei niin kauaa sitten?'
Luqman sanoi: 'Kyllä!'
Mies sanoi: 'Mikä kohotti sinut tällaiseen korkeaan asemaan, jonka näen?'
Luqman sanoi: 'Jumalallinen määräys, olemalla luottamuksen arvoinen, totuuden kertominen ja sellaisen hylkääminen, joka ei koske minua.'"
Hän sanoi: 'Kyllä!'
Mies sanoi: 'Olet musta lammaspaimen!'
Luqman sanoi: 'Se, että olen musta, on aivan ilmeistä, joten mikä sinua niin hämmästyttää?'
Mies sanoi: 'Ihmiset vierailevat usein luonasi, mielellään hyväksyen tuomiosi!'
Luqman sanoi: 'Oi, serkku! Jos teet, kuten sanon, sinustakin tulee tällainen.'
Mies sanoi: 'Mitä sitten?'
Luqman sanoi: 'Lasken katseeni, vahdin kieltäni, syön, mikä on sallittua, pidän siveyteni, pidän lupaukseni, täytän velvollisuuteni, olen vieraanvarainen vieraille, kunnioitan naapureitani ja hylkään sen, mikä ei koske minua. Kaikki nämä asiat tekivät minusta sen, jota nyt katsot.'"
Yhtenä päivänä Abu
Ad-Darda' mainitsi Luqmanin viisauden ja sanoi: "Hänelle ei suotu viisautta rikkauden, lasten, sukujuurten tai annettujen taitojen takia, vaan hänellä oli itsehillintää, hän oli vaitelias, syvällisesti ajattelija, eikä hän koskaan nukkunut päivällä. Lisäksi kukaan ei ole koskaan nähnyt hänen sylkevän, rykivän (selvittelevän kurkkuaan), pissaavan, kylpevän, tarkkailevan hienouksia tai nauravan typerästi. Hän oli hyvin vaikuttava ja puhui hienosti. Hän ei parkunut, eikä itkenyt, kun kaikki hänen lapsensa kuolivat. Hän tapasi vierailla prinssien ja muiden auktoriteettihenkilöiden luona sovittelemassa, ajattelemassa syvällisesti ja toteamassa nuhtelemisen aihetta (? - find admonition). Kaiken tämän takia hänelle suotiin suurta viisautta.
Jotkut väittävät, että hänelle tarjottiin profeettiutta, mutta hän pelkäsi, ettei pystyisi kantamaan sen vaatimuksia ja velvoitteita.
Näin ollen hän valitsi viisauden, sillä se olisi helpompaa - tämä ei voi olla täysin totta - ja Allah tietää parhaiten! 'Ikrimah kertoi myös, että: "Luqman oli profeetta." 1
1 Tämä kertomus on hyvin heikko, sillä imaamit Al-Bukhari ja An-Nasa'i laskevat sen välikertojan Al-Ja' fin Heikkojen Kertojien joukkoon.
Suurin osa oppineista on kuitenkin sillä kannalla, että hän oli viisas mies, ei profeetta. Hänet on mainittu Mahtavassa Koraanissa ja Allah Kaikkivaltias arvosti suuresti häntä ja kertoi kirjassaan ohjeen, jonka Luqman antoi pojalleen: »Poikani, älä aseta ketään Jumalan rinnalle. Totisesti, sellainen on perin väärää.» (31:13)
Eli hän kielsi ja varoitti poikaansa palvomasta mitään Allahin rinnalla. Imam Al-Bukhari sanoi: "Qutaibah - jolle Jarir kertoi, jolle Al-A'mash kertoi, jolle Ibrahim kertoi, jolle 'Alqamah kertoi 'Abdullahin sanoneen - kertoi minulle: "Kun jae
Ne, jotka uskovat eivätkä pimennä uskoaan väärillä teoilla, pysyvät levollisina ja nauttivat oikeata Johdatusta (6:82) paljastettiin, me sanoimme: 'Oi, Allahin lähettiläs! Kuka meidän joukossamme ei ole tehnyt vääryyttä itselleen?'
Hän (rauha hänelle) vastasi: 'Ei sillä sitä tarkoiteta, vaan 'väärät teot' tässä jakeessa tarkoittavat SHIRKiä. Ettekö ole kuulleet Luqmanin sanovan pojalleen: »Poikani, älä aseta ketään Jumalan rinnalle. Totisesti, sellainen on perin väärää.»
Totisesti, Allah pystyy tuomaan sen (jyvän) esiin, ollen Hyvin Tietoinen siitä, missä se on. (31:16)
Allah Kaikkivaltias myös sanoo:
Hänen hallussaan ovat kaiken näkymättömän avaimet; ei kukaan muu sitä tunne kuin Hän yksin. Hän tietää kaiken maan päällä ja meressä; Hänen tietämättään ei ainoakaan lehti putoa, ei piile yksikään jyvä maan uumenissa eikä ole kosteata eikä kuivaa, joka ei olisi selvästi (Jumalan) kirjoissa.
(6:59)
Ja:
Taivaassa ja maassa ei ole mitään niin salattua, ettei se löytyisi selkeästä Kirjasta.
(27:75)
Sekä:
Ei taivaassa eikä maassa ole mitään Hänen valtansa ulkopuolella, ei hivenenkään verran eikä sitä vähemmän tahi enemmän, vaan kaikki on selvästi (Jumalan) kirjoissa
(34:3)
As-Sadiy väitti, että jakeessa mainittu "kivi" on se, joka lojuu seitsemännen maan alapuolella. Mutta tämä väite kumoutuu täysin, koska sana "kivi", "rock", on määrittelemätön, ja jos hänen väitteensä pitäisi paikkansa, se olisi "the rock". Joten "kivi" tässä tarkoittaa mitä tahansa kiveä, eikä mitään tiettyä kiveä.
Abu Sa'id Al- Khudri kertoi Profeetta Muhammadin (rauha hänelle) sanoneen: "Jos kukaan teistä tekee tekoja kiven kolossa, jossa ei ole ovea, eikä reikää, hänen tekonsa, mitä ne ikinä olivat, tulevat esiin (julkisuuteen)."
Sitten Luqman sanoi: "Oi, poikani, suorita rukoukseksi!" (tee ne oikein ja oikealla ajalla)
Sitten hän sanoi: "Kehoita hyvän tekemiseen (yhden Jumalan palvontaan ja kaikkeen, mikä on hyvää) ja kiellä pahat teot (epäusko Allahin ykseyteen ja kaikki paha ja huono)", täydellä voimakka, kädelläsi, kielelläsi ja jos et pysty, niin sydämelläsi (torju ja paheksu sitä). Sitten hän neuvoi poikaansa kärsivällisyyteen sanoen: "Pysy lujana, mitä tahansa sinulle sattuukin" - sillä jos joku nauttii siitä, mikä on hyvää ja kieltää pahan, todennäköisesti tietyt ihmiset pitävät häntä vihollisena (mutta lopullinen palkinto totisesti kuuluu hänelle).
Tämän takia hän käski kärsivällisyyteen.
Näin on todella vakavasti määrätty. Allah on määrännyt. Tämä on väistämätöntä, eikä sitä voi laiminlyödä.
Nämä ovat neuvoja, joita Pyhä Koraani mainitsee Luqmanin antaneen pojalleen. Monia muita on mainittu kirjassa nimeltä Hikmat Luqman (Luqmanin Viisaus). Tästä arvokkaasta kirjasta siteeramme seuraavaa: "Allahin lähettiläs (rauha hänelle) kertoi meille, että: "Luqman, viisas, tapasi sanoa: Jos jotain uskotaan Allahille, Hän suojelee sitä."
(Tämä kertomus on heikko, koska sen välikertoja on Qaz'ah Ibn Suwaid Ibn Hujair AI-Bahili, joka mainitaan An-Nasain teoksessa 'Heikot ja Hylätyt kertojat'.)
Ibn Hatim kertoi, että Al-Qasim Ibn Mukhaimirah raportoi Allahin lähettilään (rauha hänelle) sanoneen: "Luqman sanoi pojalleen neuvoessaan häntä: 'Oi, poikani! Varo naamioitumista sen petollisuuden vuoksi yöllä ja epäylistystä päivällä.'"
Imam Ahmed, kirjassaan Az-Zuhd (Asketismi), mainitsi Luqmanin elämäkerran ja monia muita merkityksellisiä seikkoja. Hän sanoi: "Waki kertoi minulle Sufyanin mukaan, joka kertoi tunnistamattomalta mieheltä, joka kertoi Mujahidinin sanoneen: "Allahin lausunto: "Ja totisesti Me annoimme Luqmanille viisautta", ts. viisautta ja uskonnollista ymmärrystä."
Hän lisäsi: "Hän ei ollut profeetta."
Wahb Ibn Munabih kertoi saman.
Waki' kertoi meille Sufyanin mukaan, joka kertoi Ash'athin mukaan, joka kertoi 'Ikrimahin mukaan, joka kertoi Ibn 'Abbasin (olkoon Allah tyytyväinen häneen) sanoneen: "Luqman oli etiopialainen orja."
Aswad kertoi meille Hammadin mukaan, joka kertoi 'Ali Ibn Yazidin mukaan, joka kertoi Sa'id Ibn Al-Musaiybin sanoneen: "Luqman oli vaatturi."
'Abdur Razzaq kertoi meille, että kuuli Ibn Juraijin sanoneen: "Tapasin peittää kasvoni yöllä ja 'Umar sanoi minulle: 'Etkö ole kuullut, että Luqman sanoi: naamioituminen päivällä on nöyryytystä ja yöllä epäarvostusta. Joten miksi naamioidut yöllä?'
Hän sanoi: 'Luqman ei ollut veloissa.'"
Hasan kertoi minulle, että Al-Junaid kertoi hänelle, että Sufyan sanoi: "Luqman sanoi pojalleen: 'Oi, poikani! En ole koskaan katunut hiljaa olemista. Jos sanat ovat hopeaa, hiljaisuus on kultaa.'"
Imam Ahmed kertoi, että 'Abdur Rahman Ibn Mahdi kertoi hänelle Nafi' Ibn 'Umarin mukaan, joka kertoi Ibn Abu Malikahin mukaan, joka kertoi 'Ubaid Ibn 'Umairin sanoneen:
"Luqman sanoi pojalleen neuvoessaan häntä: 'Oi, poikani! Valitse ihmisten kokousten väliltä tarkasti! Jos näet kokoontumisen, jossa Allah mainitaan, istu heidän seuraannsa. Näin ollen, jos olet tietäväinen, tietosi hyödyttää sinua; mutta jos olet tietämätön, he opettavat sinua; ja jos Allah haluaa tehdä heille hyvää, hyödyt heistä. Oi, poikani! Älä istu kokouksessa, jossa Allahia ei mainita! Koska jos olet tietäväinen, tietosi ei hyödytä sinua; ja jos olet tietämätön, he lisäävät tietämättömyyttäsi; ja jos Allah haluaa aiheuttaa heille harmia, sinullekin aiheutuu harmia heidän kanssaan. Oi, poikani! Älä iloitse vahvan miehen näkemisestä, joka vuodattaa uskollisen verta, sillä Allah osoittaa hänelle tappajan, joka ei koskaan kuole."
Sa'id sanoi: "Kuulin Qatadahin sanovan: 'Luqmanille sanottiin: 'Miksi suosit viisautta, kun olisit voinut valita profeettiuden?'
Hän sanoi: 'Jos Allah olisi määrännyt minulle profeettiuden, olisin yrittänyt kovasti voittaakseni Hänen mielisuosionsa, mutta Hän antoi minun valita. Pelkäsin olevani liian heikko profeetaksi, joten valitsin viisauden. '"
Tämä kertomus ei ole täydellisen autenttinen tai luja, sillä välikertoja
Sa' id Ibn Bashir ei ole luotettava. Kuitenkin monet varhaisimmista oppineista, joista etupäässä
Mujahid, Sa'id Ibn Al-Musayyb ja Ibn 'Abbas (Allah heitä siunatkoon), ovat siinä näkemyksessä, että Allahin lausunto, joka kuuluu "Ja totisesti annoimme Luqmanille viisautta", tarkoittaa hienotunteisuutta ja uskonnollista ymmärrystä. Näin ollen hän ei ollut profeetta, eikä hänelle paljastettu mitään (hän ei saanut taivaallista inspiraatiota).
Eli hän kielsi ja varoitti poikaansa palvomasta mitään Allahin rinnalla. Imam Al-Bukhari sanoi: "Qutaibah - jolle Jarir kertoi, jolle Al-A'mash kertoi, jolle Ibrahim kertoi, jolle 'Alqamah kertoi 'Abdullahin sanoneen - kertoi minulle: "Kun jae
Ne, jotka uskovat eivätkä pimennä uskoaan väärillä teoilla, pysyvät levollisina ja nauttivat oikeata Johdatusta (6:82) paljastettiin, me sanoimme: 'Oi, Allahin lähettiläs! Kuka meidän joukossamme ei ole tehnyt vääryyttä itselleen?'
Hän (rauha hänelle) vastasi: 'Ei sillä sitä tarkoiteta, vaan 'väärät teot' tässä jakeessa tarkoittavat SHIRKiä. Ettekö ole kuulleet Luqmanin sanovan pojalleen: »Poikani, älä aseta ketään Jumalan rinnalle. Totisesti, sellainen on perin väärää.»
Sitten Allah kehottaa meitä pitämään huolta vanhemmistamme. Hän kertoo heidän oikeutensa lapseensa ja käskee meitä olemaan heille ystävällinen, vaikka he olisivat monijumalaisia. Mutta heitä ei pitäisi totella, jos he pyytävät palvomaan muita Allahin rinnalla. Sitten Allah palaa Luqmanin pojalleen antamiin neuvoihin:
»Oi poikani! Totisesti, jos sinapinsiemenen painoinen jyvänen on
kätketty kiven sisään tai taivaisiin taikka maan päälle, niin Jumala on
sen löytävä. Totisesti, Jumala on terävänäköinen, ymmärtävä.»
Hän kielsi poikaa tekemästä ihmisille pahaa vähäisimmässäkään määrin, sillä Allah tuo sen esiin ja tuo hänet tilinteolle Ylösnousemuksen päivänä.
Allah Kaikkivaltias sanoo: "Totisesti Jumala ei tee kenellekään vääryyttä hitusenkaan vertaa." (4:40)
Sekä: "Ylösnousemuksen päivänä Me käytämme oikeudenmukaista vaakaa, niin että
kenellekään ei tehdä pienintäkään vääryyttä. Vaikka jokin teko painaisi
sinapinsiemenen verran, niin Me otamme sen huomioon, Me olemme kyllin
pätevä tilintekijä." (21:47)
Ja Luqman sanoi pojalleen, että jos väärä teko olisi sinapinsiemenen painoinen tai jos se olisi piilotettu kiven sisään, tai taivaisiin tai maahan, Allah tuo sen esiin ja hän tietää täsmälleen, missä se on.
Ja Luqman sanoi pojalleen, että jos väärä teko olisi sinapinsiemenen painoinen tai jos se olisi piilotettu kiven sisään, tai taivaisiin tai maahan, Allah tuo sen esiin ja hän tietää täsmälleen, missä se on.
Totisesti, Allah pystyy tuomaan sen (jyvän) esiin, ollen Hyvin Tietoinen siitä, missä se on. (31:16)
Allah Kaikkivaltias myös sanoo:
Hänen hallussaan ovat kaiken näkymättömän avaimet; ei kukaan muu sitä tunne kuin Hän yksin. Hän tietää kaiken maan päällä ja meressä; Hänen tietämättään ei ainoakaan lehti putoa, ei piile yksikään jyvä maan uumenissa eikä ole kosteata eikä kuivaa, joka ei olisi selvästi (Jumalan) kirjoissa.
(6:59)
Ja:
Taivaassa ja maassa ei ole mitään niin salattua, ettei se löytyisi selkeästä Kirjasta.
(27:75)
Sekä:
Ei taivaassa eikä maassa ole mitään Hänen valtansa ulkopuolella, ei hivenenkään verran eikä sitä vähemmän tahi enemmän, vaan kaikki on selvästi (Jumalan) kirjoissa
(34:3)
As-Sadiy väitti, että jakeessa mainittu "kivi" on se, joka lojuu seitsemännen maan alapuolella. Mutta tämä väite kumoutuu täysin, koska sana "kivi", "rock", on määrittelemätön, ja jos hänen väitteensä pitäisi paikkansa, se olisi "the rock". Joten "kivi" tässä tarkoittaa mitä tahansa kiveä, eikä mitään tiettyä kiveä.
Abu Sa'id Al- Khudri kertoi Profeetta Muhammadin (rauha hänelle) sanoneen: "Jos kukaan teistä tekee tekoja kiven kolossa, jossa ei ole ovea, eikä reikää, hänen tekonsa, mitä ne ikinä olivat, tulevat esiin (julkisuuteen)."
Sitten Luqman sanoi: "Oi, poikani, suorita rukoukseksi!" (tee ne oikein ja oikealla ajalla)
Sitten hän sanoi: "Kehoita hyvän tekemiseen (yhden Jumalan palvontaan ja kaikkeen, mikä on hyvää) ja kiellä pahat teot (epäusko Allahin ykseyteen ja kaikki paha ja huono)", täydellä voimakka, kädelläsi, kielelläsi ja jos et pysty, niin sydämelläsi (torju ja paheksu sitä). Sitten hän neuvoi poikaansa kärsivällisyyteen sanoen: "Pysy lujana, mitä tahansa sinulle sattuukin" - sillä jos joku nauttii siitä, mikä on hyvää ja kieltää pahan, todennäköisesti tietyt ihmiset pitävät häntä vihollisena (mutta lopullinen palkinto totisesti kuuluu hänelle).
Tämän takia hän käski kärsivällisyyteen.
Näin on todella vakavasti määrätty. Allah on määrännyt. Tämä on väistämätöntä, eikä sitä voi laiminlyödä.
Allah Kaikkivaltias sanoo: Älä ole ylpeä ihmisiä kohtaan.
Ibn `Abbas, Mujahid, `Ikrimah, Sa`id Ibn Jubair, Ad-Dahhak, Yazid Ibn Al-Asam, Abu Al-Jawza' ja muut sanoivat: "Tämä tarkoittaa, että ei pidä olla mahtaileva ja ylimielinen."
Allah Kaikkivaltias jatkaa Luqmanin siteeraamista: "Äläkä vaella maassa pöyhkeänä. Totisesti, Jumala ei rakasta omahyväistä kerskuria." Tässä Luqman kieltää poikansa astelemasta ylväästi. Allah Kaikkivaltias sanoo: "Älä kulje maan päällä kerskaillen. Totisesti, sinä et kykene leikkaamaan maata kahtia etkä kurkottautumaan vuorten huipuille." (17:37)
Eli sinä et voi tallata koko maata, etkä lävistää sitä nopealla kävelylläsi tai vahvoilla askelillasi, etkä voi olla yhtä korkea kuin vuoret ylvästelylläsi ja ylimielisyydelläsi. Joten tunne itsesi hyvin, sillä olet vain ihminen (jonka yksin Allah on luonut).
Profeetta Muhammad (rauha hänelle) sanoo hadithissa:
"Kun mies käveli, laahaten vaatettaan ylpeydellä, maa nielaisi hänet ja hän vajoaa siinä Ylösnousemuksen päivään saakka."
(Imam Bukhari välitti tämän teoksessaan Sahih Bukhari.)
Toinen hadith kuuluu näin:
"Varo laahaamasta vaatettasi ylpeydellä, sillä Allah ei rakasta (pidä) tämänlaista leveilyä."
Allah sanoo: "Allah ei totisesti rakasta ylimielistä leveilijää."
Ibn `Abbas, Mujahid, `Ikrimah, Sa`id Ibn Jubair, Ad-Dahhak, Yazid Ibn Al-Asam, Abu Al-Jawza' ja muut sanoivat: "Tämä tarkoittaa, että ei pidä olla mahtaileva ja ylimielinen."
Allah Kaikkivaltias jatkaa Luqmanin siteeraamista: "Äläkä vaella maassa pöyhkeänä. Totisesti, Jumala ei rakasta omahyväistä kerskuria." Tässä Luqman kieltää poikansa astelemasta ylväästi. Allah Kaikkivaltias sanoo: "Älä kulje maan päällä kerskaillen. Totisesti, sinä et kykene leikkaamaan maata kahtia etkä kurkottautumaan vuorten huipuille." (17:37)
Eli sinä et voi tallata koko maata, etkä lävistää sitä nopealla kävelylläsi tai vahvoilla askelillasi, etkä voi olla yhtä korkea kuin vuoret ylvästelylläsi ja ylimielisyydelläsi. Joten tunne itsesi hyvin, sillä olet vain ihminen (jonka yksin Allah on luonut).
Profeetta Muhammad (rauha hänelle) sanoo hadithissa:
"Kun mies käveli, laahaten vaatettaan ylpeydellä, maa nielaisi hänet ja hän vajoaa siinä Ylösnousemuksen päivään saakka."
(Imam Bukhari välitti tämän teoksessaan Sahih Bukhari.)
Toinen hadith kuuluu näin:
"Varo laahaamasta vaatettasi ylpeydellä, sillä Allah ei rakasta (pidä) tämänlaista leveilyä."
Allah sanoo: "Allah ei totisesti rakasta ylimielistä leveilijää."
Kiellettyään poikaansa kulkemasta kerskailleen, Luqman määrää häntä kävelemään vaatimattomasti, sanoen: "
Hillitse itsesi ja puhu sävyisästi", ts. älä kävele liian nopeasti tai liian hitaasti, vaan siltä väliltä.
"Laupeimman armahtajan palvelijoita ovat ne, jotka nöyrinä vaeltavat maan päällä ja tietämättömien heitä puhutellessa lausuvat: »Rauha!»" (25:63)
Ja sitten Luqman sanoo "madalla ääntäsi", ts. kun puhut, älä puhu hirveän kovaan ääneen, sillä aasin hirnunta on kauhein kaikista äänistä.
Hillitse itsesi ja puhu sävyisästi", ts. älä kävele liian nopeasti tai liian hitaasti, vaan siltä väliltä.
"Laupeimman armahtajan palvelijoita ovat ne, jotka nöyrinä vaeltavat maan päällä ja tietämättömien heitä puhutellessa lausuvat: »Rauha!»" (25:63)
Ja sitten Luqman sanoo "madalla ääntäsi", ts. kun puhut, älä puhu hirveän kovaan ääneen, sillä aasin hirnunta on kauhein kaikista äänistä.
Abu Huraira (olkoon Allah armollinen hänelle): "Profeetta (rauha hänelle) sanoi: 'Kun kuulette kukkojen kieuntaa, pyytäkää Allahin siunauksia, sillä kieunta tarkoittaa, että ne ovat nähneet enkelin. Ja kun kuulette aasien kiljuvan, etsikää turvaa Allahista Saatanaa vastaan, sillä (niiden kiljunta tarkoittaa, että) ne ovat nähneet Saatanan." (Bukhari kertoi tämän sahih kokoelmassaan.) Tämän takia on kiellettyä korottaa ääntään turhaan. Mutta äänen korottaminen adhaanissa (rukouskutsussa) ja taistelukentillä on sallittu.
Nämä ovat neuvoja, joita Pyhä Koraani mainitsee Luqmanin antaneen pojalleen. Monia muita on mainittu kirjassa nimeltä Hikmat Luqman (Luqmanin Viisaus). Tästä arvokkaasta kirjasta siteeramme seuraavaa: "Allahin lähettiläs (rauha hänelle) kertoi meille, että: "Luqman, viisas, tapasi sanoa: Jos jotain uskotaan Allahille, Hän suojelee sitä."
(Tämä kertomus on heikko, koska sen välikertoja on Qaz'ah Ibn Suwaid Ibn Hujair AI-Bahili, joka mainitaan An-Nasain teoksessa 'Heikot ja Hylätyt kertojat'.)
Ibn Hatim kertoi, että Al-Qasim Ibn Mukhaimirah raportoi Allahin lähettilään (rauha hänelle) sanoneen: "Luqman sanoi pojalleen neuvoessaan häntä: 'Oi, poikani! Varo naamioitumista sen petollisuuden vuoksi yöllä ja epäylistystä päivällä.'"
Damurah
kertoi As-Sariy Ibn Yahian sanoneen: "Luqman sanoi pojalleen: 'Oi, poikani! Totisesti, viisaus on tuonut köyhän kuninkaiden kartanon.'"
Isäni kertoi 'Abdah lbn Sulaimanin mukaan, joka kertoi Ibn Al-Mubarakin mukaan, joka kertoi
'Abdur Rahman Al-Mas' udin mukaan, joka kertoi 'Aun Ibn 'Abdullahin sanoneen:
"Luqman sanoi pojalleen: 'Oi, poikani! Jos tulet ihmisten ilmoille, aloita tervehdyksellä (sanomalla As-Salamu 'Alaikum (rauhaa sinulle), sitten, ota paikkasi ja älä virka mitään, ennen kuin he puhuvat. Jos näet heidän muistelevan Allahia, liity heidän seuraansa. Mutta jos he puhuvat mistään muusta, käänny heistä pois ja etsi muita (jotka muistelevat Allah Kaikkivaltiasta).'"
'Abdur Rahman Al-Mas' udin mukaan, joka kertoi 'Aun Ibn 'Abdullahin sanoneen:
"Luqman sanoi pojalleen: 'Oi, poikani! Jos tulet ihmisten ilmoille, aloita tervehdyksellä (sanomalla As-Salamu 'Alaikum (rauhaa sinulle), sitten, ota paikkasi ja älä virka mitään, ennen kuin he puhuvat. Jos näet heidän muistelevan Allahia, liity heidän seuraansa. Mutta jos he puhuvat mistään muusta, käänny heistä pois ja etsi muita (jotka muistelevat Allah Kaikkivaltiasta).'"
Isäni kertoi 'Amr Ibn 'Uthmanin mukaan, joka kertoi Damurah Ibn Hafs Ibn 'Umarin sanoneen;
"Luqman asetti säkin sinappia viereensä ja alkoi neuvoa poikaansa, antaen hänelle jokaisen neuvon kohdalla sinapin siemenen, kunnes kaikki sinappi oli mennyt. Hän sanoi: 'Oi, poikani! Annan sinulle neuvon, että jos vuori olisi annettu, se halkeaisi.' Hän sanoi: 'Sitten, hänen poikansa oli kuin lyötynä.'"
Ibn 'Abbas (olkoon Allahin armo hänen kanssaan) kertoi: "Huolehtikaa mustista, sillä kolme heistä on Paratiisin ihmisiä: Luqman viisas, Negus ja Bilal (rukouskutsuja)."
(Tämä hadith on kuitenkin erikoinen ja hylätty.)
"Luqman asetti säkin sinappia viereensä ja alkoi neuvoa poikaansa, antaen hänelle jokaisen neuvon kohdalla sinapin siemenen, kunnes kaikki sinappi oli mennyt. Hän sanoi: 'Oi, poikani! Annan sinulle neuvon, että jos vuori olisi annettu, se halkeaisi.' Hän sanoi: 'Sitten, hänen poikansa oli kuin lyötynä.'"
Ibn 'Abbas (olkoon Allahin armo hänen kanssaan) kertoi: "Huolehtikaa mustista, sillä kolme heistä on Paratiisin ihmisiä: Luqman viisas, Negus ja Bilal (rukouskutsuja)."
(Tämä hadith on kuitenkin erikoinen ja hylätty.)
Imam Ahmed, kirjassaan Az-Zuhd (Asketismi), mainitsi Luqmanin elämäkerran ja monia muita merkityksellisiä seikkoja. Hän sanoi: "Waki kertoi minulle Sufyanin mukaan, joka kertoi tunnistamattomalta mieheltä, joka kertoi Mujahidinin sanoneen: "Allahin lausunto: "Ja totisesti Me annoimme Luqmanille viisautta", ts. viisautta ja uskonnollista ymmärrystä."
Hän lisäsi: "Hän ei ollut profeetta."
Wahb Ibn Munabih kertoi saman.
Waki' kertoi meille Sufyanin mukaan, joka kertoi Ash'athin mukaan, joka kertoi 'Ikrimahin mukaan, joka kertoi Ibn 'Abbasin (olkoon Allah tyytyväinen häneen) sanoneen: "Luqman oli etiopialainen orja."
Aswad kertoi meille Hammadin mukaan, joka kertoi 'Ali Ibn Yazidin mukaan, joka kertoi Sa'id Ibn Al-Musaiybin sanoneen: "Luqman oli vaatturi."
Saiyar kertoi meille Ja'farin mukaan, joka kertoi Malik Ibn Dinarin sanoneen: "Luqman sanoi pojalleen: 'Oi, poikani! Ota Allahin tottelevaisuus kaupan käynniksesi ja saat voittoa ilman kauppatavaraa."
Yazid kertoi
Abul Ashhabin mukaan, joka kertoi Muhammad Ibn Wasi'n sanoneen: "Luqman sanoi pojalleen: 'Oi, poikani! Pelkää Allahia ja älä anna ihmisten huomata, että pelkäät häntä saadakseksi kunnioitusta heiltä sydämesi ollessa syntinen."
Yazid Ibn Hamn ja Waki' kertoivat meille Abul AShhabin mukaan, joka kertoi Khalid Ar-Rab'in sanoneen:
"Luqman oli etiopialainen orja, joka työskenteli puuseppänä. Yhtenä päivänä hänen isäntänsä käski häntä teurastamaan vuohen ja tuomaan siitä hänelle kaksi parhainta ja maukkainta osaa. Luqman teki niin ja toi isännälle kielen ja sydämen.
Isäntä kysyi: 'Etkö löytänyt mitään miellyttävämpää kuin nämä?'
Luqman sanoi: 'En!'
Vähän ajan päästä isäntä käski häntä teurastamaan vuohen ja heittämään siitä pois kaksi vahingollista osaa pois.
Luqman teurasti vuohen ja viskasi siitä pois kielen ja sydämen.
Isäntä huudahti ja sanoi: 'Käskin sinua tuomaan minulle herkullisimmat osat ja toit minulle kielen ja sydämen ja käskin sinua heittämään pois vahingollisimmat osat ja heitit kielen ja sydämen, miten näin voi olla?'
Luqman sanoi: 'Mikään ei voi olla miellyttävämpää kuin ne, jos ne ovat hyvät ja mikään ei voi olla ilkeämpää niitä ilkeämpää, jos ne ovat pahanlaatuiset.'"
Dawud Ibn Rashid kertoi meille Ibn Al-Mubarakin mukaan, joka kertoi Mu'amirin mukaan, joka kertoi, että mies Basrahista, Abu 'Uthman kertoi Luqmanin sanoneen pojalleen: "Oi, poikani! Älä toivo ystävystyväsi hölmön kanssa, sillä hän voi luulla, että arvostat hänen hölmöyttään. Ja älä ota viisaan miehen raivoa kevyesti, sillä hän voi pidättäytyä sinusta."
"Luqman oli etiopialainen orja, joka työskenteli puuseppänä. Yhtenä päivänä hänen isäntänsä käski häntä teurastamaan vuohen ja tuomaan siitä hänelle kaksi parhainta ja maukkainta osaa. Luqman teki niin ja toi isännälle kielen ja sydämen.
Isäntä kysyi: 'Etkö löytänyt mitään miellyttävämpää kuin nämä?'
Luqman sanoi: 'En!'
Vähän ajan päästä isäntä käski häntä teurastamaan vuohen ja heittämään siitä pois kaksi vahingollista osaa pois.
Luqman teurasti vuohen ja viskasi siitä pois kielen ja sydämen.
Isäntä huudahti ja sanoi: 'Käskin sinua tuomaan minulle herkullisimmat osat ja toit minulle kielen ja sydämen ja käskin sinua heittämään pois vahingollisimmat osat ja heitit kielen ja sydämen, miten näin voi olla?'
Luqman sanoi: 'Mikään ei voi olla miellyttävämpää kuin ne, jos ne ovat hyvät ja mikään ei voi olla ilkeämpää niitä ilkeämpää, jos ne ovat pahanlaatuiset.'"
Dawud Ibn Rashid kertoi meille Ibn Al-Mubarakin mukaan, joka kertoi Mu'amirin mukaan, joka kertoi, että mies Basrahista, Abu 'Uthman kertoi Luqmanin sanoneen pojalleen: "Oi, poikani! Älä toivo ystävystyväsi hölmön kanssa, sillä hän voi luulla, että arvostat hänen hölmöyttään. Ja älä ota viisaan miehen raivoa kevyesti, sillä hän voi pidättäytyä sinusta."
Dawud Ibn Usaid kertoi meille Isma'il Ibn
'Ayyashin mukaan, joka kertoi Damdam Ibn Zar'ahin mukaan, joka kertoi Shuraih Ibn 'Ubaid Al-Hadramin mukaan, joka kertoi 'Abdullah Ibn Zaidin sanoneen:
"Luqman sanoi: 'Totisesti, Allahin Käsi on viisaiden ihmisten suilla; kukaan heistä ei puhu ilman, että Allah on valinnut sen hänelle."
"Luqman sanoi: 'Totisesti, Allahin Käsi on viisaiden ihmisten suilla; kukaan heistä ei puhu ilman, että Allah on valinnut sen hänelle."
'Abdur Razzaq kertoi meille, että kuuli Ibn Juraijin sanoneen: "Tapasin peittää kasvoni yöllä ja 'Umar sanoi minulle: 'Etkö ole kuullut, että Luqman sanoi: naamioituminen päivällä on nöyryytystä ja yöllä epäarvostusta. Joten miksi naamioidut yöllä?'
Hän sanoi: 'Luqman ei ollut veloissa.'"
Hasan kertoi minulle, että Al-Junaid kertoi hänelle, että Sufyan sanoi: "Luqman sanoi pojalleen: 'Oi, poikani! En ole koskaan katunut hiljaa olemista. Jos sanat ovat hopeaa, hiljaisuus on kultaa.'"
'Abdul
Samad ja Waki' kertoivat minulle Abul Ashhabin mukaan, joka kertoi
Qatadahin sanoneen: "Luqman sanoi pojalleen: 'Oi, poikani! Erottaudu pahasta ja se erottautuu sinusta, sillä paha ei synnytä muuta kuin pahaa.'"
Qatadahin sanoneen: "Luqman sanoi pojalleen: 'Oi, poikani! Erottaudu pahasta ja se erottautuu sinusta, sillä paha ei synnytä muuta kuin pahaa.'"
Imam Ahmed kertoi, että 'Abdur Rahman Ibn Mahdi kertoi hänelle Nafi' Ibn 'Umarin mukaan, joka kertoi Ibn Abu Malikahin mukaan, joka kertoi 'Ubaid Ibn 'Umairin sanoneen:
"Luqman sanoi pojalleen neuvoessaan häntä: 'Oi, poikani! Valitse ihmisten kokousten väliltä tarkasti! Jos näet kokoontumisen, jossa Allah mainitaan, istu heidän seuraannsa. Näin ollen, jos olet tietäväinen, tietosi hyödyttää sinua; mutta jos olet tietämätön, he opettavat sinua; ja jos Allah haluaa tehdä heille hyvää, hyödyt heistä. Oi, poikani! Älä istu kokouksessa, jossa Allahia ei mainita! Koska jos olet tietäväinen, tietosi ei hyödytä sinua; ja jos olet tietämätön, he lisäävät tietämättömyyttäsi; ja jos Allah haluaa aiheuttaa heille harmia, sinullekin aiheutuu harmia heidän kanssaan. Oi, poikani! Älä iloitse vahvan miehen näkemisestä, joka vuodattaa uskollisen verta, sillä Allah osoittaa hänelle tappajan, joka ei koskaan kuole."
Abu Mu'awiyah kertoi meille Hisham Ibn 'Urwahin mukaan, joka kertoi isänsä mukaan: "Viisaus saneli: 'Oi, poikani: olkoon puheesi hyvä ja hymyilköön kasvosi, ihmiset tulevat rakastamaan sinua enemmän kuin niitä, jotka antavat heille heidän palkkansa.'"
Ja hän sanoi: "Toorassa on sanottu: Viisaudessa on sanottu - tai Toorassa - ystävällisyys on viisauden pää."
Ja hän sanoi: "Viisaudessa on sanottu: Tulet saamaan sitä, mitä annat (tai niittämään mitä kasvatat)."
Ja hän sanoi: "Viisaudessa on sanottu: Rakasta ystävääsi ja isäsi ystävää."
Ja hän sanoi: "Toorassa on sanottu: Viisaudessa on sanottu - tai Toorassa - ystävällisyys on viisauden pää."
Ja hän sanoi: "Viisaudessa on sanottu: Tulet saamaan sitä, mitä annat (tai niittämään mitä kasvatat)."
Ja hän sanoi: "Viisaudessa on sanottu: Rakasta ystävääsi ja isäsi ystävää."
`Abdur Razzaq kertoi meille Mu'amirin mukaan, joka kertoi Ayyubin mukaan, joka kertoi
Abu Qulabahin sanoneen:
"Luqmanilta kerran kysyttiin: 'Kuka on kaikkein kärsivällisin?'
Hän sanoi: 'Se, joka ei aiheuta harmia havaittuaan kärsivällisyyttä.'
Ne, jotka kysyivät häneltä: 'Kuka on tietäväisin?'
Hän sanoi: 'Se, jonka tieto lisääntyy muiden tietäväisyydestä.'
He kysyivät: 'Kuka on paras kaikista ihmisistä?'
Hän vastasi: 'Rikas.'
He kysyivät: 'Onko se hän, jolla on rikkauksia ja omaisuutta?'
Hän vastasi: 'Ei! Vaan se, joka antaa omastaan, kun häneltä tavoitellaan jotain hyvää. Ja se, joka ei tarvitse mitään muilta.'"
Sufyan Ibn 'Uyaynah kertoi: "Luqmanilta kysyttiin: 'Kuka on kaikkein pahin kaikista ihmisistä?'Hän vastasi: 'Se, joka ei tunne häpeää tehtyään syntisen teon.'
Abu Qulabahin sanoneen:
"Luqmanilta kerran kysyttiin: 'Kuka on kaikkein kärsivällisin?'
Hän sanoi: 'Se, joka ei aiheuta harmia havaittuaan kärsivällisyyttä.'
Ne, jotka kysyivät häneltä: 'Kuka on tietäväisin?'
Hän sanoi: 'Se, jonka tieto lisääntyy muiden tietäväisyydestä.'
He kysyivät: 'Kuka on paras kaikista ihmisistä?'
Hän vastasi: 'Rikas.'
He kysyivät: 'Onko se hän, jolla on rikkauksia ja omaisuutta?'
Hän vastasi: 'Ei! Vaan se, joka antaa omastaan, kun häneltä tavoitellaan jotain hyvää. Ja se, joka ei tarvitse mitään muilta.'"
Sufyan Ibn 'Uyaynah kertoi: "Luqmanilta kysyttiin: 'Kuka on kaikkein pahin kaikista ihmisistä?'Hän vastasi: 'Se, joka ei tunne häpeää tehtyään syntisen teon.'
Abu
As-Samad kertoi meille Malik Ibn Dianrin sanoneen: "Löysin viisauden helmiä tästä: 'Allah Kaikkivaltias hajottaa ja haaskaa niiden luut, jotka antavat uskonnollisia mielipiteitä, jotka menevät yksiin ihmisten himojen ja halujen kanssa."
Ja: "Et saa siitä hyvää itsellesi, että opit jotain uutta, kun et harjoita sitä, mitä opit viimeksi. Tämä on kuin mies, joka kerää pinon kuivaa puuta, sitten yrittää kantaa sen, mutta ei onnistu. Sitten hän alkaa kerätä seuraavaa pinoa."
Ja: "Et saa siitä hyvää itsellesi, että opit jotain uutta, kun et harjoita sitä, mitä opit viimeksi. Tämä on kuin mies, joka kerää pinon kuivaa puuta, sitten yrittää kantaa sen, mutta ei onnistu. Sitten hän alkaa kerätä seuraavaa pinoa."
'Abdullah
Ibn Ahmed sanoi: "Al-Hakam Ibn Abu Zuhair Ibn Musa kertoi minulle
Al-Faraj Ibn Fudalahin mukaan, joka kertoi Abu Sa'idin sanoneen: 'Luqman sanoi pojallen: 'Oi, poikani! Anna vain hurskaiden miesten syödä ruokaasi ja neuvottele oppineiden kanssa asioistasi.'"
Näin Imam Ahmad siteerasi Luqmanin viisautta ja minä lisäsin, ettei hän välittänyt sitä ja totisesti hän - Imam Ahmed - siteerasi asioita, joita minä en. Ja Allah tietää parhaiten!
Al-Faraj Ibn Fudalahin mukaan, joka kertoi Abu Sa'idin sanoneen: 'Luqman sanoi pojallen: 'Oi, poikani! Anna vain hurskaiden miesten syödä ruokaasi ja neuvottele oppineiden kanssa asioistasi.'"
Näin Imam Ahmad siteerasi Luqmanin viisautta ja minä lisäsin, ettei hän välittänyt sitä ja totisesti hän - Imam Ahmed - siteerasi asioita, joita minä en. Ja Allah tietää parhaiten!
Ibn Abu Hatim sanoi: "Minun isäni kertoi minulle Al-'Abbas Ibn Al-Walidin mukaan, joka kertoi Zaid Ibn Yahya Ibn
'Ubaid Al-Khuza'in mukaan, joka kertoi Sa'id Ibn Bashirin mukaan, joka kertoi Qatadahin sanoneen: 'Allah Kaikkivaltias salli Luqmanin valita profeettiuden ja viisauden välillä ja Luqman otti mieluummin viisauden. Sitten Gabriel tuli, kun hän nukkui ja kaatoi viisauden hänen päälleen. Ja hän alkoi ilmiantaa sitä seuraavana aamuna.
Sa'id sanoi: "Kuulin Qatadahin sanovan: 'Luqmanille sanottiin: 'Miksi suosit viisautta, kun olisit voinut valita profeettiuden?'
Hän sanoi: 'Jos Allah olisi määrännyt minulle profeettiuden, olisin yrittänyt kovasti voittaakseni Hänen mielisuosionsa, mutta Hän antoi minun valita. Pelkäsin olevani liian heikko profeetaksi, joten valitsin viisauden. '"
Tämä kertomus ei ole täydellisen autenttinen tai luja, sillä välikertoja
Sa' id Ibn Bashir ei ole luotettava. Kuitenkin monet varhaisimmista oppineista, joista etupäässä
Mujahid, Sa'id Ibn Al-Musayyb ja Ibn 'Abbas (Allah heitä siunatkoon), ovat siinä näkemyksessä, että Allahin lausunto, joka kuuluu "Ja totisesti annoimme Luqmanille viisautta", tarkoittaa hienotunteisuutta ja uskonnollista ymmärrystä. Näin ollen hän ei ollut profeetta, eikä hänelle paljastettu mitään (hän ei saanut taivaallista inspiraatiota).
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti