torstai 10. kesäkuuta 2021

Mitä Jumala meiltä haluaa

Totisesti, niiden asuinpaikoiksi, jotka uskovat ja jotka suorittavat hyviä tekoja, tulevat autuaat puutarhat.
(Koraani 18:107)

Koska olemme uskovia, me

Emme aseta mitään Jumalan rinnalle


Ihmisten joukossa on niitä, jotka Jumalan rinnalle asettavat palveltavikseen muita, joita he rakastavat niin, kuin heidän tulisi vain Jumalaa rakastaa; mutta ne, jotka uskovat, rakastavat Jumalaa yli kaiken. Jospa vain ne, jotka tekevät väärin, käsittäisivät, että kaikki valta kuuluu Jumalalle ja että Jumala on ankara rangaistessaan! He saavat osakseen tuomion (sinä päivänä)
(2:165)

Rukoilemme Jumalaa


Tämä Pyhä kirja, siitä ei ole epäilystäkään, on opastus jumalaa pelkääväisille ja pahaa karttaville, niille, jotka uskovat siihen, mikä ei näy, elävät rukoillen ja tuovat uhria siitä, mitä Me olemme heille suoneet
(2:2-3)

Rukoilkaa säännöllisesti ja antakaa almuja! Kaiken hyvän, minkä teette sieluanne varten, te löydätte Jumalan luona. Jumala näkee, mitä ikinä te teette.
(2:110)

Katso, ne jotka uskovat ja tekevät hyviä töitä, viettävät rukouselämää ja suorittavat köyhille osuutensa, löytävät totisesti palkkansa Herraltaan; ei mikään pelko vaivaa heitä, eikä heidän tarvitse murehtia.
(2:277)

Mutta niille heistä , joilla on perusteelliset tiedot ja jotka uskovat siihen, mikä sinulle on ilmoitettu, ja siihen, mikä on ennen sinua lähetetty, ja varsinkin niille, jotka hartaasti rukoilevat, antavat almuja, uskovat Jumalaan ja Viimeiseen päivään, Me annamme suuren palkinnon.
(4:162)

Autamme köyhiä


Mutta mitä niihin tulee, jotka uskovat ja harjoittavat hyväntekeväisyyttä, niin me totisesti emme haaskaa sen palkkaa, joka hyvää tekee.
(18:30)

Katso, ne jotka uskovat ja tekevät hyviä töitä, viettävät rukouselämää ja suorittavat köyhille osuutensa, löytävät totisesti palkkansa Herraltaan; ei mikään pelko vaivaa heitä, eikä heidän tarvitse murehtia.
(2:277)

Rukoilkaa säännöllisesti ja antakaa almuja! Kaiken hyvän, minkä teette sieluanne varten, te löydätte Jumalan luona. Jumala näkee, mitä ikinä te teette.
(2:110)

Mutta niille heistä , joilla on perusteelliset tiedot ja jotka uskovat siihen, mikä sinulle on ilmoitettu, ja siihen, mikä on ennen sinua lähetetty, ja varsinkin niille, jotka hartaasti rukoilevat, antavat almuja, uskovat Jumalaan ja Viimeiseen päivään, Me annamme suuren palkinnon.
(4:162)



Olemme valmiita tekemään uhrauksia Jumalan vuoksi


Jotka uskovat Jumalaan ja viimeiseen päivään, eivät pyydä sinulta lupaa olla panematta alttiiksi omaisuuttansa ja henkeänsä. Jumala tuntee ne, jotka hartaasti palvelevat Häntä. 
(9:44)

Uskovaisia ovat vain ne, jotka uskovat Jumalaan ja Hänen sananjulistajaansa eivätkä epäile, vaan panevat alttiiksi omaisuutensa ja henkensä ponnistellessaan Jumalan tiellä; nämä ovat vanhurskaita. 
(49:15)

Te uskovaiset, pysykää horjumatta totuudessa, todistajina Jumalan edessä silloinkin, kun se on haitaksi teille itsellenne tai vanhemmillenne tai lähimmille omaisillenne. 
(4:135)

Olemme kärsivällisiä vastoinkäymisten kohdatessa


Jos joku on kärsivällinen ja anteeksiantavainen, niin on hän totisesti menetellyt oikein. 
(42:43)

Te jotka uskotte, etsikää apua kärsivällisyydestä ja rukouksesta. Jumala on totisesti kärsivällisten kanssa. (2:153)

Te jotka uskotte, olkaa kärsivällisiä, kilvoitelkaa keskenänne kärsivällisyydessä, olkaa lujia ja pelätkää Jumalaa, jotta tulisitte onnellisiksi! 
(3:200)

Annamme anteeksi


Koraanissa, Bören käännöksessä käytetään 191 kertaa sanaa "anteeksi".

Kaikki, mitä teille siis on annettu, on vain tämän maallisen elämän aarteita; mutta se, mikä odottaa Jumalan tykönä, on parempaa ja kestävämpää niille, jotka uskovat ja turvaavat Herraansa, niille, jotka karttavat pahoja syntejä ja riettautta ja vihastuessaan antavat anteeksi, 
(42:36-37)

Sovinnollinen puhe ja anteeksianto on parempi kuin almu, jota seuraa solvaus; niin, Jumala on ylenpalttisen rikas ja lempeä. (2:263)

Välttämme aggressiivisuutta


Mies tuli Allahin lähettilään luo ja sanoi: "Opeta minulle jotain, mikä ei ole liikaa minulle, jotta saattaisiin ehkä kestää sen". Profeetta (rh) sanoi: "Älä suutu." Hän toisti pyyntönsä monia kertoja ja joka kerta Profeetta (rh) vastasi: "Älä suutu."
(Jami` at-Tirmidhi, vol 4, kirja 1, Hadith 2020)



Emme riitele


Profeetta (rh) sanoi: "Allah vihaa eniten riitaisimpia ihmisiä."
(Bukhari, vol 3, kirja 43, Hadith 637)

Profeetta (rh) sanoi: 'Minä takaan talon Paratiisin ympäriltä sille, joka välttelee riitelyä, vaikka olisi oikeassa."
(Abu Dawud, kirja 42, hadith 4782)

Olemme vaatimattomia


Profeetta (rh) ohitti miehen, joka nuhteli veljeään liittyen hayaan (hurskas ujous) sanoen: "Olet hyvin ujo ja pelkään, että se voi aiheutta sinulle harmia." Sihen Allahin lähettiläs (rh) sanoi: "Anna hänen olla, sillä Haya' on osa uskoa."
(Bukhari, vol 8, kirja 73, hadith 139)

Emme juorua muista selän takana


Profeetta (rh) kulki kerran kahden haudan ohi ja noita kahta henkilöä (haudoissa) kidutettiin.
Hän sanoi: " -- toinen tapasi kulkea levittämässä ilkeitä juoruja."
(Bukhari, Vol 2, kirja 23, Hadith 443)

Profeetta (rh) sanoi:
"Tiedättekö, mitä on selän takana puhuminen?"
Seuralaiset sanoivat: "Allah ja Hänen lähettiläänsä tietävät parhaiten."
Siihen hän sanoi: "Selän takana puhuminen tarkoittaa, että puhut veljestäsi tavalla, josta hän ei pitäisi."
Hänelle sanottiin: "Mikä on mielipiteesi siitä, jos mainitsemani vika veljessäni pitää paikkansa?"
Hän sanoi: "Silloin olet todella puhut hänestä selän takana ja jos hänessä ei ole sitä vikaa, se on herjaamista."
(Muslim, kirja 32, hadith 6265)

Pidämme huolta puhtaudesta ja hygieniasta


Profeetta (rh) kulki kerran kahden haudan ohi ja noita kahta henkilöä (haudoissa) kidutettiin.
Hän sanoi: "Toinen heistä ei koskaan suojautunut likaantumiselta virtsaansa vaatteisiinsa - -"
(Bukhari, Vol 2, kirja 23, Hadith 443)

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti