perjantai 13. joulukuuta 2013

Saako vaimo kieltäytyä seksistä?


Tekstin osat:
1) Saako seksistä kieltäytyä?
2) Mitä islam sanoo raiskauksesta ja pakottamisesta?

Osa 1:
Yhdet hämmennystä herättävimmät hadithit ovat tässä:
Abu Huraira (Allah olkoon tyytyväinen häneen) raportoi, että Allahin lähettilän (rauha hänelle) sanoi:
"Kun mies kutsuu vaimoaan sänkyyn ja hän ei tule, ja aviomies viettää yön vihaisena, enkelit kiroavat naista aamuun asti."
(Muslim, kirja 8, Hadith 3368)

Abu Huraira sanoi:
Profeetta (rh) sanoi: "Naisen ei pidä paastota (vapaaehtoisia paastoja) muuten kuin aviomiehensä luvalla, jos mies on kotona (pysymässä hänen kanssaan)."
(Bukhari, vol 7, kirja 62, Hadith 120)
(paastoaminen tarkoittaa, ettei harrasta seksiä auringonnousun ja laskun välillä)

Ensinnäkään, tuskinpa kukaan mies sen takia viettää yönsä vihaisena, että vaimo toisinaan kieltäytyy seksistä, jos hänellä yleensä ei ole tapana tehdä niin. (Tämä myös vahvistaa sen, ettei raiskausta hyväksytä; eihän mies silloin viettäisi öitä tyytymättömänä.) Kuten osa 2:stä selviää, mies ei saa painostaa, eikä pakottaa vaimoaan seksiin. Hänen kuuluu olla hellä ja kuulostella, millaisella tuulella vaimo on. Naisella on kuitenkin oikeus saada seksuaalinen tyydytys mieheltään - ja miehellä vaimoltaan.

Islam-nettiyliopiston Sunnipathin opettaja Ustadha Zaynab Ansari on sanonut "Profeetta (Allah häntä siunatkoon ja antakoon hänelle rauhan) oli äärimmäisen herkkyyden ja myötätunnon mies naisten suhteen. Muslimimiesten ja naisten tulee katsoa Profeetan elämää johdatuksena kaikissa asioissa, ei vain niissä, jotka liittyvät islamin rituaalisiin näkökulmiin, kuten rukoilu ja paasto.

Profeetan (Allah häntä siunatkoon ja antakoon hänelle rauhan) intiimisuhteet olivat rakkauden ja hellyyden sävyttämät, hänen vaimojaan kohtaan. Tässä valossa meidän pitää tulkita yllämainittua hadithia. Tämä hadith on varoitus naisille, jotka käyttävät seksiä aseena miehiään vastaan. Se ei tuomitse kaikkia naisia, jotka ovat koskaan kieltäytyneet miehiltään. Itseasiassa islamin laki antaa naiselle oikeuden kieltäytytyä seksistä, kun seksuaalinen aktiiviisuus olisi vahingollista heidän hyvinvoinnilleen.

Se, mitä naisten tulee harjoitella tällä saralla, on myötunto, kärsivällisyys ja tahdikkuus. On eri asia kieltäytyä mieheltään joka kerta, kuin kieltäytyä, koska on väsynyt. Se ei saa tulla tavaksi. Tätä vastaan vaimojen tulee vartioida. Seksi on yksi onnellisen avioliiton keskeisimmistä osista, ja tähän kyseinen hadith viittasi." [1]

Tohtori Shehzad Saleem, joka on perustanut islam-nettikursseja tarjoavan studying-islam.orgin ja omaa tohtorin tutkinnon Koraanin historiasta, sanoo: "Ennenkaikkea, ennen kuin voimme ymmärtää tämän perimätiedon, otamme huomioon pari asiaa. Ensinnäkin me tiedämme, että miestä ja vaimoa pidetään oikeutettuina toisiinsa, sillä he tarjoavat toisilleen ainoan laillisen seksuaalinen tyydytyksen, joten tämä oikeus on hyvin, hyvin tärkeä asia, mikä pitää ymmärtää kaikissa tapauksissa. Seksin saaminen kuuluu todella vahvasti miehen tai vaimon perustarpeisiin.

Se, mikä meidän pitää ymmärtää, on, että kaikissa haditheissa on tavallisia poikkeuksia, esimerkiksi tämä hadith ei huomioi tilanteita, joissa vaimo - tai mies - on väsynyt tai hän ei ole sillä tuulella. Todellinen asia, mikä pitää ymmärtää tässä, on, että kun vaimo tarkoituksella alkaa vältellä miestä, hän tarkoituksella alkaa vältellä miehen sänkyä, hän ei halua intiimisuhdetta miehensä kanssa, silloin tämä määräys pätee [hadith koskee niitä tilanteita]. Toinen todella tärkeä asia, mikä pitää ymmärtää, että tässä kertomuksessa puhutellaan miehiä yhtä lailla, ja tietysti heidän puoleltakaan ei sallita sellaista välttelyä. 

Kun katsomme muita kertomuksia Koraanista tulemme ymmärtämään sen, että miehet itse eivät saa katkaista seksisuhteita vaimoihinsa. Tätä on käsitelty tarinassa, jossa arabit Profeetan aikaan vannoivat, etteivät harrastaisi seksiä vaimojensa kanssa. Koraani sanoo heille, että heidän pitää odottaa neljä kuukautta ja sen jälkeen valita nämä suhteet tai erota vaimoista.
("Ne, jotka vannovat pysyvänsä erillään vaimoistaan, odottakoot neljän kuukauden ajan; jos he muuttavat mielensä, niin on Jumala totisesti sääliväinen ja laupias." 2:226) Normaaleissa olosuhtessa miehelle ei ole ollenkaan sopivaa ottaa tällaista asennetta.

Tämä hadith liittyy tilanteisiin, joissa vaimo tarkoituksella välttelee miestään ja tämä ei liity tilanteisiin joissa vaimo on esimerkiksi väsynyt, hän ei ole oikeassa mielentilassa tai hän ei jostain muusta laillisesta syystä halua seksiä."



Jos mies esimerkiksi haluaisi seksiä joka päivä ja vaimon halut ovat paljon pienemmät, he voivat tehdä kompromissin, jossa kumpikin tulee puolimatkassa vastaan. Seksi on kuitenkin ihan mukavaa, joten siitä voi oppia nauttimaan entistä enemmän, vaikka tuntuisi, että pärjää ilmankin.
Roskalehdet ja televisio antavat ehkä sellaisen käsityksen, että pitää olla hillittömät halut päällä ennen kuin aletaan harrastaa seksiä ja jokaisella seksikerralla on saatava räjähdysmäiset määrät orgasmeja. Miksi vieläpä näin intiimille asialle asetetaan tällaisia vaatimuksia? Seksi on vain yksi osa avioelämää, joten on luonnollista, ettei kaikki mene aina niin kuin Strömsössä ja rakkaudesta puolisoon sitä voi harrastaa neutraalissakin mielentilassa. Tuskinpa kenestäkään naisesta tai miehestä on aina erityisen ihanaa siivota taloa, mutta ei kukaan kyseenalaista hänen velvollisuutaan pitää huusholli ihmisasuttavassa kunnossa, eikä vanhemmuuskaan ole aina juhlaa, mutta kakarat pitää silti hoitaa, jos niitä on.
Se on tietysti eri asia, jos seksi todella tuntuu pahalta (ja puoliso sitä kuitenkin haluaisi). Se on ongelma, joka vaatii selvittämistä.
Ihmisten, myös muslimien keskuudessa esiintyy aseksuaaleja, joilla ei ole kiinnostusta, eikä tarvetta seksiin. Tämä ei ole sairaus, mutta tällaisen uskovan velvollisuus on ilmoittaa tällaisesta ominaisuudestaan potentiaaliselle puolisokandidaatille - ja täten pysyä aviottomana tai etsiä kumppani, joka ei myöskään kaipaa seksiä.

Mutta eikö pihtaaminenkin ole ihmisoikeus? Siitä voi tietysti olla montaa mieltä, mutta naistentautien ja synnytysten sekä gynekologisen endokrinologian erikoislääkäri, lääketieteen tohtori, gynekologi ja seksuaalineuvoja Merja Metsä-Heikkilä sanoo Hyvä terveys 2/2012-lehdessä:
"Mielestäni parisuhde on sanaton sopimus seksuaalisesta kanssakäymisestä, ja haluttomuus on sopimusrikkomus. Jos nainen katsoo oikeudekseen kieltäytyä seksistä vastoin puolison toiveita, hänen pitää olla valmis hyväksymään seuraukset.
Tärkeää on selvittää vaihtoehdot. Molempien kannalta on parempi löytää siedettävä ratkaisu kuin kitua välitilassa. Äärimmäisin vaihtoehto on hyväksyä ero.
Puolisot voivat myös sopia siitä, että seksiä harrastetaan tiettyinä päivinä viikosta tai kuukaudesta. Tämä ei ole uhrautumista, jos haluton rakastaa kumppaniaan. Kyse on rakkaudenteosta, jossa astutaan oman mukavuusalueen ulkopuolelle. Ainahan parisuhteessa tehdään kompromisseja ja jotain hyvää toiselle."


Avioliitto ei ole omien halujen - tai haluttomuuden - sokeaa seuraamista. Se on yhteisen hyvän vuoksi toimimista ja toisen rakastamista. Jos mies pyytää vaimoaan vuoteeseen, kun vaimo ei ole märkä, se on kuin jos mies pyytäisi vaimoa laittamaan lohikeittoa, kun vaimo haluaisi katsoa Simpsoneita tai vaimo ei itse pidä lohikeitosta. Pakottaa ei ketään voi, eikä pakottamisesta saa lähteä, mutta sopan laittaminen silloin tällöin olisi perheen onnellisuutta edistävä rakkaudenteko.



Osa 2:
Tässä myös linkki aiempaan kirjoitukseeni, jossa kerrotaan islamin kanta raiskaukseen yleisesti. Oikeastaan, kerrottakoon se myös tässä: rangaistuksena raiskauksesta määrätään kuolema. Todistajia teolle ei tarvita.
Uhrin toiminta ei vaikuta ei vähennä raiskaajan syyllisyyttä, se ei vaikuta tuomioon.

Seksi on tarkoitettu avioliiton molempien osapuolien yhteiseksi iloksi:
"Eräs Hänen merkeistään on se, että Hän on teistä itsestänne luonut teille puolisot, jotta löytäisitte heistä tyydytyksen, ja Hän on antanut teille keskinäistä rakkautta ja laupeutta. Totisesti, tässä on merkkejä niille, jotka ajattelevat."
(Koraani 30:21)

Kaikki islamin opetukset tähdentävät, että avioliitto ja seksi perustuvat rakkauteen ja yhteisymmärrykseen. Raiskaus ei ole tätä, vaan vallankäytön muoto. Puolisoiden tulee aina välttää vahingoittamasta toisiaan.

Muhammad (rh) on muunmuassa sanonut: "Parhaat teistä ovat ne, jotka ovat parhaita vaimoilleen."
(Riyad as-Salihin, kirja 1, hadith 278)

Allah on määrännyt Koraanissaan: "[k]ohdelkaa heitä [vaimojanne] hyväntahtoisesti."
(Koraani 4:19)

Koraani kieltää suoraan kaiken pakottamisen myös 2:223 kuvaillessaan, että "vaimonne ovat teidän peltonne".

Koraanin selitysteoksen kirjoittanut Mawlana Abul-Ala Mawdudi on kommentoinut tätä jaetta näin:
"Maanviljelijä kylvää siemenen saadakseen satoa, mutta hän ei kylvä sitä huonoon aikaan, eikä viljele sitä tavalla, joka vahingoittaa tai uuvuttaa maaperän. Hän on viisas ja harkitseva, eikä kiirehdi mellastamaan."
(Afzalur Rahman, Quranic Sciences, London 1981, s. 285)

Näin puolisoiden on meneteltävä sängyssä.
Abul-Ala Mawdudi kuvailee vielä tarkemmin vaimon raiskauksen vakavia seurauksia ja vaati miehiä ottamaan vaimojensa tunteet huomioon eli aviomies ei saa "ottaa vaimosta kiinni ja hangata siementä (siemennestettä) ja lopettaa lisääntymispuuhia [seksiä]. Tässä tapauksessa vahinko ei joskus ole enää korjattavissa, koska nainen, toisin kuin maatila, on hyvin herkkä ja hänellä on emootioita, tunteita ja vahvoja intohimoja, jotka tulee täyttää täysin ja huomioida oikealla ja sopivalla tavalla."
Hän sanoo vielä:
"Allah ei ole luonut naisia vain miesten nautinnoksi ja viihdykkeeksi. Näiden kahden välinen suhde on vakava suhde, kuten maanviljelijän ja hänen peltonsa."

Muhammad (rh) myös varoitteli aviomiehiä sanomalla:
"Kenenkään teistä ei pitäisi langeta vaimoonsa kuin elukka."
(Daylami)

Ihminen ei ole eläin, jonka olisi pakko toteuttaa sukupuolisia halujaan heti kun niitä on ja jonka ei tarvitse välitä toisten tunteista ja asettua heidän asemaansa.

Myriam Francois-Cerrah Oxford University Islamic Societysta on sanonut:
"Seksi todella on osa avioliittoa, mutta raiskaus ei ole. Raiskaus on väkivallan muoto, joka ilmenee seksuaalisena hyökkäyksenä; sillä ei ole mitään tekemistä seksin, rakkauden tai intiimiyden kanssa. Tämä [raiskauksen hyväksyminen] ei ole sharian kanta."

Huomattava muslimioppinut sheikki Muhammad Al-Hanooti, Pohjois-Amerikan lakioppineuvostosta (North American Fiqh Council) sanoi:
"Intiimiyden pitäisi olla etiketin ja yhteisymmärryksen mukaista, ei abstraktin himon. Muhammad (rh) harrasti paljon esileikkiä ja hyväilyä vaimojensa kanssa ja puolison siis tulee olla sillä tuulella, että hän haluaa intiimiyttä. Hadith tarkoittaa, että naisen tulee vastata positiivisesti. Miehen ei tule koskaan pakottaa vaimoaan."

Tunnettu saudioppinut Ibn al-`Uthaymin sanoi:
"Profeetta (rauha hänelle) sanoi: 'Ei saa vahingoittaa, eikä aiheuttaa molemminpuolista vahinkoa.' Miehen tulisi joko pidättäytyä tai nauttia vaimonsa seurasta tavalla, joka ei vahingoita häntä. Joten tämä tarkoittaa, ettei mitään sellaista kuin raiskaus tule olla islamilaisessa avioliitossa eli avioliitossa, jota hallitsevat Kaikkivaltiaan Allahin säännöt ja opetukset ja ylevän Profeetta Muhammadin (rh) kaunis esimerkki. Miehen ja vaimon välisen sukupuolisuhteen tulee perustua molemminpuoliseen rakkauteen ja kunnioitukseen."



[1] http://spa.qibla.com/issue_view.asp?HD=11&ID=11585&CATE=117

6 kommenttia:

  1. Hyvä teksti, kiitos tästä! :)

    VastaaPoista
  2. Kiva teksti! Lueskelin tuossa juuri hudud-rangaistuksista eri maissa ja harmittelin jälleen kerran tätä maailmaa. Esim. Pakistanissa kolme neljästä naisvangista istuu vankilassa siksi, että heidät raiskattiin. Samoin esim Malesian suht uudessa hudud-laissa todistustaakka raiskaustapauksissa on uhrilla - jos hän ei kykene tuomaan neljää todistajaa, saa hän itse syytteet zinnasta ja saattaa joutua vankilaan. Uskomatonta, miten väärin "shariaa" käytetään!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos kommentista. Aika musertavat tilastot Pakistanissa... Niin, sellaista tapahtuu monessa maassa, vaikka tarkasteltaessa, mitä hudud-rangaistukset ovat ja mitä shariaan kuuluu, on harvinaisen selvää, että tuollaisia tilanteita ei voi tulla, jos niitä seurataan.

      Poista
  3. Assalamu alaikum wa rahmatullahi wa barakatuh, kiitos tekstistä. Huomasin että kohta josta on lainaus tekstissä (30:21) on kirjoitettu 30:12 vahingossa.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Wa aleikumussalam. Oho, totta turiset - asia on korjattava.

      Poista