keskiviikko 12. lokakuuta 2016

Väkivalta - fyysinen, henkinen, seksuaalinen, taloudellinen

Haritha bin Wahb kertoi:
Kuulin Profeetan (rauha hänelle) sanovan: "Kertoisinko teille Paratiisin ihmisistä? Heihin kuulu jokainen nöyrä ihminen ja jos hän vannoo Allahin kautta tekevänsä jotain, Allah täyttää sen; kun Tulen ihmisiin kuuluu jokainen väkivaltainen, julma, röyhkeä ihminen."
(Bukhari, Vol 8, kirja 78, Hadith 651 – kaikki Bukharilta ja Muslimilta ovat sahih)

Väkivalta on vallan väärinkäyttöä, toisen rajojen rikkomista ja kaikenlaista toisten satuttamista ja oikeuksien rikkomista, joka voi olla fyysistä, henkistä, seksuaalista ja taloudellista. Niin sen tekijöiden kuin kokijoiden joukossa on kaikkien sukupuolten, uskontojen ja yhteiskuntaluokkien edustajia. Profeetta Muhammad (rauha hänelle) on kertonut, että muslimeista parhaimman ominaisuus on väkivallattomuus:

Abu Musa kertoi: “Jotkut ihmiset kysyivät Allahin lähettiläältä: ‘Kenen islam on paras (ts. kuka on todella hyvä muslimi)?’ Hän vastasi, ‘se, joka ei vahingoita muslimeja kielellään, eikä käsillään.’”
(Bukhari, vol 1, kirja 2, hadith 11)

Miten Profeetta (rauha hänelle) ratkaisi ristiriitatilanteita?

Vaikka väkivallan syyt ovat syvemmällä, väkivaltaiset taipumukset tulevat esiin usein suuttuessa ja jo sen tunteen välttäminen on usein aiheellista, ja tapa päästä lähemmäs Allahia.

Abu Huraira kertoi, että mies tuli Allahin lähettilään luo ja sanoi: "Opeta minulle jotain, mikä ei ole liikaa minulle, jotta saattaisin ehkä kestää sen".
Profeetta (rauha hänelle) sanoi: "Älä suutu."
Hän toisti pyyntönsä monia kertoja ja joka kerta Profeetta (rh) vastasi: "Älä suutu."
(Jami` at-Tirmidhi, vol 4, kirja 1, Hadith 2020, sahih)

Elintärkeä taito, joka muslimin pitää oppia, on kyky käsitellä vihaa ja muita tunteita ja selvittää ongelmatilanteita väkivallattomalla tavalla. Jumala palkitsee ruhtinaallisesti sen, joka käyttäytyy kypsästi, satuttamatta muita, vaikka vihan tunteet kuohuisivat sisällä ja vaikka hänen omia oikeuksiaan olisi loukattu.
Abu Huraira raportoi, että Allahin lähettiläs (rauha hänelle) sanoi: "Vahva mies ei ole se, joka painii hyvin, vaan vahva mies on se, joka kontrolloi itsensä, kun on raivoissaan."
(Muslim, kirja 32, Hadith 6313)

Sahl bin Mu’adh bin Anas kertoi isältään, että Allahin lähettiläs (rauha hänelle) sanoi: "Se, joka hillitsee vihansa, kun voisi toteuttaa sen, Allah kutsuu hänet ennen kaikkea muuta luomakuntaa Ylösnousemuksen päivänä ja antaa hänen valita, minkä huurin hän ikinä haluaa.”
(Sunan Ibn Majah, vol 5, kirja 37, hadith 4186, hasan)

'Aisha kertoi: Profeetta (rh) sanoi: “Allah vihaa eniten riitaisimpia ihmisiä.”
(Bukhari, vol 3, kirja 43, Hadith 637)

Miten esikuvamme, Allahin viimeinen profeetta, ratkaisi ongelmatilanteita esimerkiksi perheessään? Mietipä tällaista tilannetta: joku lähettää sinulle lahjan - ja puolisosi paiskaa sen säpäleiksi. Tätä ei edes edellä mikään riita tai konflikti, vaan hän on vain mustasukkainen. Tällainen tunne nousee hänellä pintaan, vaikka hän tietää, ettet sinä ole millään väärinteollasi antanut siihen aihetta.

Anas kertoi: "Yksi Profeetan (rh) vaimoista antoi Profeetalle (rh) kulhollisen ruokaa. Sitten 'Aisha särki kulhon kädellään ja heitti ruoat menemään. Joten Profeetta (rh) sanoi: "Ruokaa ruoasta ja astia astiasta."
(Jami` at-Tirmidhi, vol 3, kirja 13, hadith 1359, sahih)

Profeetta (rh) ei huutanut. Hän ei kiroillut. Hän ei nimitellyt Aishaa. Hän sanoi: "Ruokaa ruoasta ja astia astiasta" ja antoi asian olla. Hänen ratkaisunsa ei ollut hyökätä vaimoaan vastaan millään tavoin, vaan kertoa, miten tämä voisi hyvittää tekonsa. Hän antoi Aishalle viestin, että vaikka tavaroita ei saa rikkoa, eikä ruokaa viskellä pitkin lattioita, hän ei tuomitse, eikä kiellä tämän tunteita. Hän ei jäänyt turhaan vatvomaan asiaa, eikä rankaisemaan vaimoaan, vaikka tämä oli käyttäytynyt huonosti. Muslimi ei riehu, eikä räyhää etenkään perheelleen.

Toinen esimerkki Profeetan (rh) luonteesta tulee ilmi hänen palveluspoikansa kertomuksesta.
Anas ibn Malik kertoi: “Palvelin Profeettaa (rh) Medinassa kymmenen vuotta. Olin poika. Kaikki tekemäni työt eivät olleet työnantajani toiveen mukaisia, mutta hän ei koskaan sanonut minulle ‘hyi’, eikä hän sanonut ‘miksi teit noin?’ tai ‘miksi et tehnyt tätä?’”
(Abu Dawood, kirja 42, hadith 4756, sahih)

Profeettamme Muhammad (rh) suhtautui ihmisten inhimillisiin puutteisiin ja töppäilyihin hyvin kärsivällisesti ja välitti lähimmäisistään suuresti. Hän ei kymmenen vuoden aikana kertaakaan moittinut palveluspoikaansa, vaikka tämä ei aina tehnyt sitä, mitä olisi pitänyt tehdä. Profeetta (rh) ei saapastellut nokka pystyssä odottaen, että muut laittaisivat hänen tarpeensa omiensa edelle. Ennen kuin hän sanoi mitään, hän mietti, olisiko siitä mitään hyötyä muille: ensimmäisen kertomuksen tilanteessa hän näki vaimonsa hyötyvän kehotuksesta korjata aiheuttamansa vahinko, toisessa tapauksessa hän ei nähnyt mitään hyötyä siitä, että olisi huomautellut pojalle tämän tekemisistä.
Hänen esimerkkiään seuraten olemme sivistyneitä muslimeita, jotka emme puske eteenpäin tunteiden vallassa, vaan käytämme järkeä. Käytöksemme ja päätöksen tekomme ei saa olla mielialan vaihteluiden värittämää.

`Abdur Rahman bin Abi Bakra kertoi:
Abu Bakra kirjoitti pojalleen Sijistaniin: 'Älä tuomitse kahden ihmisen välillä, kun olet vihainen, sillä kuulin Profeetan (rh) sanovan: 'Tuomarin ei pidä tuomita kahden ihmisen välillä, kun hän on vihaisella tuulella.'"
(Bukhari, Vol 9, kirja 89, Hadith 272)

Kun kärsivällisyyttä koetellaan ja suuttumuksen tunne syttyy sydämeen, on aika rauhoittaa itsensä ja pysyä vaiti - ja vaikkapa vetäytyä toiseen huoneeseen - ennen kuin tekee mitään harkitsematonta.

Ibn 'Abbas raportoi, että Allahin lähettiläs (rh) sanoi: "Opeta ja tee asiat helpoiksi, äläkä vaikeiksi. Kun joku teistä on vihainen, hänen tulee olla hiljaa."
(Al-Adab Al-Mufrad, kirja 12, Hadith 245, sahih)

AbuDharr kertoi:
Allahin lähettiläs (rh) sanoi meille: "Kun joku teistä suuttuu seisoessaan, hän tulee istuutua. Jos viha lähtee hänestä, hyvä niin; muussa tapauksessa hänen tulee mennä makaamaan."
(Sunan Abi Dawud, kirja 42, Hadith 4764, sahih)

Fyysinen väkivalta

Fyysistä väkivaltaa on kaikenlainen kehoon kajoaminen: lyöminen, kuristaminen, potkiminen, töniminen, tukistaminen, hiuksista repiminen, läimäyttäminen, läpsiminen, piiskaaminen, paiskominen seiniä päin, liikkumisen estäminen, esineiden heittäminen toista päin, näännyttäminen, silpominen (esim. tyttöjen tai intersukupuolisten sukuelinten).

Siihen kuuluu myös kemiallinen väkivalta: päihdyttäminen ja tarpeettomien lääkkeiden syöttäminen tai se, että toista estetään syömästä hänen tarvitsemiaan lääkkeitä tai noudattamasta hänen tarvitsemaansa ruokavaliota. Lasta tai toisten avusta riippuvaista aikuista (huonokuntoinen vanhus tai vammainen) saatetaan päihdyttää, jotta hän olisi passiivisempi tai jotta hoitaja saisi enemmän vapaa-aikaa.

'Aisha kertoi: Profeetta (rh) ei koskaan lyönyt ketään palvelijoistaan, vaimoistaan, eikä hänen kätensä koskaan lyönyt mitään.
(Sunan ibn Majah, vol 3, kirja 9, hadith 1984, sahih)

Mu'awiyah al-Qushayri kertoi: Menin Allahin lähettiläs (rh) luo ja kysyin häneltä: "Mitä sanot (määräät) vaimoistamme?" Hän vastasi: "Anna heille ruokaa, jota sinulla on itsellesi ja vaateta heidät sillä, millä vaatetat itsesi ja älä lyö heitä äläkä herjaa heitä."
(Sunan Abi Dawud, 11, Hadith 2139, sahih)

'Abdullah raportoi, että Profeetta (rh) sanoi:
"Vastaa kutsuihin. Älä torju lahjoja. Älä lyö muslimeja."
(Al-Adab Al-Mufrad, kirja 9, Hadith 157, Al-Albani sanoi, että tämä on sahih)

`Abdullah bin Zam`a kertoi: "Profeetta (rh) kielsi nauramasta henkilölle, joka päästää kaasua ja sanoi: 'Kuinka kukaan teistä voi lyödä vaimoaan, kuten lyö orikameliaan ja sitten saattaa syleillä häntä (nukkua hänen kanssaan)?" Ja Hisham sanoi, "kuin lyö orjaansa".
(Bukhari, Vol 8, kirja 73, Hadith 68)
(sivuhuomautus: islamissa myös hevosen ja orjan lyöminen on kiellettyä)

Abu Umama sanoi: Profeetta (rh) tuli kahden orjan kanssa ja antoi toisen heistä 'Alille ja sanoi: "Älä lyö häntä. Olen kieltänyt lyömästä rukouksen ihmisiä ja näin hänen rukoilevan, ennen kuin tulimme."
Hän antoi Abu Dharrille orjan ja sanoi: "Neuvon, että kohtelet häntä hyvin", joten Abu Dharr vapautti hänet.
Hän sanoi: "Mitä sinä teit?"
Hän vastasi: "Käskit minua kohtelemaan häntä hyvin, joten vapautin hänet."
(Al-Adab Al-Mufrad, kirja 9, Hadith 163, Al-Albani sanoi, että tämä on hasan)

Eräs nainen nimeltä Fatimah bint Qais kertoi Profeetta Muhammadille (rauha hänelle), että kaksi miestä olivat kosineet häntä ja kysyi tältä neuvoa, kumman hän valitsisi.
”'Mu'awiyah bin Abi Sufyan ja Abu Jahm ovat kosineet minua.'
Allahin lähettiläs (rh) sanoi: 'Mitä tulee Abu Jahmiin, hänen keppinsä ei koskaan lähde hänen olkapäältään (ts. hän lyö naisia) ja Mu'awiyah on köyhä mies, jolla ei ole omaisuutta. Ennemmin sinun tulisi naida Usamah bin Zaid.'
En pitänyt ajatuksesta, mutta hän sanoi: 'Nai Usamah bin Zaid.'”

Fatimah bint Qais ei tuntenut ihastusta tätä miestä kohtaan, mutta Muhammad (rh) neuvoi silti näin, sillä hän tiesi, että tämä oli paljon parempi vaihtoehto kuin väkivaltainen mies, joka olisi kohdellut vaimoaan vääryydellä. Heidän avioelämänsä osoittautui onnelliseksi, sillä Fatimah kertoo:
”Joten nain hänet ja Allah loi paljon hyvää häneen ja muut olivat kateellisia hyvästä onnestani.”
(Sunan an-Nasa'i, vol 4, kirja 26, hadith 3247, sahih)

Abu Sa’eed Al-Khudri sanoi: "Allahin lähettiläs (rh) kielsi silpomasta eläimiä."
(Sunan Ibn Majah, vol 1, kirja 27, hadith 3185)

Samurah kertoi, että Profeetta (rh) sanoi:
"Jokainen, joka tappaa orjansa, me tapamme hänet ja jokainen, joka silpoo orjaansa, me silvomme häntä."

(Nasa'i, Vol 5, kirja 45, Hadith 4741, hasan)

Henkinen väkivalta

Väkivalta ei aina edellytä fyysistä kontaktia, vaan se voi olla luonteeltaan myös henkistä. Siihen kuuluu ainakin:
- nimittely, haukkuminen, syyllistäminen
- reagoimattomuus, kylmyys, mykkäkoulu, toisen kohteleminen kuin ilmaa
- vakoilu ja vainoaminen, joka voi ilmetä monin tavoin, kuten: jatkuvat ei-toivotut yhteydenottoyritykset, toisen roskien tonkiminen, seuraaminen esim. ex-puolison toimesta (lähtee seuraamaan vaikka kaupungilla toisen liikkeitä, tarkkailee, missä toinen käy, milloin toinen poistuu kotoa ja palaa kotiinsa), toisen kotiin tuleminen ilman lupaa
- uhkailu
- omaisuuden ja tavaroiden varastaminen ja tärveleminen
- kontrollointi ja eristäminen: halutaan kontrolloida toisen pukeutumista, ystäväpiiriä, rahankäyttöä, jne.; halutaan aina tietää, missä toinen on ja kenen kanssa
- vähättely ja mitätöinti
- lapselta tai toisten avusta riippuvaiselta aikuiselta kielletään hänen tarvitsemansa apu, esim. ei viedä lääkäriin tai käytetä vessassa tai suihkussa; apuväline, kuten pyörätuoli piilotetaan tai asetetaan niin kauas, ettei sitä tarvitseva pääse siihen käsiksi
- naurunalaiseksi tekeminen, nöyryyttäminen
- juoruilu, maineen vahingoittaminen
- ivaaminen, pilkkaaminen, ilmehditään tai elehditään toiselle pilkkaavasti, matkitaan esim. toisten syömistä tai puhetyyliä
- lasten käyttö väkivallan välineenä: lasta pyydetään tarkkailemaan esim. toista vanhempaansa ja raportoimaan tämän tekemisistä, lasta pidetään viestinviejänä aikuisten välisissä kiistoissa, tehdään perättömiä lastensuojeluilmoituksia, lasta vieraannutetaan toisesta vanhemmasta kostoksi, eronnut vanhempi hakee lasta päiväkodista tai koulusta omine lupine, eikä kerro lapsen olinpaikkaa toiselle vanhemmalle
- pelon ilmapiirin ylläpitäminen esim. jättämällä aseita (veitsiä, pistooleja) pitkin taloa uhkaavalla tavalla, ajamalla autoa aggressiivisesti turvallisuudesta piittaamatta, hajottamalla tavaroita, hakkaamalla seiniä.

Haukkuminen, nimittely

Älkää etsikö vikoja toisistanne älkääkä kutsuko toisianne pilkkanimillä. Kurjaa on joutua huonoon huutoon, uskon omaksumisen jälkeen, ja ne, jotka eivät käänny, ovat jumalattomia
(Koraani 49:11)

AbuJubayrah ibn ad-Dahhak kertoi: “Tämä jae paljastettiin meille, Banu Salimahin heimolle: “Älkää kutsuko toisianne (loukkaavilla) lempinimillä” (49:11) —“Kun Allahin lähettiläs (rh) tuli luoksemme, kaikilla meillä oli kaksi tai kolme nimeä.” Allahin lähettiläs (rh) alkoi sanoa: “Oi, se-ja-se!”
Mutta he sanoivat: “Pysy vaiti, Allahin lähettiläs! Hän suuttuu tuosta nimestä.” Joten tämä jae paljastettiin: “Älkää kutsuko toisianne (loukkaavilla) lempinimillä.”
(Sunan Abi Dawud, kirja 42, Hadith 4944, Al-Albanin mukaan tämä on sahih)

Ibn Mas'ud kertoi: Allahin lähettiläs (rh) sanoi: "Muslimin pahoinpitely sanallisesti on tottelemattomuutta [Allahille] ja taistelu häntä vastaan on epäuskoa."
(Jami` at-Tirmidhi, Vol 5, kirja 38, Hadith 2635, sahih)

Reagoimattomuus, kylmyys, mykkäkoulu, toisen kohteleminen kuin ilmaa

Abu Aiyub kertoi:
Profeetta (rh) sanoi: "Ei ole laillista muslimille hylätä veljeään (olla puhumatta tälle) yli kolmeen päivään, kun tavataan, yksi kääntää kasvonsa toiseen, toinen toiseen suuntaan. Katso! Parempi kahdesta on se, joka alkaa tervehtiä toista."
(Bukhari, Vol 8, kirja 74, Hadith 254)

Uhkailu

Uhkailua on, kun uhkailee esimerkiksi satuttaa henkisesti tai fyysisesti puolisoa, lapsia, lemmikkieläimiä, uhkaa tehdä itsemurhan, ottaa avioero ja/tai estää puolisoa tapaamasta lapsia, riippumatta siitä, aikooko vakavissaan toteuttaa uhkausta vai ei. Jos tahtoo erota, on rehellistä kertoa siitä, mutta eropuheista ei saa tehdä vallankäytön välinettä. Jos puoliso on täysin sopimaton vanhemmaksi, on paikallaan harkita vanhemman oikeuksien epäämistä, mutta lapsia ei tule sotkea aikuisten välisiin riitoihin ja asioihin.

Abu Huraira kertoi: Profeetta (rh) sanoi: "Kenenkään teistä ei pitäisi osoittaa muslimiveljeään aseella, sillä Saatana voi houkutella häntä lyömään tätä ja näin ollen hän lankeaisi (Helvetin) tulen onkaloon."
(Bukhari, vol 9, kirja 88, Hadith 193)

Abu Musa Al-Ash'ari kertoi, että Allahin lähettiläs (rh) sanoi: "Se, joka heristää asetta meitä vastaan, ei ole yksi meistä."
(Sunan Ibn Majah, Vol 3, kirja 20, Hadith 2577, sahih)

Abu Huraira kertoi, että Allahin lähettiläs (rh) sanoi: "On kolme asiaa, jossa vakavuus on vakavaa ja vitsailu on vakavaa: avioliitto, ero ja vaimon ottaminen takaisin."
(Sunan Ibn Majah, Vol 3, kirja 10, Hadith 2039, hasan)

AbdurRahman ibn AbuLayla kertoi:
"Profeetan (rh) seuralaiset kertoivat meille, että kerran he matkustivat Profeetan (rh) kanssa. Mies nukkui ja yksi heistä meni köyden luo, joka tällä oli mukanaan. Hän otti sen, pelästyttäen köyden omistajan.
Profeetta (rh) sanoi: 'Ei ole laillista muslimille pelotella toista muslimia.'"
(Sunan Abi Dawud, kirja 42, Hadith 4986, Al-Albanin mukaan tämä on sahih)

Vakoilu

Muslimin tulee kunnioittaa kaikkia ihmisiä, piti heistä tai ei, ja täten kunnioittaa muiden yksityisyyttä. On väkivaltaa lukea puolison tai lasten tekstiviestejä, sähköpostia, viestejä internetissä, kuten Facebookissa, sivuhistoriaa ja sellaisia henkilökohtaisia papereita kuin päiväkirjoja.

Te, jotka uskotte, karttakaa pahoja luuloja, sillä epäileminen on totisesti joissakin tapauksissa synti. Älkää vakoilko älkääkä panetelko toisianne! Haluaako joku teistä syödä kuolleen veljensä lihaa? Sitä kyllä inhoatte. Huolehtikaa velvollisuuksistanne Jumalaa kohtaan! Jumala on armahtavainen ja laupias.
(Koraani 49:12)

Abu Huraira kertoi, että Allahin lähettiläs (rh) sanoi: "Välttäkää epäilyä, sillä epäily on puheen valheellisin muoto. Älkää olko uteliaita toisistanne tai vakoilko toisianne."
(Sunan Abi Dawud, kirja 42, Hadith 4899, sahih)

Hukaym ibn Sa'd kertoi 'Alin sanoneen: "Älä kiirehdi levittämässä ja paljastamassa salaisuuksia. Edessänne on vakava, ahdistava kärsimys ja tapahtumia, joita kestäisi kauan selittää - nimellisesti alistavia konflikteja."
(Al-Adab Al-Mufrad, kirja 15, hadith 327)

Malik kertoi minulle, että kuuli jonkun sanovan Luqmanille, "mikä on tuonut sinut tähän, minkä näemme?" tarkoittaen Luqmanin korkeaa asemaa. Luqman sanoi: "Totuudellinen puhe, luottamuksen arvoisena olo ja sellaisen jättäminen, mikä ei kuulu minulle."
(Muwatta, kirja 56, Hadith 17)

Omilleen muuttaneiden lasten kotirauhaa tulee kunnioittaa, eikä heille saa tunkeutua luvatta, heidän tahtoaan kunnioittamatta. Lapsilla ei ole velvollisuutta päästää vanhempia sisään kotiinsa, jos nämä eivät kunnioita heidän sääntöjään, jos he kaipaavat omaa tilaa tai jos vain ajankohta on heille sopimaton.

Te, jotka uskotte, älkää astuko muihin taloihin kuin omiinne, ennenkuin olette saaneet niiden asukkaiden suostumuksen ja heitä tervehtineet. Tämä on teille parasta, joten ottakaa se varteen.
(Koraani 24:27)

Abu Huraira kertoi kuulleensa Allahin lähettilään (rauha hänelle) sanoneen: "Me (muslimit) olemme viimeisiä tulijoita, mutta tulemme olemaan etummaisia Ylösnousemuksen päivänä." Ja hän lisäsi: "Ja jos joku tirkistelee (katselee salaa) taloosi ilman lupaasi ja heität häntä kivellä ja hänen silmänsä tuhoutuvat, sinua ei pidä moittia."
(Bukhari, Vol 9, kirja 83, Hadith 26)

Syyllistäminen

Syyllistäjä saattaa sanoa: "Jos sinä jätät minut, sitten minun elämäni menee pilalle", ”jos kerrot, mitä tapahtui, lapsemme viedään pois ja perhe menee hajalle”, "jos et hermostuttaisi minua, en käyttäytyisi näin (esim. löisi sinua)" tai "jos rakastat minua, teet niin kuin minä sanon".

Väkivallantekijälle on melko tyypillistä on syyttää tai epäillä puolisoa aiheettomasti avioliiton ulkopuolisista suhteista.

Abu Huraira kertoi, että Allahin lähettiläs sanoi:
"On sellaista suojelevaa mustasukkaisuutta, jota Allah rakastaa ja sellaista, jota Allah vihaa. Se, millaista Allah rakastaa, on suojelevaa mustasukkaisuutta, kun epäilyksille on perusteita. Ja se, millaista Allah vihaa on suojelevaa mustasukkaisuutta, kun epäilyksille ei ole perusteita."
(Sunan Ibn Majah, Vol 3, kirja 9, Hadith 1996, sahih)

'Ubada bin As-Samit sanoi: -- Allahin apostoli sanoi, että kun ryhmä hänen seuraajiaan oli hänen ympärillään, hän sanoi, "Vannokaa kuuliaisuutta minulle, että
1. Ette palvele mitään muuta Allahin rinnalla.
2. Ette varasta.
 3. Ette harjoita kiellettyä sukupuolista kanssakäymistä.
 4. Ette surmaa lapsianne.
 5. Ette syytä ketään sellaisesta, mitä hän ei ole tehnyt (levitä sellaista syytöstä ihmisten keskuudessa).
 6. Ette ole tottelemattomia kun teitä käsketään tekemään hyvä teko.
--
(Bukhari, vol 1, kirja 2, hadith 18)

On erityisen vakava synti syyttää viatonta naista aviorikoksesta.

Jotka syyttävät aviovaimoja haureellisesta elämästä eivätkä tuo neljää todistajaa, heille annettakoon kahdeksankymmentä raipaniskua, älköönkä heidän todistustaan milloinkaan vast'edes kuunneltako, sillä he ovat jumalattomia ihmisiä.
(Koraani 24:4)

Ibn `Abbas kertoi:
Hilal bin Umaiya syytti vaimonsa olleen laittomassa sukupuoliyhteydessä Sharik bin Sahman kanssa ja jätti tapauksen Profeetalle. Profeetta (rh) sanoi Hilalille: "Joko tuot todisteen (neljä todistajaa) tai saat laillisen rangaistuksen selkääsi (ruoskaniskuja)."
Hilal sanoi: "Oi, Allahin apostoli! Jos joku meistä näkee miehen vaimonsa päällä, tulisiko hänen mennä etsimään todistajia?"
Profeetta (rh) sanoi edelleen: "Joko tuot todisteen (neljä todistajaa) tai saat laillisen rangaistuksen selkääsi (ruoskaniskuja)."
(Bukhari, Vol 6, kirja 60, Hadith 271)

Omaisuuden ja tavaroiden varastaminen ja tärveleminen (myöhemmin aiheesta otsikon ”Taloudellinen väkivalta”)

”Profeetta, kun uskovat naiset tulevat luoksesi ja lupaavat pyhästi, etteivät aseta mitään Jumalan rinnalle, etteivät varasta, eivät tee aviorikosta, eivät surmaa lapsiaan, eivät keksi valheita eivätkä ole tottelemattomia Sinua kohtaan siinä, mikä on kohtuullista, niin ota vastaan heidän lupauksensa ja ano Jumalalta heille anteeksiantoa; totisesti Jumala on anteeksiantava, armollinen.”
(Koraani 60:12)

”Varkailta taasen, olkootpa mies- tai naispuolisia, leikatkaa kädet. Se on palkka heidän omista teoistaan ja muita varoittava kuritus Jumalalta.”
(Koraani 5:38)

Vaikka perheen sisäisestä varkaudesta ei katkaista kättä, se on yhtä lailla väärin.

Al-Mughira kertoi: Profeetta sanoi: “Allah on kieltänyt teitä (1) olemasta velvollisuudentunnottomia äideillenne, (2) pitämästä itsellänne sellaista, mikä teidän kuuluisi antaa pois tai (3) vaatimasta jotain, mitä ette ansaitse (mikä ei teille kuulu) tai (4) hautaamasta tyttäriänne elävältä. Ja Allah inhoaa sitä, että a) puhutte liikaa muista b) kysytte liian monia kysymyksiä (uskonnosta) tai c) tuhlaatte omaisuuttanne.”
(Bukhari, vol 8, kirja 73, hadith 6)

Profeetta Muhammad (rh) kielsi ottamasta edes eläimeltä sellaista, mikä kuuluu
'Abdullah raportoi, että Profeetta (rauha olkoon hänen kanssaan) pysähtyi paikkaan ja sitten joku otti linnun munat ja lintu alkoi hakata siipiään yhteen Allahin lähettilään (rh) pään ympärillä. Hän kysyi: "Kuka teistä on ottanut sen munat?" Mies sanoi: "Allahin lähettiläs, minä olen ottanut sen munat." Allahin lähettiläs (rh) sanoi: "Palauta ne armosta lintua kohtaan."
(Al-Adab Al-Mufrad, kirja 20, hadith 382, Al-Albani sanoi, että tämä on sahih)

Vähättely, mitätöinti, kiittämättömyys

Ibn 'Abbas kertoi: Profeetta sanoi: "Minulle näytettiin Helvetin tuli ja suurin osa sen kärsijöistä oli naisia, jotka olivat kiittämättömiä." Kysyin, "eivätkö he uskoneet Allahiin?" (tai olivatko he kiittämättömiä Allahia kohtaan?) Hän vastasi, "he ovat kiittämättömiä miehilleen ja kiittämättömiä palveluksista ja hyvistä teoista (hyväntekeväisyydestä), jota heille tehtiin. Jos olet aina ollut hyvä (hyväntahtoinen) yhdelle heistä ja sitten hän näkee sinussa jotain mistä ei pidä, hän sanoo, 'en ole koskaan saanut mitään hyvää sinulta.'"
(Bukhari, vol 1, kirja 2, hadith 29)

Abu Huraira kertoi, että Allahin lähettiläs (rh) sanoi: “Se joka ei ole kiitollinen ihmisille, ei ole kiitollinen Allahille.”
(Jami` at-Tirmidhi, vol 4, kirja 1, Hadith 1954, sahih)

Abu Huraira kertoi, että Profeetta (rh) sanoi: “Allah ei kiitä sitä, joka ei kiitä muita ihmisiä.”
(Al-Adab Al-Mufrad, kirja 10, hadith 7, Al-Albanin mukaan tämä on sahih)

Abu Dharr (olkoon Allah tyytyväinen häneen) raportoi:
"Älkää vähätelkö mitään hyvää tekoa, edes muslimiveljenne tapaamista iloinen ilme kasvoillaan."
[Muslim]
(Riyad as-Salihin, kirja 1, hadith 121)

Abu Huraira kertoi, että Allahin lähettiläs (rh) sanoi: "Muslimi on toisen muslimin veli, hän ei petä tätä, valehtele tälle, eikä hämää tätä. Kaikki muslimissa on laitonta toiselle muslimille: hänen kunniansa, omaisuutensa ja hänen verensä. At-taqwa on täällä. On tarpeeksi pahaa ihmiselle, että hän vähättelee muslimiveljeään."
(Jami` at-Tirmidhi, Vol 4, kirja 1, Hadith 1927, hasan)

Abu Huraira raportoi, että Allahin lähettiläs (rauha hänelle) ei koskaan löytänyt vikaa ruoasta, jota hänelle tarjoiltiin. Jos hän piti jostain, hän söi sen ja jos hän ei pitänyt, hän jätti sen.
(Muslim, kirja 23, Hadith 5121)

Juoruilu, maineen vahingoittaminen

Abu Huraira kertoi, että Allahin lähettiläs (rh) sanoi: ”Se, joka on sortanut toista ihmistä koskien tämän mainetta tai mitään muuta, hänen tulee anoa tältä anteeksiantoa ennen Ylösnousemuksen päivää, jolloin ei ole rahaa (jolla hyvittää väärät teot), mutta jos hänellä on hyviä tekoja, nuo hyvät teot otetaan häneltä hänen tekemänsä sorron mukaan, ja jos hänellä ei ole hyviä tekoja, sorretun synnit lastataan hänelle.”
(Bukhari, vol 3, kirja 43, hadith 629)

Eristäminen

Salim kertoi isältään ('Abdullah b. Umar), että Allahin lähettiläs (rauha hänelle) sanoi: ”Kun naiset pyytävät lupaa mennä moskeijaan, älkää estäkö heitä.” 
(Muslim, kirja 4, hadith 884)

Eristäminen ei koske ainoastaan moskeijassa käymisen ja muslimiystävien tapaamisen estämistä.


Seksuaalinen väkivalta

Seksuaaliväkivaltaa on seksuaalisen ulottuvuuden omaavaa toimintaa, joka vahingoittaa toista: joka kohdistuu henkilöön, joka joko a) ei anna siihen suostumustaan, vastustaa sitä tai b) on kyvytön antamaan siihen suostumustaan, päättämään osallistumisestaan siihen ja/tai ilmaisemaan omaa tahtoaan (lapsi 0-n.15-17.v, sammunut, tajuton, vaikeasti kehitysvammainen, sairas tavalla, joka estää henkilöä muodostamasta omaa tahtoa ja ymmärtämästä, mitä on tekemässä). Tätä väkivaltaa ei koskaan voi perustella, eikä selittää sen kohteen pukeutumisella tai muilla ominaisuuksilla tai tekemisillä.

Kuten väkivallan muitakin muotoja, myös seksuaalista väkivalta voi harjoittaa minkä tahansa sukupuolen edustaja ja kohdistaa sen minkä tahansa sukupuolen edustajaan. Miehen erektio ei tarkoita, että hän olisi suostunut seksuaaliseen kanssakäymiseen tai nauttisi siitä.

Seksuaaliväkivaltaan lukeutuu pakottaminen ja painostaminen seksuaalisiin tekoihin, seksuaalinen ahdistelu, ns. pihtaaminen eli seksistä kieltäytyminen vallankäytön muotona, puolison näkeminen seksiobjektina sekä loukkaaviksi koetut seksuaaliset kommentit, kuten "vitsit" puolison peniksen koosta tai rintojen muodoista.
Jos seksuaaliset halut eivät kohtaa, molempien on oltava valmiita joustamaan. Puolisolla on oikeus saada seksiä toiselta, mutta sen ottaminen väkisin olisi puhtaasti väkivaltaa, jota ei voi perustella uskonnolla. Jos puoliso kieltäytyy seksistä, se ei myöskään oikeuta tekemään aviorikosta.

Kaikki lapseen kohdistuvat seksuaaliset teot ovat väkivaltaa, riippumatta siitä, vastusteleeko lapsi niitä näkyvästi tai ilmaiseeko hän niiden tekevän kipeää - siinäkin tapauksessa, että lapsi olisi aloitteellinen ja aktiivinen. Näitä eivät ole ainoastaan koskettelu, pakottaminen tai suostutteleminen koskettamaan ja riisuminen, vaan myös seksuaaliset vihjailut, pornolle altistaminen, pakottaminen kulkemaan vähissä vaatteissa ja lapsen kuvaaminen seksuaalisessa tarkoituksessa.

Islamin laki määrää raiskauksesta rangaistukseksi naimisissa olevalle miehelle kuoleman kivittämällä, ja naimattomalle miehelle sata ruoskan iskua ja karkotuksen vuodeksi.

Wa'il ibn Hujr kertoi:
Kun nainen Profeetan (rh) aikana meni rukoilemaan, mies hyökkäsi hänen päällensä ja raiskasi hänet. Nainen huusi ja mies meni pois, ja kun mies oli mennyt, nainen sanoi: "Tämä mies teki niin ja niin minulle." Ja kun joukko siirtolaisia tulivat sinne, nainen sanoi: "Tämä mies teki niin ja niin minulle."
He menivät ja ottivat kiinni miehen, jonka luulivat olleen sukupuoliyhteydessä naisen kanssa ja toivat hänet naisen luo.
Nainen sanoi: "Kyllä, hän se on."
Kun Profeetta (rh) oli antamassa tuomiota, mies, joka todella oli pahoinpidellyt naisen, nousi seisomaan ja sanoi: "Allahin apostoli, minä olen mies, joka teki sen hänelle."
Allahin apostoli sanoi naiselle: "Lähde, sillä Allah on antanut sinulle anteeksi."
Tälle viattomalle miehelle hän sanoi hyviä ja sanoja ja miehestä, joka oli ollut sukupuoliyhteydessä naisen kanssa, Profeetta (rh) sanoi: "Kivittäkää hänet kuoliaaksi."
Hän sanoi myös: "Hän katui niin paljon, että jos Medinan ihmiset olisivat katuneet niin paljon, se olisi hyväksytty heiltä.
Abu Dawud sanoi: "Asbat bin Nasr on myös välittänyt sen Simakilta."
(Sunan Abu Dawud, kirja 39, hadith 4366)

Safiyya bint 'Ubaid sanoi:
“Valtiollinen orjamies yritti viekoitella naisorjan Khumusin sotasaaliista, kunnes hän vei väkisin tämän neitsyyden, vasten naisen tahtoa; siksi ‘Umar ruoski hänet lain mukaisesti ja karkotti hänet, mutta hän ei ruoskinut naisorjaa, koska miesorja pakotti naisen laittomaan yhdyntään, vasten tämän tahtoa. ---”
(Bukhari, vol 1, kirja 85, hadith 81)

Seksuaaliväkivallan uhri saa kaikin mokomin puolustaa itseään tilanteen vaatimalla tavalla. Islaminoppinut Ibn Qudamah kirjoittaa näin uskonnon lakiopin kirjassaan al-Mughni: “Koskien naista, joka tuli miehen ahdistamaksi ja nainen tappoi hänet puolustaakseen itseään, Ahmad sanoi: ‘Jos hän tiesi, että tämä halusi raiskata hänet ja tappoi miehen suojellakseen itseään, se ei ole hänen vikansa.’ Ahmad mainitsi perimätiedon, jonka al-Zuhri raportoi al-Qaasim ibn Muhammadilta, ‘Ubayd ibn ‘Umayrilta, jossa sanotaan, että miehelle tuli vieraita Hudhaylin heimosta ja hän halusi raiskata naisen, joten nainen heitti kiven ja tappoi hänet. ‘Umar sanoi: ‘Kautta Allahin, hänestä ei ole mitään verirahaa’, ts. naisen ei tarvitse maksaa miehestä verirahaa. Jos on sallittua puolustaa rahojaan [jos joku yrittäisi ryöstää sinut], jotka voisi antaa pois, se, että nainen puolustaa itseään ja kunniaansa, joita ei voi antaa pois, on selkeästi sallitumpaa kuin se, että puolustaisi rahojaan.”


Taloudellinen väkivalta

Taloudellista väkivaltaa on pakottaa toinen aikuinen taloudellisesti riippuvaiseksi sinusta, anastaminen, kiristäminen, pakottaa elämään kohtuuttoman nuukasti, tehdä yksin isoja taloudellisia päätöksiä, pakottaa toinen ottamaan tai takaamaan lainoja, kontrolloida toisen omien rahojen käyttöä, esim. sanomalla, että tämän täytyy näyttää kuitit ostoksistaan, ns. siipeily eli heittäytyminen toisen elätettäväksi ilman sopimusta ja antamatta mitään vastineeksi muulla tavoin (esim. antamatta panostaan kodin- tai lastenhoitoon), eron jälkeen jättää elatusmaksut maksamatta. Melko tyypillinen uhri on ikääntynyt vanhempi, jota päihde/peliriippuvainen aikuinen lapsi painostaa antamaan eläkkeen hänelle.

Perheen elättäminen ja puolison ja lasten aineellisesta hyvinvoinnista huolehtiminen on yksi tapa palvoa Jumalaa.

Abu Mas'ud Al-Ansari kertoi: Profeetta (rh) sanoi: "Kun muslimi käyttää perheeseensä aikoen saada Allahilta palkkiota, sitä pidetään hänelle Sadaqana."
(Bukhari, vol 7, kirja 64, hadith 263)

'Aisha kertoi: Hind bint 'Utba tuli ja sanoi: "Oi, Allahin Apostoli! Abu Sufyan on kitupiikki, joten teenkö väärin, jos ruokin lapsiamme hänen omaisuudestaan (otan hänen rahoistaan kysymättä häneltä lupaa)?" Allahin Apostoli sanoi: "Ei, jos otat vain sen, mikä on oikeudenmukaista ja kohtuullista".
(Bukhari, vol 7, kirja 64, hadith 272)

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti