"Kaikkein arvokkain asia maailmassa on hyveellinen nainen."
- Profeetta Muhammad (rauha hänelle)
Muslimitytär johdattaa isänsä Paratiisiin.
Muslimivaimo on miehensä puoli uskoa.
Paratiisi lepää muslimiäidin jalkojen juuressa.
Osa historian hurskaimmista musliminaisista pysyi aviottomina ja/tai lapsettomina. Musliminaisen on sallittua myös asua yksin.
Ensimmäinen, joka kääntyi islamiin, oli nainen - Khadija.
Islamin ensimmäinen marttyyri oli nainen - Sumayah.
Paras islaminoppinut oli nainen - 'Aisha.
Yksi parhaista muslimitaistelijoista oli nainen - Khawlah.
Muhammadia eniten rakastanut ihminen oli nainen - Fatima.
Jäähyväispuheessaan ennen kuolemaansa Muhammad (rauha hänelle) sanoi, että naisilla on oikeuksia miehiinsä, miesten tulee kunnioittaa naisia ja heidän on syytä pelätä Allahia siinä, miten kohtelevat naisia.
Aiheita:
Samanlainen ihmisolio ja uskova kuin mies
Luettelo joistain naisten oikeuksista
Hijab ja pukeutuminen
Kuukautiset
Samanlainen ihmisolio ja uskova kuin mies
Abu Huraira raportoi, että Allahin lähettiläs (rauha hänelle) sanoi: "Täydellisen uskossaan on se, jolla on paras luonne. Ja parhaat teistä ovat ne, jotka ovat parhaita teidän naisillenne."
(Jami` at-Tirmidhi, vol 1, kirja 7, Hadith 1162, hasan)
Samanlainen ihmisolio ja uskova kuin mies
Kun Euroopassa pohdittiin vielä keskiajalla, onko naisella sielua, Koraani opetti jo 1400 vuotta sitten, että mies ja nainen ovat pohjimmiltaan samanlaisia ihmisiä. Niin miesten kuin naistenkin perimmäinen tarkoitus on palvoa Jumalaa.
Olen luonut henkiolennot ja ihmiset vain palvelemaan Itseäni.
(Koraani 51:56)
Molemmilta vaaditaan samoja palvonnan tekoja, yhtä paljon ja he kantavat saman vastuun valinnoistaan: heitä odottavat samat palkkiot ja rangaistukset.
Koraanissa käytetäänkin toistuvasti ilmaisua "uskovat miehet ja naiset" sen korostamiseksi, että Jumalan silmissä miehet ja naiset lähtevät täsmälleen samalta viivalta. Jumala on asettanut tietyt säädökset joiden mukaan muslimien tulee elää sukupuoleen katsomatta.
Jumala on valmistanut anteeksiannon ja runsaan palkan kaikille (Islaamiin) alistuville miehille ja naisille, uskoville miehille ja naisille, kuuliaisille miehille ja naisille, totuudellisille miehille ja naisille, kärsiville miehille ja naisille, sävyisille miehille ja naisille, almuja antaville miehille ja naisille, paastoaville miehille ja naisille, siveille miehille ja naisille, miehille ja naisille, jotka alinomaa Jumalaa muistavat.
(Koraani 33:35)
Ken tahansa tekee hyvää, olkoon hän mies tai nainen, kun hän samalla on uskovainen, hänen Me totisesti annamme viettää onnellista elämää, ja sellaisille Me maksamme palkan parhaasta, mitä ovat tehneet.
(Koraani 16:97)
Monien uskontojen pyhissä kirjoituksissa ja eri mytologioissa esiintyy sama hahmo: petollinen nainen. Islam tekee tässä suhteessa poikkeuksen. Islamin mukaan nainen ei ole millään tavoin taipuvaisempi niskoittelemaan Jumalaa vastaan. Ihmisen hurskauden tasolla ja luonteenlaadulla ei ole yhteyttä sukupuoleen. Kerrotaanpa Koraanissa ja hadithissa (perimätiedossa) jopa tarina hyvin syntisestä Faaraosta, joka joutui tietysti itse turmioon, mutta jonka vaimo Aasiyah kuului hurskaimpien milloinkaan eläneisiin naisten kärkinelikkoon, yhdessä Khadijan, Fatiman ja Marian kanssa - eli Muhammadin (rh) vaimon, tyttären ja Jeesuksen (rh) äidin kanssa.
Nainen ja mies ovat samalla tasolla hengellisesti, juridisesti ja älyllisesti. Mitään sukupuoleen perustuvaa erilaisuutta ei ole.
Naisella on samat oikeudet avioliitossa kuin miehellä, kaikki oikeudet omaan omaisuuteensa, oikeus osallistua politiikkaan kaikkiin tavoin, oikeus ja velvollisuus koulutukseen ja oikeus tehdä työtä.
Naisella on samat oikeudet nauttia seksuaalisuudesta kuin miehellä ja sama oikeus seksuaaliseen koskemattomuuteen kuin miehellä.
Miesten ja naisten saman arvoisuus näkyy paitsi ihmiskuntaa koskevissa opetuksissa ja määräyksissä, myös muualla luomakunnassa.
Zayd ibn Arqam kertoi:
Allahin lähettiläs (sallallahu 'alaihi wa sallam) sanoi: "Näissä vessoissa on usein jinnejä ja demoneja. Joten kun joku teistä menee sinne, hänen tulisi sanoa: 'Etsin turvaa Allahista uros- ja naarasdemoneja vastaan.'"
(Abu Dawud, kirja 1, hadith 6, Al-Albani sanoi, että tämä on sahih)
Islamissa ei ole mitään, mikä rajoittaisi naisen vapautta käydä ulkona.
Koraani kuvaa naisten luonnetta kauniisti sanomalla: "[jotka puetaan koruihin] ja jotka eivät astu esiin riidan raivotessa". (Hämeen-Anttilan käännös). Ja Aisha kertoi Muhammadin (rh) sanoneen, että "Allah vihaa eniten riitaisia ihmisiä" (Bukharin mukaan).
Luettelo joistain naisten oikeuksista
- oikeus tehdä työtä, oikeus vaikkapa johtaa omaa yritystä
- oikeus tulla huomioiduksi arvostettuna yksilönä, ei seksiobjektina, ei miehen jatkeena tai omaisuutena, ei edes vain äitinä tai vaimona
- oikeus omaisuuteen, oikeus päättää omien rahojen käytöstä
- oikeus solmia kauppoja
- oikeus päättää, kenen kanssa avioituu ja oikeus saada avioero, oikeus pitää oma sukunimensä avioliitossa, oikeus mennä uusiin naimisiin erottuaan tai leskeydyttyään
- oikeus todistaa oikeudessa ja saada hyvitys, jos joutuu rikoksen uhriksi, oikeus toimia oikeuden tuomarina
- oikeus äänestää ja asettua ehdolle poliittisiin virkoihin
- oikeus periä ja päättää omasta testamentista
- oikeus koulutukseen
- oikeus elatukseen
- oikeus asua yksin
- oikeus valita vapaaehtoinen lapsettomuus
- oikeus harjoittaa uskontoa ja tulla uskonoppineeksi
- oikeus myötäjäisiin
- oikeus saada hyvää kohtelua avioliitossa, että mies ei käytä karkeaa kieltä puhuessaan hänelle, kunnioittaa häntä ja on kiitollinen asioista, jotka hän tekee miehensä eteen, ei lyö tai muuten käytä minkäänlaista väkivaltaa, että mies täyttää hänen sukupuoliset tarpeensa
- samat palkinnot ja rangaistukset kuin miehellä
Hijab ja pukeutuminen
"Varhaisina aikoina ihminen oli lähes alasti ja hänen älykkyytensä kasvoi, kun hän alkoi pitää vaatteita. Se, mitä olen tänään ja miten pukeudun, kuvastaa korkeinta ajattelun ja siviilisaation tasoa, jonka ihminen on saavuttanut, ja se ei ole taantuva. Vaatteiden pois riisuminen jälleen on taantumista takaisin muinaisiin aikoihin."
- ihmisoikeusaktivisti ja Nobel-voittaja Tawakkul Karman
Pukeutumismääräykset yhdistetään usein vain naisiin, mutta ne koskevat myös miehiä. Ihmisten ilmoilla liikkuminen tiukoissa, ihonmyötäisissä vaatteissa on kielletty kaikkien sukupuolien edustajilta. Erityisesti rukoillessa on tärkeää pukeutua säädyllisesti. Miksi erityisesti naiset pukeutuvat peittävästi ja käyttävät huivia? Koska se on Allahin tahto ja jotta heidät huomattaisiin älykkyytensä, kykyjensä ja persoonansa vuoksi, eikä ulkonäkönsä ja jotta heidät tunnistettaisiin Allahin palvojiksi.
Sana "hijab" tarkoittaa musliminaisten peittävää ja säädyllistä pukeutumista sekä arvokasta käytöstä. Hijabiin pukeutuva nainen jättää näkyville vain kasvot ja kämmenet ja sormet. Jotkut naiset peittävät nekin. He ovat tavallisia musliminaisia, joille voi puhua ja joiden kanssa voi olla tekemisissä samalla tavalla kuin muidenkin ihmisten. Musliminaisen vaatteiden määrä ei ole suoraan verrannollinen hänen uskonnollisuudensa määrän - kasvojen peittäminen ei tarkoita, että nainen olisi välttämättä yhtään uskonnollisempi kuin toinen nainen, jolla kasvot näkyvät.
Tytön tai naisen tulee kantaa hijabinsa ylpeydellä ja käyttäytyä sen mukaan - hän ei voi puhua pahaa muista selän takana, eikä kulkea rehennellen.
Hijabiin verhoutuja ei ole muodin orja, hän on Allahin orja. Hän on kiinnostunut Profeetan (rauha hänelle) ohjeesta "etsi tietoa, vaikka se veisi sinut Kiinaan", ei nuorten lehden "näin saat pojat pitämään sinusta"-vinkeistä. Tässä maailmassa käsittämättömän monet, enimmäkseen naiset, kärsivät ulkonäköpaineista. Hijabin käyttäjä on niiltä suojassa. Hän ei näe kauneutta plastiikkakirurgien tekemissä takamusoperatioissa ja Cosmopolitanissa, vaan Koraanin lehdillä, hyväntekeväisyydessä, luonnossa ja avioseksissä.
Islamin mukaisessa pukeutumisessa keskeistä on vaatimattomuus. Imaami Jafar Sadiq on sanonut: "Vaatimattomuus on uskon symboli ja jolla ei ole vaatimattomuutta, hänellä ei ole uskoa".
Se tarkoittaa, ettei muslimi halua kiinnittää itseensä huomiota, eikä tulla huomioiduksi ruumiinsa ja ulkonäkönsä vuoksi. Hän haluaa ihmisten näkevän sen sijaan hänen persoonansa, hurskautensa ja korkean moraalinsa. Se ei tarkoita, että pukeutumisessa pitäisi erityisesti pyrkiä yksinkertaisuuteen, vaan muslimillakin on vapaus hieman koreilla vaatteilla:
’Abdullaah Ibn Mas’ood radiallaahu ’anhu sanoi, että Profeetta (sallalahu aleihi wassalam) sanoi: "Kukaan, jolla on atomin painon verran ylpeyttä sydämessään, ei pääse Paratiisiin." Mies kysyi: "Entä jos ihminen pitää siitä, että hänen vaatteensa näyttävät hyviltä ja kenkänsä näyttävät hyviltä?" Profeetta sanoi: "Allah on kaunis ja rakastaa kauneutta. Ylpeys tarkoittaa totuuden kieltämistä ja sitä, että katsoo muita ihmisiä alaspäin."
(Muslim, 131)
Te ihmisen (Aadamin) lapset, pukeutukaa juhlapukuihinne jokaisena hartaushetkenänne ja syökää sekä juokaa, mutta älkää tuhlatko, sillä Hän ei rakasta tuhlaavaisia. Sano: »Kuka on kieltänyt Jumalan kauniit vaatteet, jotka Hän on hankkinut palvelijoineen, sekä hyvät ruoat?» Sano: »Ne on tarkoitettu uskovaisille maallisessa vaelluksessaan ja yksinomaan heille - ylösnousemuksenpäivänä.» Näin selitämme tunnusmerkit ihmisille, jotka ymmärtävät.
(Koraani 7:31-32)
On parasta koko yhteisön kannalta, kun ihmiset pitävät seksikkäinä vain omia puolisoitaan.
Islamin laissa, shariassa, ei ole rangaistusta hijabin poisjättämisestä.
Mitään käytännön vaikeuksia hijabin käytöstä ei aiheudu. Hijabissa voi tehdä työtä millä alalla hyvänsä, harrastella ja urheilla - oikeaoppisen hijabin käyttäjien joukosta löytyy niin olympioissa kisaavia pikajuoksijoita kuin lainelautailun harrastajiakin. Muhammad (rauha hänelle) kehottikin meitä pitämään kehomme hyvässä kunnossa esimerkiksi uimalla tai ratsastamalla.
Islamissa uhrin paljastava pukeutuminen ei vähennä raiskaajan syyllisyyttä.
Naisella ei ole oikeutta pukeutua julkisesti paljastaviin vaatteisiin, mutta miehellä ei ole oikeutta häiritä häntä millään tavoin, vaikka hän kulkisi alasti. Yksinkertaista, eikö? Islam on. On kääfireiden (epäuskoisten) ajatus, että nainen olisi syypää raiskatuksi tulemiseensa.
Leveimmänkään kaavun alle ei pitäisi mahtua AK-47:ää.
Kuukautiset
Islamissa kuukautiset ovat luonnollinen asia. Kuukautisten aikana tyttö tai nainen saa tehdä samoja asioita ja olla muiden ihmisten kanssa tekemisissä samalla tavalla kuin muutenkin. Hän saa suudella, syleillä ja hyväillä puolisonsa kanssa. He eivät vain saa harrastaa seksiä, eikä mies saa sitä ehdottaa tietäessään vaimolla olevan kuukautiset.
Kuukautisten aikana nainen ei vain ole rituaalisen puhtauden tilassa, eikä näin ollen voi rukoilla, ennen kuin kuukautiset loppuvat ja hän tekee rukouspesun, joka tunnetaan nimellä ghusl.
Miksi sitten nainen, jolla on kuukautiset, on rituaalisessa epäpuhtauden tilassa?
Asioita, jotka tekevät ihmisen rituaalisesti epäpuhtaaksi, on kahdenlaisia:
1) virtsaaminen, ulostaminen, oksentaminen suun täydeltä, nukkuminen maaten, jne., joiden jälkeen tehdään wudu, jossa pestään kasvot, kädet, jalat nilkasta alaspäin, jne. 2) laukeaminen, siittimen pään meneminen vaginaan, kuukautiset, jne., joiden jälkeen tehdään ghusl, jossa pestään koko vartalo
Eivät nämä asiat - kuukautisveri, sperma, oksennus - tee ihmistä itsessään likaiseksi, mutta tietyllä tavalla ne ovat epäpuhtaita. Jos tällaisia aineita joutuu vuoteemme lakanoille, emme suostu silloin nukkumaan niissä ja haluamme heti pestä mönjän pois.
Tuskinpa kukaan luulee, että muslimit pitäisivät nukkunutta ihmistä mitenkään likaisena tai arveluttavana, mutta silti unikeon tulee pestä kasvonsa, korvansa, kätensä ja jalkansa ennen kuin hän voi rukoilla. Toisekseen, kuten ylläolevasta käy ilmi, seksin harrastaminen aviopuolison kanssa tekee ihmisen rituaalisesti epäpuhtaaksi - mutta se on myös oikeastaan yksi palvonnan muoto. Ethän sinä kuvittele, että islamissa Jumalan palvonta tekisi ihmisen saastaiseksi?
Rukous on hetki, jossa ihminen aivan konkreettisestikin alistuu Jumalalle, Hänen edessään.
Jos menisit työhaastatteluun, katsoisit, että vaatteesi ja kynnenalusesi ovat puhtaat ennen kuin menet sinne. Jumala on huomattavasti arvokkaampi kuin esimieskandidaattisi tai kukaan muukaan ihminen. Hänellä on oikeus vaatia, että ihmiset ovat puhtaina myös kehon epäpuhtauksista rukoillessaan Häntä kasvot Mekkaan päin.
Lisäksi näiden säädösten tarkoitus on muistuttaa ihmisiä huolehtimaan puhtaudesta ja opettaa, miten tärkeätä se on. Olemme luultavasti kaikki yhtä mieltä siitä, että kukautisten jälkeen tärkeää pestä alapää. Islam on tehnyt siitä naisille uskonnollisen velvollisuuden.
Islam ei ole vain uskomista Jumalaan ja profeettoihin, vaan elämäntapa, joka ulottaa lonkeronsa kaikille elämän osa-alueille.
Kuukautisten aikana ei rukoilla siksikään, koska ne väsyttävät ja islam kunnioittaa erikseen sitä, että silloin pitää levätä tavallista enemmän. Kuukautiskivut usein estävät tekemästä rukousliikkeitä.
Haluaisitko lukea tarkemmin mitä islam sanoo kuukautisista ja vertailla niitä muiden uskontojen käsityksiin kuukautisista? (Linkki avautuu uuteen ikkunaan.)
600-luvun Arabiassa ihmisillä ei ollut mahdollisuutta selvittää, mistä kuukautiset johtuivat ja ne olivat ihmisille varmasti hämmentävä asia. Vielä 1800-luvun loppuun tai 1900-luvun alkuunkin asti Euroopassa vallitsi mitä eriskummallisimpia käsityksiä kuukautisista. Muhammad (rh) kuitenkin opetti jo omana elinaikanaan, että kuukautiset ovat normaali asia. Hän ei pitänyt naisia likaisina tai vaarallisina kuukautisten takia. Hän halaili vaimojaan, kosketteli ja makasi näiden kanssa vierekkäin samalla vuoteella, kun näillä oli kuukautiset. Monissa kulttuureissa on ollut tapana eristää naiset kuukautisten ajaksi ja monet uskonnot ovat siihen käskeneet. Islam ei. Nämä muutamat hadithit kuvaavat aika hyvin islamin suhtautumisen kuukautisiin, joka eroaa radikaalisti niistä pelokkaista asenteista, joilla kuukautisiin on suhtauduttu kaikkialla maailmassa:
'Aisha raportoi: Allahin lähettiläs (rauha hänelle) sanoi minulle: "Anna minulle matto moskeijasta."
Sanoin: "Minulla on kuukautiset."
Tähän hän sanoi: "Sinulla ei ole kuukautiset kädessä."
(Muslim, Kirja 3, Hadith 587)
Zainab bint Abi Salama kertoi: Um-Salama sanoi: "Minulle tuli kuukautiset, kun lojuin Profeetan kanssa villalakanan alla. Joten livahdin pois, otin vaatteita kuukautisia varten ja laitoin päälle.
Allahin apostoli sanoi: 'Onko sinulla rättiviikko?'
Vastasin: 'Kyllä.'
Sitten hän kutsui minua ja otti minut viereensä villalakanan alle."
Um Salama kertoo yhä: "Profeetta tapasi suudella minua paastoessaan. Profeetta ja minä tapasimme ottaa Janaba-kylvyn (ghuslin) samassa padassa."
(Bukhari, vol 1, kirja 6, hadith 319)
'Aisha raportoi: Join, kun minulla oli kuukautiset ja annoin astian Apostolille (rauha hänelle) ja hän laittoi suunsa siihen kohtaan, jossa minun oli ollut, ja söin lihaa luusta, kun minulla oli kuukautiset, sitten annoin luun Apostolille (rauha hänelle) ja hän laittoi suunsa samalle kohdalle, jossa minun oli ollut. Zuhair ei huomauttanut Pyhän Profeetan juomisesta. (Ei puhuta alkoholin juomisesta.) (Muslim, Kirja 3, Hadith 590)
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti