Koraani tappamisesta yleisesti
Älkää syyttä tappako ainoatakaan sielua,
sillä Jumala on sen kieltänyt, paitsi oikeuden nimessä. Ja jos joku on
surmattu syyttömästi, niin Me annamme vallan hänen sukulaiselleen,
mutta älkää salliko tämän mennä liian pitkälle verikostossaan; hän on
totisesti saava avun.
(Koraani 17:33)
Teille, jotka uskotte, on määrätty verenkosto murhatapauksissa: vapaa mies vapaasta, orja orjasta ja nainen naisesta, mutta jos joku saa sen jotenkin muuten anteeksi (loukatulta) veljeltä, on se järjestettävä asianmukaisella tavalla ja hyvitettävä runsaalla mitalla.
(Koraani 2:178)
Totisesti, farao oli maassaan mahtava. Hän jakoi sen asukkaat luokkiin ja koetti heikentää erästä osaa heistä tappamalla miehet ja jättämällä vain naiset eloon. Hän oli todella vääryydentekijä.
(Koraani 28:4)
Te, jotka uskotte! Älkää tappako riistaa ollessanne pyhiinvaelluksella; kuka ikinä teistä tahallansa pyytää sitä, joutuu hyvittämään sen karjastaan vastaavalla eläimellä, ja kaksi oikeudenmukaista henkilöä keskuudestanne tuomitkoon sen tuotavaksi uhrina Kaabaan tai käytettäväksi lunnaina köyhien ravitsemiseen; muuten on se hyvitettävä vastaavalla paastolla; täten syyllinen saa kokea tekonsa pahan seurauksen; Jumala antaa anteeksi sen, mikä näin on sivuutettu, mutta Jumala lyö kurituksellaan sitä, joka rikkoo uudelleen; onhan Jumala mahtava, koston Herra.
(Koraani 5:95)
(Koraani 17:33)
Teille, jotka uskotte, on määrätty verenkosto murhatapauksissa: vapaa mies vapaasta, orja orjasta ja nainen naisesta, mutta jos joku saa sen jotenkin muuten anteeksi (loukatulta) veljeltä, on se järjestettävä asianmukaisella tavalla ja hyvitettävä runsaalla mitalla.
(Koraani 2:178)
Totisesti, farao oli maassaan mahtava. Hän jakoi sen asukkaat luokkiin ja koetti heikentää erästä osaa heistä tappamalla miehet ja jättämällä vain naiset eloon. Hän oli todella vääryydentekijä.
(Koraani 28:4)
Te, jotka uskotte! Älkää tappako riistaa ollessanne pyhiinvaelluksella; kuka ikinä teistä tahallansa pyytää sitä, joutuu hyvittämään sen karjastaan vastaavalla eläimellä, ja kaksi oikeudenmukaista henkilöä keskuudestanne tuomitkoon sen tuotavaksi uhrina Kaabaan tai käytettäväksi lunnaina köyhien ravitsemiseen; muuten on se hyvitettävä vastaavalla paastolla; täten syyllinen saa kokea tekonsa pahan seurauksen; Jumala antaa anteeksi sen, mikä näin on sivuutettu, mutta Jumala lyö kurituksellaan sitä, joka rikkoo uudelleen; onhan Jumala mahtava, koston Herra.
(Koraani 5:95)
Perimätieto tappamisesta yleisesti
Samurah kertoi, että Profeetta sanoi:
"Jokainen, joka tappaa orjansa, me tapamme hänet ja jokainen, joka silpoo orjaansa, me silvomme häntä."
(Sunan an-Nasa'i, Vol 5, kirja 45, Hadith 4741, tämä on hasan)
`Abdullah kertoi:
Profeetta (sallallahu ‘alaihi wa sallam) sanoi: “Kun Tunti lähestyy, tulee olemaan Al-Harjin päivät ja uskonnollinen tieto otetaan pois (häviää, kun uskonoppineet kuolevat) ja yleinen tietämättömyys leviää.”
Abu Musa sanoi: “Al-Harj tarkoittaa etiopiaksi tappamista.”
(Bukhari, vol 9, kirja 88, Hadith 187)
Al-Ahnaf bin Qais kertoi: “Kun olin menossa auttamaan tätä mieltä (‘Ali Ibn Abi Talibia), Abu Bakra tapasi minut ja kysyi: ‘Minne olet menossa?’ Vastasin: ‘Olen menossa auttamaan tuota ihmistä’. Hän sanoi: ‘Mene takaisin, sillä olen kuullut Allahin apostolin sanovan, »Kun kaksi muslimia tappelee toisiaan vastaan miekoilla, molemmat murhaavat, niin totisesti kuin murhaajat joutuvat Helvettiin.» Sanoin, ‘oi Allahin apostoli! Se on hyvä murhaajan takia (että tappaja joutuu Helvettiin), mutta entä murhattu?’ Allahin apostoli vastasi, ‘Hänellä oli totisesti aikomus murhata toverinsa.’”
(Bukhari, vol 1, kirja 2, hadith 31)
Abu Huraira kertoi: Profeetta sanoi: “(Uskonnollinen) tietämys otetaan pois (uskonoppineiden kuoleman myötä), tietämättömyys (uskonnossa) ja kärsimykset kasvavat; ja Harj yleistyy.”
Kysyttiin: “Mitä on Harj, oi Allahin apostoli?”
Hän vastasi viittilöimällä kättään, tarkoittaen: “Tappaminen”.
(Bukhari, vol 1, kirja 3, hadith 85)
Jarir kertoi: Profeetta sanoi Hajjat-al-Wida’n aikana: “Olkoon ihmiset hiljaa ja kuunnelkoon.” Sitten hän sanoi heille: “Älkää tulko uskottomiksi kääntymällä epäuskoon vetämällä kurkut auki toisiltanne (tappamalla toisianne).”
(Bukhari, vol 1, kirja 3, hadith 122)
'Abdullah kertoi:
Allahin apostoli sanoi: “Muslimin solvaaminen Fusuq (pahantekoa) ja tappaminen kufr (epäuskoa).”
(Sahih Bukhari, Volume 8, kirja 73, hadith 70)
Ibn ‘Umar kertoi: Allahin apostoli sanoi: “Uskollinen uskova pysyy vapaudessa mitä tulee uskontoon, kunnes hän tappaa jonkun laittomasti.”
(Bukhari, Vol 9, Kirja 83, Hadith 2)
'Abdullah bin 'Umar kertoi: “Paha teko, jolla on pahat seuraukset, joita ei voi paeta, on osallistua jonkun laittomaan tappamiseen.”
(Bukhari, Vol 9, Kirja 83, Hadith 3)
`Abdullah kertoi:
Profeetta (rauha hänelle) sanoi: “Ensimmäiset tapaukset, joista ihmisten välillä ratkaistaan Ylösnousemuksen päivänä, ovat ne, joissa on vuodatettu verta.”
(Bukhari, Vol 9, Kirja 83, Hadith 4)
Al-Miqdad bin `Amr Al-Kindi, Bani Zuhran liittolainen, joka osallistui Badrin taisteluun Profeetan kanssa, kertoi sanoneensa: “Oi, Allahin apostoli! Jos tapaan epäuskovan ja meillä on taistelu ja hän lyö käteeni miekalla ja leikkaa sen irti, ja sitten hakee turvaa minusta puun alta ja sanoo ‘Olen alistunut Allahille (kääntynyt islamiin)’, voinko tappaa hänet sen jälkeen kun hän sanoi niin?”
Allahin lähettiläs (rauha hänelle) sanoi: “Älä tapa häntä.”
Al- Miqdad sanoi: “Mutta oi, Allahin lähettiläs (rauha hänelle)! Hän on hakannut irti toisen käsistäni ja hän sanoi niin sen jälkeen, kun oli leikannut käden irti. Saanko tappaa hänet?”
Profeetta (rauha hänelle) sanoi: “Älä tapa häntä, sillä jos tapat, hän olisi tilassa kuin sinä olit, kun ennen tapoit hänet [uskossa], ja sinä olisit samassa tilassa [epäuskossa], jossa hän oli ennen kuin sanoi lauseen [uskontunnustuksen].”
Profeetta (rauha hänelle) sanoi myös Al-Miqdadille: “Jos luotettava uskova salaa uskonsa (islamin) epäuskovilta ja sitten kun hän kuuluttaa olevansa muslimi, jos sinä tapat hänet, olet syntinen. Muista myös, että sinä salasit uskosi (islamin) Mekassa aikoinaan.”
(Bukhari, Vol 9, Kirja 83, Hadith 5)
`Abdullah kertoi:
Profeetta (rauha hänelle) sanoi: “Ketään ihmistä ei tapeta epäoikeudenmukaisesti ilman, että osan syyllisyyttä kantaa Adamin ensimmäinen poika, joka keksi tappamisen (murhaamisen) perinteen maailmassa. (On sanottu, että hän oli Qabil.)
(Bukhari, Vol 9, Kirja 83, Hadith 6)
`Abdullah bin `Umar kertoi:
Profeetta (rauha hänelle) sanoi: “Minun jälkeeni (ts. kuolemani jälkeen), älkää tulko epäuskoviksi lyömällä (leikkaamalla) toistenne kauloja.”
(Bukhari, Vol 9, Kirja 83, Hadith 7)
Abu Zur’a bin `Amr bin Jarir kertoi:
Profeetta (rauha hänelle) sanoi Hajjat-al-Wada`n aikana: “Olkaa ihmiset hiljaa ja kuunnelkaa minua. Minun jälkeeni, älkää tulko epäuskoviksi lyömällä (leikkaamalla) toistenne kauloja.”
(Bukhari, Vol 9, Kirja 83, Hadith 8)
`Abdullah bin `Amr kertoi:
“Profeetta (rauha hänelle) sanoi: “Al-Ka`ba’ir (suurimmat synnit) ovat: Liittää muita (kumppaneiksi) Allahin palvonnassa, olla velvollisuudentunnoton vanhemmille” tai sanoi “antaa valheellinen vala”. (Alakertoja Shu`ba ei ole varma).
Mu`adh sanoi: “Shu`ba sanoi: “Al-Ka`ba’ir (suurimmat synnit) ovat: Liittää muita (kumppaneiksi) Allahin palvonnassa, antaa väärä vala ja olla velvollisuudentunnoton vanhempia kohtaan” tai sanoi “murhata joku laittomasti”.
(Bukhari, Vol 9, Kirja 83, Hadith 9)
Anas bin Malik kertoi: Profeetta (rauha hänelle) sanoi: “Isoimmat Al-Ka`ba’irista (suurista synneistä) ovat (1) palvoa muita Allahin rinnalla, (2) murhata ihminen, (3) olla tottelematon vanhemmille ja (4) antaa valheellinen lausunto” tai hän sanoi “antaa väärä todistus”.
(Bukhari, vol 9, kirja 83, hadith 10)
Abu Huraira kertoi: Allahin lähettiläs (rauha hänelle) sanoi: “Eläinten tappamista ihmisistä ei ole verirahaa, eikä niistä, jotka kuolevat vahingossa pudotessaan kaivoon tai kuolevat kaivokseen. Ja viidesosa Rikazista (ennen islamilaista aikaa haudatuista aarteista) tulee antaa valtiolle.”
(Bukhari, vol 9, kirja 83, hadith 47)
"Jokainen, joka tappaa orjansa, me tapamme hänet ja jokainen, joka silpoo orjaansa, me silvomme häntä."
(Sunan an-Nasa'i, Vol 5, kirja 45, Hadith 4741, tämä on hasan)
`Abdullah kertoi:
Profeetta (sallallahu ‘alaihi wa sallam) sanoi: “Kun Tunti lähestyy, tulee olemaan Al-Harjin päivät ja uskonnollinen tieto otetaan pois (häviää, kun uskonoppineet kuolevat) ja yleinen tietämättömyys leviää.”
Abu Musa sanoi: “Al-Harj tarkoittaa etiopiaksi tappamista.”
(Bukhari, vol 9, kirja 88, Hadith 187)
Al-Ahnaf bin Qais kertoi: “Kun olin menossa auttamaan tätä mieltä (‘Ali Ibn Abi Talibia), Abu Bakra tapasi minut ja kysyi: ‘Minne olet menossa?’ Vastasin: ‘Olen menossa auttamaan tuota ihmistä’. Hän sanoi: ‘Mene takaisin, sillä olen kuullut Allahin apostolin sanovan, »Kun kaksi muslimia tappelee toisiaan vastaan miekoilla, molemmat murhaavat, niin totisesti kuin murhaajat joutuvat Helvettiin.» Sanoin, ‘oi Allahin apostoli! Se on hyvä murhaajan takia (että tappaja joutuu Helvettiin), mutta entä murhattu?’ Allahin apostoli vastasi, ‘Hänellä oli totisesti aikomus murhata toverinsa.’”
(Bukhari, vol 1, kirja 2, hadith 31)
Abu Huraira kertoi: Profeetta sanoi: “(Uskonnollinen) tietämys otetaan pois (uskonoppineiden kuoleman myötä), tietämättömyys (uskonnossa) ja kärsimykset kasvavat; ja Harj yleistyy.”
Kysyttiin: “Mitä on Harj, oi Allahin apostoli?”
Hän vastasi viittilöimällä kättään, tarkoittaen: “Tappaminen”.
(Bukhari, vol 1, kirja 3, hadith 85)
Jarir kertoi: Profeetta sanoi Hajjat-al-Wida’n aikana: “Olkoon ihmiset hiljaa ja kuunnelkoon.” Sitten hän sanoi heille: “Älkää tulko uskottomiksi kääntymällä epäuskoon vetämällä kurkut auki toisiltanne (tappamalla toisianne).”
(Bukhari, vol 1, kirja 3, hadith 122)
'Abdullah kertoi:
Allahin apostoli sanoi: “Muslimin solvaaminen Fusuq (pahantekoa) ja tappaminen kufr (epäuskoa).”
(Sahih Bukhari, Volume 8, kirja 73, hadith 70)
Ibn ‘Umar kertoi: Allahin apostoli sanoi: “Uskollinen uskova pysyy vapaudessa mitä tulee uskontoon, kunnes hän tappaa jonkun laittomasti.”
(Bukhari, Vol 9, Kirja 83, Hadith 2)
'Abdullah bin 'Umar kertoi: “Paha teko, jolla on pahat seuraukset, joita ei voi paeta, on osallistua jonkun laittomaan tappamiseen.”
(Bukhari, Vol 9, Kirja 83, Hadith 3)
`Abdullah kertoi:
Profeetta (rauha hänelle) sanoi: “Ensimmäiset tapaukset, joista ihmisten välillä ratkaistaan Ylösnousemuksen päivänä, ovat ne, joissa on vuodatettu verta.”
(Bukhari, Vol 9, Kirja 83, Hadith 4)
Al-Miqdad bin `Amr Al-Kindi, Bani Zuhran liittolainen, joka osallistui Badrin taisteluun Profeetan kanssa, kertoi sanoneensa: “Oi, Allahin apostoli! Jos tapaan epäuskovan ja meillä on taistelu ja hän lyö käteeni miekalla ja leikkaa sen irti, ja sitten hakee turvaa minusta puun alta ja sanoo ‘Olen alistunut Allahille (kääntynyt islamiin)’, voinko tappaa hänet sen jälkeen kun hän sanoi niin?”
Allahin lähettiläs (rauha hänelle) sanoi: “Älä tapa häntä.”
Al- Miqdad sanoi: “Mutta oi, Allahin lähettiläs (rauha hänelle)! Hän on hakannut irti toisen käsistäni ja hän sanoi niin sen jälkeen, kun oli leikannut käden irti. Saanko tappaa hänet?”
Profeetta (rauha hänelle) sanoi: “Älä tapa häntä, sillä jos tapat, hän olisi tilassa kuin sinä olit, kun ennen tapoit hänet [uskossa], ja sinä olisit samassa tilassa [epäuskossa], jossa hän oli ennen kuin sanoi lauseen [uskontunnustuksen].”
Profeetta (rauha hänelle) sanoi myös Al-Miqdadille: “Jos luotettava uskova salaa uskonsa (islamin) epäuskovilta ja sitten kun hän kuuluttaa olevansa muslimi, jos sinä tapat hänet, olet syntinen. Muista myös, että sinä salasit uskosi (islamin) Mekassa aikoinaan.”
(Bukhari, Vol 9, Kirja 83, Hadith 5)
`Abdullah kertoi:
Profeetta (rauha hänelle) sanoi: “Ketään ihmistä ei tapeta epäoikeudenmukaisesti ilman, että osan syyllisyyttä kantaa Adamin ensimmäinen poika, joka keksi tappamisen (murhaamisen) perinteen maailmassa. (On sanottu, että hän oli Qabil.)
(Bukhari, Vol 9, Kirja 83, Hadith 6)
`Abdullah bin `Umar kertoi:
Profeetta (rauha hänelle) sanoi: “Minun jälkeeni (ts. kuolemani jälkeen), älkää tulko epäuskoviksi lyömällä (leikkaamalla) toistenne kauloja.”
(Bukhari, Vol 9, Kirja 83, Hadith 7)
Abu Zur’a bin `Amr bin Jarir kertoi:
Profeetta (rauha hänelle) sanoi Hajjat-al-Wada`n aikana: “Olkaa ihmiset hiljaa ja kuunnelkaa minua. Minun jälkeeni, älkää tulko epäuskoviksi lyömällä (leikkaamalla) toistenne kauloja.”
(Bukhari, Vol 9, Kirja 83, Hadith 8)
`Abdullah bin `Amr kertoi:
“Profeetta (rauha hänelle) sanoi: “Al-Ka`ba’ir (suurimmat synnit) ovat: Liittää muita (kumppaneiksi) Allahin palvonnassa, olla velvollisuudentunnoton vanhemmille” tai sanoi “antaa valheellinen vala”. (Alakertoja Shu`ba ei ole varma).
Mu`adh sanoi: “Shu`ba sanoi: “Al-Ka`ba’ir (suurimmat synnit) ovat: Liittää muita (kumppaneiksi) Allahin palvonnassa, antaa väärä vala ja olla velvollisuudentunnoton vanhempia kohtaan” tai sanoi “murhata joku laittomasti”.
(Bukhari, Vol 9, Kirja 83, Hadith 9)
Anas bin Malik kertoi: Profeetta (rauha hänelle) sanoi: “Isoimmat Al-Ka`ba’irista (suurista synneistä) ovat (1) palvoa muita Allahin rinnalla, (2) murhata ihminen, (3) olla tottelematon vanhemmille ja (4) antaa valheellinen lausunto” tai hän sanoi “antaa väärä todistus”.
(Bukhari, vol 9, kirja 83, hadith 10)
Abu Huraira kertoi: Allahin lähettiläs (rauha hänelle) sanoi: “Eläinten tappamista ihmisistä ei ole verirahaa, eikä niistä, jotka kuolevat vahingossa pudotessaan kaivoon tai kuolevat kaivokseen. Ja viidesosa Rikazista (ennen islamilaista aikaa haudatuista aarteista) tulee antaa valtiolle.”
(Bukhari, vol 9, kirja 83, hadith 47)
Lasten surmaaminen
Älkää surmatko lapsianne köyhyyden pelosta.
Me hankimme heille elatuksen kuten teillekin. Totisesti, heidän
surmaamisensa on inhottava synti.
(Koraani 17:31)
Kadotuksen omia ovat ne, jotka surmaavat lapsensa mielettömyydessään ja tietämättömyydessään sekä kieltäytyvät siitä, minkä Jumala on heille suonut, sepittäen valheita Jumalasta. He ovat harhautuneita eivätkä taivu oikeaan johdatukseen.
(Koraani 6:140)
1. Ette palvele mitään muuta Allahin rinnalla.
2. Ette varasta.
3. Ette harjoita kiellettyä sukupuolista kanssakäymistä.
4. Ette surmaa lapsianne.
5. Ette syytä ketään sellaisesta, mitä hän ei ole tehnyt (levitä sellaista syytöstä ihmisten keskuudessa).
6. Ette ole tottelemattomia kun teitä käsketään tekemään hyvä teko.
Profeetta (sallalahu aleihi wassalam): “Allah palkitsee teistä jokaisen, joka täyttää lupauksensa. Ja joka syyllistyy näistä mihinkään (paitsi ensimmäiseen) ja saa rangaistuksen tässä maailmassa, se rangaistus sovittaa kyseisen synnin. Ja jos joku syyllistyy mihinkään niistä, ja Allah peittää hänen syntinsä, jää Hänen päätettäväkseen, antaako hän anteeksi vai rankaiseeko Hän (Tuonpuoleisessa). ‘Ubada bin As-Samit lisäsi: “Niin me vannoimme kuuliaisuutta noissa asioissa.”
(Bukhari, vol 1, kirja 2, hadith 17)
Ibn Mas’ud kertoi: “Minä sanoin: ‘Oi, Allahin lähettiläs, mikä synti on kaikkein vakavimpia seurauksia aiheuttavin?’ Hän sanoi: ‘Asettaa kilpailija Allahille, kun Hän sinut loi.’
Minä sanoin: ‘Mikä seuraavaksi?’
Hän sanoi: 'Tappaa lapsesi, jotta hän ei syö sinun kanssasi.’
Sanoin: ‘Mikä seuraavaksi?’
Hän sanoi: ‘Tehdä aviorikos naapurisi vaimon kanssa.’”
(Bulugh al-Maram, kirja 16, hadith 1502)
`Abdullah kertoi:
Mies sanoi: “Oi, Allahin lähettiläs (rauha hänelle)! Mikä synti on suurin Allahin silmissä?”
Profeetta (rauha hänelle) sanoi: “Asettaa kilpailija Allahille, kun Hän yksin loi sinut.”
Mies sanoi: “Mikä seuraavaksi?”
Profeetta (rauha hänelle) sanoi: “Tappaa poikasi, kun hänen pitäisi jakaa ruokasi sinun kanssasi.”
Mies sanoi: “Mikä seuraavaksi?”
Profeetta sanoi: “Harrastaa laitonta seksiä naapurisi vaimon kanssa.”
Joten Allah paljasti vahvistaen tämän: “Samoin ne, jotka eivät rukoile muita jumalia kuin Jumalaa eivätkä syyttömästi ketään tapa, minkä Jumala on kieltänyt, eivätkä antaudu minkäänlaiseen haureuteen. Ken näin tekee, hän on saava synnin palkan." (25:68)
(Bukhari, Vol 9, Kirja 83, Hadith 1)
Islam kieltää tappamasta lapsia edes sodissa, esimerkiksi näissä:
'Abdullahin auktoriteetilla on kerrottu, että nainen löydettiin tapettuna yhdessä taisteluista, joissa Muhammad (rauha hänelle) taisteli. Hän tuomitsi naisten ja lasten tappamisen.
(Muslim, kirja 19, hadith 4319)
'Abdullah kertoi: Jonkin Profeetan Ghazawatin aikana löydettiin nainen surmattuna. Allahin apostoli paheksui naisten ja lasten tappamista.
(Bukhari, vol 4, Kirja 52, Hadith 257)
Yahya kertoi minulle Malikilta, joka kertoi Nadilta, joka kertoi Ibn Umarilta, että Allahin lähettiläs (rauha hänelle) näki hyökkäysretkillä surmatun naisen ruumiin ja hän paheksui sitä ja kielsi tappamasta naisia ja lapsia.
(Muwatta, kirja 21, hadith 9)
Harva tietää, että nimenomaan islam kielsi tyttöjen elävältä hautaamisen, joka oli yleinen käytäntö Arabian niemimaalla 600-luvulla. Kielto on niin keskeinen asia, että se tuomitaan kolmessa eri Koraanin kohdassa. Koraani muutenkin tuomitsee säälimättömästi ihmiset, jotka eivät pidä siitä, että heille syntyy tyttövauvoja:
Kun jollekin heistä ilmoitetaan tyttölapsen syntymästä, niin hänen kasvonsa synkkenevät ja hän on aivan murheen vallassa. Hän kätkeytyy heimolaisiltaan sen pahan sanoman vuoksi, joka hänelle on ilmoitettu. Omistaisiko hän lapsen välittämättä häpeästä vai kantaisiko sen elävänä hiekkaan? Eikö heidän tuomionsa ole julma?
(Koraani 16:58-59)
Onko Hän ottanut luomistaan olennoista tyttäret itselleen ja mieluummin antanut teille pojat? Ja kun joku heistä saa tiedon sellaisen lapsen syntymästä, minkä katsotaan armolliselle Jumalalle kuuluvan, tummuvat hänen kasvonsa vihasta.
(Koraani 43:16-17)
ja kun elävänä haudatulta tytöltä kysytään, minkä synnin vuoksi hänet surmattiin;
(Koraani 81:8-9)
Al-Mughira kertoi: Profeetta sanoi: “Allah on kieltänyt teitä (1) olemasta velvollisuudentunnottomia äideillenne, (2) pitämästä itsellänne sellaista, mikä teidän kuuluisi antaa pois tai (3) vaatimasta jotain, mitä ette ansaitse (mikä ei teille kuulu) tai (4) hautaamasta tyttäriänne elävältä. Ja Allah inhoaa sitä, että a) puhutte liikaa muista b) kysytte liian monia kysymyksiä (uskonnosta) tai c) tuhlaatte omaisuuttanne.”
(Sahih Bukhari, vol 8, kirja 73, hadith 6)
Warrad kertoi: (Al-Mughira bin Shu’ban kirjuri) Muawiya kirjoitti Al-Mughiralle: "Kirjoita minulle, mitä olet kuullut Allahin apostolilta". Niinpä Al-Mughira kirjoitti hänelle:
“Kuulen hänen sanovan jokaisen rukouksen päätteeksi: ‘La ilaha illal-lahu wahdahu la sharika lahu, lahu-l-mulk wa lahuI-hamd, wa huwa ‘ala kulli Shai-in qadir.’ Hän myös kielsi tyhjän puheen, kysymästä liikaa kysymyksiä (uskonnosta), tuhlaamasta rahaa, pitämästä itsellä jotain, mitä kuuluisi antaa pois ja kyselemästä muilta (ilman todellista tarvetta), velvollisuudentunnottomuuden äitiä kohtaan ja pienten tytärten elävältä hautaamisen.”
(Sahih Bukhari, vol 8, kirja 76, hadith 480) (Samaa kerrotaan ainakin näissä haditheissa: Muslim, kirja 18, hadith 4257 ja hadith 4260.)
Hasana’, Mu’awiyahin tytär kertoi: Hän raportoi isän puoleisen setänsä auktoriteetilla: “Kysyin Profeetalta (rauha hänelle): ‘Ketkä ovat Paratiisissa?’ Hän vastasi: ‘Profeetat ovat Paratiisissa, marttyyrit ovat Paratiisissa, vauvat ovat Paratiisissa ja elävältä haudatut lapset ovat Paratiisissa.’
(Abu Dawud, kirja 15, hadith 2521, Al-Albani sanoi, että tämä on sahih)
(Koraani 17:31)
Kadotuksen omia ovat ne, jotka surmaavat lapsensa mielettömyydessään ja tietämättömyydessään sekä kieltäytyvät siitä, minkä Jumala on heille suonut, sepittäen valheita Jumalasta. He ovat harhautuneita eivätkä taivu oikeaan johdatukseen.
(Koraani 6:140)
1. Ette palvele mitään muuta Allahin rinnalla.
2. Ette varasta.
3. Ette harjoita kiellettyä sukupuolista kanssakäymistä.
4. Ette surmaa lapsianne.
5. Ette syytä ketään sellaisesta, mitä hän ei ole tehnyt (levitä sellaista syytöstä ihmisten keskuudessa).
6. Ette ole tottelemattomia kun teitä käsketään tekemään hyvä teko.
Profeetta (sallalahu aleihi wassalam): “Allah palkitsee teistä jokaisen, joka täyttää lupauksensa. Ja joka syyllistyy näistä mihinkään (paitsi ensimmäiseen) ja saa rangaistuksen tässä maailmassa, se rangaistus sovittaa kyseisen synnin. Ja jos joku syyllistyy mihinkään niistä, ja Allah peittää hänen syntinsä, jää Hänen päätettäväkseen, antaako hän anteeksi vai rankaiseeko Hän (Tuonpuoleisessa). ‘Ubada bin As-Samit lisäsi: “Niin me vannoimme kuuliaisuutta noissa asioissa.”
(Bukhari, vol 1, kirja 2, hadith 17)
Ibn Mas’ud kertoi: “Minä sanoin: ‘Oi, Allahin lähettiläs, mikä synti on kaikkein vakavimpia seurauksia aiheuttavin?’ Hän sanoi: ‘Asettaa kilpailija Allahille, kun Hän sinut loi.’
Minä sanoin: ‘Mikä seuraavaksi?’
Hän sanoi: 'Tappaa lapsesi, jotta hän ei syö sinun kanssasi.’
Sanoin: ‘Mikä seuraavaksi?’
Hän sanoi: ‘Tehdä aviorikos naapurisi vaimon kanssa.’”
(Bulugh al-Maram, kirja 16, hadith 1502)
`Abdullah kertoi:
Mies sanoi: “Oi, Allahin lähettiläs (rauha hänelle)! Mikä synti on suurin Allahin silmissä?”
Profeetta (rauha hänelle) sanoi: “Asettaa kilpailija Allahille, kun Hän yksin loi sinut.”
Mies sanoi: “Mikä seuraavaksi?”
Profeetta (rauha hänelle) sanoi: “Tappaa poikasi, kun hänen pitäisi jakaa ruokasi sinun kanssasi.”
Mies sanoi: “Mikä seuraavaksi?”
Profeetta sanoi: “Harrastaa laitonta seksiä naapurisi vaimon kanssa.”
Joten Allah paljasti vahvistaen tämän: “Samoin ne, jotka eivät rukoile muita jumalia kuin Jumalaa eivätkä syyttömästi ketään tapa, minkä Jumala on kieltänyt, eivätkä antaudu minkäänlaiseen haureuteen. Ken näin tekee, hän on saava synnin palkan." (25:68)
(Bukhari, Vol 9, Kirja 83, Hadith 1)
Islam kieltää tappamasta lapsia edes sodissa, esimerkiksi näissä:
'Abdullahin auktoriteetilla on kerrottu, että nainen löydettiin tapettuna yhdessä taisteluista, joissa Muhammad (rauha hänelle) taisteli. Hän tuomitsi naisten ja lasten tappamisen.
(Muslim, kirja 19, hadith 4319)
'Abdullah kertoi: Jonkin Profeetan Ghazawatin aikana löydettiin nainen surmattuna. Allahin apostoli paheksui naisten ja lasten tappamista.
(Bukhari, vol 4, Kirja 52, Hadith 257)
Yahya kertoi minulle Malikilta, joka kertoi Nadilta, joka kertoi Ibn Umarilta, että Allahin lähettiläs (rauha hänelle) näki hyökkäysretkillä surmatun naisen ruumiin ja hän paheksui sitä ja kielsi tappamasta naisia ja lapsia.
(Muwatta, kirja 21, hadith 9)
Harva tietää, että nimenomaan islam kielsi tyttöjen elävältä hautaamisen, joka oli yleinen käytäntö Arabian niemimaalla 600-luvulla. Kielto on niin keskeinen asia, että se tuomitaan kolmessa eri Koraanin kohdassa. Koraani muutenkin tuomitsee säälimättömästi ihmiset, jotka eivät pidä siitä, että heille syntyy tyttövauvoja:
Kun jollekin heistä ilmoitetaan tyttölapsen syntymästä, niin hänen kasvonsa synkkenevät ja hän on aivan murheen vallassa. Hän kätkeytyy heimolaisiltaan sen pahan sanoman vuoksi, joka hänelle on ilmoitettu. Omistaisiko hän lapsen välittämättä häpeästä vai kantaisiko sen elävänä hiekkaan? Eikö heidän tuomionsa ole julma?
(Koraani 16:58-59)
Onko Hän ottanut luomistaan olennoista tyttäret itselleen ja mieluummin antanut teille pojat? Ja kun joku heistä saa tiedon sellaisen lapsen syntymästä, minkä katsotaan armolliselle Jumalalle kuuluvan, tummuvat hänen kasvonsa vihasta.
(Koraani 43:16-17)
ja kun elävänä haudatulta tytöltä kysytään, minkä synnin vuoksi hänet surmattiin;
(Koraani 81:8-9)
Al-Mughira kertoi: Profeetta sanoi: “Allah on kieltänyt teitä (1) olemasta velvollisuudentunnottomia äideillenne, (2) pitämästä itsellänne sellaista, mikä teidän kuuluisi antaa pois tai (3) vaatimasta jotain, mitä ette ansaitse (mikä ei teille kuulu) tai (4) hautaamasta tyttäriänne elävältä. Ja Allah inhoaa sitä, että a) puhutte liikaa muista b) kysytte liian monia kysymyksiä (uskonnosta) tai c) tuhlaatte omaisuuttanne.”
(Sahih Bukhari, vol 8, kirja 73, hadith 6)
Warrad kertoi: (Al-Mughira bin Shu’ban kirjuri) Muawiya kirjoitti Al-Mughiralle: "Kirjoita minulle, mitä olet kuullut Allahin apostolilta". Niinpä Al-Mughira kirjoitti hänelle:
“Kuulen hänen sanovan jokaisen rukouksen päätteeksi: ‘La ilaha illal-lahu wahdahu la sharika lahu, lahu-l-mulk wa lahuI-hamd, wa huwa ‘ala kulli Shai-in qadir.’ Hän myös kielsi tyhjän puheen, kysymästä liikaa kysymyksiä (uskonnosta), tuhlaamasta rahaa, pitämästä itsellä jotain, mitä kuuluisi antaa pois ja kyselemästä muilta (ilman todellista tarvetta), velvollisuudentunnottomuuden äitiä kohtaan ja pienten tytärten elävältä hautaamisen.”
(Sahih Bukhari, vol 8, kirja 76, hadith 480) (Samaa kerrotaan ainakin näissä haditheissa: Muslim, kirja 18, hadith 4257 ja hadith 4260.)
Hasana’, Mu’awiyahin tytär kertoi: Hän raportoi isän puoleisen setänsä auktoriteetilla: “Kysyin Profeetalta (rauha hänelle): ‘Ketkä ovat Paratiisissa?’ Hän vastasi: ‘Profeetat ovat Paratiisissa, marttyyrit ovat Paratiisissa, vauvat ovat Paratiisissa ja elävältä haudatut lapset ovat Paratiisissa.’
(Abu Dawud, kirja 15, hadith 2521, Al-Albani sanoi, että tämä on sahih)
Itsemurha
Abu Huraira kertoi:
Profeetta (rh) sanoi: "Se, joka tarkoituksella heittäytyy vuorelta ja surmaa itsensä, tulee olemaan Helvetissä putoamassa sieltä alituisesti ikuisesti; ja se, joka juo myrkkyä ja tappaa itsensä sillä, tulee kantamaan myrkkyä kädessään ja juomaan sitä Helvetissä, jossa hän on ikuisesti ja se, joka tappaa itsensä rauta-aseella, tulee kantamaan sitä asetta kädessään ja puukottamaan vatsaansa sillä Helvetissä, jossa hän on ikuisesti."
(Bukhari, vol 7, kirja 71, hadith 670)
Vaikka tässä sanotaan "ikuisesti", itsemurhan tekijä voi päästä Taivaaseen. Ja jokainen muslimi pääseekin lopulta, vaikka joutuisi ensin Helvettiin kärsimään synneistään. Ainoat synnit joita Jumala ei anna anteeksi, ovat epäusko siihen, minkä Allah on lähettänyt, ja shirk eli jonkin asettaminen Allahin rinnalle, jonkin palvominen Allahin rinnalla.
Tuomitessaan itsemurhan tekijöitä Jumala ottaa huomioon lieventävät asianhaarat - vastoinkäymiset ja mielenterveysongelmat.
Profeetta (rh) sanoi: "Se, joka tarkoituksella heittäytyy vuorelta ja surmaa itsensä, tulee olemaan Helvetissä putoamassa sieltä alituisesti ikuisesti; ja se, joka juo myrkkyä ja tappaa itsensä sillä, tulee kantamaan myrkkyä kädessään ja juomaan sitä Helvetissä, jossa hän on ikuisesti ja se, joka tappaa itsensä rauta-aseella, tulee kantamaan sitä asetta kädessään ja puukottamaan vatsaansa sillä Helvetissä, jossa hän on ikuisesti."
(Bukhari, vol 7, kirja 71, hadith 670)
Vaikka tässä sanotaan "ikuisesti", itsemurhan tekijä voi päästä Taivaaseen. Ja jokainen muslimi pääseekin lopulta, vaikka joutuisi ensin Helvettiin kärsimään synneistään. Ainoat synnit joita Jumala ei anna anteeksi, ovat epäusko siihen, minkä Allah on lähettänyt, ja shirk eli jonkin asettaminen Allahin rinnalle, jonkin palvominen Allahin rinnalla.
Tuomitessaan itsemurhan tekijöitä Jumala ottaa huomioon lieventävät asianhaarat - vastoinkäymiset ja mielenterveysongelmat.
Eläinten surmaaminen
Myös eläimillä on oikeus kunnialliseen kuolemaan.
Eläimiä saa tappaa vain ruoaksi ja tilanteessa, jossa ne aiheuttavat muille välitöntä vaaraa - Muhammad (rh) esimerkiksi määräsi surmattavaksi vesikauhuisia koiria. Edes sodassa niitä ei saa tappaa ilman pätevää syytä. Eläimiä ei saa tappaa muiden eläinten nähden.
”Kuulin Sharidin sanovan: ’Kuulin Allahin lähettilään sanovan: ’Se, joka tappaa pienen linnun ilman syytä, se anoo Allahia Ylösnousemuksen päivänä sanoen: ’Oi, Herra, se-ja-se tappoi minut ilman syytä. Ja hän ei tappanut minua mistään hyödyllisestä tarkoituksesta.’”
(Sunan an-Nasa'i, Vol 5, kirja 43, Hadith 4451, hasan)
Shaddad b. Aws kertoi:
On kaksi tunnuspiirrettä, jotka kuulin Allahin lähettilään (rh) sanovan: “Allah on määrännyt kaiken tehtäväksi hyvällä tavalla, joten kun tapatte, tehkää se käyttäen hyvää metodia.”
Toisessa versiossa kuin Muslimilla, sanotaan: “Joten tapa hyvällä maneerilla.”
“Ja kun teurastatte, teidän tulisi käyttää hyvää metodia, teidän tulisi teroittaa veitsenne ja aiheuttaa niin vähän kipua kuin mahdollista.”
(Abu Dawud, kirja 16, hadith 2809, Al-Albani sanoi, että tämä on sahih)
Sdhaddad bin Aws kertoi:
“Allahin lähettiläs sanoi: 'Allah on määrännyt taitavuuden kaikissa asioissa, joten kun tapatte, tappakaa hyvin, ja kun teurastatte, teurastakaa hyvin. Teroittakaa teränne ja säästäkää eläin kärsimyksiltä.”
(Sunan an-Nasa’i, Vol 5, kirja 43, Hadith 4417, tämä on sahih)
Hisham b. Zaid kertoi: Saavuin al-Hakam b. Ayyubiin yhdessä Anasin kanssa. Hän näki joidenkin nuoria tai poikia, jotka olivat sitoneet kanan ja ampuivat sitä. Anas sanoi: “Allahin lähettiläs (rauha hänelle) kielsi tappamasta eläintä vankeudessa.”
(Abu Dawud, kirja 16, Hadith 2810, Al-Albani sanoi, että tämä on sahih)
Jabir bin ‘Abdullah kertoi:
“Allahin lähettiläs (rh) kielsi tappamasta mitään eläintä, kun se on sidottu (käyttämästä sitä maalitauluna)."
(Sunan Ibn Majah, vol 1, kirja 27, Hadith 3188, tämä on sahih)
Eläimiä saa tappaa vain ruoaksi ja tilanteessa, jossa ne aiheuttavat muille välitöntä vaaraa - Muhammad (rh) esimerkiksi määräsi surmattavaksi vesikauhuisia koiria. Edes sodassa niitä ei saa tappaa ilman pätevää syytä. Eläimiä ei saa tappaa muiden eläinten nähden.
”Kuulin Sharidin sanovan: ’Kuulin Allahin lähettilään sanovan: ’Se, joka tappaa pienen linnun ilman syytä, se anoo Allahia Ylösnousemuksen päivänä sanoen: ’Oi, Herra, se-ja-se tappoi minut ilman syytä. Ja hän ei tappanut minua mistään hyödyllisestä tarkoituksesta.’”
(Sunan an-Nasa'i, Vol 5, kirja 43, Hadith 4451, hasan)
Shaddad b. Aws kertoi:
On kaksi tunnuspiirrettä, jotka kuulin Allahin lähettilään (rh) sanovan: “Allah on määrännyt kaiken tehtäväksi hyvällä tavalla, joten kun tapatte, tehkää se käyttäen hyvää metodia.”
Toisessa versiossa kuin Muslimilla, sanotaan: “Joten tapa hyvällä maneerilla.”
“Ja kun teurastatte, teidän tulisi käyttää hyvää metodia, teidän tulisi teroittaa veitsenne ja aiheuttaa niin vähän kipua kuin mahdollista.”
(Abu Dawud, kirja 16, hadith 2809, Al-Albani sanoi, että tämä on sahih)
Sdhaddad bin Aws kertoi:
“Allahin lähettiläs sanoi: 'Allah on määrännyt taitavuuden kaikissa asioissa, joten kun tapatte, tappakaa hyvin, ja kun teurastatte, teurastakaa hyvin. Teroittakaa teränne ja säästäkää eläin kärsimyksiltä.”
(Sunan an-Nasa’i, Vol 5, kirja 43, Hadith 4417, tämä on sahih)
Hisham b. Zaid kertoi: Saavuin al-Hakam b. Ayyubiin yhdessä Anasin kanssa. Hän näki joidenkin nuoria tai poikia, jotka olivat sitoneet kanan ja ampuivat sitä. Anas sanoi: “Allahin lähettiläs (rauha hänelle) kielsi tappamasta eläintä vankeudessa.”
(Abu Dawud, kirja 16, Hadith 2810, Al-Albani sanoi, että tämä on sahih)
Jabir bin ‘Abdullah kertoi:
“Allahin lähettiläs (rh) kielsi tappamasta mitään eläintä, kun se on sidottu (käyttämästä sitä maalitauluna)."
(Sunan Ibn Majah, vol 1, kirja 27, Hadith 3188, tämä on sahih)
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti