perjantai 14. syyskuuta 2012

Konfutselaisuus ja naiset


Konfutselaisuus on Kiinassa syntynyt filosofia ja oppi, joka perustuu 551-479 eaa eläneen moraalifilosofin, oikeusoppineen ja poliitikon Kungfutsen opetuksiin. Hän opetti erityisesti sosiaalisista suhteista, niin henkilökohtaisesta moraalista kuin valtionkin moraalista, oikeudenmukaisuudesta ja vilpittömyydestä. Konfutselaisuuden ydin on "ylemmän" kunnioituksessa - vanhemman, appivanhemman, vanhuksen, aviomiehen, jne. Konfutsen aatteella on ollut olennainen vaikutus Kauko-Aasiaan.

Kungfutse opetti, että hyvän naisen tulee olla kolmessa alistussuhteessa: käskynalaisena ja alistuneena isälleen, sitten aviomiehelleen ja aviomiehen kuoleman jälkeen pojalleen.
Hän oli myös seksuaalikielteinen.


----------------

Konfutselaisuus ja naiset

2500 vuoden ajan konfutselaiset opit ovat vaikuttaneet ihmisten ajatuksiin ja käyttäytymiseen Kiinassa, Koreassa, Japanissa ja Vietnamissa. Valtaosa aasialaisista naispuolisista tiedemiehistä painottaa konfutselaisen ideologian tutkimista heidän historiansa ja nykyisen asemansa kannalta (A major emphasis of Asian women scholars has been the examination of Confucian ideology on their history and current status).
Tiedemies Xiao Ma on sanonut: "Naiset ovat aina taistelleet pois konfutselaisuuden varjoista."

Vaikka varhaiset kiinalaiset eivät todella syyllistyneet naisten alistamiseen, ajan mittaan levittyivät. Han-dynastian aikana (206 eaa - 220 jaa, siis ennen ajanlaskua - ajanlaskun jälkeen) konfutselaisuus omaksuttiin hallituksen pääopiksi, jolloin Konfutsen opeista tuli osa virkamiesten koulutusta (official education..?) Myöhempinä vuosisatoina neokonfutselaiset tulkinnat vahvistivat yhä enemmän miesauktoriteettia ja patrilineraalisia tapoja.
Konfutselaisen yhteiskuntarakenteen mukaan naisten piti jokaisella tasolla kuulua alempaan asemaan kuin miesten. Useimmat konfutselaiset hyväksyivät naisten nöyristelyn miehille luonnollisena ja asiaankuuluvana. Samaan aikaan he myönsivät yhteisymmärryksessä naisten kunnian ja voiman äiteinä ja anoppeina.

Vuosien ajan kirjoitettiin koko joukko kirjoja opettamaan naisille itsekuria, käyttäytymissääntöjä, suhteita appivanhempiin, kodin hoitoa, nöyryyttä ja siveyttä. Arvostetuista naisista kirjoitetut elämäkerrat korostivat heidän epäitsekästä lojaaliuttaan ja itsensä uhraavaa halua tehdä kaikkensa aviomiehen ja perheen eteen. Vaikka ideologia ja naisten elämä todellisuudessa ovat usein kaksi eri asiaa, pitkällä varjolla perususkomuksista naisten luonteesta ja roolista on kauaskantoiset vaikutukset. Nämä toimet tarjoavat usein perinteisiä sananparsia, jotka perustuvat tulkintoihin konfutselaisuuden uskomuksista, auttaen kasvattamaan tietoisuutta sellaisten sanontojen vaikutuksesta naisten asemaan ja osallisuuteen historiassa.

Seuaavat lainauksettulevat konfutselaisuuden innoittamista kirjoituksista, moraaliteksteistä ja sanonnoista, jotka perustuvat myöhempiin tulkintoihin konfutselaisesta perhemallista.

"Naisen tehtävä ei ole hallita, eikä määrätä."
"Naisen hienoin tehtävä on saattaa poikalapsi maailmaan."
"Naisjohtaja on kuin kiekuva kana."
"Aviomies voi avioitua kahdesti, mutta hänen vaimonsa ei voi koskaan mennä uudelleen naimisiin."
"Meidän ei pitäisi olla liian läheisiä alempien säätyjen tai naisten kanssa."
"Lahjaton nainen on kuin sellainen, jolla ei ole ansiota."
"Eivät naiset tee pahaa eivätkä hyvää. Vain henget ja ruoka ovat asioita, joita heidän kuuluu ajatella."
"Sairautta ei ole lähetetty Taivaasta, sen ovat tuottaneet naiset."
"Niitä, joita ei voi opettaa, ei voi ohjata. He ovat naiset ja eunukit."
"Miestä on kunnioitettu voimalla; nainen on kaunis hänen ystävällisyydensä mukaan."
"On kolme sopimatonta tekoa (joiden takia joku on kelpaamaton pojaksi tai tyttäreksi): suurin niistä on se, ettei onnistu saamaan poikalasta."
"Naisia pitää johdattaa ja heidän kuuluu seurata muita."
"Naisen luonto on passiivinen."
"Naisen kuuluu katsoa aviomiestään kuin tämä olisi itse Taivas, eikä koskaan väsyä miettimään, kuinka antautua (alistua, taipua) tälle."

Lisäksi:
"Naisten tehtävät on keittää viisi jyvää, lämmittää viini, katsoa appivanhempien perään, tehdä vaatteita ja siinä kaikki!"
"Antaa naisen vaatimattomasti antautua muille; antaa hänen kunnioittaa muita; antaa hänen laittaa muut edelle ja itsensä viimeiseksi."
"Tyttövauvan syntyminen sängyn alapuolelle yksinkertaisesti osoittaa, että hän on alhainen ja heikko ja hänen ensisijainen tehtävänsä pitäisi olla alistua muiden edessä."
"Kukaan nainen, ellei hänen käsketä mennä omaan asuntoon, ei saisi rohjeta kaikota appivanhempien talosta. Mitä hän ikinä aikoo tehdä, hänen pitäisi kysyä heiltä ensin."
"Avioliitto on tehty miehen vahvuudesta ja naisen heikkoudesta... naisen tulee hyväksyä haukut ja olla hiljaa kun mies on vihainen... palvella miestä kellon ympäri, kun tämä on sairas."
"Aviomies on Taivas ja Taivasta ei voi vältellä."
"Vaikka nukut intiimisti hänen (aviomiehesi) kanssaan ja saman peiton alla, sinun tulee kohdella häntä kuin hän olisi kuninkaasi tai isäsi."
"Jos rakastat vaimoasi, pilaat/hemmottelet/mädätät äitisi palvelijan."
"Naiset ovat erilaisia kuin miehet, kuten maa on eri kuin taivas."

kuva: http://blogthought.wordpress.com/page/5/
teksti: http://www.womeninworldhistory.com/lesson3.html
http://www.womeninworldhistory.com/lesson3plus.html

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti