Usein sanotaan, että Jumalaan uskominen on mielisairautta ja tästä väitteestä on useita variaatioita, kuten "jos puhut Jumalalle, se on rukoilua, jos Jumala puhuu sinulle, se on psykiatrinen ongelma".
Olen itsekin käynyt tästä sisäistä keskustelua, pääsemättä lukkoon lyötyyn loppuratkaisuun. Oma lähestymistapani, joka saattaa olla puutteellinen, on kuitenkin hylätä mielisairauden käsite ja puhua haitallisista käyttäytymis- ja ajattelumalleista.
Tässä kuitenkin jotain ajatuksia aiheesta, jotka eivät tosin aivan vastaa kysymykseen, missä menee hurskauden ja hulluuden välinen raja.
http://www.teologia.fi/artikkelit/uskonto-ilmiona/690-hulluutta-vai-hurskautta-psykoottisen-ja-uskonnollisen-todellisuudentulkinnan-erottaminen
Hulluutta vai hurskautta? Psykoottisen ja uskonnollisen todellisuudentulkinnan erottaminen
Mari Stenlund
04.10.2011
Tiivistelmä
Jos henkilö kuulee Jumalan äänen ja tulkitsee
Jumalan lähettävän hänelle viestejä maailman tapahtumien kautta, voi
herätä kysymys, onko kysymys uskonnollisesta todellisuudentulkinnasta
vai onko henkilö mieleltään sairastunut. Tässä artikkelissa esitellään
periaatteita, joiden avulla psykoottinen ja uskonnollinen
todellisuudentulkinta erotetaan toisistaan. Psykoottisen
todellisuudentulkinnan tunnistaa siitä, ettei sitä jaeta toisten kanssa
ja että sillä on vahingolliset seuraukset. Todellisuudentulkintoja
erottavat periaatteet kuvastavat psykiatrisen diagnostiikan
arvosidonnaisuutta.
Psykoosi on vakava mielenterveyden häiriö
Psykoosi määritellään nykypsykiatriassa vakavaksi
mielenterveydenhäiriöksi, jonka oireita ovat harhaluulot ja aistiharhat.
Harhaluulot selitetään uskomuksiksi, jotka perustuvat henkilön
virhepäätelmiin ulkoisesta todellisuudesta. Aistiharhoja puolestaan
pidetään sellaisina aistikokemuksina, jotka eivät liity todellisiin
ulkoisiin aistiärsykkeisiin vaan ovat peräisin ihmisestä itsestään.
Ulkopuoliset kokevat harhaisen ihmisen yleensä
erikoiseksi, häiriintyneeksi tai sairaaksi. Kuitenkin myös uskonnollinen
todellisuudentulkinta voi olla ulkopuolisten silmissä erikoinen. Näin
on etenkin silloin, jos henkilö kokee Jumalan lähettävän hänelle
henkilökohtaisia viestejä erilaisten sattumusten kautta tai jos hän
kokee paholaisen kiusaavan milloin mitenkin. Jotkut uskonnolliset
ihmiset ovat kuulleet Jumalan äänen tai nähneet enkelin. Vaikka
jumalausko olisi varsin tavallistakin ja vailla erityisiä ”mystisiä”
kokemuksia, ovat jotkut uskontokriitikot (esimerkiksi Richard Dawkins
kirjassaan The God Delusion) pitäneet mielekkäänä verrata jumalauskoa psykoottiseen harhaluuloon.
Hulluus ja hurskaus on erotettava
Psykiatrisessa diagnostiikassa ja psykiatrista
hoitoa ohjaavissa eettisissä ohjeissa korostetaan, että uskonnollinen ja
psykoottinen todellisuudentulkinta on erotettava eikä esimerkiksi
Jumalaan uskomista tule määritellä mielenterveydenhäiriön oireeksi.
Toisaalta diagnostiikasta käy ilmi, että psykoottistasoinen
mielenterveydenhäiriö voi ilmetä myös uskonnollisella kielellä. Joskus
Jumalan puheen kuuleminen tai jumalallisten viestien tulkitseminen
ympäröivästä todellisuudesta on merkki siitä, että henkilön mieli on
vakavasti järkkynyt. Joskus kysymys taas ei ole siitä. Aina ei ole
yksinkertaista erottaa, onko kysymys niin sanotusti terveestä
uskonnollisesta todellisuudentulkinnasta vai psyykkisestä sairaudesta,
jolla on uskonnollinen ilmiasu.
Psykiatrisen diagnostiikan sekä psykiatrian etiikan
ja filosofian pohjalta voidaan löytää periaatteita, joiden avulla
erottaminen hulluuden ja hurskauden välillä voidaan tehdä.
Psykoottista todellisuudentulkintaa ei jaeta toisten kanssa
Jos ihminen on psykoottinen, hän on
todellisuudentulkintansa kanssa yksin. Muut eivät kuule tai näe sitä,
mitä hän kuulee ja näkee. Muut myös pitävät hänen uskomuksiaan outoina
eivätkä yhdy niihin. Jos henkilö kuuluu johonkin uskonnolliseen
yhteisöön, myös se oudoksuu hänen kokemuksiaan ja uskomuksiaan eikä pidä
niitä jumalallisina tai hyväksyttävinä.
Jos henkilö sen sijaan kuuluu yhteisöön, joka jakaa
hänen uskomuksensa ja pitää hänen kokemuksiaan jumalallisina ja
terveinä, on todennäköistä, että myös psykiatrisen hoidon piirissä
henkilön todellisuudentulkinta määritellään sellaiseksi terveeksi
uskonnolliseksi todellisuudentulkinnaksi, jota ei tarvitse hoitaa.
Tämä periaate voidaan kyseenalaistaa, jos
ajatellaan, että harhaluulo tai aistiharha voi olla laajankin ryhmän
jakama. Esimerkiksi natsi-Saksan tapahtumia on toisinaan pyritty
selittämään sillä, että suuremman joukon todellisuudentaju oli
vääristynyt. Nykypsykiatria ei kuitenkaan tunne joukkopsykoosia.
Psykoottisella todellisuudentulkinnalla on ikäviä seurauksia
Psykoottisuudessa on harvoin kysymys niin sanotusta
harmittomasta hulluudesta. Päinvastoin, vakavasta
mielenterveydenhäiriöstä on yleensä vakavia ja vahingollisia seurauksia
henkilölle itselleen tai muille ihmisille. Harhaisuus tekee yleensä
hankalaksi tai mahdottomaksi opiskelun ja työssä käymisen sekä saattaa
sekoittaa ihmissuhteita. Psykoottisella henkilöllä on myös usein
vaikeuksia itsensä huolehtimisessa. Arkipäiväinen elämä ei suju.
Joskus psykoottinen henkilö saattaa vahingoittaa
itseään tai muita kuultuaan äänen, joka yllyttää siihen. Myös
harhaluuloinen usko omiin jumalallisiin kykyihin voi innostaa tekemään
sellaista, mitä ei tekisi, jos uskoisi olevansa aivan tavallinen
ihminen. Psykoottinen saattaa myös vetäytyä neljän seinän sisään,
irrottautua kaikista sosiaalisista suhteistaan, ja terveydelle
välttämättömät lääkkeet saattavat jäädä ottamatta.
Jos poikkeuksellisella ja uskonnollissävytteisellä
todellisuudentulkinnalla ei sen sijaan ole vahingollisia seurauksia,
sitä pidetään niin sanotusti terveenä poikkeuksellisuutena, jota ei ole
tarpeen hoitaa. Näin voi olla silloinkin, kun henkilö ei jaa
uskomuksiaan toisten kanssa. Sellaista, mistä ei ole haittaa, ei ole
tarpeen pitää sairautena.
Psykoottinen todellisuudentulkinta on järjetön
Psykiatrian filosofiassa väitellään siitä,
erotetaanko ja tunnistetaanko psykoottiset harhaluulot sillä
perusteella, että ne ovat epärationaalisia eli järjettömiä. Harhaluuloja
pidetään epärationaalisina muun muassa siksi, että yleensä psykoottinen
henkilö pitää kiinni harhaisesta uskomuksestaan, vaikka muut
osoittaisivat hänelle, kuinka sisäisesti ristiriitainen ja todellisuuden
vastainen se on.
Kaikki epärationaaliset todellisuudentulkinnat tai
uskomukset eivät kuitenkaan ole psykoottisia. Suurimmalla osalla
ihmisistä on sellaisia uskomuksia, jotka ovat sisäisesti ristiriitaisia
tai joiden vastaavuus todellisuuden kanssa on kyseenalainen. On myös
sellaisia uskomuksia, joita on vaikeaa tai mahdotonta todistaa tosiksi.
Esimerkiksi monet uskonnolliset uskomukset ovat tällaisia. Joskus
uskonnolliset uskomukset ovat myös sisäisesti ristiriitaisia ja
paradoksaalisia. Kun tarkoituksena on erottaa uskonnollinen ja
psykoottinen todellisuudentulkinta, rationaalisuuden tai
epärationaalisuuden arviointia hedelmällisempää onkin tarkastella,
jaetaanko todellisuudentulkinta yhteisössä ja onko
todellisuudentulkinnasta vakavaa haittaa.
Hulluuden ja hurskauden erottaminen on arvosidonnaista
Arvot ovat keskeisessä asemassa, kun psykoottisen
ja uskonnollisen todellisuudentulkinnan välille vedetään rajaa. Jos
todellisuudentulkintojen erottamisessa tarkastellaan sitä, jaetaanko
todellisuudentulkinta jossakin yhteisössä, on kysymys siitä, mitä muut
ihmiset hyväksyvät ja millaisia uskomuksia puolestaan vieroksutaan. Jos
selvitetään, onko todellisuudentulkinnasta haittaa, on määrittelijällä
aina mielessään jokin käsitys siitä, mikä on hyvää tekevää,
tervehdyttävää ja eheyttävää.
Lääketieteen filosofiassa ja etiikassa on pantu
merkille, että usein lääketieteeseen sisältyvät arvot on vaikea
tunnistaa. Näin on siksi, että lääketieteen arvot jaetaan laajasti,
osittain jopa maailmanlaajuisesti. Siksi arvoja erehdytään joskus
pitämään faktoina.
Arvojen tunnistaminen on kuitenkin sen edellytys,
että lääkärit ymmärtävät tekevänsä arvosidonnaisia päätöksiä. Koska
lääkäreillä on esimerkiksi psykoottisen ja uskonnollisen
todellisuudentulkinnan erottajina paljon arvoihin liittyvää
lakisääteistä valtaa, on johdonmukaista, että he kantavat myös
päätöksistään moraalisen vastuun.
Kirjoittaja Mari Stenlund on sosiaalietiikan tohtorikoulutettava Helsingin yliopiston systemaattisen teologian osastolla.
Kirjallisuutta
Bortolotti, Lisa: Delusions and Other Irrational Beliefs. International Perspectives in Philosophy and Psychiatry. Oxford, 2010
Dawkins, Richard: The God Delusion. London, 2006.
DSM-IV-TR. Diagnostic and Statistical Manual of Mental Disorders. Fourth Edition. Text Revision. Washington DC. 2000.
Principles for the protection of persons with
mental illness and the improvement of mental health care. Adopted by
General Assembly resolution 46/119 of 17 December 1991. http://www2.ohchr.org/english/law/principles.htm
Psykiatria. Toim. Lönnqvist ym. Helsinki, 2007.
Radden, Jennifer: On Delusions. London & New York, 2011.
Sadler, John Z. Values and Psychiatric Diagnosis. International Perspectives in Philosophy and Psychiatry. Oxford, 2005.
Stenlund, Mari: Psykoottisen mielenterveyspotilaan uskonnonvapaus. Sosiaalietiikan pro gradu. 2007. http://urn.fi/URN:NBN:fi-fe20071389.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti