sunnuntai 2. joulukuuta 2012

Profeetta kielsi tappamasta naisia ja lapsia

Mitä Profeetta sanoi naisten ja lasten tappamisesta?
Kirjoittanut
Bassam Zawadi

 Profeetta kielsi naisten ja lasten tappamisen:

Tämä artikkeli koostuu kolmesta osiosta: 
1) Profeetta kielsi tappamasta naisia ja lapsia
2) Profeetta teki joitain poikkeuksia edellisen seikan suhteen
3) Naisten ja lasten tappaminen Raamatussa

Profeetta kielsi tappamasta naisia ja lapsia
On niin monia haditheja, joissa Profeetta tuomitsi viattomien naisten ja lasten tappamisen sota-aikana, että on mahdotonta kieltää niitä. 

Saheeh Bukhari
Volume 004, Kirja 052, Hadith Nro 257.

'Abdullah kertoi: Jonkin Profeetan Ghazawatin aikana löydettiin nainen surmattuna. Allahin apostoli paheksui naisten ja lasten tappamista. 
 
Volume 004, Kirja 052, Hadith Nro 258.
Ibn 'Umar kertoi: Jonkin Profeetan Ghazawatin aikana löydettiin nainen tapettuna, joten Allahin apostoli kielsi tappamasta naisia ja lapsia. 
 
Saheeh Muslim
Kirja 019, Hadith Nro 4319.
Luku : Kielto tappaa naisia ja lapsia sodassa.
'Abdullahin auktoriteetilla on kerrottu, että nainen löydettiin tapettuna yhdessä taisteluista, joissa Muhammad (rauha hänelle) taisteli. Hän tuomitsi naisten ja lasten tappamisen. 
 
 
Book 019, Hadith Number 4320.

Luku : Kielto tappaa naisia ja lapsia sodassa.
Ibn 'Umar kertoi, etnainen löydettiin tapettuna yhdessä niistä taisteluista; joten Allahin lähettiläs (rauha hänelle) kielsi tappamasta naisia ja lapsia. 

Sunan Abu Dawood
Kirja 008, Hadith Nro 2663.
------------------------------
Luku : Ei tiedetä.
Rabah ibn Rabi' kertoi: Kun olimme Allahin apostolin (rauha hänelle) kanssa retkellä, hän näki ihmisiä kerääntyneenä yhteen ja lähetti miehen ja sanoi: "Mene katsomaan, miksi nuo ihmiset ovat kerääntyneet tuonne". Tuo mies sitten tuli ja sanoi: "He ovat tapetun naisen ympärillä". Profeetta (rauha hänelle) sanoi: "Hän ei ole se, johon taistelun piti sattua. Khalid ibn al-Walid oli vastuussa etujoukoista; joten hän lähetti miehen ja sanoi: "Kerro Khalidille, ettei tapa naista tai palkattua palvelijaa."
 
Malikin Muwatta
Kirja 021, Hadith Nro 008.
Luku : Kielto tappaa naisia ja lapsia sotaretkillä.

Yahya kertoi minulle Malikilta, joka kertoi Ibn Shihabilta, että Kab ibn Malikin poika (Malik uskoi, että ibn Shihab sanoi sen olevan Abd ar-Rahman ibn Kab) sanoi:
"Allahin lähettiläs (rauha hänelle) kielsi niitä, jotka taistelivat Abi Huqayqia (salakavalaa juutalaista Medinasta) vastaan, tapppamasta naisia ja lapsia. Hän sanoi, että yksi taistelevista miehistä sanoi: 'Ibn Abi Huqayqin vaimo alkoi huutaa ja nostin toistuvasti miekkani häntä vastaan. Sitten muistin Allahin lähettilään (rauha hänelle) kiellon ja lopetin. Jos niin ei olisi käynyt, olisimme päässeet hänestä (vaimosta) eroon.'"

Kirja 021, Hadith Nro 009.
Luku : Kielto tappaa naisia ja lapsia sotaretkillä.

Yahya kertoi minulle Malikilta, joka kertoi Nadilta, joka kertoi Ibn Umarilta, että Allahin lähettiläs (rauah hänelle) näki hyökkäysretkillä surmatun naisen ruumiin ja hän paheksui sitä ja kielsi tappamasta naisia ja lapsia. 
 
 
Kirja 021, Hadith Nro 010.
Luku : Kielto tappaa naisia ja lapsia sotaretkillä.

Yahya kertoi minulle Malikilta, joka kertoi Yahya ibn Saidilta, että Abu Bakr as-Siddiq lähetti armeijoita ash-Shamiin. Hän meni kävelylle Yazid ibn Abi Sufyanin kanssa, joka oli yhden pataljoonan komentaja. On väitetty, että Yazid sanoi Abu Bakrille: "Ratsastatko sinä tai tulenko minä alas?" Abu Bakr sanoi: "En aio ratsastaa äläkä laskeudu alas. Minä pyrin näihin askeliini ollakseni lähempänä Allahia."
Sitten Abu Bakr neuvoi Yazidia: "Tulet löytämään ihmisiä, joka väittävät antautuneensa täysin Allahille. Jätä heidät omaan arvoonsa. Tulet löytämään ihmisiä, jotka ovat ajelleet hiuksensa päänsä keskeltä, lyövät miekalla ajeltuun kohtaan. Neuvon sinua kymmenessä asiassa: Älä tapa naisia tai lapsia tai huonokuntoista vanhusta. Älä katkaise puita, jotka vielä kantavat hedelmää. Älä tuhoaa paikkaa, jossa asuu ihmisiä. Älä teurasta lammasta tai kameleita muuten kuin syötäväksi. Älä polta mehiläisiä äläkä erota niitä toisistaan. Älä varasta sotasaaliista, äläkä ole pelkuri." 
 

Profeetta teki joitain poikkeuksia naisten ja lasten tappamisen suhteen

Saheeh Bukhari
Vol 004, Kirja 052, Hadith Nro 256.

As-Sab bin Jaththama kertoi: Profeetta kulki ohitseni paikassa nimeltä Al-Abwa tai Waddan, ja häneltä kysyttiin, oliko sallittua hyökätä pakanasotilaiden kimppuun yöllä, jolloin naiset ja lapset saattaisivat joutua vaaraan. Profeetta vastasi: "He (naiset ja lapset) kuuluvat pakanoihin." Kuulin Profeetan myös sanovan: "Hima (suojeltu paikka) on kelpaamaton muille kuin Allahille ja Hänen Apostolilleen."

Saheeh Muslim
Kirja 019, Hadith Nro 4321.

Luku : Naisten ja lasten tappamisen sallittavuus, kun se ei ole tahallista.


Sa'b b. Jaththama auktoriteetilla on raportoitu, että Profeetta (rauha hänelle), kun häneltä kysyttiin, saiko monijumalaisten naisia ja lapsia tappaa yöretkellä, hän sanoi: "He kuuluvat monijumalaisiin."

Näillä haditheilla on monia mahdollisia merkityksiä. Olin aika yllättynyt, kun ensin luin tästä. Mutta emme tiedä, millainen tilanne TÄSMÄLLEEN on ollut tai mitä Profeetta todella tarkoitti. Ehkä, ehkä nämä TIETYT naisen ja lapset suunnittelivat taistelua muslimeja vastaan vihollisten kanssa.
Ehkä muslimiarmeija ei vain voinut olla käyttämättä tätä tilaisuutta hyökätä vihollisten kimppuun, joiden kimppuun heidän täytyi joka tapauksessa hyökätä, maksoi mitä maksoi, jotta enempää verta ei tarvitsisi vuodattaa (eli muslimiarmeija teki vähän pahaa suuremman hyvän vuoksi).
Se, että Profeetan kumppanit todellakin kysyivät Profeetan lupaa, osoittaa, että Profeetan olleen ankara siitä, ettei naisia ja lapsia saa tappaa. Siitä huolimatta, kun tilanne syntyy ja vaihtoehtoja ei ole, voi tulla rumaa jälkeä. Profeetta jopa kielsi kaatamasta palmupuita sodassa. Kuitenkin Banu Nadirin piirityksen aikana Profeetan piti tehdä poikkeus. Joten poikkeustilanteita valitettavasti syntyy.
Imam Ibn Hajar Al Asaqalani sanoo Fath Al-Baarissa, että tarkoitus ei ole tahallisesti tähdätä naisiin ja lapsiin, mutta jos ei todellakaan ole muuta keinoa tappaa vihollisia kuin haavoittamalla naisia lapsia, koska he ovat miesten seassa, sitten ei ole muuta vaihtoehtoa. (Lähde: http://hadith.al-islam.com/Display/Display.asp?Doc=0&Rec=4747)
Toinen mahdollisuus on, että hadith on kumottu ja vaikka naiset ja lapset olisivat sodassa miesten puolella, heitä ei silti pidä tappaa. (Katso http://hadith.al-islam.com/Display/Display.asp?Doc=0&Rec=4747 todisteeksi)
Abu Dawudin tafseer sanoo tässä samaa. (Lähde: http://hadith.al-islam.com/Display/Display.asp?Doc=4&Rec=3291)


Naisten ja lasten tappaminen Raamatun mukaan
Jos joku kristitty koskaan sanoo muslimille islamin puolustavan viattomien naisten ja lasten tappamista, muslimin tulisi näyttää hänelle, mitä Raamattu sanoo siitä aiheesta. 

1. Samuel 15:2-3
Näin on Herra Sebaot [siis Jumala] puhunut: 'Olen päättänyt rangaista amalekilaisia, koska he asettuivat israelilaisten tielle, kun nämä tulivat Egyptistä. Mene siis nyt ja kukista amalekilaiset. Julista heidät ja heidän omaisuutensa Herralle kuuluvaksi uhriksi. Älä sääli heitä vaan tapa kaikki, miehet ja naiset, lapset ja imeväiset, härät ja lampaat, kamelit ja aasit.'"

4. Moos 31:17-18:
Tappakaa siis lapsista kaikki pojat ja tappakaa myös jokainen nainen, joka on maannut miehen kanssa. Mutta tytöt, jotka eivät ole maanneet miehen kanssa, saatte ottaa itsellenne.

5. Moos. 20:16:
Mutta lähellä asuvien kansojen kaupungeista, jotka Herra, teidän Jumalanne, antaa teidän omaksenne, ette saa jättää jäljelle mitään, ette ainoatakaan elävää olentoa.

Lähde: answering-christianity

2 kommenttia: