Kuva: http://www.greenprophet.com/2011/01/animals-islam-and-culture/ |
Ei ole eläintä maan päällä, ei lintua, joka kahdella siivellään lentää,
jotka eivät olisi kaikkeuteen kuuluvaisia kuten tekin; emme mitään ole
jättänyt pois (luomislakiemme) kirjasta. Sitten kootaan heidät yhteen
Herransa luo.
Kun Profeetta Muhammed (rauha Hänen yllään) siirtyi Mekasta Medinaan, pari quraishilaista idioottia lähti hänen peräänsä - kuka ties vain siksi, että Muhammedin tappamisesta oli luvattu sata kamelia. Muhammed ja hänen toverinsa Abu Bakr piiloutuivat luolaan. Sitten hämähäkki kutoi verkon äkkiä luolan suulle. Abu Bakr kuiskasi Muhammedille kauhuissaan: "Ne ovat aivan vieressä. Mikäli yksikin heistä sattuu kääntämmän päänsä tännepäin, me paljastumme."
Muhammed vastasi: "Entäpä jos kahdella ihmisellä onkin seuranaan kolmas: itse Allah?” Älä sure; Allah on meidän kanssamme." (Tämä lause löytyy Koraanista 9:40.)
Miehet, jotka olivat tulleet tappamaan Muhammedia (rauha Hänen yllään) tuumivat, ettei Muhammed voi olla luolassa, koska muuten sen suulla oleva hämähäkin verkko ei olisi ehjä.
Tämän takia muslimit eivät tapa hämähäkkejä.
Kerrotaan myös, että kerran kissa pelasti Muhammedin myrkkykäärmeeltä.
Kielletyt ovat teiltä itsestään kuolleet eläimet, veri, sianliha, ja (eläimet), joiden teurastus on tapahtunut jonkun muun nimeen kuin Jumalan , samoin kuristumalla tai iskuvammoista kuolleet eläimet tai pudotessaan surmansa saaneet, sarvilla kuoliaaksi pusketut, petojen raatelemat, ellette teurastamalla ole tehneet niitä nautittaviksi, ja vihdoin epäjumalille uhratut elukat. Kielletty on teitä jakamasta keskenänne (uhrielukoita) arpomalla nuolia. Tämä on pakanallista. Nykyään ei uskottomilla ole toivoa turmella teidän uskontoanne, joten älkää heitä pelätkö, pelätkää Minua! Tänä päivänä Minä olen saattanut täydelliseksi teidän uskontonne ja sallinut mielisuosioni ylenpalttisesti tulla teidän osaksenne, olen armossani antanut Islaamin teidän uskonnoksenne. Kuka nälän pakottamana, ei tahallaan, rikkoo (äskenmainittuja) kieltojamme vastaan, (hänelle) Jumala on anteeksiantava, laupias.
He kysyvät sinulta (Muhammed), mikä heille on (ravinnoksi) sallittua. Sano: (kaikki) hyvät ravintoaineet ovat teille sallittuja. Myös (on teille sallittu) niiden petolintujen saalis, jotka olette riistaa pyydystämään opettaneet aivan kuin koiranne. Jumalan teille neuvoman taidon mukaan; syökää mitä ne pyydystävät teille, tehkää se Jumalan nimeen ja jumalanpelossa. Katso, Jumala on nopea vaatimaan tilille.
(5:3-4)
Etkö havaitse, että kaikki, mikä on taivaassa ja maan päällä, julistaa Jumalan kunniaa? Niin tekevät myös linnut, kun ne siipensä levittävät. Hän tuntee jokaisen rukouksen ja ylistämistavan. Jumala tietää, mitä he tekevät.
(24:41)
Maan Hän on luonut eläviä olentoja varten
(55:10)
Paljon hyötyä teillä on uhrikameeleista, jotka olemme teille määrännyt merkiksi Jumalan uskonnosta. Siksi lausukaa Jumalan nimeä niiden ylitse, kun ne seisovat riveissä. Kun ne ovat vaipuneet kyljelleen, uhratkaa ne ja syökää niitä ja ravitkaa sitä köyhää, joka ei almua ano, ja myöskin kerjäläisiä. Näin Me olemme alistanut ne valtaanne, jotta osaisitte olla kiitollisia.
(22:36)
Hillitse itsesi ja puhu sävyisästi. Totisesti, rumin ääni on aasin hirnunta.
(13:19)
Ja juuri Hän hallitsee merta, niin että saatte siitä ravinnoksenne tuoretta lihaa ja etsitte merestä koristeita, joita kannatte. Ja sinä näet laivojen halkovan merta. Näin voitte turvautua Hänen armoonsa ja tuoda Hänelle kiitoksenne. (16:14)
Ja Hän on luonut hevoset ja muulit ja aasit, jotta voisitte niillä ratsastaa sekä myöskin ylvästellä. Hän on luonut sellaistakin, mitä ette tiedä. (16:8)
Yahua kertoi minulle kuulleensa Malikilta, joka kuuli Ishaq ibn Abdullah
ibn Abi Talhalta, joka kuuli Humayda bint Abi Ubayda ibn Farwa, että hänen tätinsä Kabsha bint Kab ibn Malik, joka oli Abu Qatada al-Ansarin pojan vaimo, kertoi, että kerran Abu Qatada oli vierailemassa hänen luonaan ja läikytti vettä tehdessään wudua. Juuri silloin kissa tuli juomaan sen, joten hän kallisti astiaa antaakseen eläimen juoda. Kabsha jatkoi, "Hän katsoi minua kysyen, 'Oletko yllättynyt, veljeni tyär?' Sanoin, 'kyllä'. Hän vastasi, että Allahin lähettiläs, rauha ja siunaukset olkoon Hänen kanssaan, sanoi, että kissat eivät ole epäpuhtaita.
Yahya sanoi Malikin sanoneen, "Siitä ei ole harmia niin kauan kun kissan suussa ei näy epäpuhtauksia."
(Muwatta)
Dawud ibn Salih ibn Dinar at-Tammar kertoo äitinsä sanoneen, että hänen (äidin) emäntänsä lähetti hänet viemään jälkiruokaa (harisah) Aishalle, joka oli rukoilemassa. Emäntä antoi merkin laskea ruoka maahan (lattialle?). Kissa tuli ja söi siitä, mutta kun Aisha oli rukoillut, hän söi samasta paikasta, mistäkissa oli syönyt. Aisha sanoi: "Allahin lähettiläs sanoi: Ei se ole epäpuhdas: se on yksi niistä, jotka kiertävät teidän keskuudessanne." Aisha lisäsi: "Näin Allahin lähettilään tekevän wudun vedellä, johon kissa oli koskenut.
(Muslim)
Jabir ibn Abdullah kertoi: "Profeetta kielsi maksamasta koirasta ja kissasta."
Jabir ibn Abdullah kertoi: AbuzZubayr kertoi Jabir ibn Abdullahin auktoriteetilla Profeetan (rauha hänen yllään) kieltäneen maksamasta koirasta. Ibn
AbdulMalik hänen kieltäneen syömästä kissaa ja nauttimasta sen hinnasta.
Profeetta Muhammed sanoi:
"Kun kuulet yöllä koirien haukkuvan ja aasien hirnuvan, etsi turvaa Allahista, sillä ne näkevät jotain, mitä sinä et näe.
(Abu Nawood 5084, tämän kertoi Jabi ibn Abdullah, rasul'Allah)
Abu Huraira (rasul'Allah) kertoo Lähettilään (rauha Hänen yllään) sanoneen:
"Kun kuulet kukon kiekuvan, pyydä Allahilta Hänen lahojaan, sillä se (kukko) on nähnyt enkelin, ja kun kuulet aasin hirnuvan, pyydä Allahilta turvaa Shaitaanilta, sillä se (aasi) on nähnyt Shaitaanin."
(Sahih al-Bukhari, Muslim, Ahmad, Sahih al-Jami #611)
Abu Huraira (rasul'Allah) kertoo Lähettilään (rauha Hänen yllään) sanoneen:
"Kun kuulet kukon kiekuvan, pyydä Allahilta Hänen lahojaan, sillä se (kukko) on nähnyt enkelin, ja kun kuulet aasin hirnuvan, pyydä Allahilta turvaa Shaitaanilta, sillä se (aasi) on nähnyt Shaitaanin."
(Sahih al-Bukhari, Muslim, Ahmad, Sahih al-Jami #611)
Sahl ibn Amr sanoi: Profeetta kulki kamelin ohi, jonka vatsa melkein kosketti sen selkää (koska se oli niin laiha). Sen nähtyään hän sanoi "Pelkää Jumalaa näiden puhekyvyttömien eläinten kanssa. Ratsasta niillä kun ne ovat hyvässä kunnossa ja syö ne kun ne ovat hyvässä kunnossa."
(Abu Dawood)
Muhammed (Rauha Hänen yllään) sanoi:
"Valkoinen kukko on ystäväni ja ystäväni enkeli Jibraiilin ystävä ja viholliseni Shaytaanin vihollinen."
Imaami Ali neuvoi: "Ole kuin ampiainen: kaikki, mitä hän lämmittää, on puhdasta, kaikki, mitä hänestä lähtee (putoaa) on suloista/makeaa ja mikään oksa, mille hän istuu, ei katkea.
Eläinten huono ja hyvä kohtelu
Pelkää Allahia siinä miten kohtelet eläimiä.(Abu Dawood)
Pyhä Profeetta tapasi sanoa: "Se, joka on ystävällinen Jumalan luomille, on ystävällinen itselleen."
Abu Huraira kertoi: Profeetta sanoi, "Mies oli hyvin janoinen ja tuli lähteelle. Hän polvistui lähteelle, tyydytti janonsa ja nousi pois. Sitten hän näki koiran läähättävän ja nuoleksivan mutaa hirvittävässä janossaan. Hän sanoi itselleen, 'tämä koira kärsii janosta, kuten minä kärsin'. Joten hän meni lähteelle ja täytti kenkänsä vedellä ja juotti koiran. Allah kiitteli häntä ja antoi hänelle anteeksi. Ihmiset sanoivat, "Oi Allahin apostoli! Onko meille mitään palkintoa eläinten ruokkimisesta/hoitamisesta?"
Hän vastasi, "kyllä, minkä tahansa elävän olennon ruokkimisesta/hoitamisesta seuraa palkinto."
(Bukhari nro 551; kirja 43 hadith nro 646)
Erään matkan aikana joku otti itselleen linnun munia. Emolinnun tuskallinen siipien lepatus vetosi Profeettaan (rauha Hänen yllään) ja hän pyysi miestä palauttamaan munat.
(Sahih Bukhari)
Abu Huraira kertoi: Profeetta sanoi, "Kun koira kierteli lähdettä ja oli kuolla janoon, israelilainen prostituoitu näki sen ja otti kenkänsä ja täytti sen vedellä. Joten Allah antoi hänelle anteeksi sen hyvän teon tähden."
(Bukhari, kirja 56, hadith nro 673)
Me olimme matkalla Allahin apostolin kanssa ja hän jätti meidät vähäksi aikaa. Kun hän ei ollut paikalla, näimme linnun nimeltä hummara kahden poikasensa kanssa ja otimme poikaset. Äiti-lintu liiteli yllämme ilmassa, lyöden siipiään suruissaan, kun Profeetta tuli takaisin ja sanoi: "Kuka on loukannut tämän linnun TUNTEITA ottamalla sen poikaset? Palauttakaa ne hänelle."
(Tämän kertoi Abdul Rahman bin Abdullah bin Mas'ud kokoelmassa Muslim.
Tämä kerrotaan myös teoksessa Awn [Ref. Nro. 32] Hadith Nro. 2658. Sekä "Guillaume" [Ref. Nro. 57]; sivu 106)
Muhammedin vaimo Aisha kertoo:
"Ratsastin kerran levottomalla aasilla ja käänsin sen kovakouraisesti. Profeetta sanoi minulle: 'Sinun täytyy kohdella eläimiä lempeästi.'"
Muslim, Vol. 4, Hadith Nro. 2593. Myös Awn, 7:155, Hadith Nro. 2461; [Ref. No. 32]
Jumala itse taas ojensi kerran Muhammedia hevosensa laiminlyömisestä.
"Profeetan nähtiin pyyhkivän hevonsensa kasvoja kaavullaan. Kun häneltä kysyttiin, miksi hän teki niin, hän vastasi: "Viime yönä Allah sätti minua, että olin laiminlyönyt hevostani."
(Tämän kertoi Yahya bin Said. "Malik bin Anas al-Asbhahi." Sekä Al-Muwatta, (englanniksi); Divan Press, Norwich, England; 1982; sivu 205.)
"Hyvä teko pedolle on yhtä hyvä asia, kuin tehdä hyvää ihmiselle; kun julma teko pedolle on yhtä paha teko kuin julmuuden tekeminen ihmiselle"
ja "Ystävällisyys eläimiä kohtaan palkitaan niin tässä elämässä kuin seuraavassa" (Mishkat al-Masabih; Kirja 6; Luku 7, 8:178)
Profeetta Muhammed (Rauha Hänen yllään) sanoi:
"Jos sinun täytyy tappaa, tapa ilman kidutusta."
Muslimit eivät toki saa myöskään löydä eläimiä. Jos eläintä on pakko lyödä - esimerkiksi jos hurjistunut härkä yrittää hyökätä ihmisten kimppuun - Profeetta (rauha Hänen yllään) on kieltänyt lyömästä eläintä kasvoihin. Eräissä haditheissa puhutaan kuitenkin koirien tappamisesta. Tämä johtuu siitä, että koirat levittivät bakteereja ja tauteja, joihin saattoi kuollakin. Koirat eivät siis ole islamin mukaan mitenkään saastaisia ja koiran koskettaminen (niin ettei se koskettaminen vahingoita koiraa) on sallittua. Edes sodassa eläimiä ei saa tappaa muuten kuin ruoaksi.
Kun Pyhä Profeetta siirtyi Medinasta Mekkaan vuonna 622, ihmisillä siellä oli tapana leikata irti kameleiden kyttyrät ja lampaiden paksut hännät. Profeetta vaati, että tällainen barbaarinen julmuus lopetettaisiin. Ihmiset tekivät sellaista väkivaltaa eläimille, koska mehukkaat kyttyrät ja rasvaiset hännät saattoi syödä, ja eläimet jäivät kuitenkin eloon myöhempää käyttöä varten.
Profeetta Muhammed (rauha Hänen yllään) sanoi:
"Kaikki, mitä eläimestä leikataan irti, kun se on vielä elossa, on raatoa ja sitä on kiellettyä (haram) syödä."
(Tämän kertoi Abu Waqid al-Laithi, Tirmidhi, hadith numero 1480, luvussa Al-At'imah. Tämä kerrotaan myös teoksessa "Robson" [Ref. Nro. 15], sivu 872.)
Hadrat Ibn ‘Abbas (olkoon Allah häneen tyytyväinen) sanoi Allahin lähettilään (rauha ja siunaukset hänen yllään) kieltäneen yllyttämästä eläimiä ja ihmisiä tappelemasta toisiaan vastaan.
(Tirmidhi and Abu Dawud)
Eli muslimit eivät saa mitenkään osallistua kukkotappeluihin tai vastaaviin.
Arabian niemimaan seudulla ihmisillä oli myös tapana leikellä aasin korvia. Tämän Koraani kieltää Naisten suurassa (suura 4).
Jotta eläimiä ei varmasti sattuisi, kun henki vielä pihisi niissä vähänkin, Profeetta (Rauha Hänen yllään) kielsi ihmisiä häiritsemästä raatoa mitenkään; kuten taittamalla sen niskoja, nylkemästä sitä tai ottamasta siitä yhtään palaa, ennen kuin raato oli aivan kylmä. Hän sanoikin: "Älä toimi kiireisesti 'olennon' kanssa ennen kuin se on kuollut kuin kivi." Kitab al-Muqni, 3:542. Sekä Al-Muhalla, 7:457; Ibn Hazm)
"Älä leikkaa hevosen otsaharjasta, se on hevosella säädyllisyyden vuoksi; eikä se ole harja, se suojelee sitä; eikä se ole häntä, se on kärpäslätkä.
(Tämän kertoi Utbah ibn Farqad Abu Abdillah al-Sulami. Abu Dawud. Sekä Awn, 7:216, 217, Hadith No. 2525 [Ref. No. 32])
"Älä käytä eläimiesi selkiä tuoleina. Allah on tehnyt ne sinulle, jotta pääsisit paikkoihin, joihin et muuten pääsisi väsymyksen takia." (Paikkoihin, joinne on niin pitkä matka, ettei sinne pääse jalkasin. Tämähän oli aikana, jolloin ei ollut muita kulkuneuvoja kuin eläimet.)
(Abu Dawud)
Ibn Umar kertoi: "Kuulin Allahin lähettilään sanovan: 'Se, joka silpoo eläintä, eikä kadu, Allah silpoo häntä Tuomiopäivänä.'"
(Ahmad)
Abu al-Malih ibn Usamah kertoi isänsä sanoneen, että Muhammed kielsi käyttämästä saaliseläinten nahkaa.
(Abu Dawud ja Tirmidhi)
Muslim- ja Bukhari-kokoelmissa kerrotaan Profeetan (Rauha Hänen yllään) sanoneen: "Älä säilytä maitoa eläimen utareissa." (Eli lehmät ja muut nisäkkäät pitää lypsätä, niiden utareet eivät ole mitään maitovarastoja.)
Kalifi imaami Ali neuvoi: "Ole ystävällinen eläimille; älä satuta eläimiä; älä lastaa niille enemmän kuin ne jaksavat kantaa."
(Maxims [Ref. No. 4]).
Me olimme matkalla Allahin apostolin kanssa ja hän jätti meidät vähäksi aikaa. Kun hän ei ollut paikalla, näimme linnun nimeltä hummara kahden poikasensa kanssa ja otimme poikaset. Äiti-lintu liiteli yllämme ilmassa, lyöden siipiään suruissaan, kun Profeetta tuli takaisin ja sanoi: "Kuka on loukannut tämän linnun TUNTEITA ottamalla sen poikaset? Palauttakaa ne hänelle."
(Tämän kertoi Abdul Rahman bin Abdullah bin Mas'ud kokoelmassa Muslim.
Tämä kerrotaan myös teoksessa Awn [Ref. Nro. 32] Hadith Nro. 2658. Sekä "Guillaume" [Ref. Nro. 57]; sivu 106)
Ibn ‘Umar (olkoon Allah tyytyväinen häneet) kertoi, että Profeetta (Allahin armo ja siunaukset olkoon Hänen kanssaan) sanoi: "Nainen, joutui Helvettiin, koska hän sitoi kissan (tai laittoi lukkojen taakse), eikä ruokkinut sitä, eikä antanut sen syödä maailman kiusankappaleita."
(Eli hiiriä tai vastaavia.)
(al-Bukhaari, 3140; Muslim, 2242, myös Abu Huraira kertoo Profeetan sanoneen näin)
Jaabir
ibn ‘Abd-Allaah kertoi, että aasi, jonka kasvot oli polttomerkitty,
käveli Profeetan ohi, ja Profeetta sanoi, "Allah kirotkoon sen, joka
polttomerkitsi hänet."
(Muslim, 2217)
Muhammedin vaimo Aisha kertoo:
"Ratsastin kerran levottomalla aasilla ja käänsin sen kovakouraisesti. Profeetta sanoi minulle: 'Sinun täytyy kohdella eläimiä lempeästi.'"
Muslim, Vol. 4, Hadith Nro. 2593. Myös Awn, 7:155, Hadith Nro. 2461; [Ref. No. 32]
Jumala itse taas ojensi kerran Muhammedia hevosensa laiminlyömisestä.
"Profeetan nähtiin pyyhkivän hevonsensa kasvoja kaavullaan. Kun häneltä kysyttiin, miksi hän teki niin, hän vastasi: "Viime yönä Allah sätti minua, että olin laiminlyönyt hevostani."
(Tämän kertoi Yahya bin Said. "Malik bin Anas al-Asbhahi." Sekä Al-Muwatta, (englanniksi); Divan Press, Norwich, England; 1982; sivu 205.)
En tiedä, mitä tämä sitominen tarkoittaa, englanniksi se on käännetty tied
Ibn ‘Umar (Allah olkoon tyytyväinen häneen), kertoi, että hän tuli Yahyaa ibn Sa’eedin luo ja yksi Yahyaan pojista oli sitonut kanan ja oli ampumassa sitä. Ibn
‘Umar käveli eläimen luokse ja oikaisi sen solmun, sitten hän toi kanan
sekä pojan sanoi, "Älä anna poikiesi sitoja lintuja, jotta he voisivat
tappaa niitä, sillä kuulin Allahin lähettilään (rauha ja Allahin
siunaukset olkoon hänen kanssaan) kieltävän eläinten tai muiden
olentojen sitomisen niiden tappamiseksi.
(Tämän kertoivat: al-Bukhaari, 5195; Muslim, 1958. Muslimin versiossa sanotaan, "Allahin lähettiläs kirosi ne, jotka tekevät niin.")
Ibn ‘Abbaas kertoi, että Profeetta (Allahin armo ja siunaukset olkoon Hänen kanssaan) sanoi: "Älä käytä maalitauluna mitään, millä on sielu."
(Muslim, 1957)
Bukharin ja Muslimin kokoelmissa kerrotaan Muhammedin sanoneen: Ibn ‘Abbaas kertoi, että Profeetta (Allahin armo ja siunaukset olkoon Hänen kanssaan) sanoi: "Älä käytä maalitauluna mitään, millä on sielu."
(Muslim, 1957)
"Hyvä teko pedolle on yhtä hyvä asia, kuin tehdä hyvää ihmiselle; kun julma teko pedolle on yhtä paha teko kuin julmuuden tekeminen ihmiselle"
ja "Ystävällisyys eläimiä kohtaan palkitaan niin tässä elämässä kuin seuraavassa" (Mishkat al-Masabih; Kirja 6; Luku 7, 8:178)
Profeetta Muhammed (Rauha Hänen yllään) sanoi:
"Jos sinun täytyy tappaa, tapa ilman kidutusta."
Muslimit eivät toki saa myöskään löydä eläimiä. Jos eläintä on pakko lyödä - esimerkiksi jos hurjistunut härkä yrittää hyökätä ihmisten kimppuun - Profeetta (rauha Hänen yllään) on kieltänyt lyömästä eläintä kasvoihin. Eräissä haditheissa puhutaan kuitenkin koirien tappamisesta. Tämä johtuu siitä, että koirat levittivät bakteereja ja tauteja, joihin saattoi kuollakin. Koirat eivät siis ole islamin mukaan mitenkään saastaisia ja koiran koskettaminen (niin ettei se koskettaminen vahingoita koiraa) on sallittua. Edes sodassa eläimiä ei saa tappaa muuten kuin ruoaksi.
Kun Pyhä Profeetta siirtyi Medinasta Mekkaan vuonna 622, ihmisillä siellä oli tapana leikata irti kameleiden kyttyrät ja lampaiden paksut hännät. Profeetta vaati, että tällainen barbaarinen julmuus lopetettaisiin. Ihmiset tekivät sellaista väkivaltaa eläimille, koska mehukkaat kyttyrät ja rasvaiset hännät saattoi syödä, ja eläimet jäivät kuitenkin eloon myöhempää käyttöä varten.
Profeetta Muhammed (rauha Hänen yllään) sanoi:
"Kaikki, mitä eläimestä leikataan irti, kun se on vielä elossa, on raatoa ja sitä on kiellettyä (haram) syödä."
(Tämän kertoi Abu Waqid al-Laithi, Tirmidhi, hadith numero 1480, luvussa Al-At'imah. Tämä kerrotaan myös teoksessa "Robson" [Ref. Nro. 15], sivu 872.)
Hadrat Ibn ‘Abbas (olkoon Allah häneen tyytyväinen) sanoi Allahin lähettilään (rauha ja siunaukset hänen yllään) kieltäneen yllyttämästä eläimiä ja ihmisiä tappelemasta toisiaan vastaan.
(Tirmidhi and Abu Dawud)
Eli muslimit eivät saa mitenkään osallistua kukkotappeluihin tai vastaaviin.
Arabian niemimaan seudulla ihmisillä oli myös tapana leikellä aasin korvia. Tämän Koraani kieltää Naisten suurassa (suura 4).
Jotta eläimiä ei varmasti sattuisi, kun henki vielä pihisi niissä vähänkin, Profeetta (Rauha Hänen yllään) kielsi ihmisiä häiritsemästä raatoa mitenkään; kuten taittamalla sen niskoja, nylkemästä sitä tai ottamasta siitä yhtään palaa, ennen kuin raato oli aivan kylmä. Hän sanoikin: "Älä toimi kiireisesti 'olennon' kanssa ennen kuin se on kuollut kuin kivi." Kitab al-Muqni, 3:542. Sekä Al-Muhalla, 7:457; Ibn Hazm)
"Älä leikkaa hevosen otsaharjasta, se on hevosella säädyllisyyden vuoksi; eikä se ole harja, se suojelee sitä; eikä se ole häntä, se on kärpäslätkä.
(Tämän kertoi Utbah ibn Farqad Abu Abdillah al-Sulami. Abu Dawud. Sekä Awn, 7:216, 217, Hadith No. 2525 [Ref. No. 32])
"Älä käytä eläimiesi selkiä tuoleina. Allah on tehnyt ne sinulle, jotta pääsisit paikkoihin, joihin et muuten pääsisi väsymyksen takia." (Paikkoihin, joinne on niin pitkä matka, ettei sinne pääse jalkasin. Tämähän oli aikana, jolloin ei ollut muita kulkuneuvoja kuin eläimet.)
(Abu Dawud)
Ibn Umar kertoi: "Kuulin Allahin lähettilään sanovan: 'Se, joka silpoo eläintä, eikä kadu, Allah silpoo häntä Tuomiopäivänä.'"
(Ahmad)
Abu al-Malih ibn Usamah kertoi isänsä sanoneen, että Muhammed kielsi käyttämästä saaliseläinten nahkaa.
(Abu Dawud ja Tirmidhi)
Muslim- ja Bukhari-kokoelmissa kerrotaan Profeetan (Rauha Hänen yllään) sanoneen: "Älä säilytä maitoa eläimen utareissa." (Eli lehmät ja muut nisäkkäät pitää lypsätä, niiden utareet eivät ole mitään maitovarastoja.)
Kalifi imaami Ali neuvoi: "Ole ystävällinen eläimille; älä satuta eläimiä; älä lastaa niille enemmän kuin ne jaksavat kantaa."
(Maxims [Ref. No. 4]).
HALAL-TEURASTUS
1. Halal-teurastuksessa ensimmäisenä kolmena sekuntina eläimen EEG-käyrä ei muutu lainkaan siitä, mitä se oli ennen teurastamisen aloittamista, ja se osoittaa, ettei eläin tunne kipua, kun sille tehdään viiltohaavaa, eikä heti sitten viilto on tehty
2. Seuraavat kolme sekuntia EEG-käyrä on syvän unen tilassa - tajuttomuudessa, tiedostamattomuudessa. Tämä johtuu siitä, että suuri määrä verta pursuaa kehosta.
3. Noiden kuuden sekunnin jälkeen EEG-käyrä näyttää nollatasoa, eli eläin ei tunne kipua ollenkaan.
4. EGG:n aivoviesti putoaa nollaan, sydän yhä jyskyttää ja keho kouristelee voimakkaasti (selkärangan refleksi) saattaen maksimimäärän verta kehosta ulos, jolloin lihasta tulee hygieenistä kuluttajalle
(Lähteitä: http://southernmuslimah.wordpress.com/2007/07/22/islams-treatment-of-animals/
http://www.chai-online.org/en/compassion/islam/heritage_islam4_i.htm)
Islamilla ei ole kantaa lihansyöntiin. Veganismi on täysin sallittua.
(Lähteitä: http://southernmuslimah.wordpress.com/2007/07/22/islams-treatment-of-animals/
http://www.chai-online.org/en/compassion/islam/heritage_islam4_i.htm)
Islamilla ei ole kantaa lihansyöntiin. Veganismi on täysin sallittua.
Ihana teksti! Valaisi minua tosi paljon tästä eläinasiasta, oon jo pitkään yrittänyt etsiä siitä tarkempaa tietoa, mistään ei oo löytyny!
VastaaPoistaSalam,
Poistahohoo, hyvä, että tykkäsit ja selvensi!
Olen tänne yrittänyt kirjoittaa tästä samasta aiheesta nyt uudestaan vielä selkeämpää selvitystä, mutta se on vielä keskeneräinen
http://islaminusko.webs.com/luonto.htm
Onko muuten totta että islamissa hevonen ja lintu ovat ainoita eläimiä mitkä pääsevät paratiisiin kuoltuaan?
VastaaPoistaSori, että vastaan vasta nyt, vaikka olen koneella yleensä joka päivä...
PoistaTuomiopäivänä eläinten väliset kiistat selvitetään ja sitten ne muuttuvat tuhkaksi. Mitä yritin googlailla tästä aiheesta, niin siltä vaikuttaa, että hevosia ja lintuja Paratiisissa kuitenkin olisi - ne eivät tosin välttämättä ole samoja eläimiä, mitä täällä maallisessa maailmassa on, kuulemma Paratiisissa on jotain toisia eläinlajeja.
Tosin löysin täältä http://www.myreligionislam.com/detail.asp?Aid=5954 tällaisen listan muutamista poikkeuseläimistä, jotka pääsevät Paratiisiin, mm. Muhammadin (saas) kameli, Yunusin kala, jne.