perjantai 28. joulukuuta 2012

Kuukautiset

Raamattu

Ja kun naisella on vuoto, niin että verta vuotaa hänen ruumiistansa, olkoon hän kuukautistilassaan seitsemän päivää, ja jokainen, joka häneen koskee, olkoon saastainen iltaan asti. Ja kaikki, minkä päällä hän lepää kuukautistilansa aikana, tulee saastaiseksi, ja kaikki, minkä päällä hän istuu, tulee saastaiseksi. Ja jokainen, joka hänen vuoteeseensa koskee, pesköön vaatteensa ja peseytyköön vedessä ja olkoon saastainen iltaan asti. Ja jokainen, joka koskee istuimeen, mihin hyvänsä, jolla hän on istunut, pesköön vaatteensa ja peseytyköön vedessä ja olkoon saastainen iltaan asti. Ja jos joku koskee esineeseen, joka on hänen vuoteellaan tai istuimella, jolla hän on istunut, olkoon saastainen iltaan asti.

Jos naisen verenvuoto kestää kauan aikaa, vaikka ei ole hänen kuukautisaikansa, tahi jos se jatkuu hänen kuukautisaikansa ohitse, pidettäköön hänet koko vuotonsa ajan saastaisena, niinkuin hänen kuukautisaikanaankin; hän on saastainen. Jokaisesta vuoteesta, jossa hän lepää vuotonsa aikana, olkoon voimassa, mitä on säädetty hänen kuukautisaikana käyttämästään vuoteesta; ja jokainen istuin, jolla hän istuu, tulee saastaiseksi niinkuin hänen kuukautisaikanaankin. Ja jokainen, joka niihin koskee, tulee saastaiseksi; hän pesköön vaatteensa ja peseytyköön vedessä ja olkoon saastainen iltaan asti. 

Ja pappi uhratkoon toisen syntiuhriksi ja toisen polttouhriksi. Näin pappi toimittakoon Herran edessä hänelle sovituksen hänen saastaisesta vuodostaan. 

Leviticus eli 3. Mooseksen kirja 15:19-23 ja 15:25-27 ja 15:30

Olen suomentanut seuraavat pätkät tästä teoksesta:
Deepu P. Thomas: Menstrual Taboos in Religions and Cultures
...ja sen jälkeen mainitut hadithit hadith-kokoelmista. 
Kaikissa haditheissa kerrotaan, että kuukautiset ovat luonnollinen asia. Ne eivät ole kirous tai asia, joka tekisi naiset huonommiksi. Kaikissa niissä kerrotaan, että kuukautiset eivät tee naista likaiseksi tai vaaralliseksi ja että mies voi pidellä vaimoa hyvänä ja koskettaa, vaikka tällä olisi kuukautiset.

Juutalaisuus

Halakhassa, juutalaisten lakikoodissa kertoo yksityiskohtaisesti tiukat säännöt kaikkiin juutalaisten arjen puoliin, myös sukupuolielämään. Juutalainen laki nimenomaan kieltää fyysisen kosketuksen miehen ja naisen välillä kuukautisten aikana ja viikkona sen jälkeen. Tähän kuuluu myös tavarat heidän välillään, samassa sängyssä oleminen (useimmilla pareilla on kaksi sänkyä, jotka voidaan erottaa toisistaan kuukautisten ajaksi), samalla sohvatyynyllä istuminen, syöminen suoraan vaimon ruoantähteistä, hänen parfyyminsa haistaminen, hänen vaatteidensa tuijottaminen (oli niitä pidetty tai ei) ja hänen laulunsa kuunteleminen. Ortodoksijuutalaisen vaimon velvollisuus on upottautua Mikvahiin, rituaalikylpyyn, seuraavien kahden viikon ajan.
Tämä ajanjakso "veripäivien" alusta 7:n "puhtaan" päivään loppuun, jolloin nainen upottautuu rituaalikylpyyn, on Niddah-aika (rituaalisesti epäpuhdas aika).
Mikä tahansa fyysinen kontakti miellyttävällä aikomuksella (kuten kädestä pitäminen, halailu, suutelu) on kielletty kenen tahansa kuukautistilassa olevan naisen kanssa, joka ei ole ottanut Mikvahia. Koska morsiamet upottautuvat Mikvahiin ensimmäistä kertaa ennen häitään, kaikkien naimattomien naisten otaksutaan olevan Niddah-tilassa. Näin ollen ketään naista, jolla on ollut ensimmäiset kuukautiset, ei saa koskea juutalaisen lain mukaan. Lisää rajoituksia laitetaan naimisissa oleviin naisiin, kun nämä ovat Niddah-tilassa. Näihin tabuihin kuuluu yhdessä pelaaminen ja urheilu (ping-pong, tennis jne.), esineiden ojentaminen tai ottaminen suoraan (ne pitää laittaa esim. pöydälle, ja siitä aviomies voi ottaa ne) ja yhdessä syöminen samalta lautaselta.
Fyysinen vaara ja inho olivat mekanismeja, joilla juutalaiset pitivät näistä säännöistä kiinni keskiajalla. Kun naisella oli kuukautiset, häntä pidettiin fyysisenä ja hengellisenä vaarana kaikille miehille. Nahmanides (muuan rabbi ja kabbalisti, toim. huom.) sanoi, että hänen hengityksensä oli haitallista ja hänen katseensa vahingollista. Naista ohjeistettiin, ettei hän kävelisi kahden miehen välissä, koska jos hän tekisi niin kuukautisten alussa, hän aiheuttaisi heidän välilleen konfliktin ja jos hän tekisi niin kuukautisten lopussa, hän aiheuttaisi toisen kuolemaan. Tämä osoittaa, ettei "vaara" kuukautistilassa olevassa naisessa ole vain veri, vaan jopa ilma hänen ympärillään. Lisäksi naista ohjattiin olemaan varovainen leikatessaan varpaankynsiä kuukautisten aikana, jotta kynnen palaset eivät levittäisi sairauksia, jos joku astuisi niihin.

Kristinusko

Varhaisissa läntisissä kulttuureissa kuukautistilassa olevaa naista pidettiin vaarallisena ja hänelle asetettiin sosiaalisia rajoitteita. Itse asiassa British Medical Journal väitti vuonna 1878, että nainen, jolla on kuukautiset, saa pekonin mädäntymään.
Kuukautisiin liittyvä tabu on ollut pääsyy päätökseen pitää naiset poissa tärkeistä viroista kristinuskossa. Lisäksi on monia kristillisiä uskontokuntia, kuten monet valtaa pitävät ortodoksisessa ja katolisessa kirkossa Intiassa, jotka eivät salli naisten saada ehtoollista kuukautisten aikana. Katolisten kaanonilainen laki kieltää naisilta ja tytöiltä pappiuteen liittyvät tehtävät, kuten alttaripalvelijana toimimisen.
Venäjän ortodoksinen kirkko uskoo kuukautisiin liittyviin tabuihin yhtä lailla. Naisten tulee elää eristettyinä pienessä mökissä kuukautistensa ajan. Kuukautiset naiset eivät saa osallistua kirkon tilaisuuksiin, heillä ei saa olla mitään kontaktia naisiin, eivätkä he saa koskea raakaan tai tuoreeseen kalaan. Kuukautistilassa olevaa naista ympäröivän ilman uskotaan olevan erityisen saastunutta nuorille metsästäjille; jos metsästäjä tulee niin lähelle naista, että voisi koskettaa tätä, sitten eläimet pystyvät näkemään hänet, eikä hän voi enää nähdä niitä. Jopa kuukautisisen naisen katse vaikuttaa negatiivisesti säätilaan.
Tabu naisia kohtaan kuukautisten ja raskauden ajan oli tavallista monissa kansoissa varhaisilla esikristillisillä vuosisadoilla. Naisia ei pidetty ainoastaan epäpuhtaina näiden ajanjaksojen ajan, vaan heidän myös pelättiin levittävän epäpuhtautensa muihin.
Kun läntiset kristilliset uskontokunnat ovat vähemmän äärimmäisiä, jotkut jäänteet negatiivisista asenteista kuukautisisia naisia kohtaan ovat säilyneet. Margaret S. Gibbs, professori Fairleigh Dickinsonin yliopistossa kuvaa kokemuksiaan kuukautisista seuraavasti: "Kasvoin yhdysvaltalaisessa kristityssä perheessä, joka ei ollut uskonnollinen, emme käyneet kirkossa, ennen kuin perhe murrosiässäni löysi unitarismin*. Äitini kutsui kuukautisia 'kiroukseksi', kuten myös useimmat ystäväni ja heidän äitinsä. Kuukautisia ei pidetty luonnollisena asiana. Koulussa kuukautisisia tyttöjä kohdeltiin usein, kuin he olisivat sairaita: heidän ei oletettu osallistuvan liikuntatunneille ja heidän sallittiin olla poissa koulusta 'niinä päivinä'".**


*unitarismi = kristinuskon suuntaus, jossa Jumala on yksi, eikä kolme, suom. huom.

**toisinaan tytöt eivät voi tietenkään osallistua liikuntatunneille tai tulla ollenkaan kouluun kuukautiskipujen takia, mutta tässä ei ollut kysymys siitä, vaan ahdasmielisistä ja negatiivisesta suhtautumisesta kuukautisiin, suom. huom.


Hindulaisuus

Hindulaisuus pitää kuukautistilassa olevaa naista "epäpuhtaana" tai "saastuneena". Joissain paikoissa kuukautisia kutsutaan "kiroukseksi". Epäpuhtaus kestää vain kuukautisten ajan ja loppuu sitten. Naisten täytyy lähteä päätalosta kuukautisten ajaksi ja asua pienessä mökissä kylän ulkopuolella. Heidän täytyy levätä, eivätkä he saa työskennellä: he eivät saa kammata hiuksiaan, eivätkä kylpeä. Heitä ei päästetä veden äärelle, jota he tarvitsevat henkilökohtaista hygieniaansa varten. He eivät saa laittaa ruokaa ja heidät täytyy pitää erossa keittiövälineistä. Naiset eivät saa mennä pooja-huoneeseen (rukoushuone kaikissa kodeissa), eivätkä tulla temppeliin. Naiset eivät nousta hevosen, härän tai elefantin selkään, eivät ajaa kulkuneuvoja, eivätkä syödä joitain ruokia, kuten lihaa ja kalaa. Kuukautiset ovat yksityisasia. On hyvin suuri tabu, että ne tulisivat yleiseen tietoon.
Payal Mehta, hindu Intiasta, kertoo kokemuksiaan kuukautisista.
"Kun olin 7. luokalla, muistan äitini tulleen surulliseksi, kun kerroin hänelle ensimmäisistä kuukautisistani. Äitini sanoi, että olin kasvanut nopeasti, ja pelkäsi, etten kasvaisi enää pituutta. Äitini myös ohjeisti minua säännöistä, jotka koskivat tyttöjä, kun heillä on kuukautiset: he eivät saa mennä temppeliin, osallistua uskonnollisiin seremonioihin, eivätkä mennä naimisiin kuukautisten aikana."


Mayalaisen mytologian mukaan kuukautiset ovat rangaistus avioliittoon liittyvien sääntöjen rikkomisesta. Kuukautisveri muuttuu käärmeiksi ja hyönteisiksi käyttämällä mustaa magiaa ennen kuin Mayojen kuujumala syntyy siitä uudelleen. 

Islam 

Bukhari

Al-Qasim kertoi: 'Aisha sanoi: "Lähdimme ulos ainoastaan tehdäksemme Hajj'n ja kun saavutimme Sarifin (paikka kuuden mailin päässä Mekasta), kuukautiseni alkoivat. Allahin apostoli tuli luokseni, kun itkin. Hän sanoi: "Mikä sinun on? Onko sinulla kuukautisesi?" Vastasin: "Kyllä". Hän sanoi: "Tämä on asia, jonka Allah on määrännyt Adamin tyttärille. Joten tee mitä kaikki pyhiinvaeltajat tekevät, poikkeuksena Ka'ban Taw-af-kiertäminen." 'Aisha lisäsi: "Allahin apostoli uhrasi lehmänsä vaimojensa puolesta."
(Bukhari, vol 1, kirja 6, hadith 293) 


'Aisha kertoi: "Kun minulla oli kuukautiset, tapasin kammata Allahin apostolin hiuksia."
(Bukhari, vol 1, kirja 6, hadith 294)  


'Urwa kertoi: Henkilö kysyi minulta: "Voiko nainen, jolla on kuukautiset, avustaa minua? Ja voiko Junub nainen tulla lähelle minua?" Minä vastasin: "Kaikki tämä on minulle helppoa. Kaikki he voivat avustaa minua, ja kellekään muulle ei ole haitaksi tehdä samoin. 'Aisha kertoi minulle, että hänellä oli tapana kammata Allahin apostolin hiuksia, kun hänellä oli kuukautiset, ja hän (Profeetta) vietti Itikafia (oli moskeijassa). Hän toi päänsä lähellä hänen ('Aishan) päätään, ja hän ('Aisha) kampasi hänen hiuksiaan kuukautistilassa ollessaan."
(Bukhari, vol 1, kirja 6, hadith 295)


'Aisha kertoi: Profeetta tapasi nojata syliini ja lukea Koraania, kun minulla oli kuukautiset.
(Bukhari, vol 1, kirja 6, hadith 296)

Um Salama kertoi: Kun olin makailemassa Profeetan kanssa saman villalakanan alla, minulle tuli kuukautiset. Livahdin pois ja laitoin vaatetta päälle kuukautisvuodon takia.
Hän sanoi: "Onko sinulla 'nifas' (kuukautiset)?"
Vastasin: "Kyllä."
Sitten hän kutsui minua ja laittoi minut makaamaan saman lakanan alle.  (Bukhari, vol 1, kirja 6, hadith 297)


'Aisha kertoi: Profeetta ja minä tapasimme kylpeä samassa padassa kun olimme Junubissa. Kuukautisten aikana hän käski minua laittamaan Izar (vaate, jota pidetään vyötärön alla) ja tapasi hyväillä minua. Itikafin aikana hän toi päänsä lähelle minua ja pesin sen, kun minulla oli kuukautiset.
(Bukhari, vol 1, kirja 6, hadith 298)


'Abdur-Rahman bin Al-Aswad kertoi isänsä auktoriteetilla: "Aina kun Allahin apostoli halusi hyväillä meistä jotakuta tämän kuukautisten aikana, hän käski tätä laittamaan Izarin ylle ja alkoi hyväillä tätä."
'Aisha lisäsi: "Kukaan teistä ei voi kontrolloida seksuaalisia halujaan niin (hyvin) kuin Profeetta pystyi."
(Bukhari, vol 1, kirja 6, hadith 299)


Maimuna kertoi: Aina kun Allahin apostoli halusi hyväillä jotakuta vaimoistaan tämän kuukautisten aikana, hän pyysi tätä pukemaan Izarin.
(Bukhari, vol 1, kirja 6, hadith 300)


'Aisha kertoi: Me lähdimme Hajj'lle (pyhiinvaellukselle Mekkaan) Profeetan kanssa ja kun saavutimme Sarifin, kuukautiseni alkoivat. Kun Profeetta tuli luokseni, itkin. Hän kysyi: "Miksi itket?"
Sanoin: "Toivon, etten olisi tehnyt Hajj'ta tänä vuonna."
Hän kysyi: "Kuukautisten takiako?"
Vastasin: "Niin."
Siihen hän sanoi: "Tämä asia, jonka Allah on määrännyt kaikille Adamin tyttärille. Joten tee, mitä kaikki pyhiinvaeltajat tekevät, paitsi älä tee Tawaf-kierrosta Kaaban ympäri ennen kuin olet rituaalisesti puhdas."
(Bukhari, vol 1, kirja 6, hadith 302)


'Aisha kertoi: Fatima bint Abi Hubaish sanoi Allahin apostolille: "Oi, Allahin apostoli! En tule puhtaaksi (veren vuodosta). Jätänkö rukoilematta?"
Allahin apostoli vastasi: "Älä, sillä se on verta suonesta, eikä kuukautisista. Joten kun oikeat kuukautiset alkavat, lopeta rukoilu ja kun ne ovat ohi, pese veri pois kehostasi (ota kylpy) ja rukoile rukouksesi."
(Bukhari, vol 1, kirja 6, hadith 303)


Asma' bint Abi Bakr kertoi: Nainen kysyi Allahin apostolilta: "Oi, Allahin apostoli! Mitä meidän pitää tehdä, jos kuukautisverta pääsee vaatteilleme?"
Allahin apostoli vastasi: "Jos kuukautisverta pääsee teistä kenen tahansa vaatteelle, hänen tulee pitää kiinni veritahrasta ja pestä se vedellä ja sitten rukoilla vaatteessa."
(Bukhari, vol 1, kirja 6, hadith 304)


'Aisha kertoi: Kun jollain meistä oli kuukautiset, hän, tultuaan rituaalisesti puhtaaksi, otti kiinni veritahrasta ja hankasi veren pois vaatteesta ja kaatoi siihen vettä ja pesi sen osan perinpohjaisesti ja sirotteli vettä muualle vaatteeseen. Sitten hän rukoili siinä vaatteessa.
(Bukhari, vol 1, kirja 6, hadith 305)


'Aisha kertoi: Kerran yksi Profeetan vaimoista teki Itikafia yhdessä tämän kanssa ja hänellä alkoi kuukautiset. Hän näki veren vuotavan haarovälistään ja kenties laittoi vadin alleen verta varten.
("Alakertoja" 'Ikrima lisäsi: 'Aisha näki kerran väriohdakkeen nestettä ja sanoi: "Tuo näyttää siltä, mitä sillä-ja-sillä naisella oli tapana olla".)
(Buhkari, vol 1, kirja 6, 306)


'Aisha kertoi: Kerran yksi Profeetan vaimoista teki Itikafia yhdessä tämän kanssa ja hän huomasi verta ja kellertävää vuotoa intiimialueellaan ja laittoi astian alleen, kun rukoili."
(Buhkari, vol 1, kirja 6, 307)


'Aisha kertoi: Yksi uskovien äideistä (Profeetan vaimoista) teki l'tikafin, kun hänellä oli veren vuotoa kuukautisten välissä.
(Bukhari, vol 1, kirja 6, hadith 308)
 

l'tikaf tarkoittaa Ramadanin 10:n viimeisen päivän viettämistä moskeijassa.

'Aisha kertoi: Kellään meistä ei ollut enempää kuin yksi vaatekappale ja meillä oli kuukautiset, kun pidimme niitä. Aina kun siihen tuli veritahra kuukautisista, me laitoimme sylkeä veritahralle ja hieroimme sen pois kynsillämme.
(Bukhari, vol 1, kirja 6, hadith 309)


Um-'Atiya kertoi: Meitä kiellettiin itkemästä kuolleen takia enempää kuin kolme päivää, paitsi aviomiehen perään sai itkeä 4 kuukautta ja 10 päivää. Sinä aikana emme saaneet laittaa kohlia (eräänlaista silmämeikkiä) silmiimme tai käyttää hajuvesiä tai pukea värikkäitä vaatteita, paitsi 'Asbista tehtyä mekkoa (eräänlainen jemeniläinen vaate, hyvin simppeli sellainen). Me saimme käyttää hyvin mietoja hajuvesiä ottaessamme kylpyjä kuukautisten jälkeen ja meidän oli myös kiellettyä mennä hautajaiskulkueeseen.
(Bukhari, vol 1, kirja 6, hadith 310)


'Aisha kertoi: Nainen kysyi Profeetalta kylvystä, joka otetaan kuukautisten loputtua. Profeetta kertoi hänelle, mitä tehdä, ja sanoi: "Puhdista itsesi vaatteen palalla, joka on hajustettu myskillä."
Nainen kysyi: "Miten minä puhdistan itseni sillä?" Hän sanoi: Subhan Allah! Puhdistan itsesi sillä".
Vetäisin hänet viereeni ja sanoin: "Hiero sillä paikkaa, jossa verta on ollut."
(Bukhari, vol 1, kirja 6, hadith 311)


'Aisha kertoi: Ansari nainen kysyi Profeetalta, miten kuukautisten loputtua kylvetään. Hän vastasi: "Ota vaatteen pala, joka on hajustettu myskillä ja puhdista intiimipaikkasi sillä kolmesti".
Profeettaa ujostutti ja hän käänsi päänsä. Joten nykäisin naisen luokseni ja kerroin hänelle, mitä Profeetta tarkoitti.
(Bukhari, vol 1, kirja 6, hadith 312)


Anas bin Malik kertoi: Profeetta sanoi: Allah on määrännyt kohdulle enkelin, joka sanoo: 'Oi, Herra! Sperman pisara! Oi, Herra! Klöntti. Oi, Herra! Pikku lihan pala."
Sitten, kun Allah haluaa viimeistellä sen muotoilun, enkeli kysyy, 'Oi, Herra, tyttö vai poika? Onnellinen vai kirottu? Mikä on hänen elinkeinonsa? Miten pitkään hän elää?' Kaikki tämä kirjoitetaan, kun lapsi (sikiö) on vielä äidin kohdussa."
(Bukhari, vol 1, kirja 6, hadith 315)


Mu'adha kertoi: Nainen kysyi 'Aishalta: "Pitäisikö minun rukoilla rukoukset, jotka jätin rukoilematta menkkojen takia?"
'Aisha sanoi: "Oletko Huraura'sta (kaupunki Irakissa)? Me olimme Profeetan kanssa ja meillä oli kuukautiset, eikä hän koskaan käskenyt rukoilemaan niitä rukouksia (jotka missasimme kuukautisten takia."
'Aisha sanoi ehkä: "Emme rukoilleet niitä."
(Bukhari, vol 1, kirja 6, hadith 318)


Zainab bint Abi Salama kertoi: Um-Salama sanoi: "Minulle tuli kuukautiset, kun lojuin Profeetan kanssa villalakanan alla. Joten livahdin pois, otin vaatteita kuukautisia varten ja laitoin päälle. Allahin apostoli sanoi: 'Onko sinulla rättiviikko?'
Vastasin: 'Kyllä.'
Sitten hän kutsui minua ja otti minut viereensä villalakanan alle."
Um Salama kertoo yhä: "Profeetta tapasi suudella minua paastoessaan. Profeetta ja minä tapasimme ottaa Janaba-kylvyn samassa padassa."
(Bukhari, vol 1, kirja 6, hadith 319)


Um-Salama kertoi: Kun olin makaamassa Profeetan kanssa villalakanan alla, minulle tuli kuukautiset. Livahdin pois ja otin vaatteita kuukautisia varten. Profeetta sanoi: "Onko sinulla kuukautiset?"
Vastasin: "Kyllä."
Hän kutsui minua ja nukuin hänen kanssaan villalakanan alla."
(Bukhari, vol 1, kirja 6, hadith 320)


Um 'Atiya kertoi: "Emme koskaan pitäneet keltaista vuotoa kuukautisten lailla tärkeänä asiana."
(Bukhari, vol 1, kirja 6, hadith 323)


Maimuna (Profeetan vaimo) kertoi: "Kuukautisteni aikana, en koskaan rukoillut, mutta tapasin istua moskeijalla matolla Allahin apostolin vieressä. Hän rukoili ja joskus, kun hän painoi päätään lattiaan, jotkut hänen vaatteistaan koskivat minuun."
(Bukhari, vol 1, kirja 6, hadith 329) 


Muslim

'Aisha raportoi: "Kun jollakulla meistä (Pyhän Profeetan vaimoista) oli kuukautiset, Allahin lähettiläs (rauha hänelle) pyysi häntä laittamaan vyötärökääreen kehonsa ympärille ja sitten Allahin lähettiläs (rauha hänelle) halasi tätä.
(Muslim, Kirja 3, Hadith 577) 


'Aisha raportoi: "Kun jollakulla meistä oli kuukautiset, Allahin lähettiläs (rauha hänelle) pyysi häntä laittamaan vyötärökääreen siksi aikaa, kun kuukautisverta tuli runsaasti, ja sitten halasi tätä"; ja 'Aisha huomautti: "Ja kuka teistä voi hillitä halujaan niin hyvin kuin Allahin lähettiläs (rauha hänelle) hillitsi".
(Muslim, Kirja 3, Hadith 578) 


Maimuna (Pyhän Profeetan vaimo) raportoi: Allahin lähettiläs (rauha hänelle) kosketti ja halaili vaimojaan vyötärökääreen yli, kun näillä oli kuukautiset.
(Muslim, Kirja 3, Hadith 579) 


Kuraibthe, Ibn Abbasin vapauttama orja, raportoi: "Minä kuulin Maimunalta, Allahin apostolin (rauha hänelle) vaimolta: 'Allahin lähettiläs (rauha hänelle) tapasi makailla minun kanssani, kun minulla oli kuukautiset, ja minun ja hänen välissä oli vaate.'"
(Muslim, Kirja 3, Hadith 580)  


Umm Salama raportoi: Kun olin makailemassa Allahin lähettilään (rauha hänelle) kanssa peitolla, minulle tuli kuukautiset, joten livahdin pois ja otin vaattetta päälle. Tähän Allahin lähettiläs (rauha hänelle) sanoi: "Oletko menkannut?"
Sanoin: "Kyllä". Hän kutsui minua ja kävin maate.
(Muslim, Kirja 3, Hadith 581) 


On raportoitu, että 'Aisha huomautti: "Kun Allahin lähettiläs (rauha hänelle) teki I'tikafia (ollen moskeijalla), hän kallisti päänsä minua kohti ja kampasin hänen hiuksiaan, eikä hän tullut taloon muuta kuin tarpeilleen.
(Muslim, Kirja 3, Hadith 582) 


Al-Aswad kertoi, että 'Aisha totesi: "Tapasin pestä Allahin lähettilään (rauha hänelle) päätä, kun minulla oli kuukautiset."
(Muslim, Kirja 3, Hadith 586)


'Aisha raportoi: Allahin lähettiläs (rauha hänelle) sanoi minulle: "Anna minulle matto moskeijasta."
Sanoin: "Minulla on kuukautiset."
Tähän hän sanoi: "Sinulla ei ole kuukautiset kädessä."
(Muslim, Kirja 3, Hadith 587)


'Aisha raportoi: Allahin lähettiläs (rauha hänelle) käski minua hakemaan hänelle maton moskeijasta. Sanoin: "Minulla on kuukautiset". Hän (Pyhä Profeetta) sanoi: "Hae se minulle, koska kuukautiset eivät vuoda kädestäsi."
(Muslim, Kirja 3, Hadith 588)


'Aisha raportoi: Join, kun minulla oli kuukautiset ja annoin astian Apostolille (rauha hänelle) ja hän laittoi suunsa siihen kohtaan, jossa minun oli ollut, ja söin lihaa luusta, kun minulla oli kuukautiset, sitten annoin luun Apostolille (rauha hänelle) ja hän laittoi suunsa samalle kohdalle, jossa minun oli ollut. Zuhair ei huomauttanut Pyhän Profeetan juomisesta. (Ei puhuta alkoholin juomisesta.)
(Muslim, Kirja 3, Hadith 590)


'Aisha raportoi: Allahin lähettiläs (rauha hänelle) nojaili syliini, kun minulla oli kuukautiset, ja resitoi Koraania.
(Muslim, Kirja 3, Hadith 591)

2 kommenttia:

  1. Mielenkiintoista! En tiennytkään että kristinuskossa ajatellaan noin jyrkästi kuukautisista..

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos kommentista. No juu, sellaistahan tuolla Vanhassa Testamentissa lukee...

      Poista