Uusateismia kritisoinut tutkija Ilse Paakkinen sai osakseen vihanpurkauksia, tytöttelyä ja ammattitaitonsa kyseenalaistamista.
lse Paakkisen Vieraskynä-kirjoitus Helsingin
Sanomissa maaliskuussa sai aikaan melkoisen palauteryöpyn. Lehden
nettikeskusteluun tuli yli tuhat viestiä, yleisönosastoon lukuisia
kommentteja ja keskustelu levisi myös muualle nettiin.
Reaktion
sai aikaan se, että Paakkinen nosti esiin mediassa vaietun tabun: hän
kritisoi uusateismia ja rinnasti sen uskonnolliseen fanatismiin.
Aatteellisen fanatismin käyttövoimana ovat hänen mukaansa viha,
kritiikittömyys omaa ajattelua kohtaan, vastustajan leimaaminen pahaksi
ja ajatus, että kaikki olisi hyvin, jos toista osapuolta ei olisi.
Käänteistä lähetystyötä
Paakkisen
mukaan uusateismi samoin kuin uskonnollinen fanaattisuus menestyy vain
suhteessa vääräuskoisiin toisiin. Uskontokriittisissä bestsellereissä
haetaan uskonnoista esille huonot puolet, mässäillään niiden
vääryyksillä ja luetaan Raamattua valikoiden. Toiminta on käänteistä
lähetystyötä: tavoitteena on pelastaa uskonnon sokaisemat ihmiset.
—
Vieraskynä-kirjoitukseni keskeinen kysymys oli, missä on uusateismin
oma, positiivinen sanoma. Missä on sellainen näkemys maailmasta, joka ei
perustu vastustajan mollaamiseen, vaan siihen, mitä hyvää itsellä on
tarjottavana?
Vaikka jotkut uusateistiset ajattelijat
rakentavat teorioita uskonnottomasta maailmankuvasta, aina he
määrittelevät itsensä suhteessa vastustamaansa uskontoon. Jo Daniel
Dennetin teoksen Lumous murtuu ja Richard Dawkinsin kirjan Jumalharha
otsikot kertovat, että oman itsen määrittely voi alkaa vasta, kun
uskontojen lumous on murrettu ja Jumala on osoitettu harhaksi.
Vapaa-ajattelijoiden
taannoinen "Jumalaa tuskin on olemassa — Voit siis lopettaa
murehtimisen ja nauttia elämästä" bussimainoskampanjakin perustui
negaatioon.
— Mainokseen sisältyy ajatus, jonka
mukaan uskovien elämä on murheenkylläistä ja ateismi vapautus tästä.
Kuvitellaanpa tilanne, jossa lihakauppiaat yrittäisivät kilpailla
asiakkaista esittämällä tekaistuja väitteitä kalatuotteista tyyliin:
"Kalanrasva tuskin on terveellistä. Voit siis lopettaa murehtimisen ja
nauttia lihasta."
Ammatillisesti kiinnostava aihe
Ilse
Paakkinen on tohtorikoulutettava Suomen Akatemian Filosofisen
psykologian, moraalin ja politiikan tutkimuksen huippuyksikössä. Hänen
tuleva väitöskirjansa käsittelee 1400-luvulla eläneen filosofin ja
kirjailijan Christine de Pizanin ajattelua. Tutkimus liittyy
ihmisoikeuksien ja naisten oikeuksien aatehistoriaan. Mutta mikä sai
Paakkisen tarttumaan uusateismiin?
— Olen lukenut
uusateistisia kirjoittajia maltillisemmasta Daniel Dennetistä
uskontovastaisiin Richard Dawkinsiin ja Sam Harrisiin sekä avoimen
vihamieliseen Christopher Hitchensiin. Kiinnitin huomiota ajattelun
yksipuolisuuteen ja siihen, kuinka voimakkaasti uskontoja kritisoidaan,
mutta kritiikki omaa ajattelua kohtaan puuttuu. Mediassa keskustelu on
karannut siihen, että uskontoja joko kritisoidaan tai puolustetaan,
mutta uskontokriittisen uusateismin yksisilmäisyyttä ei juurikaan ole
rinnastettu uskonnolliseen fanatismiin.
— Olen
teologi, joten aihe kiinnosti minua ammatillisesti. Laadin teologisen
tiedekunnan pääsykokeisiin aineistokoekysymyksen, jonka tehtävänä oli
tunnistaa ja kuvailla Hitchensin tekstissä Jumala ei ole suuri: Kuinka
uskonto myrkyttää kaiken esiintyviä argumentaatiovirheitä.
Asian
esille nostamiseen vaikuttivat myös tutkijan omat kokemukset. Kun hän
on kertonut olevansa teologi, joku on olettanut saman tien, että hän on
pappi, ja pyytänyt sielunhoitoa. Mutta on myös niitä, jotka ovat
alkaneet purkaa vihaansa uskontoa kohtaan.
— Minua on syytetty noitavainoista ja leimattu huuhaa-tieteilijäksi, mainitsee Paakkinen.
Oma totuus tärkeintä
Vieraskynä-kirjoituksen
palautteessa epäiltiin, ettei Paakkinen tiedä, mistä puhuu tai ymmärrä
aihettaan. Mutta Paakkinen on perehtynyt asiaan.
—
Esimerkiksi Richard Dawkins sanoo Jumalharhassa tavoitteekseen, että
siihen tarttuva uskova on muuttunut ateistiksi laskiessaan teoksen
kädestään.
— Hitchensin teos on puolestaan
tapausesimerkki siitä, kuinka hataralla pohjalla ollaan, kun kritiikkiä
omaa ajattelua kohtaan ei esitetä. Kun Hitchens törmää omalle
taustaoletukselleen vastakkaisiin esimerkkeihin, hän ei tarkista
näkemyksiään vaan muokkaa ristiriitaiset havaintonsa yhteneväisiksi
uskonnonvastaisen maailmankuvansa kanssa.
Hitchensin
käsityksen mukaan uskovaiset ihmiset eivät voi olla hyviä. Koska
Hitchens arvostaa Martin Luther Kingiä, hän toteaa, että King ei voinut
olla todellisessa mielessä kristitty, vaan hän oli sitä vain
muodollisesti.
— Muokattuaan Kingistä kaappiateistin
Hitchens ryhtyy parjaamaan nimien analogiaan perustuvalla siirrollaan
Martti Lutheria, kertoo Paakkinen.
Tahallista väärintulkintaa
Eroakirkosta.fi-verkkopalvelu
on oiva esimerkki käänteisestä lähetystyöstä. Siellä on tulostettavia
lehtisiä, joita voi antaa ihmisille ja kehottaa eroamaan kirkosta.
Uskontokriittistä keskustelua masinoidaan Vauva-lehteä ja
kaupunkilehtien tekstaripalstoja myöten.
Palvelusta
löytyvässä lehtisessä on muun muassa rasti ruutuun kysely, jossa voi
arvioida naisen paikkaa. Vaihtoehtoina on kolme negatiivista kohtaa
Raamatusta ja pätkä ihmisoikeuksien julistusta.
—
Oletus on, että uskovainen valitsee Raamatun ja valistunut uskonnoton
ihminen vaihtoehdon, jossa puhutaan ihmisoikeuksista. Kristillisestä
perinteestä poimitaan siis tarkoitushakuisesti kärjistyksiä. Myös
käsitys uskovaisesta on hyvin karikatyyrimäinen: jos olet oikea
uskovainen, sinun tulee valita naisia alistavat vaihtoehdot tai sitten
olet vain muodollisesti kristitty.
Sukupuolen
tutkimukseen perehtynyt Paakkinen vertaa tilannetta siihen, että
Aristoteleen teoksen De Generatione Animalium naisvihamielisten kohtien
perusteella koko tämän tuotanto leimattaisiin vihapuheeksi. Yhtälailla
voisi rakentaa rasti ruutuun tehtävän, jossa vaihtoehtoina olisivat
Aristoteleen teoksesta otettu naisvihamielinen kohta ja ihmisoikeuksien
julistus, ja sitten todeta, että Aristotelesta arvostavat filosofit
vihaavat naisia tai jos eivät vihaa, he eivät todella arvosta
Aristotelesta.
Mustavalkoisen me vastaan muut
ajattelun vaarana on fanaattisuus. Paakkinen korostaa, että mikä
tahansa ideologia voi muuttua vaaralliseksi, jos oman ajattelun
kipupisteitä ei nähdä, kritiikkiä ei suvaita ja pahuus sijoitetaan oman
itsen ulkopuolelle. Siksi Paakkinen on huolissaan yksipuolisesti
viholliskuviin perustuvasta uskontokritiikistä.
— En
todellakaan väitä, että kaikki ateistit harjoittaisivat sellaista, mutta
tietyissä uusateistissa piireissä trendi on vahva. Toivon, että
uusateismin sisällä kritiikkiä alettaisiin suunnata myös omaa ajattelua
kohtaan, uskontoja tarkasteltaisiin ennakko-oletuksista vapaana ja että
uusateistit voisivat rakentaa positiivista omaa ideologiaa.
Oma lehmä ei ole ojassa
Paakkisen
kirjoituksen ilmestyttyä keskusteluun nostettiin pian havainto, että
hän on taustaltaan teologi. Tällä perusteella hänen asiantuntemuksensa
lytättiin: "Oma lehmä ojassa. Tietysti uskovainen puolustaa uskontoa."
"Monet arvelivat, että olen fundamentalisti ja nuttura kireällä."
— Minusta on aika erikoista, että ihminen, joka tutkii
ammatikseen uskontoja ja niihin liittyviä moraalisia kysymyksiä, ei
saisi kommentoida tutkimusalaansa koskevia kysymyksiä. Jääviysajattelu
perustuu oletukseen, että koska olen teologi, olen myös uskovainen ja
yritän puolustaa omiani mustamaalaamalla muita.
Paakkisen
mukaan pitäisi ymmärtää, että asiaväittämien oikeellisuus ei ole kiinni
henkilöstä, vaan siitä, miten argumentit on rakennettu ja perusteltu.
Teologina Paakkista on koulutettu olemaan kriittinen. Kun hän tutkii
keskiaikaisen ihmisen ajattelua, hänen on pidettävä huoli siitä, että ei
katsele tekstejä oman aikansa silmälasein.
— On
kummallinen ajatus, että uusateistinen ajattelu olisi arvovapaata ja
jopa puhtaan tieteellistä eikä siihen sisältyisi mitään puolueellista,
mutta sitten taas tutkijan usko tekisi hänestä täysin puolueellisen. Ei
usko Jumalaan tee ihmisestä tieteellisesti epäpätevää.
Paakkisen teologiutta kritisoineet eivät kuitenkaan osuneet maaliin edes uskonasioissa.
—
Monet arvelivat, että olen fundamentalisti ja nuttura kireällä. Mutta
itse asiassa en usko Jumalaan. En ole teisti, mutta en myöskään ateisti
tai edes agnostikko.
— Olen kasvanut kodissa, jossa
uskonnot ovat vaihtuneet tiheään ja lähipiirissäni on ollut sekä
ateisteja että kristittyjä. En koe tarpeelliseksi sitoutua mihinkään
näkemykseen. Kysymys Jumalan olemassaolosta on minulle toissijainen.
Ensisijaisesti minua kiinnostaa, miksi ihmisille on niin kovin tärkeää
kyetä todistamaan joko Jumalan olemassaolo tai olemattomuus.
Paakkisen
mukaan useimmat häntä vastaan hyökänneet eivät tunnu ymmärtävän,
minkälainen tiede teologia on. Teologinen tiedekunta ei ole
pappisseminaari. Luentoja ei aloiteta hartaudella vaan tutkimuksen
kohdetta eli uskontoa tarkastellaan kriittisesti.
— Ei liene haitaksi, että papiksi päätyvät saavat tällaisen koulutuksen, Paakkinen toteaa.
Palautetta tuli vain miehiltä
Mielenkiintoinen
piirre Paakkisen saamassa henkilökohtaisessa palautteessa — kaikkien
nettinimimerkkien sukupuolesta ei tietenkään ole tietoa — on se, että
sitä tuli vain miehiltä.
— Minulla on sellainen
käsitys, että uus-ateistinen kirjallisuus ja tiede vastaan usko
-polemiikki ovat hyvin paljon miesten juttuja. Heillä ne linkittyvät
myös koviin tieteenaloihin, kuten tekniikkaan ja biologiaan. Ajatellaan,
että asiat ovat näin ja piste, ja ollaan sokeita oman ajattelun
rakenteellisia heikkouksia kohtaan.
"Uuus-ateistinen tiede vastaan usko -polemiikki on hyvin paljon miesten juttu."
Paakkinen sai sekä positiivista että negatiivista palautetta. Positiivisen palautteen antajissa oli runsaasti myös ateisteja.
—
Yksi kertoi, että oli aiemmin ollut uusateisti mutta tunnistanut siihen
liittyvän vihan ja on nyt vain ateisti eli ihminen, joka ei usko
Jumalaan. Uusateismihan on alun perin Yhdysvalloissa vuoden 2001
terrori-iskujen jälkeen voimistunut militantiksikin kutsuttu ateismin
muoto. Itse ateismi on vanha ja monipolvinen ilmiö.
Palautteessa oli asiallisia kommentteja, mutta myös sukupuoleen kohdistuvia heittoja.
—
"Äläpäs nyt tyttö puutu asioihin, jotka eivät sinulle kuulu. Et ole
kykeneväinen osallistumaan älylliseen keskusteluun. Olisi hyvä, jos
urasi saisi pikaisen lopun", mainitsee Paakkinen esimerkkejä.
Niin sanottu tieteellinen maailmankuva
Suomen
Kuvalehden nettisivuilla lehteä avustava geologi otti esille sitä
Paakkisen saamaa palautetta, jossa ihmeteltiin, miten tutkijaksi
kouluttautuva henkilö voi hyökätä tieteelliseen maailmankuvaan
perustuvaa ateismia vastaan. Kirjoittaja päätyi siihen, että usko on
tieteen vastakohta, ja kysyi siksi, voiko kunnon tutkija uskoa Jumalaan.
—
Tieteellinen maailmankuva on mielenkiintoinen käsite, varsinkin kun
sellaista ei puhtaaksi viljeltynä voi olla. Maailmankuvaan liittyy aina
muutakin kuin luonnontieteellisiä faktoja, esimerkiksi käsitys hyvästä
ja pahasta, eikä moraalia voi perustaa pelkästään objektiiviseen
tieteeseen.
— Tiede myös uusiutuu koko ajan, joten maailmankuva tieteen pohjalta on aina keskeneräinen.
Paakkinen
muistuttaa, että jokainen tekee elämässään arvovalintoja, joiden
taustalla on muutakin kuin luonnontieteellisiä tosiasioita. Jos
esimerkiksi ateisteilla olisi kategorisesti tieteellinen maailmankuva ja
tieteen totuudet olisivat aina henkilöstä riippumattomia, niin
silloinhan heidän pitäisi olla kaikesta samaa mieltä.
—
Mutta eiväthän tiedemiehetkään ole kaikesta samaa mieltä, vaan
tieteeseen kuuluu polemiikki. Myös jokaisen tieteentekijän
maailmankuvaan vaikuttavat esimerkiksi kodin perintö ja omat
elämänvalinnat.
Tämä artikkeli on tältä sivulta: http://www.vantaanlauri.fi/arkisto/2010/2010-04-29/teemat/Uusateismin-maailma-on-mustavalkoinen
En itse ole milloinkaan ymmärtänyt, miten joku voi nähdä jonkinlaisen ristiriidan tieteen ja uskon välillä.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti