perjantai 17. elokuuta 2012

Yleisiä pyyntörukouksia

Tervehtiessä toista muslimia

As salamu alaykum wa Rahmatullahi wa Barakatuh

Allahin rauha olkoon sinun kanssasi, samoin kuin Allahin armo ja siunaukset

Tervehdykseen vastaaminen

Walaikum Assalam Warahmatullahi Wabarakaatuhu

Kuten myös sinun kanssasi

Ennen ruokailua

Bismillahi wa 'ala baraka-tillah

Allahiin nimeen ja Allahin suomien lahjojen yllä

Aterian jälkeen

Alham do lillah hilla-thee At Amana wa saquana waja 'alana minal Muslimeen

Kaikki ylistys Allahille, joka antoi meille ruokaa ja juomaa ja teki meistä muslimeja

Dua Zamzam-lähteen vedelle

Allah humma Innee As alooka 'ilman naa fee-ow wa Rizq-ow waa See-ow wa Shee-faa amm min Kooll-lee daa-een

Oi Allah, pyydän Sinua antamaan minulle hyödyllistä tietoa ja runsaasti ravintoa ja kiroamaan kaikki sairaudet

Ennen wudua (rukouspesua)

Allahumma-gh fir-lee dhan-bee wawass si'lee fi dari wa bariklee fi rizq.

Oi Allah, suo anteeksi syntini, tee kodistani sopiva/miellyttävä ja anna minulle elatusta koko iäkseni.   
Wudun jälkeen

Allahummaj 'al-ni minat-tow-wa beena waj-alni minal muta-tah-hireen.

Minä todistan, ettei ole muuta jumaluutta kuin Allah; Hän on yksi, eikä hänellä ole kumppania. Ja minä todistan, että Muhammad (Sallallahu alayhi wasallam) on Hänen palvelijansa ja apostolinsa. 

Astuessa moskeijaan 

A'uthu bil-Lahil 'atheemi wa biwajhi-hil kareemi wasultaani-hil qadeemi minash-shaytaanir rajeem.

Minä etsin turvaa Allahilta, ylevältä, ja etsin turvaa Häneltä Armolliselta ja Hänen ikuisesta valtakunnastaan kirottua Saatanaa vastaan. 

Aivastamisen jälkeen

Alhamdulillah! (tai) Alhamdu lillahi 'ala kull-lee ha-leen.

Kiitokset ja kaikki ylistys Allahille (tai) Kiitokset ja kaikki ylistys Allahille kaikissa tilanteissa 

Kun toinen muslimi aivastaa

Yar Hamoo kall Lah

Allah olkoon armollinen sinulle

Kun ei-muslimi aivastaa

Yahdee Kumullahu wa Yaslih Ba Lakoom

Allah johdattakoon sinua ja tehköön lapsistasi hurskaita

Kun joku on vakavasti sairas

Kun joku on niin vakavasti sairas, ettei parantumisesta ole toivoa, olosuhteisiin tai mihinkään asianhaaroihin katsomassa, pitää täytyy rukoilla hänen kuolemaansa. Mutta halutessaan voi rukoilla tämän dua: 
Allah-humma ah-yini ma kaanatil hayaatu khairall-lee wa tawaff-fani i-dha kaanatil wa faato khai-rall-lee.

Oi Allah, pidä minut elossa niin kauan kuin se on paras etuni ja anna minulle kuolema, kun se on minulle parasta.

Vieraillessa sairaiden luona

La ba'sa tahoorun inshaa-Allah. La ba'sa tahoorun inshaa-Allah.

Ei ole syytä murehtia. Tämä sairaus tarkoittaa puhdistautumista synneistä. 

Uudelle muslimille opetettava dua

Allahummagh fir-lee warr hamnee wah-dini warr zuq-ni

Oi Allah, anna minulle anteeksi, ole minulle armollinen, johdata minut oikeaan ja anna minulle elatusta.

Katumusdua
Kun on tehnyt jotain väärää.
Allahumma In-nee a-toobu ilayka minha la ar-ji-u ilayhaa abada 

Oi Allah, suren kaikkia syntejäni ennen sinua ja lupaan, etten tee samaa enää koskaan

Herätessä

Alhamdulillah-hillathee ah-yana ba'da ma ama tana wa ilayhi nushoor

Paljon kiitoksia Allahille, joka antoi meille elämän annettuaan meille kuoleman ja lopullisen palaamisen Hänen luokseen Tuomiopäivänä

Aloittaessa matkalle menoa

Subhanalla-thee sakh-khara-lana haatha wa-ma kun-na lahoo muqrineena wa inna ila Rabbina la-mun-qali-boon.
 

Kunnia Hänelle (Allahille), joka on tuonut meille tämän (kulkuneuvon) ohjattavaksemme, vaikka olimme kykenemättömiä ohjaamaan sitä. Totisesti, palaamme Herramme luo.  

http://www.islam.tc/Dua/

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti