torstai 22. elokuuta 2013

Vastine Islamopas.netin kirjoitukseen Naisen asema islamissa

Vastine Islamopas.netin kirjoitukseen Naisen asema islamissa

Sivusto on ulkoasua myöten huolellisesti tehty ja saattaa ensin vaikuttaa luotettavalta, mutta huolellisemmassa tarkastelussa paljastuu, että siellä on paljon virheellistä tietoa ja lähdemerkinnät loistavat poissaolollaan

Miehet hallitsevat naisia, eikä miespuolinen ole niin kuin naispuolinen

Islamissa nainen itsenäinen olento ja toimija, jolla on määräysvalta omiin asioihinsa ja joka edustaa itseään. Näin on, oli kysymys naisen pankkiasioista, oikeudessa todistamisesta tai jostain muusta. Naista ei voi myöskään naittaa ilman hänen lupaansa. Aikuisella naisella ei ole huoltajaa, jolta naisen täytyisi kysyä lupia ennen kuin tekee asioita.

Kissa ei ole sama kuin koira.

Pyrkiessään tähän päämäärään Muhammed hyväksyi ennen islamiakin vallinneita perinteitä (Jihali), jos se edisti hänen asiaansa.

Mitäköhän tämä nyt sitten tarkoittaa? Islamiin keskeisiin uskomuksiin kuuluu esim. henkiolennot, joihin pakana-arabit uskoivat jo ennen Muhammadin (rauha hänelle) aikaa, mutta en näe, että niiden olemassaolon tunnustaminen olisi hänen asiaansa juuri edistänyt, kun monet pakanat silti häntä niin katkerasti vihasivat. Muhammad (rh) ei missään vaiheessa joustanut viestinsä suhteen, eikä muuttanut sitä.

Toisin kuin kristityt, jotka viettävät joulua ja tekevät pyhiinvaelluksia pakanoiden muinaisille palvontapaikoille, muslimit ovat aina olleet melkoisen tarkkoja, etteivät omaksuisi ei-muslimien perinteitä tai symboleja - jotkut muslimit jopa repivät Niken vaatteista merkit irti, koska Nike oli yksi antiikin Kreikan jumalista.

Naisen ei tule käytöksellään antaa vaikutelmaa, että hän hallitsisi miestään.

Ei niin, koska hänen ei pidä hallita. Eikä miehen tule antaa käytöksellään sellaista vaikutelmaa, koska hänen ei pidä hallita naista, omaa vaimoaan tai ketään muutakaan naista.

Muhammedin naisia koskevat rajoitukset kieltävät naista puhumasta ilman miehensä lupaa tai kulkemasta keskellä tietä.

Höpönpöpönpöppö, eikä kiellä.
Kun kävin katsomassa englanninkielistä sivua, josta artikkeli on tiivistetty, niin siellä sanottiin, että "I would like to present a list of a woman's duties to her husband as quoted from a book recently published in Arabic" eli "haluaisin esitellä listan vaimon velvollisuuksista miestä kohtaan, joka on kirjassa, joka on hiljattain julkaistu arabiaksi". Missään sivulla, siis missään, ei mainittu kirjan nimeä tai kirjoittajaa - itseasiassa ei edes sanottu, että kirjalla olisi mitään tekemistä islamin kanssa!
Sitäpaitsi kun me haluamme tutustua islamiin, emme tarvitse mitään tuollaisia kirjoja. Tarvitsemme Koraanin ja hadith-kokoelmat ja voimme käyttää tukenamme jotain Koraanin selitysteosta.

Koraanin tärkein jae, jota lainataan todistamaan, että naiset ovat miehiä ala-arvoisempia, kuuluu:
"Miehet olkoot naisten esimiehiä sillä oikeudella, jonka Jumala on antanut toisille ennen toisia, ja sen perusteella, mitä he ovat antaneet omaisuudestaan" (Suura al-Nisa 4:34).

Pitäisikö tämä sitten ottaa vakavasti? Koraanissa ei ole yhtään jaetta, jonka mukaan naiset olisivat ala-arvoisempia, eikä myöskään tässä niin sanota. Olen kommentoinut tuota jaetta täällä blogissani. 

Naisia ei tule tervehtiä eivätkä he saa tervehtiä muita.

Ei, asia on päinvastoin.

Kun teitä tervehditään (hyvällä) tervehdyksellä, niin tervehtikää takaisin vielä paremmalla tai vastatkaa samalla. Katso, Jumala pitää lukua kaikesta. 
Koraani 4:86

'Abdullah bin 'Amr kertoi: "Mies kysyi Profeetalta: "Minkälaiset teot ovat islamissa hyviä?" Profeetta vastasi: "Ruokkia köyhiä ja tervehtiä niitä, jotka tuntee ja niitä, joita ei tunne."
(Bukhari, vol 1, kirja 2, hadith 11)


Abu Huraira raportoi:

Allahin lähettiläs (rauha hänelle) sanoi: ”Te ette pääse Paratiisiin, ennen kuin uskotte (kaikkiin uskon kirjoituksiin) ja te ette usko, ennen kuin rakastatte toisianne. Enkö osoittaisi teille asiaa, jonka tekeminen kasvattaa rakkautta toisiinne; (tervehtikää toisianne sanomalla) as-salamu alaikum.”

(Sahih Muslim, kirja 1, hadith 96)

Imran ibn Husayn kertoi:
Mies tuli Profeetan (rauha hänelle) luo ja sanoi: "Rauha sinulle!"
Hän vastasi tervehdykseen. Sitten mies istui alas.
Profeetta sanoi: "Kymmenen."
Toinen mies tuli ja sanoi: "Rauha ja Allahin siunaukset olkoon sinun kanssasi!"
Profeetta vastasi tervehdykseen, kun mies istui alas. 
Hän sanoi: "Kaksikymmentä."
Toinen mies tuli ja sanoi: "Rauha ja Allahin siunaukset olkoon sinun kanssasi!"
Profeetta vastasi miehelle ja tämän istuutuessa mies sanoi: "Siunaukset olkoon sinun kanssasi!"
Profeetta vastasi miehelle ja kun tämä istui alas, hän sanoi: Kolmekymmentä."
(Abu Dawud, kirja 42, hadith 5176, Al-Albani sanoi, että tämä on sahih)

Erään toisen perimätiedon mukaan Muhammed kuvasi naisia epäpuhtaiksi. Naisen, aasin tai koiran kulkeminen kivenheiton päästä rukoilijasta, saastuttaa ja keskeyttää tämän rukouksen. 

Ei sellaista perimätietoa ole.
Julkaisin aiemmin blogissani kirjoituksen "Naiset = aasit ja koirat?", jossa selitän tämän sekaannuksen. Lähetin sivustolle palautetta tästä kohdasta ja ihan mukavanoloinen kristitty vastasi minulle lähettävänsä kommenttini ystävälleni, joka hankki ja käänsi tuon artikkelin. Tästä huolimatta tuo virheellinen tieto on edelleen sivustolla. Siltä varalta, että joku ei jaksa klikata artikkeliani auki tai tämä olisi selkeämpää näin, kopioin sen tähän:

'Aisha kertoi: "Kolme asiaa, jotka mitätöivät rukouksen, mainittiin minulle. He sanoivat: 'Rukouksen mitätöi koira, aasi ja nainen (kun he kulkevat rukoilevan ihmisen ohi)."
Sanoin: "Olette tehneet meistä (naisista) koiria. Näin Profeetan rukoilevan kun makasin sängylläni hänen ja Qiblan (rukoussuunan) välillä. Aina kun tarvitsin jotain, hipsin vaivihkaa pois, sillä en halunnut olla häntä päin."
(Bukhari, vol 1, kirja 9, hadith 490)

Mitä tämä hadith tarkoittaa?

Profeetan vaimo 'Aisha keskusteli joidenkin muslimien kanssa, jotka eivät tienneet, mikä mitätöi rukouksen. 'Aisha kertoi tietävänsä, mitkä sen mitätöivät. Nämä muslimit sanoivat, että kun nainen tai koira tai aasi kulkee rukoilevan ihmisen ohi, rukous mitätöityy. 'Aisha korjasi heidän erehdyksensä sarkasmilla, sanomalla, että he ovat tehneet naisista koiria ja hän sanoi, että kun Profeetta rukoili yöllä vapaaehtoisia rukouksiaan hänen huoneeseen, hänen sänkynsä, jossa hän - 'Aisha - makaili, oli Profeetan edessä. Nämä muslimit olivat siis väärässä: rukous ei mitätöidy sillä, että nainen on rukoilijan edessä.

Muut Bukharin hadithit vahvistavat tämän.

'Aisha kertoi: "Profeetta tapasi rukoilla, kun nukuin sängyssä hänen edessään. Aina kun hän halusi rukoilla Witrin, hän herätti minut ja rukoilin Witrin.
(Bukhari, vol 1, kirja 9, hadith 491)

'Aisha kertoi: "Tapasin nukkua Allahin apostolin edessä jalkojeni ollessa vastapäätä Qiblaa (jalat olivat Profeetan edessä); ja aina kun hän kumartui maahan, hän työnsi jalkojani ja aina kun hän nousi ylös, oikaisin jalkani."
'Aisha lisäsi: "Noina päivinä taloissa ei ollut lamppuja."
(Bukhari, vol 1, kirja 9, hadith 492)

'Aisha kertoi: "Allahin apostoli tapasi nousta yöllä rukoilemaan, kun minä makasin hänen ja Qiblan välissä hänen perheensä sängyssä."
(Bukhari, vol 1, kirja 9, hadith 494)

Muhammed kuvasi naista ilkeänä petona ja epäili hänet luodun ainoastaan pahuuteen. -- Naisen turvana onkin vain hauta ja avioliitto, joista perimätieto pitää hautaa parempana vaihtoehtona.  

Olen ollut muslimi jo sen verran kauan, että melkein naurattaa. Mitä tähän nyt sitten voisin sanoa? Muhammad (rh) ei milloinkaan, koskaan kuvannut naisia noin. Naiset luotiin palvomaan Allahia, kuten miehet ja jinnit. (Koraanissa Aatamin ja Eevan tarinakin eroaa Raamatun vastaavasta siten, että Raamatussa kaikki pahuus lähti Eevasta, jonka vuoksi Jumalan pojan piti kuolla, kun taas Koraanissa Aatami ja Eeva olivat täsmälleen yhtä syyllisiä omiin virheisiinsä, eikä kenenkään muun tarvitse kärsiä heidän vuokseen.)
Muslimilla, naisella tai miehellä, ei muuten ole mitään velvollisuutta mennä naimisiin, joskin on suositeltavaa mennä. Itsemurha on kielletty, joten pieleen meni tälläkin kerralla.

Ibn Abbasin perimätiedon mukaan tulen palvojat, juutalaiset ja siat naisten lisäksi pilaavat rukouksen. 

En tunne tällaista hadithia, en ole niin paljon perehtynyt tämän aihealueen perimätietoon, joten en siitä voi sitten kommentoida. En myöskään ole aivan selvillä, mitä kirjoittaja tällä tarkoittaa.
Kun muslimi rukoilee, myöskään mies ei saa mennä siihen eteen kävelemään tai seisoskelemaan.

Ibn Abbas sanoo perimätiedon mukaan, että lauseella "Allah on antanut toiselle etuoikeuden ennen toisia" (Suura al-Nisa 4:34) Koraani tarkoittaa, että "Allah suosi miehiä enemmän kuin naisia miehen terveen järjen perusteella jakaen kullekin osuutensa ja perinnön." 

Mitähän tämäkin nyt tarkoittaa? Meni ohi... Mies saa perintöä enemmän kuin nainen, koska hänen vastuullaan on perheen elättäminen ja köyhien sukulaisten avustaminen.

Muhammedin mukaan harvat naiset pääsevät taivaaseen, ja helvetin tuli luotiin naisia varten. Sieltä pelastuu vain tottelemalla miestään. Naiset ovat viinin ohella pahin miehiä kohtaava kiusaus ja miesten tuleekin varoa naisia, sillä ensimmäinen Israelin lapsiakin kohdannut kiusaus oli naisen aiheuttama. 

No onpa silläkin huvit, joka näitä juttuja keksii.

Hevosen ja kodin ohella nainen on huono enne.

Juu, näin Muhammad (rh) 'Abdullah bin Umarin mukaan sanoi. 
Taisit vain unohtaa pikkujutun
: tuolla logiikalla islam suhtautuu hevosiin ja koteihin negatiivisesti. (Luepa nämä tekstit, jos luulet, että niin on:
http://mylifeasnazdar.blogspot.fi/2013/06/islam-ja-hevoset.html
http://www.tunturisusi.com/hevoset/islam.htm
ja olihan Muhammadilla 
(rh) koti, jne...)
Kodissa huono enne on se, jos koti sijaitsee huonolla alueella, jossa on hankaluuksia aiheuttavia naapureita, hevosessa, jos sitä käytetään vääriin tarkoituksiin, naisessa, jos hän on epäuskova tai uskonnosta välinpitämätön, hän ei ole 
Allahista muistuttava vaimo ja esim. aviorikoksella aiheuttaa kärsimystä miehelleen.

Ja ei, en ole itse keksinyt tuota.




Mahmud Shatutin väittää kuitenkin, että naisten asema islamissa on parempi kuin muissa uskonnoissa tai yhteiskunnissa.

En tiedä, kuka on Mahmud Shatut, mutta objektiivisesti tarkasteltuna, voidaanko väittää muuta?

1 kommentti:

  1. "... Raamatussa kaikki pahuus lähti Eevasta, jonka vuoksi Jumalan pojan piti kuolla..."

    Aadam tiesi mitä teki, mutta Eeva ei tiennyt mitä teki koska hänet petettiin.

    1. Moos. 3:12 Mies vastasi: "Vaimo, jonka annoit olemaan minun kanssani, antoi minulle siitä puusta, ja minä söin".
    13 Niin Herra Jumala sanoi vaimolle: "Mitäs olet tehnyt?" Vaimo vastasi: "Käärme petti minut, ja minä söin".

    1 tim 2:14 eikä Aadamia petetty, vaan nainen petettiin ja joutui rikkomukseen.

    2. Kor. 11:3 Mutta minä pelkään, että niinkuin käärme kavaluudellaan petti Eevan, niin teidän mielenne ehkä turmeltuu pois vilpittömyydestä ja puhtaudesta, joka teissä on Kristusta kohtaan.

    Vaikka Eevan tekokaan ei ollut oikein, niin Raamattu sanoo että, Aadamin rikkomus aiheutti kadotustuomion kaikille ihmisille.

    Room 5:
    12 Sentähden, niinkuin yhden ihmisen kautta synti tuli maailmaan, ja synnin kautta kuolema, niin kuolema on tullut kaikkien ihmisten osaksi, koska kaikki ovat syntiä tehneet-
    13 sillä jo ennen lakiakin oli synti maailmassa, mutta syntiä ei lueta, missä lakia ei ole;
    14 kuitenkin kuolema hallitsi Aadamista Moosekseen asti niitäkin, jotka eivät olleet syntiä tehneet samankaltaisella rikkomuksella kuin Aadam, joka on sen esikuva, joka oli tuleva.
    15 Mutta armolahjan laita ei ole sama kuin lankeemuksen; sillä joskin yhden lankeemuksesta monet ovat kuolleet, niin paljoa enemmän on Jumalan armo ja lahja yhden ihmisen, Jeesuksen Kristuksen, armon kautta ylenpalttisesti tullut monien osaksi.
    16 Eikä lahjan laita ole, niinkuin on sen, mikä tuli yhden synnintekijän kautta; sillä tuomio tuli yhdestä ihmisestä kadotukseksi, mutta armolahja tulee monesta rikkomuksesta vanhurskauttamiseksi.
    17 Ja jos yhden ihmisen lankeemuksen tähden kuolema on hallinnut yhden kautta, niin paljoa enemmän ne, jotka saavat armon ja vanhurskauden lahjan runsauden, tulevat elämässä hallitsemaan yhden, Jeesuksen Kristuksen, kautta. -
    18 Niinpä siis, samoin kuin yhden ihmisen lankeemus on koitunut kaikille ihmisille kadotukseksi, niin myös yhden ihmisen vanhurskauden teko koituu kaikille ihmisille elämän vanhurskauttamiseksi;
    19 sillä niinkuin yhden ihmisen tottelemattomuuden kautta monet ovat joutuneet syntisiksi, niin myös yhden kuuliaisuuden kautta monet tulevat vanhurskaiksi.
    20 Mutta laki tuli väliin, että rikkomus suureksi tulisi; mutta missä synti on suureksi tullut, siinä armo on tullut ylenpalttiseksi,
    21 että niinkuin synti on hallinnut kuolemassa, samoin armokin hallitsisi vanhurskauden kautta iankaikkiseksi elämäksi Jeesuksen Kristuksen, meidän Herramme, kautta.

    VastaaPoista