lauantai 15. maaliskuuta 2014

Luonto ja eläimet

Koska websissä ei ilmeisesti jostain käsittämättömästä voi enää käyttää html:ää, siirrän sivustoni sisällön sieltä tänne.

"Kansakunnan sivistyksen taso näkyy siinä, miten se kohtelee eläimiään."
-ihmisoikeustaistelija Mahatma Gandhi

Ei ole eläintä maan päällä, ei lintua, joka kahdella siivellään lentää, jotka eivät olisi kaikkeuteen kuuluvaisia kuten tekin
(Koraani 6:38)

Etkö havaitse, että kaikki, mikä on taivaassa ja maan päällä, julistaa Jumalan kunniaa? Niin tekevät myös linnut, kun ne siipensä levittävät. Hän tuntee jokaisen rukouksen ja ylistämistavan. Jumala tietää, mitä he tekevät.
(Koraani 24:41)

Kaikki, mitä on taivaassa ja maassa, julistaa Jumalan kunniaa, sillä Jumala on kaikkivoipa, viisas.
(Koraani 61:1)

Jumalalle kuuluu kaikki taivaassa ja maan päällä, ja Jumalalla on kaikki vallassaan.
(Koraani 4:126)

Luonnosta
Eläimistä
Eläinten hyvä kohtelu - siitä Muhammad (rauha hänelle) puhui ja se näkyy myös käytönnössä
Eläinten kaltoinkohtelu esi-islamilaisella ajalla ja tänä päivänä
Oikeus hyvään kuolemaan
Muuta eläimistä
Linkkejä aiheesta

Luonnosta

Luonto tarkoittaa yleisimmin maaperää sekä vesi- ja ilmakehää kasveineen ja eläimineen, varsinkin vain vähän tai ei ollenkaan ihmisen muokkaamana elinympäristönä[1].
(Wikipedia)

Totisesti, Me panimme luottamuksemme taivaisiin ja maahan ja vuoriin, eivätkä ne pettäneet sitä, vaan pelolla sitä toteuttavat, mutta ihminen ei ole osoittautunut sen arvoiseksi, vaan on uskottomuudessaan typerä väärintekijä
(Koraani 33:72)

Islamin lakiin on kirjattu jopa kasvien ja puiden oikeudet. Luonto on osa Jumalan luomakuntaa, joka todistaa Hänen mahtavuuttaan. Ihminen ei saa turmella sitä, vaan hänen tulee kohdella sitä arvokkuudella. Koraanissa on useita suuria, joiden nimet viittaavat luonnonilmiöihin ja elollisiin tai elottomiin luontokappaleisiin, kuten Viikunapuun suura (95), Auringon suura (91) ja Vuoren suura (52). Bukharin hadith-kokoelmassa on kokonainen kirja Maanviljelylle (kirja 39) sekä Veden jakamiselle (kirja 40).

Anas bin Malik kertoi: Allahin apostoli sanoi: "Muslimien keskuudessa ei ole ketään, joka istuttaa puun tai kylvää siemeniä, ja sitten lintu, ihminen tai eläin syö siitä, ilman, että hänet palkittaisiin siitä."
(Bukhari, vol 3, kirja 39, hadith 513)

Muhammadin (rauha hänelle) opetuksissa toistuvat käsitteet puhtaus ja peseytyminen. Muslimin ei tule pitää puhtaana ainoastaan ruumistaan ja sieluaan, vaan myös ympäristönsä.

Abu Malik at-Ash'ari raportoi:
Allahin lähettiläs (rh) sanoi: "Puhtaus on puoli uskoa..."
(Muslim, kirja 2, hadith 223)

Eläimistä
Islamin mukaan eläimet eivät ole jotain alempia olentoja, joita saa kohdella miten hyvänsä, vaan tämän pallon muita asukkaita, joilla on yhtä suuri oikeus turvalliseen elämään kuin ihmisilläkin. Eläimet ovat samankaltaisia luontokappaleita kuin ihmiset ja siksi muslimi niitä kunnioittaa, kuten ihmisiäkin.
Koraanissa on seitsemän eläinkunnan edustajaan viittaavaa suuraa: Lehmän suura (2), Karjan suura (6), Mehiläisten suura (16), Muurahaisen suura (27), Hämähäkin suura (29), Sotaratsun suura (100) ja Norsun suura (105).

Maan Hän on luonut eläviä olentoja varten
(55:10)

"Hyvä teko, joka tehdään eläimelle, on kuin tekisi hyvän teon ihmiselle."
- Profeetta Muhammad

Jumala loi ihmiset elämään harmoniassa muiden eläinlajien kanssa. Ihmisellä on oikeus hyötyä eläimistä: syömällä niitä ja ratsastamalla niillä - ja eläimellä on oikeus hyötyä ihmisestä: ihmisten tulee huolehtia eläinten oikeuksien toteutumisesta ja eläimen hoivaaminen yksi keino palvoa Jumalaa.

Ja juuri Hän hallitsee merta, niin että saatte siitä ravinnoksenne tuoretta lihaa ja etsitte merestä koristeita, joita kannatte. Ja sinä näet laivojen halkovan merta. Näin voitte turvautua Hänen armoonsa ja tuoda Hänelle kiitoksenne.
(Koraani 16:14)

Ja Hän on luonut hevoset ja muulit ja aasit, jotta voisitte niillä ratsastaa sekä myöskin ylvästellä. Hän on luonut sellaistakin, mitä ette tiedä.
(Koraani 16:8)

Eivätkö he havaitse, että Me olemme luonut heille karjan luontokappaleittemme joukosta ja totuttanut sen heidän alaisuuteensa? Ja me olemme pannut kotieläimet heitä tottelemaan, niin että he muutamilla ajavat ja muutamia käyttävät ruoaksensa. Tästä kaikesta heille on etua ja he saavat niistä juomiakin; eivätkö he osaa tästäkään kiittää? (Koraani 69:71-73)

Eläinten hyvä kohtelu
Historioitsija Gustave le Bon kirjoittaa eläinten nauttineen "paratiisista" muslimimaailmassa. Rahastoja perustettiin yksinomaan sairaille ja haavoittuneille eläimille. 1700-luvulla Kairon muslimit pystyttivät koirille vesi- ja leipäsäätiöitä. Damaskoksessa ikääntyville hevosille omistettiin kunnan alueita, joissa ne saivat siirtyä arvokkaasti ajasta iäisyyteen.
Eläinten hyvinvointisäätiöt kukoistavat sellaisissa muslimimaissa kuin Qatar, Malesia ja Pakistan.

Abu Huraira kertoi:
Profeetta sanoi: "Mies oli hyvin janoinen ja tuli lähteelle. Hän polvistui lähteelle, tyydytti janonsa ja tuli pois. Sitten hän näki koiran läähättämässä ja nuoleksimassa mutaa hirvittävässä janossaan. Hän sanoi itselleen: 'Tämä koira kärsii janosta, kuten minäkin kärsin'. Joten hän meni lähteelle ja täytti kenkänsä vedellä ja juotti koiran. Allah kiitti häntä ja antoi hänelle anteeksi.
Ihmiset sanoivat: "Oi Allahin apostoli! Onko meille mitään palkintoa eläinten hoitamisesta?"
Hän vastasi: "Kyllä, kaikkien elävien olentojen hoitamisesta on palkkio."

(Bukhari, vol 3, kirja 43, hadith 646)

Eläinten hyvään kohteluun ei kuulu ainoastaan niiden ruokkiminen ja se, ettei niihin sovelleta fyysistä väkivaltaa, vaan myöskään niiden tunteita ei saa loukata.

'Abdullah raportoi, että Profeetta (rauha olkoon hänen kanssaan) pysähtyi paikkaan ja sitten joku otti linnun munat ja lintu alkoi hakata siipiään yhteen Allahin lähettilään (rh) pään ympärillä.
Hän kysyi: "Kuka teistä on ottanut sen munat?"
Mies sanoi: "Allahin lähettiläs, minä olen ottanut sen munat."
Allahin lähettiläs (rh) sanoi: "Palauta ne armosta lintua kohtaan."

(Al-Adab Al-Mufrad, 382, Al-Albani sanoi, että tämä on sahih)

Utbah ibn AbdusSulami kuuli Allahin lähettilään (rh) sanovan:
"Älä leikkaa hevosen otsaharjaa, harjaa tai häntää, sillä häntä on kärpäslätkä, harja tuo lämpöä ja otsaharjassa on siunauksia."
(Abu Dawud, kirja 15, hadith 2542, Al-Albani sanoi, että tämä on sahih)

Miqdam b. Shuraih b. Hani kertoi:
"'Aisha nousi villin kamelin selkään ja alkoi kulkea ympyrää ja ympyrää. Siihen Allahin lähettiläs sanoi: "Sinun täytyy osoittaa ystävällisyyttä."
(Muslim, kirja 32, hadith 6275)

Anas ibn Malik kirosi raportoi, että mies kirosi kirput Profeetan (rh) läsnäollessa ja Profeetta (rh) sanoi: "Älä kiroa niitä. Kirppu herätti yhden profeetoista rukoilemaan."
(Al-Adab Al-Mufrad, kirja 51, Hadith 1237, Al-Albani sanoi, että tämä on da'if)

Eläinten kaltoinkohtelu

Eläinten kaltoinkohtelu on suurimpia syntejä islamissa.

'Abdullah bin 'Umar kertoi:
Allahin apostoli sanoi: "Naista kidutettiin ja hänet laitettiin Helvettiin, koska hän lukitsi kissan, kunnes se kuoli nälkään."
Allahin apostoli sanoi edelleen: (Allah tietää paremmin) Allah sanoi naiselle: "Sinä et ruokkinut, etkä juottanut sitä, kun lukitsit sen, etkä päästänyt sitä vapaaksi, jotta se olisi voinut syödä maan öttiäisiä."

(Sahih Bukhari, kirja 40, hadith 553)

(Sama tarina kerrotaan myös ainakin näissä haditheissa.)

Jabir raportoi, että Allahin lähettiläs (rauha hänelle) kielsi lyömästä eläintä kasvoihin tai tekemästä eläimelle kauterisaatiota kasvoihin.
(Muslim, kirja 24, hadith 5281)

Jabir kertoi: Profeetta (rauha hänelle) kielsi polttomerkitsemästä kasvoihin tai lyömästä kasvoihin.
(Jami`at-Tirmidhi 1710, tämä on sahih)

Tämä ei tarkoita, että eläimiä saisi lyödä muualle vartaloon muuten vain. Kun vaikkapa lehmiä ohjataan aitaukseensa, on sekin lyömistä, vaikka sillä ajetaan myös lehmien omaa etua ja kyllä hevosen hoidossakin hevosta joskus lyödään raipalla ilman mitään pahaa tarkoitusta.

Ibn 'Abbas (olkoon Allah tyytyväinen häneen) sanoi:
"Kasvoihin polttomerkitty aasi sattui kävelemään Profeetan (rauha hänelle) ohi. Allah kirotkoon sen, joka polttomerkitsi hänet."
[Muslim]

Toinen kertomus Muslimilta on: "Allahin lähettiläs (rh) kielsi meitä lyömästä tai polttomerkitsemästä eläintä kasvoihin."
(Riyad as-Salihin, kirja 18, hadith 1608)

Kun Muhammad (rh) siirtyi Mekasta Medinan kaupunkiin, hän huomasi järkytyksekseen, että siellä ihmisillä oli tapana silpoa eläviltä kameleilta irti kyttyrät ja pakarat tai hännät lampailta. Ihmiset tekivät sellaista väkivaltaa eläimille, koska mehukkaat kyttyrät ja lampaan rasvaiset ruumiinosat saattoi syödä, ja eläimet jäivät kuitenkin eloon myöhempää käyttöä varten. Muhammad (rh) vaati heti tämän lopettamista.

Abu Waqid Al-Laithi kertoi:
Profeetta (rh) saapui Medinaan ja heillä oli tapana silpoa kameleilta kyttyrät irti ja silpoa lampailta pakarat. Hän sanoi: "Kaikki, mikä eläimestä leikataan irti, kun se on elossa, on kuollutta raatoa."
(Tirmidhi, kirja 18, hadith 20, tämä on hasan)

Abu Sa’eed Al-Khudri sanoi: "Allahin lähettiläs kielsi silpomasta eläimiä."
(Sunan Ibn Majah, vol 1, kirja 27, hadith 3185)

AbuWaqid kertoi: Profeetta (rh) sanoi:
"Kaikki, mikä eläimestä leikataan irti, kun se on elossa, on kuollutta."
(Abu Dawud, kirja 17, hadith 2858, Al-Albani sanoi, että tämä on sahih)

Sahl bin 'Amr, joka tunnettiin nimellä Ibn Al-Hanzaliyyah, raportoi:
"Allahin lähettiläs (rh) sattui kulkemaan kamelin ohi, jonka vatsa oli kiinni sen selässä (koska se oli niin laiha), johon hän sanoi: 'Pelätkää Allahia kunnioituksessanne näitä mykkiä eläimiä kohtaan. Ratsastakaa niillä, kun ne ovat hyväkuntoisia ja teurastakaa ne, kun ne ovat hyväkuntoisia ja syökää niiden liha, kun ne ovat hyväkuntoisia.'"
[Abu Dawud]
(Riyad as-Salihin, kirja 8, hadith 966)

Koiratappelut ja -kukkotappelut, joilla jotkut ihmiset huvittelevat, ovat islamissa kiellettyjä.

Mujahid kertoi, että Ibn 'Umar inhosi sitä, että eläimet laitettiin taistelemaan toisiaan vastaan.
(Al-Adab Al-Mufrad, kirja 51, hadith 1232)

Eläimiinsekaantuminen kuuluu tietysti myös eläinten kaltoinkohteluun ja on paha ja väärä teko. Muutamissa haditheissa siitä määrätään kuolemantuomio.

Ibn 'Abbas kertoi, että Allahin lähettiläs (rauha hänelle) sanoi: "Kenen tahansa näette sekaantuvan eläimeen, tappakaa hänet ja tappakaa eläin."
Joten Ibn 'Abbas sanoi: "Miten on eläimen tapauksessa?"
Hän sanoi: "En kuullut Allahin lähettiläältä (rauha hänelle) mitään siitä, mutta näin, että Allahin lähettiläs (rauha hänelle) tunsi vastenmielisyyttä sen lihan syöntiä tai käyttöä kohtaan, koska sellainen kamala teko oli tehty eläimelle."

(Jami`at-Tirmidhi 1455, tämä on hasan)

Ibn 'Abbas kertoi, että Allahin lähettiläs (rauha hänelle) sanoi: "Kuka tahansa, jolla on sukupuolista kanssakäymistä mahram-sukulaisen kanssa, tapa hänet; ja kuka tahansa, jolla on sukupuolista kanssakäymistä eläimen kanssa, tapa hänet ja tapa eläin."
(Sunan Ibn Majah, vol 3, kirja 20, hadith 2564, tämä on sahih)

Oikeus hyvään kuolemaan

Eläimillä on myös oikeus kunnialliseen kuolemaan.
Eläimiä saa tappaa vain ruoaksi ja tilanteessa, jossa ne aiheuttavat muille välitöntä vaaraa - Muhammad (rh) esimerkiksi määräsi surmattavaksi vesikauhuisia koiria. Edes sodassa niitä ei saa tappaa ilman pätevää syytä. Eläimiä ei saa tappaa muiden eläinten nähden.

”Kuulin Sharidin sanovan: ’Kuulin Allahin lähettilään sanovan: ’Se, joka tappaa pienen linnun ilman syytä, se anoo Allahia Ylösnousemuksen päivänä sanoen: ’Oi, Herra, se-ja-se tappoi minut ilman syytä. Ja hän ei tappanut minua mistään hyödyllisestä tarkoituksesta.’”
(Sunan an-Nasa'i, Vol 5, kirja 43, Hadith 4451, hasan)

Shaddad b. Aws kertoi:
On kaksi tunnuspiirrettä, jotka kuulin Allahin lähettilään (rh) sanovan: "Allah on määrännyt kaiken tehtäväksi hyvällä tavalla, joten kun tapatte, tehkää se käyttäen hyvää metodia."

Toisessa versiossa kuin Muslimilla, sanotaan: "Joten tapa hyvällä maneerilla."
"Ja kun teurastatte, teidän tulisi käyttää hyvää metodia, teidän tulisi teroittaa veitsenne ja aiheuttaa niin vähän kipua kuin mahdollista."
(Abu Dawud, kirja 16, hadith 2809, Al-Albani sanoi, että tämä on sahih)

Sdhaddad bin Aws kertoi:
"Allahin lähettiläs sanoi: 'Allah on määrännyt taitavuuden kaikissa asioissa, joten kun tapatte, tappakaa hyvin, ja kun teurastatte, teurastakaa hyvin. Teroittakaa teränne ja säästäkää eläin kärsimyksiltä."
(Sunan an-Nasa'i, Vol 5, kirja 43, Hadith 4417, tämä on sahih)

Hisham b. Zaid kertoi: Saavuin al-Hakam b. Ayyubiin yhdessä Anasin kanssa. Hän näki joidenkin nuoria tai poikia, jotka olivat sitoneet kanan ja ampuivat sitä. Anas sanoi: "Allahin lähettiläs (rauha hänelle) kielsi tappamasta eläintä vankeudessa." (Abu Dawud, kirja 16, Hadith 2810, Al-Albani sanoi, että tämä on sahih)

Jabir bin ‘Abdullah kertoi:
"Allahin lähettiläs (rh) kielsi tappamasta mitään eläintä, kun se on sidottu (käyttämästä sitä maalitauluna)."
(Sunan Ibn Majah, vol 1, kirja 27, Hadith 3188, tämä on sahih)

Muuta eläimistä

Mundhir bin Jarir sanoi:
"Olin isäni kanssa Bawazijissa ja lehmät tulivat takaisin illalla. Hän näki lehmän, jota ei tunnistanut.
Hän kysyi: 'Mikä tämä on?'
Hän sanoi: 'Lehmä, joka liittyi laumaan.'
Ja hän määräsi, että se ajettaisiin pois, kunnes se katoaisi näköpiiristä. Sitten hän sanoi: 'Kuulin Allahin lähettilään (rh) sanovan: 'Kukaan ei anna turvapaikkaa (ota omakseen) harhautunutta eläintä, paitsi se, joka on itsekin eksyksissä.
'"
(Sunan Ibn Majah, vol 3, kirja 18, Hadith 2503, sahih)

Abdullah ibn Umar kertoi:
Allahin lähettiläs (rauha hänelle) kielsi syömästä eläintä, joka käyttää ravintonaan roskaa, tai juomasta sen maitoa.
(Sunan Ibn Majah, vol 1, kirja 27, Hadith 3188, tämä on sahih)

Linkkejä aiheesta

Eläimet ja halal-teurastus
Islamin hevoset
Eläinten hoito (englanniksi)
Puutarhat, luonto ja ympäristönsuojelu islamissa (englanniksi)

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti