Tässä kirjoituksessa on kolme osaa: kaksi artikkelia islamin suhtautumisesta orjuuteen ja liuta haditheja orjuudesta.
Esimerkkejä orjien ja työntekijöiden oikeuksista islamissa
Islam kunnioitti orjia ja työntekijöitä ja välitti orjista ja 
työntekijöistä sekä tunnusti heidän oikeutensa ensimmäistä kertaa 
historiassa - joissakin vanhoissa laeissa työn jälkeinen aika tarkoitti 
orjuutta ja riippuvuutta, toisissa nöyryytystä ja häväistystä - pyrkien 
huolehtimaan sosiaalisesta oikeudenmukaisuudesta ja tarjoamaan heille 
kunnon elämän. Profeetan (rauha olkoon hänen yllään) elämäkerta on paras
 todiste islamilaisen sivilisaation orja- ja työläisnäkemyksistä, sillä 
Profeetta (rauha olkoon hänen yllään) tunnusti heidän oikeutensa.
Profeetta (rauha olkoon hänen yllään) kehotti työantajia kohtelemaan 
orjiaan inhimillisesti ja kunnollisesti. Hän kehotti heitä myös 
säälimään orjiaan, olemaan kilttejä heille ja olemaan antamatta heille 
työtä, joka on liian raskasta. Profeetta (rauha olkoon hänen yllään) 
sanoi: "Orjasi ovat veljiäsi ja Allah on antanut heidät sinun 
käskyvaltasi alaisiksi. Tällaista veljeä tulee ruokkia hänelle 
mieleisellä ruoalla ja pukea hänet hänelle mieleisiin vaatteisiin. Älkää
 pyytäkö orjia tekemään asioita, joihin heillä ei ole voimaa ja jos 
teette niin, auttakaa heitä."[1] Joten Profeetan julistus "orjasi ovat 
veljiäsi" nosti orjan veljen tasolle eikä tällaista ole tapahtunut 
koskaan muissa sivilisaatioissa.
Profeetta (rauha olkoon hänen yllään) myös pakotti työnantajia maksamaan
 oikeudenmukaisesti ja viivytyksettä työntekijöilleen ja orjilleen 
näiden panoksesta. Hän (rauha olkoon hänen yllään) sanoi: "Anna 
palvelijalle hänen palkkansa ennen kuin hänen hikensä kuivuu."[2]
Islam varoitti työntekijöihin kohdistuvasta epäoikeudenmukaisuudesta. 
Profeetta (rauha olkoon hänen yllään) siteerasi Allahin, Ylistyksen 
Herran (olkoon Hän ylistetty), sanoneen: "Allah sanoo: 'Vastustan 
kolmenlaista ihmistä Ylösnousemuksen päivänä. (...) ja sitä, joka 
työllistää työntekijän ja teettää kaiken työn hänellä, mutta ei maksa 
hänelle palkkaa.'"[3] Joten työntekijää tai orjaa epäoikeudenmukaisesti 
kohtelevan tulisi tietää, että Allah tarkkailee ja on asianomainen 
Ylösnousemuksen päivänä.
Työnantajan ei tulisi antaa työntekijälle taakkaa, joka on hänen 
terveydelleen haitallista taakkaa ja jonka takia hän ei kykene tekemään 
töitä. Tämän suhteen Profeetta (rauha olkoon hänen yllään) sanoi: "Jos 
vähennät orjan tehtäviä, Ylösnousemuksen päivänä tekojesi kirjaan 
lisätään palkkio."[4] Orjan oikeus tulla kohdelluksi nöyryydellä on 
islamilaisen lain tärkeä kohta. Tämän suhteen Profeetta (rauha olkoon 
hänen yllään) kehottaa kansaansa sanomalla: "Joka syö palvelijansa 
kanssa, ratsastaa aasilla toreilla sekä sitoo ja lypsää lampaansa, ei 
ole ylpeä."[5]
Profeetta sovelsi kaikkia opetuksiaan elämässään. Aisha (olkoon Allah 
tyytyväinen häneen) kertoi, että "Allahin sanansaattaja (rauha olkoon 
hänen yllään) ei koskaan lyönyt ketään kädellään, ei naista eikä 
palvelijaa. (...)"[6]
Abu Mas'ud al-Ansari kertoi: "Kun löin palvelijaani, kuulin takaani 
äänen sanovan: 'Abu Mas'ud, muista, että Allahilla on enemmän valtaa 
sinuun kuin sinulla häneen.' Käännyin ja näin Allahin sanansaattajan 
(rauha olkoon hänen yllään). Sanoin: 'Allahin sanansaattaja, päästän 
hänet vapaaksi Allahin vuoksi.' Siihen hän sanoi: 'Helvetin portit olisi
 aukaistu sinua varten, tuli olisi polttanut sinua, jos et olisi tehnyt 
sitä.'"[7]
Lyöminen, läpsiminen ja potkiminen ovat orjien solvaamista ja Allah ja 
Hänen sanansaattajansa eivät hyväksy näitä. Joten paras rangaistus 
julmalle isännälle on riistää häneltä orjien omistajuus, ja tämä on 
islamin ja islamilaisen sivilisaation hienous.
Profeetan orja Anas ibn Malik antoi totuudenmukaisen todistuksen 
kertoessaan: "Allahin sanansaattajalla (rauha olkoon hänen yllään) oli 
luonteeltaan paras ihminen. Hän lähetti minut asioille eräänä päivänä ja
 sanoin: 'Kautta Allahin, en mene.' Mielessäni oli kuitenkin ajatus, 
että tekisin niin kuin Allahin sanansaattaja (rauha olkoon hänen yllään)
 käski minua tekemään. Menin ulos, kunnes satuin tulemaan kadulla 
pelaavien lasten luo. Sillä välin Allahin sanansaattaja (rauha olkoon 
hänen yllään) tuli paikalle ja tarttui niskaani takaapäin. Hän hymyili 
katsoessani häntä ja sanoi: 'Unays, menitkö minne käskin sinun mennä?' 
Sanoin: 'Allahin sanansaattaja, kyllä, olen menossa.' Lisäksi Anas 
sanoi: 'Palvelin häntä seitsemän tai yhdeksän vuotta, mutta tiedän, että
 hän ei koskaan kysynyt miksi tein niin tai miksi en tehnyt jotain.'"[8]
Lisäksi Profeetta (rauha olkoon hänen yllään) oli kiinnostunut 
huolehtimaan palvelijoistaan niin paljon, että hän kehotti heitä 
menemään naimisiin. Rabi'ah ibn Ka'b Al-Aslami kertoi: "Kun palvelin 
Profeettaa (rauha olkoon hänen yllään), hän kutsui minua ja kysyi: 'Etkö
 halua mennä naimisiin, Rabi'ah?' Sanoin: 'En halua minkään häiritsevän 
minua sinun palvelemiseltasi. Eikä minulla ole antaa mitään myötäjäisinä
 vaimolleni tai paikkaa, jonne voisin majoittaa vaimoni.' Profeetta oli 
hiljaa. Kun hän näki minut uudelleen, hän kysyi: 'Etkö halua mennä 
naimisiin, Rabi'ah?' Vastasin samalla tavalla kuin aikaisemminkin. Kun 
jäin taas yksin, kaduin sanomaani ja toruin itseäni: 'Voi sinua, 
Rabi'ah. Kautta Allahin, Profeetta tietää paremmin kuin sinä, mikä tässä
 ja seuraavassa maailmassa on hyvää ja hän myös tietää paremmin, mitä 
omistat. Kautta Allahin, jos Profeetta (rauha olkoon hänen yllään) kysyy
 minulta vielä naimisiinmenosta, vastaan positiivisesti.' Ennenpitkään 
Profeetta kysyi minulta taas: 'Etkö halua mennä naimisiin, Rabi'ah?' 
'Voi kyllä, Allahin sanansaattaja', vastasin, 'mutta kuka menee kanssani
 naimisiin, kun olen tässä tilanteessa, jonka tiedät?' Sitten hän sanoi:
 'Mene erään Al-Ansarin perheen luo (...)"[9]
Islamilaisen sivilisaation hienous orjien ja työntekijöiden kohtelussa 
on niin selvää, kun ymmärrämme, että Profeetta (rauha olkoon hänen 
yllään) oli armelias myös ei-uskovaisia kohtaan. Nuori juutalaispoika 
tapasi palvella Profeetta (rauha olkoon hänen yllään) ja sairastui. 
Joten Profeetta meni vierailemaan hänen luonaan. Hän istui lähelle hänen
 päätään ja pyysi häntä hyväksymään islamin. Poika katsoi isäänsä, joka 
istui vierellä ja isä käski poikaansa tottelemaan Abu al-Qasimia, ja 
poika hyväksyi islamin. Profeetta (rauha olkoon hänen yllään) tuli ulos 
sanoen: "Ylistykset Allahille, joka pelasti pojan Helvetin tulelta."[10]
Nämä ovat joitakin orjien ja työntekijöiden oikeuksista, joita islam 
vahvisti ja joita islamin profeetta Muhammad (rauha olkoon hänen yllään)
 toteutti sanoin ja teoin aikana, jolloin ei tiedetty muusta kuin 
epäoikeudenmukaisuudesta, alistamisesta ja tyranniasta. Tämä todella 
kuvastaa korkeutta
[1] Kertonut Al-Bukhari, kappale Al-Iman (usko) (30) ja Muslim, kappale Al-Iyman wa Al-Nuzur (vala) (1661). 
[2] Kertonut Ibn Majah, Abdullah ibn Umarin auktoriteetilla (2443). Al-Albani sanoi: oikein; katso: Mishkat Al-Masabih (2987). 
[3] Kertonut Al-Bukhari, Abu Hurayrahin auktoriteetilla, kappale Al-Byu' (myynti) (2114), Ibn Majah (2442) ja Abu-Ya'la (6436). 
[4] Kertonut Ibn Hibban, Amr ibn Huraythin auktoriteetilla (4314) ja 
Abu-Ya'la (1472). Husayn Salim Asad sanoi sen välittäjien olevan 
luotettavia. 
[5] Kertonut Al-Bukhari: Al-Adab Al-Mufrad 2/321 (568) ja Al-Bayhaqi: 
Shu'ab Al-Iman (8188). Al-Albani sanoi: oikein; katso: Sahih Al-Jami' 
(5527). 
[6] Kertonut Muslim, kappale Al-Fada'il (hyvät ominaisuudet) (2328), Abu-Dawud (4786) ja Ibn Majah (1984). 
[7] Kertonut Muslim, kappale Al-Iman (1659), Abu-Dawud (5159), 
Al-Tirmidhi (1948), Ahmad (22404), Al-Bukhari: Al-Adab Al-Mufrad 1/264 
(173) ja Al-Tabarani: Al-Mu'jam Al-Kabir (683). 
[8] Kertonut Muslim, kappale Al-Fada'il (2310) ja Abu-Dawud (4773). 
[9] Kertonut Ahmad (16627); Al-Hakim (2718), joka sanoi: tämä on oikea hadith Muslimin ehdolla; ja Al-Tayalisi (1173). 
[10] Kertonut Al-Bukhari, Anas ibn Malikin auktoriteetilla, kappale Al-Jana'iz (hautajaiset) (1290).
Vastine harhakäsitykseen orjuudesta.
Orjuus muslimien keskuudessa oli erilainen kuin muissa 
yhteiskunnissa ja,  mitä ihmiset kuvittelevat mielessään 
orjuudesta muinaisten kreikkalaisten, roomalaisten ja 
eurooppalaisten  kolonialistien orjuudesta. Islam  alkujaan 
hyväksyi orjuuden, koska se oli hyväksytty ja välttämätön osa 
taloutta ja sosiaalista elämää noihin aikoihin.  Orjuus oli 
maailmanlaajuinen ilmiö, josta monet elintärkeät osat olivat 
riippuvaisia. 
Orjuus oli hyväksytty ja tunnistettu aikaisemmissa uskonnoissa.
 Kuten Raamatussa lausutaan: 
“10 Kun lähestyt jotakin kaupunkia sotiaksesi sitä 
vastaan, tarjoa sille ensin rauhaa. 11 Ja jos se suostuu 
tarjoamaasi rauhaan ja avaa sinulle porttinsa, 
suorittakoon kaikki siellä oleva kansa sinulle työveroa ja 
palvelkoon sinua. 12 Mutta jos se ei tee rauhaa sinun 
kanssasi, vaan valmistautuu taistelemaan sinua vastaan, 
niin piiritä sitä. 13 Ja jos Herra, sinun Jumalasi, antaa 
sen sinun käsiisi, niin surmaa kaikki sen miesväki 
miekan terällä. 14 Mutta naiset, lapset ja karja ja 
kaikki, mitä kaupungissa on, kaikki, mitä sieltä on 
saatavana saalista, ryöstä itsellesi, ja nauti vihollisiltasi 
saatu saalis, minkä Herra, sinun Jumalasi, sinulle antaa. 
15 Tee näin kaikille niille kaupungeille, jotka ovat
sinusta hyvin kaukana, jotka eivät ole näiden kansojen 
kaupunkeja. 
16 Mutta näiden kansojen kaupungeissa, 
jotka Herra, sinun Jumalasi, antaa sinulle perintöosaksi, 
älä jätä ainoatakaan henkeä eloon, 17 vaan vihi ne tuhon 
omiksi: [5. Moos. 20:10-17, käännös 1933/38]
Ja isäntä juutalaisen lain mukaan voi jopa lyödä orjansa 
kuoliaaksi, kuten seuraava teksti mainitsee: 
“20 Jos joku lyö orjaansa tai orjatartaan sauvalla, niin 
että tämä kuolee hänen käsiinsä, niin häntä 
rangaistakoon. 21 Mutta jos se elää päivän tai kaksi, 
niin älköön lyöjää rangaistako, sillä se on hänen omaa 
rahaansa.” [2. Moos. 21:20-21]
Missään Raamatussa ei löydy orjuuden kieltämistä ja tämä johti 
moniin  voimakkaisiin lausuntoihin, kuten Jefferson Davis, 
Etelävaltioiden presidentti, sanoi: 
"[Orjuus]  on perustettu Kaikkivaltiaan Jumalan 
määräyksellä... se on virallisesti hyväksytty Raamatussa, 
molemmissa Testamenteissa, Mooseksen ensimmäisestä 
kirjasta Johanneksin ilmestyskirjaan...se on ollut 
olemassa kaikkina aikoina ja on perustettu korkeimpien 
sivilisaatioiden ja kansojen, joilla on ollut parhaimmat 
taiteelliset saavutukset, toimesta.”123
Ottaen huomioon nykyisen maailman ympäristön, islamilainen 
laki seurasi pitkäaikaista ja asteittaista suunnitelmaa päättää 
orjuus yhteiskunnassa.  Emme löydä yhtään suoraan määräystä 
lopettaa  kanssa tekeminen orjuuden kanssa, mutta hyvin 
                                                
123 [Dunbar Rowland  siteeraamassa Jefferson Davisiä:‚Jefferson 
Davis‛, Volume 1,  sivu 286, katso myös Jefferson Davisin"Inaugural 
Address as Provisional President of the Confederacy, Montgomery, 
AL, 1861-FEB-18, Confederate States of America, Congressional 
Journal, 1:64-66.saatavissa:
http://funnelweb.utcc.utk.edu/~hoemann/jdinaug.html]
viisaasti, orjuuden lähteet kutistettiin vähitellen ja  orjien 
vapauttamista rohkaistiin.  Tämän lisäksi, tiukat säännöt reilun 
ja kunniallisen menettelytapaan sovellettiin, kun oltiin 
tekemisissä orjien kanssa ja  sallittu heidän ostaa oma 
vapautensa.  Ensimmäinen vaihe oli vapauttaa heidät heidän 
sydämissään ja mielissään. Heitä neuvottiin tuntemaan 
vahvuutta, terveyttä ja kykeneväisyyttä ja estettiin heitä 
tuntemasta heikkoutta ja alemmuutta. Islam  rakensi uudelleen 
ihmisyyden tunteen ja koskemattomuuden tunteen orjien 
sydämissä ja mielissä kutsuen heitä isäntiensä  uskonveljiksi. 
Allahin Sanasaattaja () sanoi:
“Teidän työntekijänne ovat teidän uskonveljiänne. 
Kaikkivaltias Allah  asetti heidät sinun alaisuuteesi 
[palvelukseesi].  Kenellä tahansa, jolla on [hänen 
uskonveljistään] hänen allaan [tekemässä hänelle työtä],
hänen täytyy ruokkia hänet sillä, mitä hän syö, vaatettaa 
hänet, millä  hän vaatettaa itsensä ja olla antamatta 
tehtäviä, joita he eivät  pysty tekemään.  Jos teet työtä, 
sitten auta heitä.”124
Orjille on annettu oikeuksia.  Koraanin ja sunnan määräykset 
määräävät muslimeita olemaan ystävällisiä ja  hyviä
miesorjilleen ja neitsyt palvelijoille. Kaikkivaltias Allah lausuu 
Pyhässä Koraanissa: 
 Palvelkaa Jumalaa älkääkä mitään asettako Hänen 
rinnalleen. Kohdelkaa hyvin vanhempianne, samoin 
läheisiä omaisianne, orpoja ja köyhiä, naapuria, joka on 
teille sukua, ja naapuria, joka ei ole  teille sukua, 
matkakumppania, vaeltajaa ja orjia, jotka ovat 
vallassanne. Katso, Jumala ei rakasta niitä, jotka ovat 
väkivaltaisia ja kerskailevia. (4:36) 
Profeetan pitkäaikaisesta huolesta orjista on todisteena, että 
hänen kuolinvuoteellaan Allahin Sanasaattaja () määräsi 
                                                
124 Bukhari no.2406 ja Muslim no.1661.
muslimit, viimeisenä tahtonaan, huolehtimaan rukouksistaan ja 
orjien oikeuksista.
Hänen () on myös raportoitu sanoneen: 
“Kuka tahansa, joka kastroi orjan, me kastroimme 
hänet.”
125
Orjuus, islamilaisten opetusten mukaan, on rajoitettu fyysiseen 
orjuuteen, eikä ole olemassa pakotettua käännyttämistä isännän 
tapojen mukaisiksi. Orjalla on oikeus pitää oma uskonsa. Islam 
asettaa  esiin parhaan esimerkin ihmisten yhdenvertaisuudesta 
tekemällä ylivertaisuuden perusteeksi hurskauden. Islam  teki 
veljeydestä ja  yhtenäisyyden siteistä orjan ja omistajan välillä 
parhaimman esimerkin  Allahin Sanasaattajasta (), kun hän 
tarjosi hänelle, vapautetulle orjallensa, Zaid bin Harithalle, 
avioliittoa serkkunsa, Zainab bint Jahshin (), kanssa, joka oli 
jalosukuinen Quraishi  nainen. Zaidista tuli myöhemmin 
armeijan johtaja, jossa oli monia tunnettuja ja johtavia Allahin 
Sanasaattajan () seuralaisia. 
Islam  seurasi kahta päämenetelmää eliminoida orjuus 
islamilaisesta yhteiskunnasta aiheuttamatta kuitenkaan 
sekaannusta ja kaaosta yhteiskunnassa. Nämä menetelmät eivät 
aiheuttaneet  vihamielisyyttä islamilaisen  yhteiskuntaluokkien
välillä tai aiheuttaneet vahinkoa  vallitsevaan sosiaalitaloudelliseen tilanteeseen. 
Ensimmäinen menetelmä: 
Eliminoimalla ja rajoittamalla orjuuden aiheuttajia, joita oli valtavasti yhtenä aikakautena 
islamilaisessa historiassa. Orjuutta aiheutti ennen islamia monet 
seikat, kuten sodat, missä hävinneet sotilaat vangittiin ja 
orjuutettiin. Merirosvous, kidnappaus ja ihmisten kaappaukset
olivat toinen yleinen lähde saada orjia, missä  kaapatut ihmiset 
otettiin ja myytiin orjina. Jos ihminen oli veloissa, hän saattoi 
                                                
125 Mustadrak al-Hakim 4/409 no. 8100.
joutua orjaksi velkojalle. Toinen orjuuden lähde olivat isät, 
jotka myivät lapsiaan, tyttöjä ja poikia, orjuuteen.  Ihminen 
saattoi myydä vapautensa sovittuun summaan. Monien 
rikoksien rangaistuksina oli syytetyn orjuuttaminen. 
Rikollisesta saattoi tulla uhrin orja tai uhrin perheen jäsenen tai 
perijän orja.  Orjien  jälkeläiset, vaikka isänä olisi  ollut vapaa 
mies, olivat taas yksi orjuuden lähde.
Islam sulki nämä lähteet vain kahdella poikkeuksella laillisena 
keinona hankkia orjia, mikä oli täysin loogista ottaen huomioon 
ajan olosuhteet.
(1)  Laillisesti muslimihallitsijan julistaman sotien sotavangit: 
Huomatkaa,  etteivät kakki tällaiset sotavangit oltu 
julistettu orjiksi, mutta joitakin vapautettiin, kun toisten 
sallittiin lunastaa itsensä. 
Tämä perustuu  jakeeseen Pyhässä Koraanissa: 
Kun siis kohtaatte taistelussa uskottomat, niin 
nujertakaa heiltä niskat, niin että voitatte heidät! Sitten 
ottakaa heidät vangiksi ja jälkeenpäin joko suosiollisesti 
vapauttakaa heidät tai antakaa heidän lunastaa itsensä 
vapaiksi, kun sota on päättynyt! Niin on oleva. Jos 
Jumala olisi tahtonut, olisi Hän varmasti voinut kostaa 
heille, mutta näin Hän tahtoo koetella teitä toistenne 
avulla. Jotka saavat surmansa Jumalan tiellä, heidän 
tekojensa ei Hän millään muotoa salli raueta tyhjiin.
(47:4) 
Islam viholliset käyttivät kaikki keinot estääkseen kehityksen ja 
islamin leviämisen islamin varhaishistorian aikana. Ei-muslimit 
sinä aikana pitivät muslimeita sotavankeina ja siksi muslimit 
rangaistukseksi tekivät samoin. 
(2)  syntyperäinen orja, joka on syntynyt kahdesta orjavanhemmasta. 
Sellaista lasta pidettiin myös orjana. 
Kuitenkin, jos  orjatytön isäntä otti hänet lailliseksi 
jalkavaimoksi, tämän suhteen lapsi oli vapaa, joka kuului isänsä sukulinjaan. Tällaisessa 
tapauksessa orjatyttöä kutsuttiin “lapsen 
äidiksi”, jotka ei voinut myydä tai antaa lahjana ja täytyi 
vapauttaa isäntänsä kuollessa.
Toinen tapa orjuuden lopettamiseksi liittyi  rohkaisemalla ja 
laajentamalla keinoja orjien vapauttamiseksi. Alun perin  ainoa
tapa vapauttaa orja hänen isäntänsä tahto vapauttaa orja. Ennen 
islamia orjaa pidettiin orjana koko hänen elämänsä ajan ja 
isännän, joka vapautti orjan, piti maksaa sakkoja. Islam esitteli 
orjien itsensä vapauttamisen käytännön, jossa he  pystyivät
maksamaan isännilleen sopimuksen verran ostaakseen 
vapautensa. 
Isännälle annettiin myös toimintavapaus vapauttaa 
orjansa minä aikana tahansa ilman mitään velvollisuutta tai 
sakkomaksua. Joitakin kuvailtuja keinoja orjien vapauttamisesta 
on mainittu seuraavaksi:
1) Hyvityksenä synneistä: Hyvitys vahinkotaposta on asetettuna 
uskovaisen muslimiorjan vapauttaminen verirahan lisäksi, joka 
annetaan uhrin  perheelle. 
Tämä perustuu jakeeseen Pyhässä Koraanissa: 
 Uskovainen ei saa surmata toista uskovaista, jollei se 
ehkä tapahdu vahingossa. Jos joku vahingossa surmaa 
uskovaisen, sovittakoon sen vapauttamalla yhden 
uskovaisen orjan ja maksamalla täyden henkisakon 
surmatun suvulle, jolleivät he häntä siitä vapauta.
(4:92) 
2)  Hyvityksenä dthihar valasta:(126)
Tämä perustuu jakeeseen 
Pyhässä Koraanissa:
Niiden, jotka syrjäyttävät vaimonsa verraten heitä 
äiteihinsä  [dthihar, suom.  huom.]  ja sitten haluavat 
peruuttaa mitä ovat sanoneet, on vapautettava orja, 
                                                
126 Dthihar on yhden tyypin vala, jossa henkilö sanoo vaimolleen:
‘Sinä olet laiton minulle koske,  kuten äitini selkä’. Tämä oli 
käytäntönä ennen islamin tuloa ja islam hylkäsi sen.
ennen kuin he koskevat toinen toiseensa. Tähän teitä 
kehotetaan, ja Jumala tuntee tekonne.) (58:3) 
3) Hyvitys valan rikkomisesta: 
Tämä perustuu Pyhän Koraanina jakeeseen: 
Ei Jumala vaadi teitä tilille siitä, mikä on 
ajattelematonta teidän valoissanne, mutta Hän vaatii 
teitä tilille vannomisesta vastoin parempaa tietoanne; 
tämän syntinne lunnaiksi on teidän ravittava kymmenen 
köyhää kohtuullisella ruoalla, jolla te perheitännekin 
ruokitte, tai vaatetettava heidät tai vapautettava joku 
orjuudesta; kuka taasen on varaton, hänen on 
paastottava kolme päivää; tämä olkoon teidän 
(ajattelemattomasti) vannomienne valain sovintouhri; 
pitäkää vaari valoistanne. Näin selvittää teille Jumala 
sanomaansa, jotta olisitte kiitollisia. (5:89) 
4)  Hyvitys paaston rikkomisesta  Ramadan kuun aikana:
Esimerkkinä tästä on tapaus miehestä, joka tuli Allahin 
Sanansaattajan (saas) luokse kertoen:
„Oi,  Allahin Profeetta!  Olen tuhonnut itseni!‟  Allahin 
Sanasaattaja  (saas kysyi mieheltä: „Miksi?‟ Mies kertoi 
Allahin Sanansaattajalle  (saas), että hän oli ollut 
yhdynnässä vaimonsa kanssa paastotunteina Ramadanin 
päivänä. Allahin Sanasaattaja (saas) kysyi mieheltä: „Onko 
sinulla vapauttaa orjaa?‟ Mies vastasi kieltävästi. Allahin
Sanasaattaja () kysyi mieheltä uudelleen: „Onko sinulla 
varaa ruokkia kuusikymmentä köyhää?‟  Mies vastasi 
kieltävästi. Sillä aikaa, kun mies ja muut istuivat, Allahin
Sanasaattajalle (saas) annettiin lahjaksi tuoreita taateleita.
Allahin Sanansaattaja (saas) pyysi miestä, joka oli  tehnyt 
synnin, tulemaan lähemmäs. Allahin Sanasaattaja (saas)
sanoi  miehelle: „Ota nämä  taatelit ja anne ne köyhille 
hyväntekeväisyytenä [hyvitykseksi tekemästäsi 
synnistä].‟ Mies vastasi: „Oi, Allahin Profeetta! Allahin 
kautta!  Koko Medinan kaupungissa ei ole köyhempää 
perhettä kuin minun perheeni.‟  Kuultuaan tämän, 
Allahin Sanansaattaja (saas) hymyili niin, että hänen 
kulmahampaansa näkyivät ja sanoi:  „Ota sitten taatelit 
ja ruoki perheesi.‟127
Henkilö, jolta vaaditaan maksamaan hyvitystä synneistään ja on 
taloudellisesti kykenevä ja ei omista orjaa, voi ostaa orjan, jos 
mahdollista ja vapauttaa hänet hyvitykseksi synneistään.
5) Orjien vapauttaminen on julistettu yhdeksi rakastetuimmaksi jumalanpalveluksen 
hyväntekeväisyydeksi Allahin (I) silmissä:[/b]
Allah, Ylistetty, sanoo Pyhässä Koraanissa:
 Mutta hän ei yrittänyt nousta kaitaa polkua. Miten 
saan sinut käsittämään, mikä kaita polku on? Se on 
samaa kuin vapauttaa orja. (90:11-13) 
Ennemminkin  Allahin Sanasaattajan () lausunnot yhdessä 
hänen toimiensa kanssa, tässä asiassa, rohkaisi  ihmisiä
vapauttamaan orjia Allahin () vuoksi. 
Allahin Sanasaattaja () sanoi:
“Kuka tahansa, joka vapauttaa muslimi orjan,  Allah 
vapauttaa hänen ruumiin jäsenensä Helvetin tulesta niin, 
että jokainen elin vastaa vapautetun orjan elin, jopa niin, 
että hänen sukupuolielimensä vastaavat vapautetun 
orjan sukupuolielimiä.”128
Tämän lisäksi, Allahin Sanasaattajan () on raportoitu sanoneen:
“Vieraile sairaiden luona, ruoki nälkäiset ja vapauta 
orja.”129
6)  Vapauttamalla orja testamentin  kautta: Yksi keinoista 
vapauttaa orja oli testamentin kautta.  Testamentti voitiin 
                                                
127 Bukhari, hadith No. 1834.
128 Bukahri, hadith No. 6337  ja  Muslim, hadith No. 1509.
129 Bukhari, hadith No. 2881.
kirjoittaa, tai ilmoittaa suullisesti.  Jos isäntä ilmoittaa, millä 
tavalla tahansa, että hänen orjansa on vapaa isännän kuoleman 
jälkeen, orjalla on varma vapaus isännän kuoleman jälkeen.
Turvaamiskeinona islam kieltää myymästä tai antamasta 
sellaista orjaa tämän ilmoituksen jälkeen.  Jos orjatytölle on 
annettu sellainen lupaus ja omistaja ottaa hänet 
jalkavaimokseen,  tällaisesta suhteesta syntynyt lapsi on vapaa. 
Samalla tavalla orjatyttöä, tällaisessa tapauksessa, ei saa myydä 
tai antaa pois lahjana kolmannelle osapuolelle, vaan hänet täytyy 
myös vapauttaa.
7)  Orjan vapauttaminen on yksi zakatin maksamisen muoto.
Tämä perustuu jakeeseen Pyhässä Koraanissa: 
Almut ovat vain köyhiä ja puutteessa olevia varten, 
sekä niille, jotka toimivat hyväntekeväisyyden 
palveluksessa; myös niitä varten, joiden sielut on 
voitettava (Jumalan) rakkauteen; edelleen orjien ja 
velkaorjien lunnaiksi; avustukseksi Jumalan retkelle ja 
niin ikään maankulkijalle. Tämä on Jumalan säätämä 
velvollisuus, sillä Jumala on kaikkitietävä, viisas.    
(9:60) 
8Hyvitys  aiheuttamasta orjan lyömisestä tai läpsimisestä kasvoille: 
Islam  vaatii orjan vapauttamista, jos isäntä lyö 
epäoikeidenmukaisesti tai läpsii kasvoille orjaansa. Tämä 
perustuu Allahin Sanasaattajan () hadithiin: 
“Kuka tahansa, joka lyö orjaansa tai läpsii häntä 
kasvoille täytyy maksaa hyvitykseksi hänen 
vapauttamisensa.” 130
9)  Tekemällä sopimus orjan vapauttamisesta: Tämä kuuluu 
tapaukseen, missä orja ehdottaa isännälleen, että hän ostaisi 
vapautensa jostakin summasta rahaa, josta he ovat molemmat 
samaa mieltä.  Jos orja pyytää isännältään tekemään sellaisen 
                                                
130 Muslim, hadith no. 1657
vapautussopimuksen, se tulee sitovaksi isännälle myöntää 
orjalle sellainen sopimus.  Orjalla on silloin vapaus ostaa, 
myydä, tehdä kauppaa, omistaa ja tehdä työtä kerätäkseen 
tarvittavat rahat vapaussopimusta varten.  Hän voi jopa 
työskennellä isännälleen määrättyä palkkaa vastaan. Islamissa
mentiin askelta pidemmälle kysyttäessä lahjoituksista, 
avustuksesta ja tuesta  islamilaisen yhteiskunnan varakkailta 
ihmisiltä.  Jopa hänen omistajansa  voi  pyytää alennusta, josta 
oltiin aiemmin  mainitussa samaa mieltä tai antamaan hänelle 
helpommat maksuehdot, jotta hän voi vapauttaa hänet. 
Tämä perustuu Pyhän  Koraanin jakeeseen, jonka merkitys on käännetty seuraavasti: 
Ja jos jotkut orjistanne pyytävät vapautuskirjaa, 
antakaa se heille, jos tiedätte heidän hyvässä 
ansioituneen, ja antakaa heille jotakin omaisuudestanne, 
jonka Jumala on teille suonut. (24:33) 
Lyhyesti voimme sanoa, että  islam ei ole laillistanut,  eikä
rohkaissut orjuutta, vaan ennemminkin perusti lakeja ja 
säädöksiä, jotka tehokkaasti auttoivat rajoittamaan orjuuden 
lähteitä ja vapautti orjat kerran ja lopullisesti.
http://www.islamland.com/Media/Books-FN/human-rights-finland.pdf
Abu Huraira kertoi: Profeetta sanoi: "Se, joka vapauttaa muslimiorjan, 
Allah säästää kaikki hänen ruumiinsa osat (Helvetin) Tulelta kuten hän 
säästää orjan ruumiin osat."
Said bin Marjana sanoi, että hän kertoi tämän hadithin 'Ali bin 
Al-Husainille ja tämä vapautti orjansa, jonka 'Abdullah bin Ja'far oli 
antanut hänelle 10 000:sta dirhamista tai tuhannesta dinarista.
(Bukhari, vol 3, kirja 46, hadith 693)
Abu Dhar kertoi: Kysyin Profeetalta: "Mikä on paras teko?" Hän vastasi: 
"Uskoa Allahiin ja taistella Hänen takiaan." Kysyin sitten: "Mikä on 
parhaan laatuista orjien vapautusta?" Hän vastasi: "Vapauttaa orja, joka
 on omistajalleen kaikkein kallein ja kaikkein rakkain." Sanoin: "Entä 
jos minulla ei ole siihen varaa?" Hän sanoi: "Auta heikkoja tai tee 
hyvää henkilölle, joka ei voi tehdä sitä itselleen." Sanoin: "Entä jos 
en voi tehdä sitä?" Hän sanoi: "Pidättäydy muiden vahingoittamisesta 
niin se lasketaan hyväntekeväisyydeksi sinun itsesi parhaaksi."
(Bukhari, vol 3, kirja 46, hadith 694)
Asma' bint Abu Bakr kertoi: "Profeetta käski meitä vapauttamaan orjat auringonpimennyksen aikaan.
(Bukhari, vol 3, kirja 46, hadith 695)
Asma' bint Abu Bakr kertoi: "Meitä käskettiin vapauttamaan orjat kuunpimennyksen aikaan."
(Bukhari, vol 3, kirja 46, hadith 696)
Ibn 'Umar kertoi: Profeetta sanoi: "Se, joka vapauttaa orjan, jonka 
omistaa kaksi isäntää, pitäisi vapauttaa hänet kokonaan (ei 
väliaikaisesti), jos hän on rikas saatuaan orjan hinnan arvioitua."
(Bukhari, vol 3, kirja 46, hadith 697)
'Abdullah bin 'Umar kertoi: Allahin apostoli sanoi: "Se, joka vapauttaa 
osuutensa yhteisestä orjasta [jolla on useampia isäntiä] ja hänellä on 
riittävästi rahaa vapauttaa orja kokonaan, rehellinen mies arvioikoon 
orjan hinnan ja antakoon tovereille heidän osuutensa hinnan (orjasta) ja
 orja vapautettakoon; muutoin (jos hänellä ei ole riittävästi rahaa), 
hän vapauttaa orjan väliaikaisesti."
(Bukhari, vol 3, kirja 46, hadith 698)
Ibn 'Umar kertoi: Allahin apostoli sanoi: "Se, joka vapauttaa osuutensa 
orjasta, sitten hänelle on pakollista vapauttaa se orja kokonaan, jos 
hänellä vain on rahaa tehdä niin. Jos hänellä ei ole riittävästi rahaa 
maksaa hintaa muiden osuudesta (kun orjan hinta on arvioitu 
oikeudenmukaisesti), sitten vapauttaja vapauttaa orjan väliaikaisesti 
suhteutettuna osuuteensa."
(Bukhari, vol 3, kirja 46, hadith 699)
Ibn 'Umar kertoi: Profeetta sanoi: "Se, joka vapauttaa osuutensa orjasta
 ja hänellä on rahaa vapauttaa jäljelle jäävä osuus orjasta 
(oikeudenmukaisesti arvioitu), sitten hänen pitäisi vapauttaa hänet 
(maksamalla loput hänen hinnastaan muillle omistajille)." Nafi' lisäsi: 
"Muussa tapauksessa orja on osittain vapaa." Aiyub ei ole varma, sanoiko
 Nafi' viimeisen lausunnon vai oliko se osa hadithia.
(Bukhari, vol 3, kirja 46, hadith 701)
Ibn 'Umar kertoi: Että hän tapasi antaa päätöksestä koskien mies- tai 
naisorjia, jotka omisti useampi kuin yksi isäntä, joista yksi saattoi 
vapauttaa osuutensa orjasta. Ibn 'Umar tapasi sanoa sellaisista 
tapauksista: "Vapauttajan pitäisi vapauttaa orja kokonaan, jos hänellä 
on riittävästi rahaa maksaa loput orjan hinnasta (muidenkin osuus) (mikä
 on arvioitu reilusti) ja toiset isännät saavat hinnan osuudestaan ja 
orja on vapautettu (päästetty orjuudesta)." Ibn 'Umar kertoi tämän 
päätöksen Profeetalta.
(Bukhari, vol 3, kirja 46, hadith 702)
Abu Huraira kertoi: Profeetta sanoi: "Jokainen, joka vapauttaa osuutensa yhteisestä orjasta."
(Bukhari, vol 3, kirja 46, hadith 703)
Abu Huraira kertoi: Profeetta sanoi: "Se, joka vapauttaa osuutensa 
yhteisestä orjasta, hänen pitäisi vapauttaa orja kokonaan maksamalla 
loput sen hinnasta, jos hänellä on tarpeeksi rahaa; muussa tapauksess 
orjan hinta pitää arvioida ja orjaa autetaan töissä ilman vaikeuksia, 
kunnes hän maksaa loput orjan hinnasta."
(Bukhari, vol 3, kirja 46, hadith 704)
Abu Huraira kertoi: Profeetta sanoi: "Allah on hyväksynyt rukoukseni 
saada anteeksiantoa sille, mikä kuiskailee seuraajieni sydämissä, kunnes
 he toteuttavat sen tai sanovat sen ääneen [jos he sen tekevät, Allah ei
 enää anna anteeksi]." (Katso hadith nro 657 Vol. 8.)
(Bukhari, vol 3, kirja 46, hadith 705)
Qais kertoi: Kun Abu Huraira liittyi orjansa seuraan lähteäkseen 
hyväksymään islamin, he eksyivät toisistaan matkalla. Orja tuli sitten, 
kun Abu Huraira oli istumassa Profeetan kanssa.
Profeetta sanoi: "Oi, Abu Huraira! Orjasi on tullut takaisin."
Abu Huraira sanoi: "Totisesti, haluaisin sinun todistavan, että olen vapauttanut sinut."
Tämä tapahtui aikaan, jona Abu Huraira lausui (seuraavan runollisen 
jakeen): 'Mikä pitkä ikävytyttävä rasittava ilta! Siitä huolimatta se on
 päästänyt meidät Kufrin (epäuskon) maasta.'
(Bukhari, vol 3, kirja 46, hadith 707)
Abu Huraira kertoi: Matkallani Profeetan luo, lausuin 'Mikä pitkä 
ikävytyttävä rasittava ilta! Siitä huolimatta se on päästänyt meidät 
Kufrin (epäuskon) maasta.' Minulla oli orja, joka karkasi minulta sillä 
matkalla. Kun menin Profeetan luo ja annoin lupaukseni palata (kääntyä) 
islamiin, orja ilmestyi, kun oli yhä Profeetan kanssa, joka huomautti: 
"Oi Abu Huraira! Tässä on orjasi!" Sanoin: "Vapautan hänet Allahin 
tähden", joten niin minä vapautin hänet.
(Bukhari, vol 3, kirja 46, hadith 708)
Qais kertoi: Kun Abu Huraira kulki orjansa kanssa mennessään hyväksymään
 islamia, he eksyivät toisistaan matkalla. Kun orja ilmestyi paikalle, 
Abu Huraira sanoi Profeetalle: "Laitan sinut todistamaan, että tämä orja
 on vapaa Allahin tähden."
(Bukhari, vol 3, kirja 46, hadith 709)
'Aisha kertoi: Utba bin Abi Waqqas antoi veljelleen Sad bin Abi 
Waqqasille luvan ottaa Zam'a-orjatytön poika huostaansa, kertoen, että 
lapsi oli hänen oma (laiton) poikansa. Kun Allahin apostoli meni Mekkaan
 Valloituksen aikana, San otti Zam'a-orjatytön pojan kanssaan Allahin 
apostolin luo ja toi kanssaan myös 'Abu bin Zam'an. San sanoi: "Oi 
Allahin apostoli! Tämä on minun veljeni 'Utban poika, joka antoi hänet 
minun huostaani."
'Abu bin Zam'a sanoi: "Oi Allahin apostoli! Hän on minun veljeni Zam'a-orjatytön poika ja hän syntyi veljeni sängyssä.
Allahin apostoli katsoi Zama'an poikaa ja huomasi tämän muistuttavat paljon 'Utbaa.
Allahin apostoli sanoi: "Se on sinun, oi O 'Abu bin Zam'a, hän syntyi sinun isäsi sängyssä."
Allahin apostoli sanoi sitten Sauda bint Zam'alle, että tämä pitäisi 
huivia aina pojan läsnäollessa, sillä hän huomasi pojan yhdennäköisyyden
 'Utban kanssa ja Sauda oli Profeetan vaimo.
(Bukhari, vol 3, kirja 46, hadith 710)
Jabir bin 'Abdullah kertoi: Mies meidän keskuudessamme ilmoitti, että 
hänen orjansa vapautuisi hänen kuolemansa jälkeen. Profeetta kutsui 
tälle orjalle ja myi hänet. Orja kuoli samana vuonna.
(Bukhari, vol 3, kirja 46, hadith 711)
Hisham kertoi: Minun isäni kertoi minulle, että Hakim bin Hizam vapautti
 tuhat orjaa esi-islamilaisena tietämättömyyden aikana* ja teurasti 
tuhat kamelia ja jakoi ne köyhille. Kun hän palasi (kääntyi) islamiin, 
hän teurasti taas tuhat kamelia ja vapautti tuhat orjaa. Hakim sanoi: 
"Minä kysyin Allahin apostolilta: 'Oi, Allahin apostoli! Mitä ajattelet 
hyvistä teoista, joita tein esi-islamilaisella tietämättömyyden ajalla, 
katsotaanko ne oikeamielisiksi teoiksi?'
Allahin apostoli sanoi: "Sinä olit omaksunut islamin niillä hyvillä teoilla, joita teit."
*tunnetaan myös nimillä entisen pimeyden aika tai pakanuuden aika tai 
Jahiliyah. Silloin Se on aikakausi, jonka islam tuli lopettamaan. Se 
mainitaan Koraanissa ainakin kohdissa: 5:50 ja 33:33. Jakeessa 33:33 
viitataan naisiin, jotka tapasivat ulos lähtiessään elehtiä ja kulkea 
viettelevästi ja ns. seksikkäästi. 
(Bukhari, vol 3, kirja 46, hadith 715)
Ibn Aun kertoi: Kirjoitin kirjeen Nafille ja Nafi kirjoitti 
vastauksenaan kirjeeseeni, että Profeetta oli äkkiä hyökännyt Bani 
Mustaliq-arabiheimoa vastaan, kun he eivät huomanneet sitä ja heidän 
karjaansa juotettiin paikoissa, joissa oli vettä. Heidän taistelevat 
miehensä tapettiin ja heidän naisensa ja lapsensa otettiin vangeiksi; 
Profeetta sai Juwairiyan sinä päivänä*. Nafi sanoi, että Ibn 'Umar oli 
kertonut hänelle tämän ja että Ibn 'Umar oli siinä armeijassa.
*Näiden sotavankien joukossa oli nainen nimeltä Juwayriyya, joka oli 
heimopäällikön al-Harithin tytär. Kun muslimit palasivat Medinaan, 
Juwayriyya vaati saada tavata Profeetan (rauha hänelle). Profeetta 
(rauha hänelle) kosi häntä, ja hän suostui. Heti kun avioliitto 
julistettiin, sotasaalis palautettiin Bani Mustaliq-heimolle ja kaikki 
vangit vapautettiin.
Profeetta oli jo silloin naimisissa 'Aishan kanssa, joka tuli ensiksi 
mustasukkaiseksi nähtyään Juwayriyyan miehensä seurassa. Hän sanoi tästä
 myöhemmin: "En tiedä ketään naista, jolla olisi kansalleen enemmän 
siunauksia kuin Juwayriyya bint al-Harithilla".
(Bukhari, vol 3, kirja 46, hadith 717)
Abu Huraira kertoi: Minä olen rakastanut Bani Tamimin heimoa siitä asti 
kun kuulin Allahin apostolin sanovan heistä kolme asiaa. Kuulin hänen 
sanovan: "Nämä ihmiset (Bani Tamimin heimo) ovat järkähtämättömästi 
Ad-Dajjalia (Anti-Kristusta) vastaan."
Kun Sadaqat (hyväntekeväisyyden lahjat) siltä heimolta tulivat, Allahin apostoli sanoi: "Nämä ovat meidän porukkamme Sadaqatia".
'Aishalla oli orjatyttö siitä heimosta ja Profeetta sanoi 'Aishalle: 
"Vapauta hänet, sillä hän on (profeetta) Ishmaelin jälkeläinen."
(Bukhari, vol 3, kirja 46, hadith 719)
Abu Musa kertoi: Allahin apostoli sanoi: "Se, jolla on orjatyttö ja hän 
kouluttaa tämän ja kohtelee tätä hyvin ja sitten vapauttaa hänet ja 
järjestää hänet naimisiin, saa kaksinkertaisen palkkion."
(Bukhari, vol 3, kirja 46, hadith 720)
Al-Ma'rur bin Suwaid kertoi: Näin Dhar Al-Ghifarin pitävät kaapua ja 
hänen orjansakin piti kaapua. Me kysyimme häneltä siitä (ts. miten 
heillä molemmilla on päällä samanlainen kaapu).
Hän vastasi: "Kerran minä pahoinpitelin miestä ja hän valitti minusta 
Profeetalle. Profeetta kysyi minulta: 'Pahoinpitelitkö sinä häntä 
olemassa epäkohtelias hänen äidistään?' Hän lisäsi: 'Sinun orjasi ovat 
sinun veljiäsi, joihin Allah on antanut sinulle auktoriteettia. Joten, 
jos jollakulla on veli hänen ohjauksessaan, hänen pitäis ruokkia tämä 
sillä, mitä hän itse syö ja pukea tämä siihen, mihin itse pukeutuu. Et 
saa kasata heidän (orjien=veljien) harteilleen taakkaa, jota he eivät 
pysty kantamaan, ja jos teet niin, auta heitä heidän raskaassa 
työssään."
(Bukhari, vol 3, kirja 46, hadith 721)
Ibn 'Umar kertoi: Allahin apostoli sanoi: "Jos orja on rehellinen ja 
uskollinen isännälleen ja palvoo Herraansa (Allahia) täydellisellä 
tavalla, hän saa kaksinkertaisen palkinnon."
(Bukhari, vol 3, kirja 46, hadith 722)
Abu Musa Al-Ashari kertoi: Profeetta sanoi: "Hän, jolla on orjatyttö, ja
 opettaa tälle hyviä tapoja ja kouluttaa tätä ja sitten vapauttaa orjan 
ja järjestää hänet avioliittoon, saa kaksinkertaisen palkinnon; ja 
jokainen orja, joka huomioi Allahin oikeuden ja isäntä oikeuden, saa 
kaksinkertaisen palkinnon."
(Bukhari, vol 3, kirja 46, hadith 723)
Abu Huraira kertoi: Profeetta sanoi: "Hyvyys ja mukavuus ovat hänelle, 
joka palvoo Allahia täydellisesti ja palvelee isäntäänsä vilpittömästi."
(Bukhari, vol 3, kirja 46, hadith 725)
'Abdullah kertoi: Profeetta sanoi: "Jos orja palvelee Saiyidia 
(isäntäänsä) vilpittömästi ja palvoo Herraansa (Allahia) täydellisesti, 
hän saa kaksinkertaisen palkinnon."
(Bukhari, vol 3, kirja 46, hadith 726)
Lisää haditheja orjuudesta ilmestyy tänne, sitten kun saan niitä suomennettua. Jos sinäkin suomentaisit niitä haditheja, joita en ole itse vielä jaksanut kääntää, niin sekin kävisi, voit lähettää niitä allaolevaan kommenttilootaan tai sähköpostiini arjumndbano@gmail.com tai mihin hyvänsä, voisin sitten laittaa ne tuonne hadithkirjasto-sivustolle.
(Bukharin hadithit orjien vapauttamisesta löytää tästä)


 
Salam aleikum! Kiitos opettavaisesta blogistasi! Tykkaan lukea postauksiasi kovasti!! Tahan aiheeseen liittyen haluaisin kysya, onko yhdynta hyvaksyttavaa orjan ja isannan valilla? Muistaisin, etta tallaisen jakeen olisin lukenut Koraanista (en muista mika jae mutta meni jotenkin niin, etta vaimoja ja 'those whom your right hand posesses' tai jotakin nain, etta he eivat ole kiellettyja sinulta, en paremmin muista). Niin haluaisin saada tahan selvennyksen, etta tarkoittaako se tata vai jotakin muuta? Kiitos jo etukateen, ja jatka kirjoittamista, tykkaan lukea tekstejasi, todella mielenkiintoisia :)
VastaaPoista